کد خبر 454124
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۴

آمریکایی‌ها رسانه‌های مزدور منطقه‌ای و چهره‌های شناخته شده در عراق را فعال کرده‌اند تا با به سؤال کشیدن ماهیت اصلاحات، آن را متوقف کنند.

به گزارش مشرق «هادی محمدی» در روزنامه «جوان» نوشت:

اینگونه نیست که از پدیده فساد مالی و سیاسی فقط عناصر فرصت‌طلب داخلی در عراق بهره‌مند شوند و این مجموعه افراد فاقد یک پوشش فراگیر داخلی- حزبی و خارجی باشد.

از نگاه دیگر اینکه بازیگران بزرگ‌تر چه در داخل و چه خارج از عراق برای گسترش کارت‌های بازی، نیازمند زمینه‌های لازم اجتماعی، امنیتی و سیاسی فسادآلود هستند تا بتوانند یک برنامه جامع اثرگذار برای عراق طراحی یا اجرا کنند. به معنای دیگر شبکه عناصر فساد داخلی در یک تعامل منطقی و الزامی با برنامه‌ریزان بزرگ‌تر داخلی و خارجی قرار می‌گیرند. بازیگران بزرگ‌تر داخلی- حزبی نیز زمانی می‌توانند تضمین بیشتری برای استمرار قدرت‌افزایی در داخل عراق داشته باشند که به بازیگران خارجی وصل شوند، به همین دلیل به سادگی می‌توان پیوند برخی جریان‌ها و افراد در عراق با بازیگران منطقه‌ای مانند ترکیه، ارتجاع عرب و امریکا و غرب در شبکه‌های گسترده فساد مالی، امنیتی و نظامی و اجتماعی را ملاحظه کرد. این پیوند نوعی پوشش و حاشیه امن به شبکه فساد داخلی در عراق می‌دهد و عنوان حضور و فعالیت را برای آنها تغییر می‌دهد، یعنی جریان‌ها و افراد فاسد، در تیتر عنوان دیگران خود را قرار داده و مسئله اصلی را پنهان خواهند کرد.

امریکا یکی از این بازیگران خارجی است که بنیان‌های اثرگذاری در کشورهای مختلف و خصوصاً عراق را بر شبکه‌ای از عناصر و جریان‌ها فاسد در این کشور قرار داده و بدون آن امکان بقا و ادامه حیات ندارد. امریکایی‌ها که برای الگوسازی یک مدل امریکایی در حکومت به اشغال عراق دست زدند، به دلیل کارکردهای هوشمندانه مرجعیت و مردم عراق نتوانستند به اهداف بزرگی در عراق دست یابند و مجبور به خروج از این کشور شدند. اکنون که جنبش مبارزه با فساد و نهضت اصلاحات در عراق با راهنمایی مرجعیت و طرح نخست وزیر آغاز شده، ‌امریکایی‌ها برای حفظ سامانه‌های اثر‌گذار در این کشور و با عنوان دفاع از طیف‌های گوناگون و محافظت از حقوق کردها و سنی‌ها! دست به تحریک در سه بخش زده‌اند تا اراده مرجعیت و طرح اصلاحات نخست وزیر را عقیم گذاشته و از آن جلوگیری‌کنند.

تحریک برای تجزیه،‌ مخالفت با طرح اصلاحات و متهم کردن آن به رویکرد‌های طایفه‌ای و ائتلاف‌سازی از مجموعه عناصر فاسد کرد- سنی به  دنبال متوقف کردن یا مخدوش نمودن این جنبش اصلاح‌طلبانه و مبارزه با فساد هستند. همانگونه که امریکایی‌ها به دنبال مانع‌تراشی در مقابل نقش بسیج مردمی و حشد الشعبی در مبارزه با داعش هستند، ائتلاف‌سازی از جریان‌های وابسته به خود و با توجیه دفاع از حقوق برخی طوایف و اقوام و متهم کردن ماهیت طرح اصلاحات را برنامه اصلی برای حفظ اهرم‌های مداخله‌گری در عراق قرار داده‌اند و رسانه‌های مزدور منطقه‌ای و چهره‌های شناخته شده در عراق را فعال کرده‌اند تا با به سؤال کشیدن ماهیت اصلاحات، آن را متوقف کنند. هوشمندی مرجعیت و دولت عراق و حضور فعال و حمایت مردم این کشور ضامن ادامه این طرح نجات بخش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس