کد خبر 453029
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: 50 هزار معتاد متجاهر و کارتن‌خواب در کشور داریم که حدود 15 هزار نفرشان در تهران هستند و بسیاری از این افراد هم از شهرستان‌ها به پایتخت آمده‌اند.

 به گزارش مشرق، موضوع جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب و متجاهر از وقتی که قانون جدید مبارزه با موادمخدر تصویب شد به یک بحث جدی اجتماعی تبدیل شد. بر اساس ماده 15 و 16 قانون، قرار شد تا معتادانی که خودشان را برای ترک اعتیاد معرفی می‌کنند از گزند دستگیری و تعقیب در امان باشند و به آنها به چشم "بیمار" نگریسته شود اما معتادان متجاهر، کارتن‌خواب و ولگرد که خودشان را معرفی نمی‌کنند، "مجرم" هستند و دستگاه‌های مسئول باید این معتادان را جمع‌آوری و به کمپ‌های اجباری ترک اعتیاد ارجاع دهند تا در مدت سه ماه نگهداری آنها، هم اعتیادشان را ترک کنند و هم آماده بازگشت به جامعه شوند.

حالا مدتی‌است که شهرداری تهران در منطقه 12 که به نوعی پاتوق جدی معتادان متجاهر است، طرح "انضباط اجتماعی" را آغاز کرده تا معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند و به کمپ‌های اجباری ماده 16 انتقال دهد تا هم این منطقه تاریخی کمی پاکسازی شود و هم تکلیف این معتادان مشخص شود. حالا «علیرضا جزینی» قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با «فردا» در خصوص این معتادان می‌گوید که سالانه 20 هزار معتاد را درمان کرده‌اند.

آیا ستاد آمار دقیقی از معتادان متجاهر و ولگرد در کشور دارد؟

در حال حاضر حدود 50 هزار معتاد متجاهر در کشور وجود دارد که البته به دنبال ساماندهی و درمان این افراد هستیم.

چه تعداد از این معتادان مربوط به تهران است؟

حدود 15 هزار نفر از معتادان متجاهر در تهران هستند که بخش اعظمی از معتادان نیز از شهرستان‌های به تهران آمده‌اند و در طرح‌های ساماندهی باید تلاش شود تا این معتادان به شهرها و استان‌های خودشان برگردند.

آیا برای نگهداری این تعداد معتاد در تهران یا استان‌ها ظرفیت کافی وجود دارد؟

ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر در کشور اندک است و به طور کلی در طول سال توانسته‌ایم نسبت به درمان 20 هزار معتاد اقدام کنیم. البته در تهران امیدواریم بتوانیم حداقل نیمی از این افراد را در مراکز درمان اجباری سامان دهیم. به دنبال این مساله هستیم که از مراکز درمان خصوصی استفاده کنیم تا بتوانیم بیشتر شاهد ساماندهی معتادان متجاهر باشیم.

بسیاری از این معتادان پس از نگهداری در کمپ و حتی ترک اعتیاد بازهم معتاد شده و به جای اول خودشان باز می‌گردند، آماری از بازگشت این معتادان دارید؟

به طور کلی 80 درصد معتادان بهبودیافته مجدد به چرخه اعتیاد باز می‌گردنند و عود مجدد دارند این مساله عللی مختلفی همچون حضور در پاتوق‌های قبلی و ارتباط با دوستان مصرف کننده مواد مخدر دارد.

یعنی با این حساب دایم افرادی بهبود پیدا کرده و به چرخه باز می‌گردند، می‌خواهید با اینها چه کار کنید؟

یکی از مسائل مهم در مورد معتادان بهبودیافته مساله اشتغال آنها است. معتادين خياباني نياز به بازتواني اقتصادي دارند. ممکن است این افراد شغل مناسب نداشته باشند و یا اگر داشته از دست داده‌اند. حدود 60 معتادان دارای شغل بودند اما بعد از اعتیاد شغل خود را از دست داده‌اند و باید جهت جلوگیری از بازگشت مجدد به چرخه اعتیاد برایشان شغل فراهم شود.

برنامه‌ای هم برای اشتغال این معتادان دارید؟

برنامه ما ایجاد اشتغال برای 3 هزار نفر طی سال جاری است اما در این راه باید دستگاه‌های مختلف هم همکاری کنند.
منبع: فردا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وطندوس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    اینان باید جم اوری به کویر منتقل و باید ازشون برای کاشت درخت در کویر سود جست والسلام
  • علیا ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    تورو خدا این کلمه ی متجاهر رو از کجاتون در میارید؟ این مسخره بازیها چیه؟ جمعش کنید بابا
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    0 0
    منهم موافقم بشرط انکه به بهداشت و تغذیه شون هم توجه لازم انجام شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس