زارعی درباره "علت پیروزی اخیر ائتلاف سعودی - آمریکایی در عدن" گفت: عربستان سعودی بعد از 4 ماه جنگ بی نتیجه، با جمع آوری یک سلسله جریانات تروریستی از کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، لیبی، مصر و برخی کشورهای دیگر آفریقایی تلاش کرد تا موازنه نظامی - امنیتی یمن را به نفع خود تغییر دهد.

به گزارش مشرق، تحولات پیچیده یمن و اتفاقاتی که طی روزهای اخیر در این کشور تازه بیدارشده اسلامی واقع شده، نگرانی هایی را در میان هواداران جبهه بزرگ مقاومت برانگیخته است؛ به همین منظور، با دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسایل بین الملل، گفت و گوی کوتاهی انجام دادیم تا تحلیل وی را در این زمینه جویا شویم.

زارعی در پاسخ به سوالی مبنی بر "علت پیروزی اخیر ائتلاف سعودی - آمریکایی در عدن" گفت: عربستان سعودی بعد از 4 ماه جنگ بی نتیجه، با جمع آوری یک سلسله جریانات تروریستی از کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، لیبی، مصر و برخی کشورهای دیگر آفریقایی تلاش کرد تا موازنه نظامی - امنیتی یمن را به نفع خود تغییر دهد.

وی با اشاره به تجمیع چند هزار نیروی جنجگو توسط سعودی ها برای جنگ در داخل یمن طی هفته های اخیر، اظهار داشت: همزمان با این مساله، هواپیماهای نظامی آمریکایی، سعودی و اماراتی و ناوهای جنگی به کمک آنها آمدند و موفق شدند اقداماتی را در عدن انجام دهند؛ اما روند حرکت آنها علیرغم نیروهای چندهزار نفری که به استخدام خود درآورده اند، پرشتاب نیست.

سعودی‌ها با پشتیبانی زمینی، هوایی و دریایی کشورهای مختلف در یمن می‌جنگند/بین مذاکرات ایران و 1+5 با اتفاقات یمن کوچکترین ارتباطی وجود ندارد/انتقاد از عملکرد وزارت خارجه در موضوع یمنکارشناس برجسته امور بین الملل ضمن یادآوری پیشروی های سریع انصارالله در نخستین روزهای تحولات یمن، تصریح کرد: جنبش انصارالله تنها ظرف مدت بسیار کوتاه 10 روز، موفق شد 7 استان جنوبی را به مناطق شمالی ملحق کند و در زمان اندکی، 18 استان یمن را تحت سلطه خود درآورد اما سعودی ها علیرغم هزینه های هنگفت و پشتیبانی گسترده هوایی و دریایی، فقط توانستند در عدن و بخش هایی از تعز و لهج به موفقیت های محدودی دست پیدا کنند.

زارعی دست باز سعودی در بمباران وحشیانه مناطق مسکونی و تخریب زیرساخت های یمن را از دیگر عوامل موفقیت های محدود اخیر دانست.

کارشناس امور بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا میان اتفاقات اخیر یمن با نتیجه مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در وین ارتباطی وجود دارد؟ گفت: با قاطعیت می توانیم بگوییم که میان مذاکرات و اتفاقات اخیر یمن کمترین ارتباطی وجود ندارد. ممکن است انتقاد کنیم که وزارت خارجه باید پرونده یمن را به صورت ویژه تر مورد بررسی قرار می داد اما به هرحال، حمایت انقلاب اسلامی از جبهه بزرگ مقاومت با همان قدرت سابق ادامه دارد و این مذاکرات کوچکترین خللی در این زمینه ایجاد نکرده است.


مبع: خیبرآنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس