مهدی هاشمی‌رفسنجانی که به جرم اختلاس، ارتشا و جرائم امنیتی به ۲۵ سال حبس محکوم شده و در حال تحمل کیفر ۱۰ ساله خود است اکنون در یکی از اندرزگاه‌های زندان اوین نگهداری شده و با ۱۴ نفر دیگر هم‌بند است.

گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

** کیهان

سواد حقوقی نداریم اما مجلس را دور بزنید!

یک روزنامه اجاره‌ای مدعی اصلاح‌طلب به رغم اذعان به این که از حقوق و تعهدات حقوقی سر در نمی‌آورد، خواستار دور زدن مجلس، برای تصویب «برجام» و تعهدات آن شد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی فاقد امضا ابتدا تصریح می‌کند: این یادداشت در مقام نوشتن یک متن و تحلیل حقوقی به معنای مرسوم درباره «برجام» نیست، چون دانش آن را ندارم ولی گمان هم نمی‌کنم از طریق تحلیل حقوقی بتوان سرنوشت این توافق را تعیین کرد، زیرا در صورتی که مطابق تحلیل حقوقی به این نتیجه برسیم که این توافق، مصداق مقاوله‌نامه یا قرارداد یا موافقتنامه بین‌المللی باشد، مطابق اصل هفتاد و هفتم قانون اساسی باید به تصویب مجلس برسد، و از آنجا که کلیه مصوبات مجلس باید از حیث عدم مغایرت آنها با قانون اساسی و شرع به تایید شورای نگهبان برسد، در این صورت بعید است که با توجه به کلیت این توافق،  امکان چنین تاییدی از جانب شورای نگهبان وجود داشته باشد.

این روزنامه می‌افزاید: از این رو طبیعی است که برجام در قالب معاهده یا قرارداد بین‌المللی تلقی نشود تا نیازی به عبور از این فرآیند نداشته باشد.[!] البته آقای جنتی، دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه 23 مرداد نظر خود را در این باره به این شرح اعلام کرد که: «در حال حاضر بحث‌هایی وجود دارد که از نظر حقوقی باید بررسی شود و آن راجع به این است که باید توافق به مجلس برود یا نرود. بسیاری معتقدند که بنده هم به نظرم این عقیده درست باشد که این توافق جزو موافقتنامه‌هایی است که باید به مجلس برود و مجلس آن را امضا و تصویب کند که اگر این خب جور باشد دولت باید لایحه‌ای بدهد، البته این نظری است که افرادی هم دارند اما در مقابل آن نظری وجود دارد که لازم نیست به مجلس برود و شورای عالی امنیت ملی می‌تواند راجع به آن تصمیم بگیرد.»

اعتماد آنگاه با ادعای اینکه مجلس بیش از حد در همه مسائل ورود پیدا کرده و در امور جزئی و اجرائی دخالت می‌کند و نیز این ادعا که برخی نمایندگان با عصبانیت و توهین با وزیر خارجه برخورد می‌کنند، نتیجه می‌گیرد: متاسفانه نگاه به برجام از موضع جناحی بود و هیچگاه مسئله منافع ملی مدنظر منتقدان یا حداقل بیشتر آنان قرار نگرفت، به همین دلیل است که امروز برای اجرای این توافق، باید مجلس دور زده شود [!] و فراهم آمدن مقدمات آن نیز در سخنان سخنگوی شورای نگهبان دیده شده است. [!!] هرچند وی تاکید کرد که این نظر شخصی است و نه از موضع سخنگوی شورای نگهبان، ولی این جمله معترضه، اصل و ماهیت برداشت از این سخنان را تغییر نمی‌د‌هد.

درباره این تحلیل و نسخه‌پیچی آشفته شایان ذکر است: 1- فرد یا روزنامه‌ای که فاقد دانش حقوقی است چگونه به خود اجازه می‌دهد حکم به تصویب یک توافق انباشته از تعهدات برای کشور را بدهد؟! 2- این چه منطق مغشوشی است که چون اثبات وجود تعهدات در برجام متضمن بررسی و تصویب آن در مجلس است، پس باید مجلس و قانون اساسی را دور بزنیم؟ 3- آیت‌الله جنتی دبیر محترم شورای نگهبان به صراحت می‌گویند که نظر ایشان نیز همین است که برجام تعهد است و باید در مجلس رسیدگی شود. نویسنده‌ای که اذعان می‌کند فاقد سواد حقوقی، آیا به لحاظ ادبی نیز آن‌قدر بی‌سواد است که همین عبارت صریح را تحریف کند و نتیجه بگیرد که دبیر شورای نگهبان نیز معتقد به دور زدن مجلس و قانون اساسی است؟! 4- با تخطه مجلس و زدن برچسب جناحی یا دخالت بیش از حد یا عصبانیت یک یا چند نماینده یا ادعای توهین به وزیر خارجه نمی‌توان نتیجه گرفت که سپردن تعهدات سنگین علیه کشور را نباید در مجلس بررسی کرد و مجلس و قانون اساسی (اصول 77 و 125) را دور زد. قانون اساسی در اصل 125 تاکید می‌کند رئیس‌جمهور صرفا پس از تایید توافقات بین‌المللی در مجلس می‌تواند آن را امضاء ابلاغ کند و طبق اصل 77 همه توافق‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد. 5- باید پرسید نشریات زنجیره‌ای و اجاره‌ای نظیر اعتماد (که زمانی عینا تحلیل‌های بی‌بی‌سی را بدون ذکر منبع و به نام خود منتشر می‌کرد) با کدام هدف درصدد دور زدن نمایندگان ملت هستند و چه سودی از تصویب یک توافق پرآسیب و ضرر برای کشور می‌برند؟!

محسن هاشمی: دولت با عملکرد فعلی در انتخابات دچار مشکل می‌شود

عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید خط‌کشی بین اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اصولگرایان معتدل معنایی ندارد.

محسن هاشمی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان درباره نامزدی در انتخابات مجلس گفت: همچنان که قبلاً گفتم حضورم در انتخابات قطعی نیست. دعوت‌های زیادی صورت گرفته اما تصمیم نهایی برای ثبت‌نام بستگی به شرایط دارد. به دعوت‌کنندگان گفته‌ام حضورم در انتخابات بسته به شرایط کشور است اما در صورت نیاز، خدمت به نظام را رد نمی‌کنم.

وی که در انتخابات گذشته شورای شهر رد صلاحیت شده می‌افزاید: متأسفانه مشکل کشور، دعواهای سیاسی است که بر مسائل مردم اولویت پیدا کرده است و به ویژه در ده سال اخیر وقت اصلی مسئولان به دعوا یا جواب دادن به دعواها گذشته است. لذا حال که خداوند با همت مردم و دلسوزان واقعی انقلاب مجدداً مدیریت کشور را به ریل اصلی خود بازگردانده است، اعتدالیون و اصلاح‌طلبان معتدل نباید به دنبال انتقام‌گیری و کینه‌توزی سیاسی باشند چون دوباره همان تنش‌ها در کشور تکرار می‌شود.

محسن هاشمی در ادامه این مصاحبه گفت: افراد تندرویی که بعضاً مسئول هم هستند کارهایی انجام داده‌اند، بنابراین ایشان با وجود همه این مسائلی که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است همواره با سعه‌صدر رفتار کرده است. من نیز بسیاری از همکاران و دوستان قدیم را که در جبهه مقابل قرار می‌گیرند را مقصر واقعی نمی‌دانم. درباره اصلاح‌طلبان در طول سال‌های 76 تا 84 نیز چنین است.

وی درباره این سؤال که چینش نیروهای سیاسی همکار را چگونه می‌بینید؟ می‌گوید: خط‌کشی بین اصلاح‌طلبان میانه‌رو و اصولگرایان معتدل معنایی ندارد. اگر قرار است ما امثال آقای لاریجانی را به خاطر عملکرد 10 سال گذشته حذف کنیم، باید خیلی از اصلاح‌طلبان را هم در اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه 80 که تندرویی‌هایی کردند و منجر به روی کار آمدن تفکر احمدی‌نژادی شد، حذف کنیم، برعکس باید از اعتدال و میانه‌روی هر فردی استقبال کرد و به جای گذشته‌گرا بودن، آینده‌گرا باشیم. می‌بینیم که آقای ناطق هم با وجود ظلمی که به او در گذشته شد برای اعتلای کشور جوانمردانه بعضی از ناجوانمردی‌ها را فراموش کرده است و با تمام فشاری که از بعضی از قدرتمندها بر او وارد می‌شود باز هم به وظایف خود در این مسیر عمل می‌کند.

وی این را هم گفته که توافق هسته‌ای نیز می‌تواند محور همان وحدت ملی باشد که آیت‌الله هاشمی در سال 1388 در نماز جمعه و بارها در سخنان بعدی مطرح کرد. اگر فارغ از مسائل جناحی و تعصبات به این موضوع نگاه کنیم می‌بینیم که واقعاً کشور دستاورد مهمی به دست آورده و از پرتگاه خطرناکی عبور کرده است و آنچه را که حق او بوده به دست آورده است. البته برخی نمی‌خواهند این موضوع به نفع اعتدالیون تمام و ثبت شود و از این سو اعتدالیون هم نباید مسئله را جناحی کنند، باید آن را به اسم نظام تمام کنند تا بتوان مسائل روابط خارجی کشور در ابعاد مختلف را حل کرد.

محسن هاشمی درباره نمره خود به عملکرد اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: برای حل مشکل اشتغال و ایجاد شغل که اولویت اول مردم است، حمایت از تولید و افزایش آن اهمیت بسزایی دارد، این موضوع مهم می‌تواند باعث حل مشکل‌ گرانی و تورم هم بشود. لذا برای تقویت تولید ملی باید واردات کنترل شده باشد و کالاهای ساخته شده کمتر وارد شود. موضوع دوم طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی توسعه‌ای کشور است که هم مشکل کشور را در درازمدت حل می‌کند و رفاه و آسایش برای مردم می‌آورد و هم مشکل اشتغال را حل می‌نماید. برای این منظور ابتدا اولویت‌بندی این پروژه‌ها که تعداد ناتمام‌ها زیاد است، لازم است و برای به نتیجه رساندن آن باید به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اهمیت دارد تا به کمک دولت بیایند. دولت در این دو سال عمدتاً به سیاست خارجی پرداخته است. ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای آینده نیز کرده است. باید دید در دو سال مانده به انتهای دولت، برای اشتغال، تولید و طرح‌های زیربنایی چه می‌کنند؟ در این موارد تا به‌حال نمره قابل قبولی نمی‌گیرد. البته 14 از 20 می‌توان داد. ولی توقع مردم بالای 17 می‌باشد، که اگر به آن دست نیابد برای دور دوم دچار مشکل رأی خواهد شد. انتظارها بعد از توافق هسته‌ای به شدت بالا می‌رود و دولت باید بتواند آن‌ها را برآورده کند، لذا توصیه می‌کنم که از نیروهای جوان‌تر و باانگیزه‌تر استفاده شود.

این دیدگاه از کجا آمده است؟!

دفتر آیت‌الله موسوی اردبیلی درباره خبر منتشره در رسانه‌ها با عنوان «گزارش خبرنگار بزرگترین روزنامه یهودی آمریکا از سفر به ایران» توضیحی ارائه کرد.

این دفتر با ارسال توضیحی به سایت عصر ایران نوشت: «متأسفانه در خبر مربوط به دیدار خبرنگار یهودی آمریکایی با آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی آمده است که ایشان از ایده تشکیل دو دولت یهودی و فلسطینی به شدت حمایت کرده‌اند، در حالی که چنین مطلبی صحیح نیست و در اصل متن انگلیسی مصاحبه نیز چنین مطلبی نیامده است، بلکه تصریح شده است که معظم‌له گفته‌اند: چنانچه اسرائیل سیاست‌های خود را اصلاح نکرده و حقوق ملت فلسطین را به رسمیت نشناسد باید از بین برود. در متن انگلیسی آمده است که معظم‌له پاسخی به سؤال مربوط به تشکیل دو دولت مستقل نداده‌اند.»

این توضیح روشن نمی‌کند رژیمی که ذاتاً اشغالگر و نامشروع و غاصب است چگونه می‌تواند سیاست‌های خود را اصلاح کرده و حقوق ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد؟ به رسمیت شناختن حق حاکمیت ملت فلسطین، ذاتاً به مفهوم از بین رفتن رژیم نامشروع صهیونیستی است. به همین دلیل روشن است که اسرائیل به عنوان یک رژیم نامشروع باید از بین برود و اصلاح‌بردار نیست.

با حمله نمی‌توانستیم به اندازه توافق برنامه هسته‌ای ایران را عقب برانیم

فرید زکریا تحلیلگر آمریکایی در دفاع از توافق هسته‌ای با ایران نوشت: نمی‌توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را به اندازه‌ای که با توافق به عقب راندیم، به واسطه حمله نظامی به عقب برانیم.

وی ضمن تحلیلی که پاسخ به انتقادهای سناتور شومر دموکرات است و از سوی واشنگتن‌پست منتشر شده نوشت: به نظر من این توافق ناقص است اما توافقی است که شامل تعدادی از بازرسی‌های جامع و سرزده، پروتکل‌های قابل راستی‌آزمایی و اقدامات قابل بازگشتی است که تاکنون درباره آن مذاکره شده است. توافقنامه 159 صفحه‌ای با ایران را می‌توان با سندی که آمریکا در سال 1994 با کره‌شمالی داشته، مقایسه کرد. توافق با کره شمالی سندی 4 صفحه‌ای مبهم با پادمان‌های بازرسی و اجرایی اندکی بوده است.

وی ادامه می‌دهد: شما به این توافقنامه اعتراض داشتید اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکردید که در آغاز این توافقنامه‌ و پیش از آنکه هرگونه کاهش تحریمی صورت بگیرد چه اتفاقی خواهد افتاد. ایران باید 98 درصد از اورانیوم 5 درصد غنی شده خود و تمامی اورانیوم 20 درصد غنی‌سازی شده خود را نابود کند و همچنین می‌بایست دو سوم از سانتریفیوژهای پیشرفته خود را از جمله سانتریفیوژهای پیشرفته را ذخیره‌سازی کند و راکتور پلوتونیوم غیرعملیاتی شده اراک را نیز بازطراحی کند. تمامی این اقدام باید به گونه‌ای تکمیل شود که باعث رضایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود.

زکریا خاطرنشان کرد: این بسیار سخت است که تصور کنیم کمپین حمله نظامی جدی علیه ایران بتواند برنامه هسته‌ای ایران را به اندازه‌ای که این توافق به عقب‌ رانده، متوقف کند.

به طور مثال تاسیسات فردو در عمق کوه قرار دارد و احتمالا بتواند از تمامی بمباران‌های متمرکز نجات یابد.

زکریا در ادامه تصریح کرد:آقای شومر شما استدلال کرده‌اید که بازگرداندن سریع تحریم‌ها علیه ایران طاقت‌فرسا خواهد بود. ما باید اسناد مختلف را خوانده باشیم. چیزی که من دیده‌ام این است که شامل مکانیزم اعمال اتوماتیک تحریم‌ها علیه ایران است و این اعمال مجدد تحریم‌ها می‌تواند به صورت یکجانبه توسط واشنگتن انجام شود.

** وطن امروز

قدردانی فرزندان روح‌الله (ره) از آیت‌الله آملی

گروه سیاسی فرزندان روح‌الله در نامه‌ای ضمن قدردانی از قوه قضائیه در اجرای حکم مهدی هاشمی اعلام کرد: یقین داریم فشارهای اجتماعی و سیاسی وارده از سوی مراکز ثروت، قدرت و شهرت هرگز آن قوه را از اجرای عدالت نمی‌هراساند.  به گزارش فارس، گروه سیاسی فرزندان روح‌الله(ره) با صدور نامه‌ای ضمن قدردانی از قوه قضائیه در اجرای حکم مهدی هاشمی، خطاب به آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس این قوه اعلام کرد: یقین داریم فشارهای اجتماعی و سیاسی وارده از سوی مراکز ثروت، قدرت و شهرت هرگز آن قوه را از اجرای عدالت نمی‌هراساند. گروه سیاسی فرزندان روح‌الله(ره) اجرای حکم مهدی هاشمی را داستان تبهکاری عنوان کرد که عدالت درباره آن اجرا شده و افزود: وداع‌ها و بدرقه‌های عوام‌فریبانه تنها در این جهت است که فشاری صد چندان بر دستگاه قضا وارد کنند تا شاید با این هزینه‌های اجتماعی که دستگاه قضا می‌پردازد حاشیه امن‌تری برای برخی حضرات که چه بسا عدالت در آینده درباره آنها هم بخواهد محقق شود تامین شود. والله باید گفت از تقوا به دور است این چنین عوام‌فریبی و جوسازی‌ها و شوهای خانوادگی که بازی می‌کنند! در ادامه این نامه با اشاره‌ به سخنان امام خمینی(ره) در برحذر داشتن افراد از تضعیف قوه قضائیه آمده است: «قوه قضائیه قوه‌ای است مستقل و معنای استقلالش این است که در صورتی که حکمی از قضات صادر شد، هیچ‌کس حتی مجتهد، دیگر حق ندارد آن را نقض یا در آن دخالت کند... تضعیف قوه قضائیه صلاح نیست و باید قوه قضائیه را تقویت نمود».

جزئیات محل نگهداری مهدی‌هاشمی

مهدی هاشمی‌رفسنجانی که به جرم اختلاس، ارتشا و جرائم امنیتی به ۲۵ سال حبس محکوم شده و در حال تحمل کیفر ۱۰ ساله خود است اکنون در یکی از اندرزگاه‌های زندان اوین نگهداری شده و با ۱۴ نفر دیگر هم‌بند است. به گزارش فارس،  اینکه مهدی هاشمی این روزها در کدام بخش از زندان اوین به سر می‌برد و هم‌بندی‌های او چه کسانی هستند، برای خیلی از مردم سوال است. فرزند هاشمی‌رفسنجانی این روزها در یکی از اتاق‌های اندرزگاه ۷ زندان اوین به سر می‌برد؛ جایی که برخلاف تصور خیلی‌ها نه خبری از سوئیت اختصاصی است و نه میزبانی ویژه‌ای وجود دارد. اندرزگاه واحد ۷ زندان اوین شامل ۶ اندرزگاه ۲۲۰ نفره است، در هر یک از این اندرزگاه‌ها ۱۰ تا ۱۲ اتاق وجود دارد که مهدی هاشمی هم در یکی از این اتاق‌ها تحمل کیفر می‌کند. مهدی هاشمی در اتاقی که ۱۵ تا ۲۰ متهم مالی دیگر در آن حضور دارند روزهای محکومیت خود را سپری می‌کند، متهمانی که اکثر آنها به جرم مهریه، نفقه و چک برگشتی زندانی شده‌اند. ضمن اینکه به‌‌رغم شایعات مطرح شده، مهدی هاشمی با محمدرضا رحیمی و بابک زنجانی هم‌بند نیست و حتی هواخوری مشترکی هم ندارند. مهدی هاشمی از تاریخ ۱۸ مردادماه یعنی روز ورود خود به زندان اوین تاکنون هیچ‌گونه ملاقاتی نداشته اما از طریق تلفن با خانواده خود در ارتباط است. «اخذ رشوه»‌ یکی از جرائم اصلی هاشمی بوده است که بیشتر به دریافت وجوه کلان از شرکت‌های بزرگ نفتی به منظور کارچاق‌کنی برای آنان در داخل ایران مربوط می‌شود.

** خراسان

هشدار جدي نهادهاي نظارتي به يک مسئول اقتصادي

بر اساس ابلاغيه يکي از نهادهاي نظارتي به يکي از مسئولان مهم اقتصادي در دولت، تاکيد شده است که با توجه به بررسي هاي دقيق صورت گرفته و تطبيق مصوبات سال هاي گذشته دولت، پرداخت برخي از انواع فوق العاده به مسئولان مالي نهادهاي زيرمجموعه اين مقام مسئول، فاقد مجوزهاي قانوني بوده و ممنوع است. در ادامه اين ابلاغيه از اين مقام مسئول خواسته شده است حسب دستورات قانون محاسبات عمومي کشور، نسبت به اصلاح دستورات مغاير اين بخشنامه در اسرع وقت اقدام و نتيجه را اعلام کند.

دستور جديد دولت درباره واردات دکل حفاري

بر اساس بخشنامه جديد دولت به تعدادي از دستگاه هاي ذي ربط در امر واردات کالا، تاکيد شده است که حسب تصميم کميسيون ماده 1 آيين نامه اجرايي مقررات صادرات و واردات، از اين پس بررسي ورود دکل هاي حفاري به کشور به خاطر صفت مستعمل بودن، از ليست مصاديق موافقت کلي آن کميسيون، حذف شده و ورود هر نوع از اين دکل ها در هر شرايطي، منوط به ارائه موافقت موردي از دستگاه هاي مسئول در دولت خواهد بود.


** آرمان

مهدی هاشمی در کدام بخش زندان است؟

شنیده شد که پرونده مهدی هاشمی پس از ۱۰۴۹ روز رسیدگی بالاخره به ایستگاه پایانی رسید، ایستگاهی که مهدی هاشمی رفسنجانی را در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ روانه زندان اوین کرد تا حبس ۱۰ ساله خود را آغاز کند.فارس نوشت؛  اما اینکه مهدی هاشمی این روزها در کدام بخش از زندان اوین به سر می‌برد و هم‌بندی‌های او چه کسانی هستند، برای خیلی از مردم سؤال است. فرزند آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی این روزها در یکی از اتاق‌های اندرزگاه ۷ زندان اوین به سر می‌برد، جایی که بر خلاف تصور خیلی‌ها نه خبری از سوئیت اختصاصی است و نه میزبانی ویژه‌ای وجود دارد. اندرزگاه واحد ۷ زندان اوین شامل ۶ اندرزگاه ۲۲۰ نفره است، در هر یک از این اندرزگاه‌ها ۱۰ تا ۱۲ اتاق وجود دارد که مهدی هاشمی هم در یکی از این اتاق‌ها تحمل کیفر می‌کند. مهدی هاشمی در اتاقی که ۱۵ تا ۲۰ متهم مالی دیگر در آن حضور دارند روزهای محکومیت خود را سپری می‌کند، متهمینی که اکثر آن‌ها به جرم مهریه، نفقه و چک برگشتی زندانی شده‌اند.
 
تجلیل از کارمندان به مناسبت روز خبرنگار!

شنیده شد که درمراسمی که تحت عنوان بزرگداشت روزخبرنگار و به‌منظور تجلیل وتکریم اصحاب رسانه وخبرنگاران در چهارمحال وبختیاری برگزارشد تعدادی ازمدیران کل ادارات،کارکنان استانداری، پرسنل صداوسیما وکارشناسان هواشناسی این استان مورد تجلیل قرارگرفتند!جمهوری اسلامی نوشت؛ دراین مراسم که با نارضایتی واعتراض شدید خبرنگاران مطبوعات کثیرالانتشار، محلی و خبرگزاری‌ها مواجه شد، خبرنگاران حاضر درجلسه برگزاری اینگونه برنامه‌ها را اهانت و بی‌احترامی به جامعه خبری و رسانه‌ای این استان قلمداد نمودند و جملگی سالن محل همایش را ترک کردند. بنا بر این گزارش، در این مراسم که عصر چهارشنبه 21 مرداد با تاخیر چهار روزه و با میزبانی مشترک استانداری، صدا و سیما، ارشاد اسلامی و شهرداری شهرکرد در فرهنگسرای شهرکرد برگزار شد مسئولان صدا و سیمای استان عملا مدیریت این برنامه مشترک را در دست گرفتند و حتی فرصت پیش‌بینی شده برای ایرادسخن مدیرکل ارشاداسلامی ونماینده مطبوعات را به آنان ندادند!
 
تکذیب خرید سیسمونی میلیاردی یک مداح

شنیده شد که اخیراً پیامی مبنی بر خرید سیسمونی یک میلیاردی توسط یک مداح معروف در بوشهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است؛ منتشر کنندگان پیام مدعی می‌شوند این مداح در واکنش به رسانه‌ای‌شدن این موضوع گفته‌ است: «دارندگی و برازندگی؛ مگر از راه نامشروع خریداری شده است؟ مردم هرچه می‌خواهند بگویند. برایم مهم نیست».  این مطلب در حالی همچنان در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود که مصطفی گراشی همان مداح معروف بوشهری و رئیس اتاق اصناف استان بوشهر خبر فوق را تکذیب کرده است. گراشی پیش از این گفته بود که: «دختری 23 ساله دارم که به تازگی خواستگاری شده و نوه پسری دارم که هشت سال دارد و از زمان گرفتن سیسمونی آن گذشته است. همچنین پسر دومم نیز هنوز بچه دار نشده است». وی در واکنش به انتشار مطلب خرید سیسمونی یک میلیاردی در شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: «یک میلیارد تومان در حدود 12 کیلو و 290 گرم طلا است و فکر نمی‌کنم کسی بتواند این میزان طلا را تهیه کند. این هم دروغی مثل بقیه موارد است. همچنین از طریق قانونی پیگیر این مسئله هستم».
 
تتلو بازهم خبرساز شد

شنیده شد که قعرنشینی پرسپولیس باعث شده تا خیلی‌ها علیه این تیم موضع بگیرند. خبرآنلاین نوشت؛ امیر تتلو خواننده زیرزمینی که در ماه‌های گذشته در فوتبال جنجال ساز بوده، پس از قعرنشینی این تیم پستی عجیب منتشر کرد و به انتقاد از مسئولان پرسپولیس پرداخت که چرا از او استفاده نکردند! او نوشت: «بازیکن خارجی که تو کشور خودشم نمی‌شناسن و بازی‌اش نمی‌دن و سرتا پاشم تتو هست میاد تو تیمای ما و تو کشور ما کلی پولم می‌گیره و تازه گل به خودی هم می‌زنه. اونوقت ما ایرانی هستیم و تو کشور خودمون حاضریم مفتی هم بازی کنیم و نزدیک دو میلیونم هوادار داریم و اجازه بازی نمی‌دن و حتی ازم یک تست هم نگرفتن ببینن شاید ما راست می‌گفتیم و واقعا بازی بلد بودیم؟... آیا من بازی می‌کردم از شانزدهم و سیزدهم پائین‌تر بودن الان؟»
 
دلیل حضور احمدی‌مقدم در دادگاه

شنیده شد که فرمانده سابق نیروی انتظامی درمورد شکایت عبدالحسین روح الامینی مبنی بر احضار وی به دادگاه گفت: روح الامینی برای کمک، من را به دادگاه احضار کرده و به عنوان گواه به دادگاه می روم. الف نوشت؛ سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی‌مقدم روز دوشنبه با بیان اینکه قضیه احضار شدنم به دادگاه را از طریق سایت‌های خبری مطلع شدم، افزود: از دیدگاه‌های روح‌الامینی مطلع هستم. وی ادامه داد: مراحل رسیدگی به پرونده کهریزک در بخش انتظامی به پایان رسیده و تصورم این است روح الامینی از اظهارات ما به عنوان گواه بهره ببرد. احمدی‌مقدم گفت: تاکنون یکی دو مصاحبه درمورد پرونده کهریزک با خبرنگاران داشته ام. فرمانده سابق نیروی انتظامی تصریح کرد: با خانواده روح الامینی جلسه داشته‌ام و آنان در جریان امور هستند.
 
سرقت پیچ دلیل خروج قطار گرگان از ریل!

شنیده شد که روابط عمومی راه آهن در اطلاعیه ای اعلام کرد: علت خروج از ریل قطار گرگان - اینچه برون باز شدن پیچ‌های ریل توسط سارقان و جدا شدن خطوط ریلی از همدیگر بوده است. پارسینه نوشت؛ قطار محلی گرگان - اینچه برون عصر روز گذشته حین بازگشت از ایستگاه مرزی اینچه برون در محدوده شهرستان آق قلا از خط خارج شد که علت آن هم باز شدن پیچ‌های ریل قطار توسط سارقان و جدا شدن خطوط ریلی بوده است. براساس این اطلاعیه این قطار در مجموع 70 مسافر داشت که همه آنها در صحت و سلامت کامل هستند و با خودروهای اعزامی از سوی شرکت راه آهن از محل سانحه منتقل شدند.
 
انفجار در اداره اوقاف مشهد

شنیده شد که سرپرست ایستگاه یک سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از انفجار منجر به حریق در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خبر داد. ایسنا نوشت؛ حسن نجمی توضیح داد: تعمیرکار در حال تعمیر کولرگازی در یکی از اتاق‌های این اداره‌کل بود که به علت نامعلومی انفجار ایجاد می‌شود. وی اظهار کرد: یک حریق خفیف در این محل اتفاق افتاد و منجر به شکسته شدن شیشه‌ها و آتش گرفتن پرده‌ها شد. حادثه خسارت جانی نداشته و تنها اتاق موردنظر دچار خسارت شده است. این حادثه حدود ساعت ١۶ امروز اتفاق افتاده و علت آن در دست بررسی است.
 
درخواست دستگاه‌اجرايي براي خريد ۵۰۰ تويوتا

شنیده شد که خراسان نوشت؛ بر اساس گزارش يک نهاد نظارتي، در حالي که بر اساس دستورات اکيد دولت، خريد خودرو خارجي با محدوديت هاي فراواني مواجه و با شرايط ويژه امکان پذير است، بر اساس پيگيري‌هاي مسئولان يکي از دستگاه‌هاي دولتي، درخواست شده است مجوز خريد حدود 500 دستگاه خودرو دو کابين از نوع تويوتا هايلوکس براي تجهيز واحدهاي استاني اين دستگاه صادر شود که اين درخواست فعلا با موافقت مسئولان ارشد اجرايي همراه نشده است.

** قانون

احزاب همچنان منتظرخانه‌ هستند

فارس  عضو شورای مرکزی خانه احزاب گفت: وزارت کشور می‌گوید ما برای در اختیار گذاشتن یک ساختمان به خانه احزاب با شهرداری تهران به توافق رسیدیم، اما هنوز محلی را به ما معرفی نکردند. حجت‌الاسلام علی‌اکبر مرتضوی کیاسری اظهار داشت: اولین جلسه شورای مرکزی خانه احزاب دوشنبه هفته جاری در ساختمان شهید رجایی وزارت کشور برگزار خواهد شد.وی افزود: برگزاری جلسه اعضای شورای مرکزی خانه احزاب در وزارت کشور به معنی جلسه حاکمیتی، دولتی و حتی مشترک حزبی-دولتی هم نیست و ما فقط به دلیل نداشتن مکان در وزارت کشور جلسه برگزار می‌کنیم.

حضور 8 نماینده در اجلاس مجمع بین المجالس جهانی

ایرنا  دبیرکل گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران گفت: 8 نماینده مجلس شورای اسلامی اواخر مهرماه 1394 در یکصد و سی و سومین اجلاس مجمع بین المجالس جهانی (IPU) در ژنو سوئیس شرکت می‌کنند. سید موید حسینی صدر افزود: اجلاس مجمع بین المجالس جهانی از 24 مهرماه به مدت پنج روز در ژنو برگزار می‌شود. نماینده مردم خوی خاطرنشان کرد: احمدرضا دستغیب رئيس بین المجالس ایران، کاظم جلالی عضو کمیته حقوق بشر اتحادیه بین المجالس، جواد جهانگیرزاده عضو کمیته روابط اتحادیه بین المجالس جهانی با سازمان ملل،کمال الدین پیرموذن، فاطمه رهبر عضو کمیته زنان این اتحادیه، عباسعلی منصوری آرانی، محمد مهدی برومندی و بنده قرار است در این اجلاس حضور یابیم.

ایران، کوبا نیست

  خانه ملت  نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه ایران کوبا نیست، گفت: استقامت ما بر آرمان‌هایمان قابل مقایسه با کوبا نیست و تا آمریکایی‌ها تغییر رفتار ندهند، بازگشایی سفارت‌شان در خاک ایران را نخواهند دید. منصور حقیقت پور با اشاره به بازگشایی سفارت آمریکا در کوبا بعد از54 سال گفت: برخی تصور می‌کنند با بالا رفتن پرچم آمریکا در کشور کوبا، بعد از توافق هسته‌ای پرچم این کشور نیز باید در ایران بالا برود. وی ادامه داد: ایران مانند کوبا در مقابل آمریکا نیست، نظام جمهوری اسلامی ایران بر آرمان‌های خود محکم  و پایدار است. حقیقت پور اظهار داشت: ما از تحولات داخلی کشور کوبا بی‌اطلاع هستیم اما این را به خوبی می‌دانیم که تا آمریکا نوع رفتار خود را در قبال ایران تغییر ندهد، ارتباطی بین دو کشور برقرار نخواهد شد.

شورای هماهنگی اصولگرایان محکوم به شکست است

  نامه نيوز  عضو فراكسيون رهروان ولايت بر این باور است که جامعتین می‌توانند در جریان اصولگرایی جامع عمل کنند و همه تحت لوای جامعتین به نتیجه برسند. سیدرمضان شجاعی کیاسری، در مورد تشکیل شورای هماهنگی اصولگرایان گفت: قطعا تشکیل این شورا شامل همه جریانات اصولگرایی نیست و چون شامل همه گروه‌های اصولگرایی نیست پس محکوم به شکست است. وی اظهارداشت: شاید برخی با تشکیل این شورا می‌خواهند جایگزینی برای جامعتین پیدا کنند و اگر  این شورا بدون حضور جامعتین باشد این مشکل همچنان لاینحل باقی می‌ماند.

افراطیون به دنبال حاشیه‌سازی برای دولت هستند

  ايلنا  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: افراطیون نه تنها کمکی به دولت فعلی نمی‌کنند،‌ بلکه برای دولت حاشیه‌سازی می‌کنند. کمال‌الدین پیرموذن با اشاره به برخی انگیزه‌های جناحی استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: در مقطعی که ما شاهد موفقیت دولت در توافق هسته‌ای و دیپلماسی سیاسی هستیم و مقدمات برای پرداختن و اهتمام به دیپلماسی اقتصادی فراهم شده، نوبت به وزیر اقتصاد رسیده تا پس از موفقیت‌های آقای ظریف کار خود را آغاز کرده و با برنامه‌ریزی و جذب سرمایه، حماسه اقتصادی را کلید بزند، این طرح استیضاح به هیچ‌عنوان لازم نیست.

جبهه اعتدالگرایان «برجام» را بررسی می‌کند

مشرق  رئیس دوره‌ای جبهه اعتدالگرایان از بررسي برجام در جبهه اعتدالگرایان خبر داد. محسن‌صفرپور اظهار داشت: جلسه جبهه اعتدالگرایان هفته جاری برگزار می‌شود و قرار است در مورد انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تبادل نظر صورت گیرد. وی افزود: بنا داریم در جلسه جبهه اعتدالگرایان توافق هسته‌ای میان ایران و 1+5 را نیز بررسی کنیم و پس از آن در مورد نقش خانه احزاب در تبیین فعالیت‌ حزبی همفکری صورت گیرد.

** شرق

افزايش توان پشتیبانی از دوستان‌ منطقه‌اي


ایسنا: علی‌اکبر ولایتی، مشاور عالی مقام ‌معظم ‌رهبری در امور بین‌الملل، روز گذشته در ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، با بیان اینکه آن زمانی که تمام کشورهای غربی یکپارچه گردهم آمدند که رژیم سوریه را عوض کنند، نتوانستند کاری از پیش ببرند، چه رسد به امروز که تحقق بشارت الهی را می‌بینیم، گفت: «ممکن است با چالش‌هایی مواجه باشیم، اما شرایط جبهه مقاومت بسیار بهتر و مستحکم‌تر از گذشته است، به‌ویژه با تفاهم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، توان بیشتری برای همراهی و پشتیبانی از دوستان خود در منطقه خواهیم داشت». ولایتی در این نشست بر لزوم افشای توطئه‌های جریان‌های تکفیری- تروریستی به عنوان خطری برای آحاد امت اسلامی اعم از شیعه و سنی، تأکید کرد.

برگزاری جلسه هیأت مؤسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب


فارس: اعضای هیأت مؤسس مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب امروز (یکشنبه) جلسه‌ای برای بررسی مسائل سیاسی روز برگزار خواهند کرد. اعضای هیأت مؤسس، در جلسه  امروز خود روند مراحل اخذ مجوز برای فعالیت این تشکل سیاسی را پیگیری خواهند کرد. نخستین نشست مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب ٢١ مرداد در حسینیه جماران و با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برگزار شد.

پیشنهاد مقیمی به رسانه‌ها در مبارزه با پول‌های کثیف


ایسنا: محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور بر  نقش رسانه‌ها در مقابله با پول‌های کثیف تأکید کرد. او با بیان اینکه پول کثیف هر پولی است که از روال طبیعی حاصل نشده باشد مثل قاچاق کالا، دزدی و فساد، گفت: کسانی هستند که می‌خواهند از این پول‌ها برای کسب قدرت استفاده کنند و در هر جایی آن را به کار گیرند که یکی از آنها انتخابات است. او ادامه داد: اگر مطبوعات ما خوب به این مسئله بپردازند، تخلفات را به صورت ریشه‌ای پیگیری کنند، اطلاع‌رسانی و نقد به موقع انجام دهند، جلوی این فسادها گرفته می‌شود.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان: اصراری برای عضویت در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نداریم

تسنیم: سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: «در حزب ندا محوریت افراد یا فلان شورا برای ‌ما ملاک نیست و اندیشه و مرامی که داریم هویت ما را تعیین می‌کند. البته ما درخواست عضویت در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان را ارائه کرده‌ایم، اما اصلا به این معنا نیست که برای فعالیت حزبی مؤثر و کارآمد حتما باید عضو این شوراها بود، بلکه معتقدیم همراهی احزاب و جریان‌ها به پیشبرد و موفقیت این گفتمان کمک می‌کند. عضویت حزب ندای ایرانیان در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گیر پروانه است. حسن یونسی با اشاره به شورای مشورتی اصلاحات گفت: «حزب ندای ایرانیان قرار است حضور پررنگی در انتخابات مجلس داشته باشد. اگر شورای مشورتی با همه این معیارها و ملاک‌های ما هماهنگ باشد، با آنها همراهی خواهیم کرد؛ اما اگر هماهنگ نباشد ما خودمان را ملزم نمی‌دانیم با آنها هماهنگ باشیم».

دادستان انتظامی قضات منصوب شد


روابط‌عمومی قوه قضائیه: آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه، با صدور حکمی محمد موحدی‌آزاد را به‌عنوان دادستان انتظامی قضات منصوب کرد. در حکم آیت‌الله آملی‌لاریجانی خطاب به دادستان جدید انتظامی قضات آمده است:جناب آقای محمد موحدی‌آزاد، معاون قضائی رئیس‌کل دادگستری استان تهران، به موجب این حکم به سِمَت دادستان انتظامی قضات منصوب می‌شوید. امید است با درنظرداشتن اهمیت امر قضا و مسئولیت‌های سنگین ناشی از آن، اجرای عدالت اسلامی و رسیدگی به محرومان و ستم‌دیدگان و حمایت از حقوق مشروع مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در انجام وظایف الهی با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی و همراه با سرعت لازم، موفق و مؤید باشید. آیت‌الله آملی‌لاریجانی همچنین با صدور حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای احمد شفیعی را به عنوان مشاور رئیس قوه قضائیه منصوب کرد. متن حکم رئیس قوه قضائیه خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای احمد شفیعی به این شرح است: جناب آقای احمد شفیعی، دادستان انتظامی قضات. به موجب این حکم به سِمَت مشاور رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شوید. امید است با درنظرداشتن اهمیت امر قضا و مسئولیت‌های سنگین ناشی از آن، اجرای عدالت اسلامی و رسیدگی به محرومان و ستم‌دیدگان و حمایت از حقوق مشروع مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در انجام وظایف الهی با رعایت دقیق موازین شرعی و قانونی و همراه با سرعت لازم، موفق و مؤید باشید.


** ایران

آخرین وضعیت آرای 100 سناتور امریکایی درباره توافق


تا رأی‌گیری سنای امریکا درباره توافق هسته‌ای 1+5 و ایران در 26 شهریور ماه حدود 5 هفته مانده است. به نظر می‌رسد بتدریج آرای کافی برای اجرایی شدن توافق در حال جمع شدن است. به گزارش «تابناک»، به نقل از پایگاه «هیل» که خبرهای کنگره امریکا را پوشش می‌دهد، تاکنون 20 سناتور دموکرات از این توافق اعلام حمایت ‌کرده‌اند. هفت نفر دیگر از آنها متمایل به حمایت از این توافق هستند و 18 نفر دیگر هنوز تصمیم خود را نگرفته یا اعلام نکرده‌اند.

در میان سناتورهای دموکرات، تنها «چارلز شومر» سناتور پرنفوذ ایالت نیویورک است که تاکنون با توافق با ایران اعلام مخالفت کرده است. در اردوگاه جمهوری‌خواهان نیز مخالفت 29 نفر قطعی به نظر می‌رسد، 23 جمهوری‌خواه دیگر متمایل به رأی منفی به توافق هستند و تنها دو سناتور هنوز تصمیم خود را نگرفته یا اعلام نکرده‌اند. رأی مخالف اولیه سنا به توافق با ایران به نظر قطعی می‌رسد، ولی با فرض اینکه همه جمهوری‌خواهان با توافق مخالف باشند، این حزب برای مقابله با وتوی قطعی اوباما به همراهی 13 سناتور دموکرات نیاز دارد تا جلوی اجرایی شدن توافق هسته‌ای را بگیرد.

اوضاع مهدی هاشمی در اوین

فارس نوشت: «فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این روزها در یکی از اتاق‌های اندرزگاه 7 زندان اوین به سر می‌برد، جایی که بر خلاف تصور خیلی‌ها نه خبری از سوئیت اختصاصی است و نه میزبانی ویژه‌ای وجود دارد. اندرزگاه واحد 7 زندان اوین شامل 6 اندرزگاه 220 نفره است، در هر یک از این اندرزگاه‌ها 10 تا 12 اتاق وجود دارد که مهدی هاشمی هم در یکی از این اتاق‌ها تحمل کیفر می‌کند.  مهدی هاشمی در اتاقی که 15 تا 20 متهم مالی دیگر در آن حضور دارند روزهای محکومیت خود را سپری می‌کند، متهمانی که اکثر آنها به جرم مهریه، نفقه و چک برگشتی زندانی شده‌اند. ضمن اینکه با وجود شایعات مطرح شده، مهدی هاشمی با محمدرضا رحیمی و بابک زنجانی هم‌بند نیست و حتی هواخوری مشترکی هم ندارند. مهدی هاشمی از تاریخ 18 مردادماه یعنی روز ورود خود به زندان اوین تاکنون هیچ‌گونه ملاقاتی نداشته اما از طریق تلفن با خانواده خود در ارتباط است».

بقایی از اشرفی‌اصفهانی شکایت کرد


وکیل‌مدافع حمید بقایی گفت: «موکلم از رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری شکایت کرده است.» به گزارش ایسنا، عادل حیدری افزود: «با توجه به اظهاراتی که آقای اشرفی‌اصفهانی داشت به اتهام افترا و نشر اکاذیب از او شکایت کردیم.»

توضیح داوری درباره شکایت مشایی از پورمحمدی

یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد، بدون اشاره به اینکه شکایت اسفندیار رحیم‌مشایی از وزیر دادگستری ثبت شده است یا خیر، گفت که «مشایی در موضوع شکایت علیه مصطفی پورمحمدی نه مردد و نه منصرف شده است.» عبدالرضا داوری، در واکنش به گزارش پنجشنبه «ایران» که از تردید مشایی در شکایت از وزیر دادگستری حکایت می‌کرد، با ارسال متنی به «ایران»، دلیل تأخیر در ثبت این شکایت در دادگاه ویژه روحانیت را زمان بر بودن انتخاب وکیلی که روحانی باشد از سوی شاکی عنوان کرد و افزود: «شکایت رئیس دفتر رئیس جمهوری سابق علیه وزیر دادگستری تا آخرین مرحله در دادگاه ویژه روحانیت دنبال خواهد شد».

با این حال، مشخص نیست که اگر ثبت شکایت مشایی علیه پورمحمدی نیازمند چنین مقدماتی بوده، چرا داوری 15 مرداد ماه با قطعیت به «ایلنا» اعلام کرد که «تمامی کارهای مربوط به این شکایت انجام شده و لایحه شکایت آقای مشایی از پورمحمدی روز شنبه (17 مرداد) در قوه قضائیه ثبت می‌شود».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    خدایا هوادارن احمدی نژاد را به راه راست هدایت کن! دارن میبینن دور اطرافیان احمدی نژاد رو اما ....
  • سهراب افشار ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    ولی خودموونیم چه شکافی بین اصلاحاتیا داره بوجود میاد خرازی یک کلام گفت لیست دارم همهشون ریختن به هم حالا هم که گفته عضو شورای جبهه اصلاحات نمیشه
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    اینا از درون مشکلات زیادی دارن پاش بیفته چنان زیر آبی از هم بزنن که...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس