کد خبر 452257
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

آمریکا با طرح ادعاهای جدید علیه سوریه مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی، در آستانه تلاش‌های منطقه ای برای حل بحران این کشور تلاش دارد تا در شرایط کنونی از این مسئله به عنوان اهرم فشار علیه سوریه استفاده کند.

خیز جدید آمریکا علیه سوریه در شورای امنیت
به گزارش مشرق، در نشست روز جمعه 17 مرداد شورای امنیت سازمان ملل که به تصویب قطعنامه 2235 شورای امنیت سازمان ملل در خصوص تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی و شناسایی عامل یا عاملان استفاده از گازهای سمی و شیمیایی در جنگ سوریه انجامید، سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی که کاملا در تضاد و تناقض با روح این قطعنامه و فضای سیاسی جدید درباره حل سیاسی بحران سوریه است کوشید بار دیگر انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه بگیرد و با استناد به اظهارات غیرمستدل مخالفان دولت سوریه دولت این کشور را در این زمینه مسئول بداند بدون آنکه به همکاری این کشور در زمینه نابودی سلاح های شیمیایی خود اذعان بکند.

پیشداوری و اتهام پراکنی نماینده آمریکا در شورای امنیت

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در سخنانی که در نشست شورای امنیت قبل از تصویب قطعنامه 2235 در خصوص تهیه سازوکاری برای شناسایی  عوامل استفاده کنندگان از سلاح‌های ممنوعه شیمایی در جنگ سوریه ایراد کرد، به نقل یکی از گزارش‌های تحریف شده در این زمینه پرداخت و با  تمرکز روی اینکه تعدادی از شاهدان هنگام بلند شدن دود زردرنگ از محل استفاده از گاز کلرین صدای هلی کوپتر را شنیده بودند ( با توجه به اینکه تنها دولت سوریه دارای هلی کوپتر است ) کوشید انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه نشانه برود.

وی در این زمینه گفت :" اجازه دهید بطور خلاصه یکی از گزارش‌های آنها را بخوانم. طبق یکی از گزارش‌ها سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی برای یافتن حقیقت وقتی روستای تلمانس در 21 آوریل 2014 مورد حمله قرار گرفت ساکنان این منطقه در توصیف‌هایی که داشتند از گازی رنگی حرف زده بودند که از نقطه اصابت پخش شده و تا مناره‌های مسجد و در حدود 75 متر در آسمان بالا رفته است.آنها از بوی بسیار بد و آزار دهنده شبیه به گاز کلرین سخن گفتند. یک پسر هفت ساله که در حدود پانزده متری منطقه اصابت بود بلافاصله جان خود را از دست داد. ساکنان روستا به افرادی که در حال تحقیق بودند گفتند در بدن او هیچ نشانه ای از آسیب جسمی وجود نداشته اما تمام بدنش آبی رنگ شده بود. یک دختر نوجوان در همان خانه چند روز بعد جان خودش را از دست داد.در بدن او هم مثل بدن پسر بچه هیچ نشانه ای از آسیب جسمی وجود نداشت.

میوه‌های درختان زیتون، انار و انجیر همه ریختند و برگ‌های آنها  کمی بعد از انفجار زرد رنگ شدند. حیوانات جوان تر بلافاصله و بقیه چند ساعت بعد مردند. در حدود دویست نفر به بیمارستان این روستا هجوم بردند که علائمی مشابه داشتند. علائمی شبیه آنچه دکتر تناری توصیف کرده بود. علائمی مثل ریزش اشک، تاری دید، تنگی نفس، احساس خفگی، سرگیجه، حالت تهوع، دل درد، اسهال، سردرد، ضعف عمومی و از بین رفتن هوشیاری. اینها علائم حمله شیمیایی است. اظهارات شاهدان و تصاویر مربوط به حملات و دیگر مدارک و اسناد منجر شد تا سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی تائید کند از ماده شیمیایی سمی بطور سیستماتیک و بارها به عنوان سلاح در روستاهای تلمانس و دو روستای دیگر در فاصله آوریل و اوت 2014  استفاده شده است. سازمان منع استفاده از سلاح های شیمیایی گزارش داد که 32 نفر درست قبل از حمله شاهد بالگردها بر فراز سه منطقه ای که در دست مخالفان بود، بودند و یا صدای آنها را شنیده اند."

دفاعیه محکم بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل

بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در سخنان خود در شورای امنیت از یکسو از مواضع دولت متبوع خود در عرصه  همراهی با تلاش های جهانی برای نابودی سلاح های کشتار جمعی اعم از هسته‌ای ، میکروبی و شیمیایی دفاع کند و از دیگر سو اتهامات وارده برسوریه را بی اعتبار سازد.

در این راستا وی با یاد آوری واقعه سالگرد حمله اتمی آمریکا به ناکازاکی و هیروشیما گفت:" امروز مصادف با هفتادمین سالگرد استفاده ارتش آمریکا از بمب اتمی علیه ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن است. در آن تاریخ بشریت متوجه شد که این سلاح ویرانگر تا چه حد وحشتناک و هولناک است و به همین علت کشورهای جهان بر سر معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) توافق کردند و کشور من در همان سال یعنی 1968 این معاهده را امضا کرد. پس از آن سلاح جدیدی کشف شد و آن سلاح میکروبی بود و کشورهای جهان یکبار دیگر گردهم آمدند و این بار معاهده منع گسترش سلاح های میکروبی را امضا کردند و کشور من به این معاهده نیز پیوست. پس از آن سلاح شیمیائی ساخته شد و کشورهای جهان برای سومین بار گردهم آمدند و این بار معاهده منع گسترش سلاح های شیمیائی را امضا کردند و همانطور که می دانید کشور من اخیراً به این معاهده پیوسته است.

بنابراین دولت سوریه مسئول استفاده از سلاح هسته ای و میکروبی و شیمیائی نیست. کشور من که در سال 2003 عضو شورای امنیت بود پایبندی خود را به این تعهدات نشان داد و پیش نویس قطعنامه ای را برای عاری سازی منطقه خاورمیانه از همه نوع سلاح کشتار جمعی اعم از سلاح هسته ای ، میکروبی یا شیمیائی ارائه کرد و متأسفانه این پیش نویس با مخالفت یک عضو دائم شورای امنیت که خواستار حفظ سلاح هسته ای اسرائیل بود با آن مخالفت کرد. من این پیشینه را ارائه کردم تا همه تصویری از کل اوضاع و نه به صورت گزینشی داشته باشند."

همچنین بشار جعفری در سخنان خود کوشید از این واقعیت پرده برداری کند که چگونه در شورای امنیت بر این واقعیت که خود دولت سوریه پیشتاز و پیشگام تشکیل کمیته‌ای حقیقت یاب برای بررسی استفاده از سلاح‌های شیمایی در مناطقی چون خان العسل بوده سرپوش گذاشته شده است. وی در سخنانی در این زمینه گفت :"  من خاطرنشان می‌کنم که دولت سوریه در طرحی پیشنهادی به دبیرخانه سازمان ملل متحد خواستار تحقیق درخصوص استفاده از سلاح شیمیائی در خان العسل حلب شد که متأسفانه علیرغم توافق دولت سوریه با دبیرخانه سازمان ملل برای اعزام دکتر سلسروم برای این مأموریت، با گذشت دوسال تا این لحظه هنوز این تحقیق صورت نگرفته است.

بشار جعفری افزود: همچنین خاطرنشان می‌کنم که دولت سوریه تاکنون ده‌ها نامه به شورای امنیت و کمیته‌های تخصصی و سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیائی ارسال کرده که در ضمیمه آن اطلاعات و مدارکی دال بر ساخت، دستیابی و استفاده گروه‌های تروریستی از مواد شیمیائی سمی در سوریه بوده است. سه روز پیش نیز جدولی درخصوص این مکاتبات برای اعضای شورای امنیت فرستادیم"

از همه مهمتر اینکه بشار جعفری در سخنان خود کوشید پرده از ساختگی بودن برخی مدارک و گزارش‌ها درباره اتهام مربوط به استفاده دولت سوریه از گازهای سمی بردارد. در این راستا وی در بخشی از سخنان خود با خطاب قرار دادن نماینده آمریکا گفت :" برخی اعضای شورای امنیت امروز در سخنانشان به استفاده از بالگردها اشاره کردند و این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا جزئی از مطالب جعلی است که در برخی اسناد همکاران ما در اینجا وجود دارد. شاهدانی که از شنیده شدن صدای بالگرد سخن گفته‌اند در خاک ترکیه و نه در خاک سوریه این شهادت را داده‌اند. بنابراین شاهدان مورد اشاره به عللی که همه می‌دانند مشکوک هستند. ما دو سال پیش فیلمی را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دادیم که در خاک ترکیه تصویربرداری شده بود و نشان داده شد که تروریست‌ها از خرگوش‌ها برای آزمایش سلاح‌های شیمیائی استفاده می‌کردند. تروریستها در این تصاویر  ویدیویی تهدید می‌کردند که این آزمایش را برای اجرا در خاک سوریه انجام داده‌اند. متأسفانه آنها این تهدید خود را عملی کرده‌اند."

نتیجه گیری

در مجموع می‌توان گفت هر چند تصویب قطعنامه 2235 شورای امنیت سازمان ملل نمی‌تواند دستکم در کوتاه مدت تاثیر منفی بر امیدهای جدید برای حل سیاسی بحران سوریه ایجاد کند ( چرا که تهیه و انتشار  اولین گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل 4 ماه وقت خواهد برد ضمن آنکه اتخاذ هر گونه تصمیم جدید به تصویب آن در شورای امنیت  نیاز دارد ) اما با این حال اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل هیچ تردیدی در این زمینه بجا نمی‌گذارد که این کشور کوشش خواهد کرد از تشکیل این کمیته به عنوان اهرم فشار علیه سوریه استفاده کند. البته به نظر می‌رسد  حامیان دولت سوریه بخصوص روسیه نیز با این نیت به این قطعنامه رای داده‌اند تا با اطلاعاتی که در خصوص نقش حامیان مخالفان دولت سوریه در استفاده از گازهای سمی و شیمیایی در جنگ سوریه در اختیار دارند، از این قطعنامه به عنوان عامل فشار علیه مخالفان و حامیان آنها استفاده کنند و آنها را به گام برداشتن در مسیر جدیدی که برای حل بحران سوریه فراهم شده وادار کنند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس