کد خبر 450844
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷

حجت الاسلام قرائتی گفت: در قرآن مى‏ خوانیم؛ علامت ایمان، خمس دادن است حتى اگر از یاران پیامبر باشیم و در جبهه در كنار پیامبر جهاد كنیم و پیروز شویم و غنائم جنگى بگیریم؛ ولى خمس ندهیم، ایمان نداریم.

 به گزارش مشرق، حجت الاسلام قرائتی به پرسشی درباره راه هاى ارزیابى ایمان پاسخ گفته است.

در لابلاى حوادث جوهر انسان شناخته مى‏ شود، در فراز و نشیب‏ها و گرفتن و دادن‏ها و فقر و غنى ‏ها جوهر انسان شناخته مى‏ شود. در حدیث مى‏ خوانیم اگر شخصى را سه بار عصبانى كردى و او حرفى نزد با او رفاقت برقرار كن. كسانى مدعى ایمان هستند ولى اگر از مقام و عنوان و سرمایه آنان كم شود دست به هر كارى مى‏ زنند. قرآن به یهودیانى كه ادعاهایى داشتند و خود را فرزندان و محبوبان خدا مى‏ دانستند و مى ‏گفتند. « نحن أبناء اللّه و حبّائه»(مائده، 18.) و آتش دوزخ را فقط چند روزى در حق خود روا مى‏ دانستند: «لم تمسّنا النّار الاّ أیّاماً معدودة»( بقره، 80.) خداوند براى ارزیابى و میزان صداقت آنان مى‏ فرماید: اگر راست مى‏ گویید آرزوى مرگ كنید. « فتمنّوا الموت ان كنتم صادقین»(بقره، 94.)

قرآن درباره‏ى دروغگو بودن ادعاهاى یهود مى‏ فرماید: آنان به خاطر عملكرد شان هرگز آرزوى مرگ نمى ‏كنند. « ولن یتمّنونه»(بقره، 95.) و هر یك از آنان دوست دارد هزار سال عمر كند. « یودّ أحدهم لو یَعَمّر ألف سنة»(بقره، 96.)

قرآن خطاب به پیامبر مى ‏فرماید: به پروردگارت سوگند كه ایمان واقعى نمى ‏آورند مگر زمانى كه در جنگ و نزاعهاى خود تو را داور قرار دهند و در دل خود هیچ‏گونه ناراحتى از قضاوت تو نداشته باشند.( نساء، 65.)

در قرآن مى‏ خوانیم؛ علامت ایمان، خمس دادن است حتى اگر از یاران پیامبر باشیم و در جبهه در كنار پیامبر جهاد كنیم و پیروز شویم و غنائم جنگى بگیریم؛ ولى خمس ندهیم، ایمان نداریم: «فأنّ للّه خُمسَه... اِن كنتُم آمنتُم باللّه و ما أنزلنا على عبدنا»(انفال، 41.) بنابر این تسلیم خدا بودن، تسلیم داورى پیامبر بودن و نق نزدن و گذشتن از جان و مال نشانه صداقت است.
منبع: شفقنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس