کد خبر 451231
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۲

لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران بررسی شده و اعضای این کمیسیون پیشنهاد کرده‌اند تونل‌ها در اولویت اجرای این لایحه قرار گیرند.

به گزارش مشرق، اخذ عوارض از بزرگراه ها در کشورهای بزرگ دنیا مرسوم است و با نصب سنسورهایی در جلوی خودرو و شارژ کردن مبلغی، امکان پرداخت عوارض با هر بار تردد از این معابر وجود دارد و در صورت اتمام اعتبار توسط پیامکی به صاحب خودرو اطلاع رسانی می شود.

سال گذشته اعلام شد به زودی بزرگراه های پایتخت پولی می شود و شهر تهران می تواند در سال 94 به عنوان یکی از منابع درآمدی روی عوارضی که خودروها بابت تردد از برخی از معابر خاص می پردازند، حساب کند. با گذشت بیش از 5 ماه از سال خبری از بررسی این لایحه در شورای شهر تهران نبود و برخی از اعضا نیز پیش بینی کردند عمر این اتفاق به شورای شهر چهارم نمی رسد. احمد دنیا مالی رییس کمیسیون عمران شورا با بیان این که این موضوع در برنامه ششم توسط دولت پیش‌بینی شده و قرار است در شورا نیز بر روی این طرح کار کارشناسی انجام گیرد تا طرحی پخته ارائه شود، می گوید: شاید عمر این موضوع به شورای چهارم نرسد.

اجرای دو ساله اخذ عوارض از بزرگراه های پایتخت

اما لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری درجلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران بررسی شده است. علیرضا دبیر در جزییات این جلسه می گوید: در جلسه ای که در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شد لایحه اخذ عوارض تردد از معابر خاص شهری و مطابقت آن با برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران بحث و بررسی شد.

وی ادامه می دهد: در این جلسه نظرات کمیسیون های دیگر نیز بررسی شد. کمیسیون سلامت و خدمات شهری ابهاماتی را درباره ساز و کار اجرایی کردن این لایحه مطرح کرده و پیشنهاد کرده این طرح برای دو سال به صورت پایلوت در برخی از تونل ها اجرا شود.

به گفته دبیر، کمیسیون های دیگر نیز نگرانی هایی درخصوص ساز و کار اجرای این لایحه دارند. وی با بیان این که  به نظر می رسد شهرداری تهران برای اجرا ساز و کاری دارد که باعث افزایش حجم ترافیک تونل ها و خیابان ها نخواهد شد و این روش با کمک دوربین های کنترل ترافیک قابل اجرا است می گوید: نظر کمیسیون برنامه و بودجه نیز این است که تونل ها باید اولویت بندی شوند و درآمد حاصله از عوارض حتما برای توسعه مترو در شهر تهران هزینه شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به عارضه ای که تردد خودروها برای شهر تهران ایجاد می کنند؛ می گوید: دریافت عوارض تردد از تونل ها و یا پل هایی که مسیر جایگزین دارند منطقی است اما این عوارض باید رقمی منطقی داشته باشد و به توسعه مترو و حمل و نقل عمومی سرعت بدهد.

پولی شدن بزرگراه ها آزمایشی باشد

اجرای آزمایشی این لایحه پیشنهاد بسیاری از اعضای شورای شهر تهران است. محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می گوید: قرار بود در اتوبان صدر به صورت آزمایشی از خودروهای عبوری عوارض اخذ شود و پس از نظرسنجی از مردم و موفقیت طرح این موضوع فراگیر شود.

وی با بیان اینکه اخذ عوارض از بزرگراه ها و معابر شهری را به صورت سعی و خطا قبول دارم ادامه می دهد: ما ابتدا باید آزمایش کنیم و پس از نظرسنجی و دریافت نقطه نظرات مردم اجرایی بودن این طرح را بررسی کنیم. همچنین باید ببینیم آیا امکان هماهنگ شدن با نیروی انتظامی وجود دارد و شهرداری نیز زیرساخت های لازم را برای انجام این پروژه دارد یا خیر. به نظر می آید اجرای آزمایشی آن در یک یا دو بزرگراه قابل قبول است.

حقانی با بیان اینکه هزینه های شهر را باید مردم پرداخت  می گوید:  هر شهروندی که بیشتر از امکانات استفاده می کند باید بهای بیشتری هم بپردازد اما واقعیت این است که این طرح باید به طور کامل بررسی شود و مطالعات لازم درخصوص آن انجام شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران معتقد است: شهرها باید متکی به درآمدهای پایدار خودشان باشند. این موضوع می تواند یکی از منابع درآمدهای پایدار شهرها باشد.

جزییات لایحه اخذ عوارض از بزرگراه ها / 3 پرسش شورا از شهرداری

اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران هم با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون های عمران، محیط زیست و برنامه بودجه درخصوص اخذ عوارض از معابر شهری می گوید: پیش از این با کلیات این طرح موافقت شده بود و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران قرار بود درخصوص سه سوال اساسی کار کارشناسی انجام دهد که یکی از آنها بررسی بار ترافیکی مسیرهای موازی و تحلیل ترافیکی این پیشنهاد بود.

وی ادامه می دهد :  تونل های نیایش، رسالت، توحید و بزرگراه های صدر و امام علی(ع) در معابری که برای اخذ عوارض در اولویت هستند پیشنهاد شده اما هیچ چیزی نهایی نیست.

شاکری با بیان اینکه درخواست کردیم توجیه اقتصادی این پیشنهاد نیز بررسی و گزارش شود می گوید: باید ببینیم آیا درآمدی که از این محل شهر کسب می کند به اندازه هزینه هایی که ایجاد می کند و بار روانی که برای مردم دارد، می ارزد؟ همچنین آیا باعث ترافیک در معابر موازی نخواهد شد؟

نرخ عوارض شناور باشد

این عضو شورای شهر تهران اضافه می کند: رقم عوارض پیشنهاد شده برای تمامی ساعت ها و ایام هفته در فصول یکسان است که بیشتر اعضا پیشنهاد دادند رقم عوارض شناور باشد و براساس نوع خودرو و ساعات روز تغییر کند. همچنین نحوه اخذ به صورت الکترونیکی یا از طریق ثبت پلاک باشد که شهرداری با ثبت پلاک موافقت بیشتری داشت.

وی با بیان اینکه نرخ پایه اخذ عوارض 300 تومان پیش بینی می گوید: خودروهای عمومی، تاکسی ها و خودروهای امدادی از عوارض معاف خواهند شد.

شاکری در پاسخ به این پرسش که آیا این لایحه در شورای چهارم به تصویب می رسد یا خیر؟ گفت: هنوز 2 سال از عمر شورای چهارم باقی مانده است و فرصت رسیدگی به این لایحه است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال به نتیجه برسد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس