کد خبر 453170
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

یکی از مشکلاتی که هم مستشرقین و هم مسلمانان دارند این است که مستشرقین می گویند اگر انسان مدام قرآن را مطالعه کند، همیشه جنس مذکر بر مونث برتری داده شده؛ این چه قانونی است که می گویند مساوات و عدالت بر پا شده است؟

به گزارش خبرگزاری شبستان، این مرجع تقلید با مطرح کردن شبهه برتری مردان بر زنان و وجود تناقض در قرآن کریم و ارائه پاسخ به آن ها گفت: یکی از مشکلاتی که هم مستشرقین و هم مسلمانان دارند این است که  مستشرقین می گویند اگر انسان مدام قرآن را مطالعه کند،  همیشه جنس مذکر بر مونث برتری داده شده؛ این چه قانونی است که می گویند مساوات و عدالت بر پا شده است؟

وی افزود: اگر کسی قرآن را به عنوان شریعت اسلام مطالعه کند، خواهد دید جنس مذکر بر مونث تفضل و برتری داده شده، همچنین امروزه جمعیت هایی به نام فمنیست هستند و بر همین اصل پافشاری دارند، ما باید مساله را بررسی کنیم تا اصالت شبهه بررسی شود، شبهه این چنین نقل می کند که مشرکان معتقدند پسر ها متعلق به خودشان و دختر ها متعلق به خدا هستند.

این استاد برجسته حوزه، با اشاره به جنس برتر از دید مردان و زنان خاطر نشان کرد: خداوند به آن ها می گوید این که برتر را برای خود انتخاب کردید و غیر برتر را برای خدا به چه معناست، در حقیقت حتی شبهه آن غیر اصیل بوده و تذکر می دهد، در این جا معلوم می شود خود قرآن در تذکر صحه گذاشته و گله می کند که اگر این چنین باشد چرا جنس برتر مال شما و نابرتر مال من باشد؟

وی با بیان این که برخی از آقایان مساله جدل را با اصل قرآن اشتباه گرفتند، بیان داشت: خداوند این جا در مقام جدل بوده و می گوید از نظر شما جنس مذکر برتر بوده  و جنس مونث پست تر است، اگر این مهم حقیقت داشته باشد، چرا برتر را برای خود گرفتید، این بحث خدا برهانی نیست بلکه جدلی است.

این مرجع تقلید، با بیان این که نفس واحد در قرآن به معنای فرد واحد نیست، اظهار داشت: نفس واحد در کلام وحی به مفهوم جنس واحد است، تورات می گوید حوا را از دنده چپ آفرید اما قرآن می گوید اینطور نیست، من جده در دفتر یکی از مراکز اسلامی رفته بودم و مدیر آن جا مردی خوش برخورد و خوش سیرت بود، او به من گفت اگر موسویان بخواهند تورات بنویسند باید از روی قرآن قواعد و قوانینش را مکتوب کنند.

وی یادآور شد: تورات و انجیل فعلی در صورتی که بخواهند تفسیر کنند، باید از روی قرآن کریم تفسیر کنند، همانا قرآن بر انجیل و تورات حاکم است و از مواردی که می تواند تورات را تصحیح کند این آیه است، در تورات آمده  که حوا  از دنده چپ آفریده شد اما قرآن می گوید هم آدم و هم حوا از یک حقیقت یکسان آفریده شده ، هر دو انسان و بشر هستند و هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

آیت الله سبحانی، با بیان این که طبیعت زن و مرد هر دو یکسان و از یک جنس هستند، خاطر نشان کرد: هر دو جنس مرد و زن انسان اند و در جاهلیت این تفاوت بارز بود. این گونه سخن های بیهوده را باید باطل تلقی کرد و هر گونه افترائی به قرآن محکوم است. قرآن می فرماید جنس مذکر و مونث در مقام عدالت من یکسان اند و این مهم در شناخت طبیعت حقوق زن، مصالح زن و ماهیت حقیقی زن خود را نشان می دهد.

این مرجع تقلید، با اشاره به تفاوت دیه زنان و مردان در اسلام بیان داشت: برخی ها می گویند که اگر قرآن اعلام می کند آفرینش این ها یکسان است چطور می شود که اگر مرد کشته شوند با زن دیه متفاوتی دارد در حالی که آفرینش هر دو یکی است و هر دو انسان کامل در برابر پیشگاه خداوند هستند، در پاسخ باید گفت قصاص جبران قیمت خود نیست بلکه جبران ضرر اقتصادی وارده است که اعلام می شود.


این استاد حوزه، ادامه داد:  اگر مردی کشته شود ضرر اقتصادی بیش تری دارد چون نان آور خانواده بوده و اقتصاد خانواده با اوست، در نظام اسلامی زن مربی در داخل خانواده است، لذا اختلاف در دیه ارتباطی به قیمت انسانیت ندارد و این اصل اخلاقی برای همه در یک وزنه حق است، بنابراین اگر دیه زن و مردم در نظام غربی یکسان باشد ما عملا به این نظام فاسد کاری نداریم.
منبع: شبستان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس