کد خبر 45030
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۹

وقتي وارد ميدان بزرگ ميوه تهران مي شوي و مي شنوي که تعدادي واردکننده با وام‌هاي ميلياردي دولتي انواع ميوه‌هاي خارجي را از دلالان آمريکايي وارد کشور مي‌کنند و با قيمت‌هاي گزاف به مردم مي‌فروشند، درمانده مي شوي.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، پاملو ترکيه‌اي، سيب فرانسوي، سيب ترکيه‌اي، سيب شيلي، پرتقال مصري، توت فرنگي ترکيه، شليل و آلوي چيني، ليموترش ترکيه، سير چيني، آناناس آفريقايي و هندي، شاه بلوط و زنجبيل چيني و گلابي شيلي ميوه‌هايي است که امروزه در ميدان بزرگ تره‌ بار و بازارهاي شمال تهران خودنمايي مي‌کند، در محل مناسبي از ميدان و بازار جا خوش کرده‌ و قيمت بالاتري دارند اگرچه بسيارشان طعم و مزه مناسبي ندارد اما مورد اقبال برخي خريداران هستند.
وزير جهاد کشاورزي بارها واردات ميوه‌هاي لوکس را در شان جمهوري اسلامي ايران ندانسته و در آخرين اظهار نظر خود اعلام کرد؛ سياستي داريم که واردات ميوه‌هاي لوکس به هيچ عنوان براي واردکننده آن به صرفه نباشد.
اگرچه هنوز تعريف واضحي از ميوه لوکس نداريم اما برخي از اين ميوه‌ها مانند پاملو وارداتي از ترکيه را در يک آمار هر چند غيررسمي بالاي 90 درصد مردم تهران نمي‌شناسند.
ورود چنين ميوه‌هايي به کشور علاوه بر اينکه بازارهاي داخلي را قبضه کرده و سود کلان واردات آن به جيب تعداد معدودي که شايد به انگشتان دست هم نمي‌رسد مي‌رود، از سوي ديگر ذائقه مردم هم با چنين ميوه‌هايي سازگار نيست و شايد تنها يکي دو درصد مردم قادرند اين ميوه‌هاي گران قيمت را که هر عدد آن 5 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد خريداري کنند و آن هم نه به دليل طعم و مزه که صرفا به دليل پز دادن رنگارنگي سفره‌اش با ميوه‌هاي خارجي گران قيمت است.
البته در مورد ساير ميوه‌ها همين طور است و طعم آنها جز به کام عده‌اي معدود شيرين نشده است. ورود چنين ميوه‌هايي که معمولا به صورت مافيايي وارد کشور شده به رغم اينکه بعضاً اعلام مي‌شود با اخذ عوارض بيشتر کاري مي‌کنيم براي واردکنندگانش صرفه اقتصادي نداشته باشد اما دقيقا اين عوارض از خود مردم گرفته مي‌شود و دقيقا براي وارد کننده هم صرف مي‌کند.
زماني که هيچ نظارتي بر بازار نيست و وارد کننده و فروشنده هر قيمتي که توانستند مي‌فروشند در حقيقت تنها اين مردم هستند که در هر حالتي متضرر مي‌شوند و حتي عوارض بالاي وارد کنندگان را پرداخت مي‌کنند.
از سوي ديگر فراواني واسطه‌ها چه در مورد ميوه‌هاي وارداتي و چه ميوه‌هاي داخلي عرصه را به کشاورزان و مصرف‌کنندگان تنگ کرده‌ و باعث مي‌شود قيمت به چندين برابر دست مصرف کننده و به نازلترين قيمت از کشاورز خريداري شود.
در اين ميان نظارت بر اين گونه مسائل هم رنگ باخته، به عنوان مثال زماني که مصوب مي‌شود در ايام عيد با فروشندگان موز بالاتر از 1150 تومان در ميادين و بالاتر از 1300 تومان در بازار برخورد مي‌شود به بيش از 2 هزار تومان هم به فروش مي‌رسد و آب از آب تکان نمي‌خورد و در اين ميان با اظهارنظر عجيب حجره‌داران مواجه مي‌شويم که مي گويند قيمت را تنها ما و خريدار تعيين مي‌کنيم و هيچ نظارتي در اين زمينه نيست.

* فراواني ميوه‌هاي خارجي در بازار

امين اسلامي فروشنده‌ ميوه در ميدان بزرگ تره‌بار تهران در حالي که ميوه گلابي را در جعبه‌هاي مخصوص مي‌چيند تا شکل و شمايل آن براي فروشنده جذاب باشد، مي‌گويد: ميوه‌هاي خارجي طعم و مزه ميوه ايراني را ندارد اما مردم بهتر مي‌خرند زيرا بالا و پايين جعبه يکدست است، ضايعات ندارد و همه ميوه‌ها هم يک اندازه است.
وي در حالي که رديف‌هاي پائين ميوه ايراني را نشان مي‌دهد، مي‌گويد: خودتان قضاوت کنيد چقدر تفاوت است بسته‌بندي‌ ميوه‌هاي ايراني رديف بالا درشت است اما رديف‌هاي پايين تر ريزتر مي‌شوند.
آن طرف تر ميوه‌هاي گلابي‌شکلي که به اندازه دو سه برابر گلابي است نظرم را جلب مي‌کند که روي آن نوشته " پاملو ".
اسلامي مي‌گويد: از ترکيه وارد مي‌شود در ميدان کيلويي 3200 تومان اما در بازار هر عدد 5 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
اين فروشنده ادامه داد: در فروش ميوه‌هاي خارجي وزن کارتن کم مي‌شود اما وزن جعبه ميوه‌هاي ايراني که شايد 3 ـ 2 کيلوگرم است کم نمي‌کنند و بنابر اين خريداران تمايل بيشتري به خريد ميوه‌هاي خارجي دارند.

*سود بيشتر ميوه‌هاي خارجي

علي اصغر نادريان 53 ساله که در سالن 11 ميدان بزرگ تره‌بار حجره‌داران مي‌گويد: 25 سال است تنها ميوه خارجي در اين حجره مي‌فروشم، فروش آن راحت‌تر و سود مناسبي هم دارد و حداقل از شر مساعده‌دهي به کشاورزان راحت شده‌ام.
وي افزود: حجره‌داران معمولا از يک سال قبل براي کشاورزان مساعده مي‌دهند که شايد 60 درصد آنها را شامل شود در بسياري موارد باز پس‌گيري اين پولها سخت است چون کار کشاورزي هميشه همراه باريسک است و درآمد آنها قابل پيش بيني نيست.

* به جاي ميوه‌هاي لوکس از کالاهاي اساسي حمايت شود

پناهي حجره‌دار با سابقه ميدان مرکزي تره‌بار گفت: دولت به جاي حمايت از ميوه‌هايي که شايد اسم آنها هم به گوش مردم نخورده و يا تعداد معدودي از مردم شمال شهر مي‌توانند خريد کنند از کالاهاي اساسي مانند گوشت، برنج، گوشت مرغ و روغن حمايت کند.

*شرکت‌هاي آمريکايي واسطه‌هاي وارداتي

درحالي کارتن‌هاي وارداتي ميوه در ميدان با مارک يونيفروت (unifruit) عرضه مي‌شود که حجره داران ميدان بزرگ مي گويند، اين شرکت آمريکايي است و شعبات آن در کشورهاي منطقه مستقرند و ميوه‌ها را ارزان خريداري و به چند برابر قيمت به کشورهاي ديگر صادر مي‌کنند.
کاشاني که جلوي حجره او مملو از ميوه‌هاي وارداتي مانند پاملو ترکيه‌اي زنجبيل‌ چيني، تمبر هندي، سيب ايتاليايي و غيره است،‌ مي‌گويد:فردي به نام جاسم فرزانه اصالتا اماراتي مديريت شرکت يوني فرويت را بر عهده دارد.
وي گفت: اين شرکت‌ها در کشورهاي اطراف فعاليت دارند و ميوه‌‌هاي خارجي را به کشور ما و کشورهاي ديگر وارد مي‌کنند.
ميوه جالبي نظرم را جلب مي‌کند به شکل گلابي و اندازه‌اي دو سه برابر آن و ظاهري مانند گريپ فروت فروشنده قيمت آن را 3500 تومان مي‌گويد که به گفته وي بيرون هر عدد 5 هزار تومان به فروش مي‌رسد.
در يک بررسي آماري هر چند غير رسمي از نظر اينکه چه تعدادي از مردم تهران اين ميوه را مي‌شناسند مشخص شد تقريبا 90 درصد مردم هيچ شناختي از آن ندارند.

* واردکنندگان به اتکاي دولت وامهاي ميلياردي مي‌گيرند

يک حجره‌دار ديگر گفت: واردکنندگان به اتکاي دولت وامهاي ميلياردي مي‌گيرند و ميوه و موز وارد مي‌کنند سود واردات تنها به جيب عده‌اي اندک مي‌رود در حالي که اگر دولت از حجره‌داران ميدان مرکزي حمايت کند و براي آنها وام دهد تا وارد کنند هم بازار تنظيم مي‌شود و هم در عرصه رقابت قيمت پايين مي‌آيد.
وي افزود: انحصاري شدن واردات باعث شده آنها هر موقع دلشان خواست وارد کنند و هر زماني هم خواستند به بازار عرضه کنند و نه تنها قيمت تعديل نمي‌شود بلکه سود کلان هم به جيب مي‌زنند.

* قاچاق ميوه

غلامرضا پناهي حجره‌داري که 30 سال است فعاليت مي‌کند، گفت: بسياري از اين ميوه‌ها به صورت قاچاق از مرزهاي عراق، کويت و اروميه براي فرار از مالياتي وارد کشور مي‌شود.
وي افزود: دولت اگر نظارتي نداشته باشد بازار داخل را خراب کرده و توليد‌کنندگان متضرر مي‌شوند.
پناهي همچنين با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزي گفت: متأسفانه محاسبه نمي‌کند که توليد برخي محصولات کشاورزي به چه قيمتي تمام مي‌شود براي برخي زمين‌هاي ديم مجوز 4 حلقه چاه صادر شده و آبهاي زيرزميني را بيرون کشيده و سيب توليد مي‌کنند در حالي که اين کار خسارت‌هاي فراواني به ذخاير کشور وارد مي‌سازد و اين منابع ارزششان خيلي بيشتر از سيب توليدي است.

* واردات کشاورزان را فلج مي‌کند

وي ادامه داد: واردات ميوه نمي‌تواند قيمت بازار را تنظيم کند زيرا به محض اينکه دولت اقدام به واردات مي‌کند کشاورز محصول خود را در انبارها نگهداري کرده و به به بازار نمي‌فرستد و بعد از آن هم قيمت پايين آمده و کشاورز ضرر مي‌کند.
پناهي گفت: سياست دولت بايد طوري باشد که بتواند در تمام سال قيمت را کنترل کند، کنترل مقطعي هنر نيست.

* مافياي ميوه و نفوذ آنها

رمضان مظفري که به گفته خودش قبل انقلاب در رسته نيروي هوايي خدمت کرده است و شغل پدر را در حجره ميدان تره‌بار مرکزي ادامه مي‌دهد، مي‌گويد: واردات ميوه به ويژه موز انحصاري است در حال حاضر 5 نفر وارکننده موز هستند من هم در قبال دريافت 3 درصد از فروش براي آنها کار مي‌کنم.
وي افزود: امروزه تمام بازار براي آنها کار مي‌کنند، پول، سرمايه و سردخانه‌هاي بزرگ دارند، وارد مي‌کنند و هر زمان هم صلاح بدانند به بازار عرضه مي‌کنند.

*قيمت سرسام آور ميوه‌هاي لوکس در ميادين تره بار

پاملو ترکيه‌اي(هر عدد 5000 تومان)، سيب فرانسوي(3000 تومان)، پرتقال مصري(2000 تومان)، توت فرنگي ترکيه(6500 تومان)، شليل چيني(6000 تومان) ، ليموترش ترکيه(3800 تومان)، سير چيني(5500 تومان)، آناناس آفريقايي و هندي( کارتني 14هزار و 500 تومان)، شاه بلوط ( 4000 توتمان)، گلابي شيلي (5800 تومان) تمبر هندي( بسته 10 کيلويي 70 هزار تومان) است و زماني که پاي اين ميوه‌ها به بازار مي‌رسد قيمتها بيشر اوج مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس