پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی به قلم زاخاری کک تحت عنوان «‌ ادعای اسرائیل :‌ آیا چین به ایران جت های جنگنده پیشرفته می فروشد ؟‌ » نوشت :‌ گفته می شود چین آماده است تا تعدادی از جت های جنگنده چند منظوره خود را از نوع جی - 10 به ایران بفروشد.

به گزارش مشرق، در طول یک هفته گذشته برخی منابع اعلام کرده اند که چین و ایران در حال نهایی کردن توافقنامه ای هستند که به موجب آن پکن جت های چنگدو جی- 10 را که چین تحت عنوان اف - 10 صادر می کند ،به تهران می فروشد . این هواپیماها در غرب به نام ویگروس دراگون Vigorous Dragon شناخته می شوند .

ریشه بسیاری از این گزارشها به خبر سایت دبکا فایل باز می گردد ؛‌ سایت نظامی و اطلاعاتی اسرائیل که اعتبار اخبار و گزارش های آن زیر سئوال قرار دارد . هفته گذشته دبکا فایل ادعا کرده بود چین قصد دارد حدود 150 فروند جت جنگنده جی - 10 به ایران بفروشد. این گزارش به نقل از برخی منابع نظامی و اطلاعاتی ناشناس منتشر شده بود.

افزون بر آن نشریه وانت دیلی Want Daily در تایوان این هفته گزارش داد :‌« چین در مجموع حدود 24 فروند هواپیما از نوع ویگروس دراگون در اختیار نیروی هوایی ایران قرار خواهد داد که نوع صادراتی جی - 10 محسوب می شوند.

در متن انگلیسی زبان این گزارش به منبع این خبر اشاره ای نشده است. با این همه در این گزارش ادعا شده است ایران پولاین هواپیماها را از طریق واگذاری یک امتیاز نفتی قابل ملاحظه و چشمگیر به چین پرداخت خواهد کرد. به موجب گزارش وانت دیلی ، هزینه یک فروند هواپیمای جت جی - 10 حدود چهل میلیون دلار است و بدین ترتیب هزینه کل قرارداد فروش این هواپیماها بالغ بر یک میلیارد دلار خواهد بود.

هواپیماهای جی - 10 اغلب به عنوان نسل چهار و نیم جت های جنگنده ، قابل مقایسه با اف- 16 بلاک 60 (‌ موجود در ناوگان نیروی هوایی امارات عربی متحده ) ، رافال فرانسوی و نیز جت های یوروفایتر تایفون Eurofighter Typhoon شناخته می شوند.

گفته می شود منشا این هواپیماها پروژه لاوی Lavi project است که در دهه 1980 به طور مشترک توسط اسرائیل و آمریکا پیگیری ولی بعدها رها شد. برخی گزارش ها در طول چندین سال گذشته حاکیست اسرائیل نقشه اولیه هواپیماهای لاوی را بر خلاف میل آمریکا ، به چین فروخته است.

آيا چين به ايران جنگنده پيشرفته مي فروشد؟‌+عکس

گفته می شود این هواپیماها حدود سه هزار کیلومتر یعنی خیلی بیشتر از برد پروازی هواپیماهای جت کنونی ایران ، برد دارند.

نوع پیشرفته تر جت های جی - 10 موسوم به جی - 10 بی J-10B ،‌ به رادارهای فعال الکترونیکی اسکن(AESA)مجهر هستند که در بردارنده برد طولانی تر فرکانس برای خنثی کردن پارازیت های راداری دسمن و قدرت بیشتر برای ردیابی جت های رادار گریز استیلث است ( مانند بمب افکن های بی دو آمریکایی ، اف - 22 و اف - 35 ) .

این نخستین بار نیست که شایعات متعددی درباره علاقمندی ایران به خرید جت های جی - 10 از چین منتشر می شود. به عنوان مثال در سال 2007 رسانه های دولتی روسیه اعلام کردند «‌ نمایندگان شرکت صنعتی تولید هواپیمای ایران اعلام کرده اند که چین در طول سالهای 2008 تا 2010 ، در مجموع 24 فروند جت به ایران می فروشد. »‌ولی مقامات چینی بعدها این گزارش ها را تکذیب کردند.

چین همچنین در سال 2009 توافقنامه ای به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار با پاکستان برای فروش سی و شش فروند هواپیمای جی - 10 به اسلام اباد امضا کرد. اجرای این توافق پس از آنکه صندوق بین المللی پول شرایط مالی سختگیرانه ای برای پاکستان به ازای دریافت یک وام مطرح کرد ، به تعویق افتاد.

بنابراین تازه ترین گزارشها را درباره فروش این هواپیماهای چینی به ایران باید با دیده تردید نگریست. دبکا فایل در خصوص انتشار اخبار اینچینی درباره ایران یدی طولانی دارد. و با وجود اینکه چین در گذشته نیز به ایران سلاح فروخته است ولی فروش جت های جی - 10 به تهران خیلی فراتر از قراردادهای تسلیحاتی قبلی است.

افزون بر آن یک مقام بلندپایه صنایع فاعی چین در اواخر سال 2013 اعلام کرده بود که موضوع صادرات جت های نظامی جی - 10 باید ابتدا در این کشور به تصویب برسد. و تاکنون مجوز صادرات این گونه هواپیماها صادر نشده است.

با توجه به برچیده شدن تحریمهای تسلیحاتی بر ضد ایران در سالیان اینده ، تهران به منظور تقویت قوای نظامی متعارف خود در صدد خرید تسلیحات خارجی بر خواهد آمد. کشورهای حوزه خلیج ( فارس) و اسرائیل در شرایط کنونی در آسمان برتری کیفی بهتری بر ایران دارند. بنابراین ارتقا و بهینه سازی نیروی هوایی ایران احتمالا در صدر اولویت های نیروهای مسلح ایران در سالهای اینده قرار خواهد داشت.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 18
  • سعید ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    7 0
    خیلی جالبه در همه ی زمینه ها مسلما چین از ما جلوتره و ما هر جا چیزی میشه چین رو مسخره می کنیم!!!
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    بالاخره زمانی باید نیروی هوایی ایران مدرنیزه بشه و اون زمانj10 هم احتمالا یکی از گزینه های اصلی خواهد اما باید حواسمون به انتقال فناوری هم باشه اما اگه امکان تهیه ی سوخوی30/35 و یا pak fa t50باشه در اینده مزیت های خیلی بیشتری نسبت به جنگنده های چینی دارن
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    4 0
    ساب39 از این بهتره
  • اهوازی ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    2 0
    چین هواپیماهای روسیه رو گپی میکنه.بهتره بریم از روسیه بخریم.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    به نظرم بهتره از روسیه یا غرب خرید کنیم البته متاسفانه مطلب درستی راجع به توانایی های این جنگنده نخوندم
  • محمد رضا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    3 1
    ایران امروز به فناوریهای اولیه ساخت جنگده دست پید کرده... جگده های صاعقه با هزینه بسیار کمتر از نمونه های خارجی دارند تولید میشند.... شاید بهتر باشه به جای حرید جنگده های چینی سرمایه گذاری بیشتری روی ساخت هواپیما در داخل کنیم...مطمعنا می تویم جنگده هایی که در 3 سال اخیر تولید شدند رو در داخل تولید کنیم...
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    1 0
    جی 10 هواپیمای پیشرفته ایه?
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    به نظرم از روسیه موتور بگیرند رو هم صاعقه کار کنند بهتره تا خرید جنگنده هایی که در ایران زیر ساخت ندارند و فقط هزینه داره اینجوری نیرو های مسلح بهتر می تونند نیازشان. تامین کنند
  • شایان ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 2
    متن رو بخونید بعد نظر بدید
  • صادق ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    چی میگی حالت خوبه؟
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    مشکل موتور جت هواپیماست . شاید از نظر رسانه های غربی صاعقه با استفاده از هواپیماهای از کار افتاده باشه . متاسفانه صنایع قطعه سازی و متالوژی به رشد مورد نظر نرسده اند . خیلی باید تلاش کرد تا به نتیجه دلخواه رسید.
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 2
    اینها نمی دانند وقتی قاهر است ایران نیازی به جنگنده ندارد - سایت مشرق ! با دروغ هایت آنها را هم توجیه کن
  • محمود ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    بابا همش پول بیزبون این ملت رو نبرین واسه این کشور دوست وبرادر چین وجوانهای بهتراز جان چینی شغل ایجادکنین همین هواپیمایه قاهررو بسازین که هم کلی واسش جشن خودکفائی بگیریم هم چندتاشو بندازیم به این برادرای عرب منتطقه والا ....میدونین الان بعد ازشکستمون از برزیل چند وقته جشن نگرفتیم
  • sina ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    جت فوق پیشرفته LIFAN، جنگنده پیشرفته MVM، بمب افکن فوق پیشرفته CHERY!!!!!
  • اهوازی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    آنچه که نیروی هوایی و هوانیروز ایران نیاز دارد: میگ 31 و میگ 35 و سوخو 30 و سوخو 34 و سوخو 33 در آینده برای ناوهای هواپیمابر و سوخو 37 و سوخو 39 برای رزم نزدیک و پشتیبانی و بالگرد کاموف 52 و میل 28 و هواپیماهای سوخترسان و اخطار دهنده و ترابری و بالگردهای ترابری مانند می 17.
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    چیزی که اغراق آمیز جلوه داده میشه تواناییهای هواپیماسازی داخلی است.ما هنوز یک خودروی استاندارد و قابل رقابت با خودروهای روز دنیار رو نمیتونیم تولید کنیم اونوقت میخواهیم جنگنده نسل جدید برتر بسازیم.
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    سوخو ۲۷ تبدیل به سوخو ۳۵ و تی ۵۰ شده . بعضی از دوستان فکر می کنند تولید جنگنده مسابقه طراحی است. مشکل رادار و موتور صاعقه مرتفع بشود یک جنگنده تمام عیار می شود.
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    همیشه مرغ همسایه غاز است . یک رادار آرایه فازی روی صاعقه نسب بشود کمتر جنگنده ای پیدا میشود بتوانند با صاعقه مقابله کند . صاعقه جنگنده از بدنه اف ۵ استفاده که در زمان خوش جلوتر از زمان بوده و بعدا تبدیل به اف ۱۸ شده و مدل پیشرفته آن اف ۲۰ با اف ۱۶ در رقابت بوده است و از نمای روبرو پره های موتور در دید بازتابش رادر قرار ندارد و دوستان گیر ندهند که بدنه طراحی قدیمی است .
  • رضا ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    یک موقع همش چشمانمان به سمت غرب بود برای سلاح و اینجور چیز ها حالا به سمت شرق نگاه میکنیم که چین ها طلا سیاه بگیرند و این تکنولوژی های دست چندم به ما بدهند. اگر قرار به خرید جنگنده از شرق هست سرامد همه این ها خود روسیه هست البته اگر اقای پوتین و دوستانشان مثل اس 300 اینها بازی در نیارند.ما نزدیک به 2 دهه هست که روی پلتفرم اف 5 لاکهید کار کردیم چرا هنوز نتیجه لازم نگرفته ایم؟؟ آیا ما از سال 70 تا الان نمی توانتسیم یک چیزی مشابه همین جنگنده چینی درست کنیم؟؟
  • اهوازی ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    از گزارش تسنیم در جواب سخنگوی دولت درباره خرید میراژ و ایرباس تا دو گزارش مشرق درباره ادعاهای سایت بکا و همین گزارش همه رو بخوبی خواندم و نظر گذاشتم.برو ببین.اگه منظورت اینه که اصل این هواپیما اسراییلی است باید بهت بگم که فقط شکل ظاهری آن مثل اف 16 است.از نظر شکل جی 10 به یوروفایتر تایفون شبیه تر است و معلومه همه چیزش رو سرقت و کپی کردند.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    به این جنگنده ها نمیشه اطمینان کرد یهو میبینی وسط آسمان پنچر شد.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    موافقم اصلا" بدهیم ایران خودرو درست کن ایران خیلی خیلی جلو تر است ما به تمام فناوری رسیدیم باید شاتل بسازیم اینه چیزی نیست ( برو عمو بزرگ شو بیا صحبت کنیم)
  • کوروش بزرگ ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    ب نظرم اگربتونیم ازفرانسه میراژ2000یارافائل بگیریم خیلی بهترازاینه که بریم ازچین یاروسیه منافق جنگنده بخریم 150تامیراژ2000یارافائل کارمونوراه میندازه چونکه سیاست مادفاعی ن تهاجمی که یکی ازاین دوجنگنده برای دفع حمله دشمن کاربردیه وبرای منهدم کردن ناوهواپیمابرآمریکاجنگنده بمب افکن وموشک ب اندازه کافی داریم.
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    آره مخصوصا اگر بخواهند به ما بدهند باید با نهایت هوشمندی عمل کرد5+1 سر و ته یک کرباسند چشم دیدن یک کشور اسلامی قدرتمند و مستقل را ندارند!
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    اول اینکه فقط ممکن بدنه جی ۱۰ اسرائیلی باشد اون چین تغییراتی زیاد به اون داد و داخلی چون از اف ۱۶ استفاده شده بود امریکا اجاز فروش به چین نداد و حالا یک جور اسرائیلی ها حرف میزنند که جنگنده باباشون است . دوم اینکه ما یک جنگنده در حد اف ۱۶ نمی خواهیم و اصلا اف ۱۶و اف ۱۵ برای ما تحدید نیست و ما یک جنگنده در حد اف ۳۵ و اف ۲۲ و یوروفایتر و تی ۵۰ و کمی پایین تر رافائل و سوخو ۳۵ میخواهیم . سوم اینکه عمرا شورای امنیت ( امریکا) بزاره تا ۵ سال آینده که تسلیحات خریداری شده به تایید شورای امنیت برسه ما یک جنگنده درست و حسابی بخریم . چهارم اینکه جی ۱۰ زمانی بدرد می خورد که آخرین مدل یعنی با رادار آرایه فازی و نسل ۴++ باشد و خط تولید آن در ایران دایر شود . پنجم اینکه اگر صاعقه نسل چهارم در داخل تولید شود خیلی به صرفه تر از خرید جی ۱۰ است . ششم اینکه نیاز عملیاتی نیروی دو نوع جنگنده است یکی پشتیبانی نیروی زمینی و دیگری که مهمتر است رهگیری و شکار جنگنده متخاصم . هفتم اینکه کشورها جنگنده با تکنولوژی بالا را نمی فروشند و دان گرید (ضعیف شده ) آن را می فروشند. هشتم اینکه تولید جنگنده با تولید ماشین متفاوت آن اقتصادی با چاشنی سیاسی و این کی دفاعی است . نهم اینکه اساسا دکترین دفاعی ایران از هواپایه قبل از انقلاب به زمین پایه بعد از جنگ تبدیل شد . دهم اینکه جنگنده ای که نشود روی زنجیره تامین آن حساب کرد در زمان جنگ ارزش ندارد. یازدهم این که همین روسیه همه جنگنده هایش تقریبا یک جور هستند میگ ۲۹و ۳۵ و سوخو ۲۷ و۳۰و ۳۴و ۳۵ و تی ۵۰ و طرح در امتداد هم هستند تا مخارج کم شود و از داخل جنگنده ها بیشتر تغییر میکنند. دوازدهم اینکه بوجه دفاعی ما اندک است و باید با دقت هزینه شود . سیزدهم اینکه هر چه زودتر باید نیروی هوایی سامان داده شود و زنجیره تامین این همه جنگنده خیلی سخت و پرهزینه است. چهاردهم اینکه اگر فرماندهان نیروی هوایی می گویند صاعقه نیاز های ما برآورده میکند پس حتما میکند و آن ها هشت سال جنگ را آزموده اند . پانزدهم اینکه به خرید جنگنده به روس ها یک موتور مناسب برای صاعقه سفارش بدهیم که بسازند و به چین یک رادار و ایونیک جدید برای صاعقه
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    اساعه!
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    فناوری مشترک امریکا واسرائیل هستش و چینیا هم رمز تولیدش رو کشف کردن کلا جنگنده خیلی وحشتناک و قویه
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    مشرق چته چند روزه داری جو میدی!؟
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    ایران 20 فروند t-50 سفارش داده به روسیه خبرش هم تو مشرق است اگه اشتباه نکنم 2020 به ایران تحویل میده
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    دوست عزیز ما چینو مسخره میکنیم چون کالاهای با کیفیتشو به ایران صادر نمیکنه ما شدیم موش ازمایشگاهی برای پیشرفت صنعت چین!!!!
  • شکارچی ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    سه هزار کیلومتر برد عملیاتی داره ؟
  • adel ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    بعد ادعا داری من هواپیما شناسم و تو فلان سایت نظر دادم اینایی که گفتی همش مضخرف بود ... مثلا سوخو 37 اصلا قرار نیست تولید بشه تولید آینده روسیه فقط پکفا خواهد بود
  • احمد ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    جنس تقلبی چینی چیه که ما می خواهیم هواپیمای جنگی از اونا بخریم اون هم جنگده مزخرف جی 10 بهتره این همه پول رو حروم نکنیم
  • Ahwazi ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    اينكه از خارج جنگنده بخريم باتوليد داخل منافاتي ندارد واگه روزي قدرت لازم براي توليد داخل رابه دست آورديم هرچند هزينه مالي زياد باشد مطمئناً درست ميكنيم اما در قبال خريد جنگنده امتياز ٢٠ ساله استخراج نفت بديم غيرعقلايي است چرا مابايد اين كارو بكنيم شايد.. شايد.. ماوراي خريد صرفا جنگنده باشد وچه بسا تكنولوژي وانتقال فناوري درپيش باشد
  • گمنام ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    1 0
    شما اسم همه رو اواردی دیگه . در حالی که کاربرد یکسان دارند .برای مثال بالگرد های میل 28 و کاموف کاربرد یکساتن تهاجمی دارند . میگه 31 عصر گذشته . در میان این جنگنده هایی که نام بردین فقط سوخو 30 و سوخو 34 تا حدودی کاررد بهتر دارند . که به نظظر من سوخو 35 و سوخو 34 گزینه ی بهتری هستند . به علت چند منظور ه بودن سوخو 35 و البته پیشرفته تر بودن نسبت به همین جی ده . اما چیزی که مهم این که ما باید یک جنگنده رو با قیمت پایین به عنوان ستون فقرات نیروی هواییمون انتخاب کنیم که فکر کنم جی ده بهترین باشه . بعش اینایی که گفته شد رو در کنارش اضافه کنیم . هلی کوبتر از روس ها نخریم بهتر.
  • گمنام ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    جنگنده های فرانسوی در تقابل با غرب مزخرف ترین کاربرد رو دارند از مخیلیه ی خودتون داستان نبافید . شما چین رو منفاق می دونید و میگید ازش سلاح نخریم در حالی که فرانسه دشمن این مرز و بوم هیچ فرقی با امریکا نداره . اسعمار گر بزرگ . باز بهترین کار اینه که بریم در ساخت باکفا سوخو تی 50 مشارکت کنیم یه چیز هم بدست میاریم . بعد از روس ها به هر قیمتی شده امکانات طراحی وساخت هواپیما رو خریداری کنیم . مطمئنند روس ها بد شون نمیاد چند کشور نیرومند هم پیمان در کنار خودشون داشته باشند و اشتباه دوران شوروی رو دیگه تکرار نکنند . راه بهتر ساخت در داخل اما چون زمان کم باید تعداد زیادی جنگنده بخریم . از چین یا روسیه .
  • ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    روسیه به ایران اس300 نمی فروشد بعد شما انتظار داری این جنگنده ها را به ایران بدهد؟
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    تکلیف ما می توانیم چه می شود؟
  • ناشناس ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    بشدت با بند پانزدهمت موافقم. منطقی ترین کار همینه
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    کسانی که در کار خودرو هستند با کسانی که آر کیو 170 آمریکایی رو غنیمت گرفتند و ایران رو به کلوپ فضایی ملحق کردند فرق دارند.
  • ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    پولهای گزاف رو خرج نخبگان خودمون بکنید همه چیز بهتون می دن
  • ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    دوست عزیز اگر به همین سادگی این هواپیماها رو به ما میدادن که غمی نبود!!! روسیه این هواپیماها رو به نزدیکترین شرکای خودش هم با خساست میده چه برسه به ما...
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    هواپیمای صاعقه همان اف-5 های موجودمان را به تغییرات دینامیکی و اویونیکی ارتقا میدن و با نام صاعقه مجددن به ناوگان هوایی کشور برمیگردد. این بحثه یک هواپیمای جدیده که با آمدنش در واقع به تعداد هواپیماهای کشور افزوده می شود و همچنین یک بروز رسانی نسبی هم بوجود می آید.
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    آقای اهوازی اگر تحریم هم نبودیم اینها رو به ما نمیدادن
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    متأسفانه دولت تدبیر و امید، نگاهی به نخبگان نداره
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    این جنگنده ها آن چنان که مشرق نوشته پیشرفته نیستند. اسمش نسل چهاره ولی شما باور نکنید...
  • محمد ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    سلام ببخشید میتونم بدونم چراوقتی خودتون میگین سایت دبکا ازاین خبرهای چرت وپرت زیاد درمورد کشورمون میگه شما هم اونو سریع میزارین رو صفحه خبریتون که بخواین یه عده ادم بندازین به جون هم
  • دارا ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    بعنوان یک مطلع خدمت دوستان میگم که آخرین قرار داد میان ایران و چین به هواپیماهای f-7 (همان میگ 21) بود که بنا به گفته های ضد و نقیض حدود 60 فروند از این هواپیماها را که زیاد هم بروز نیستن تحویل ما داده شده است. جنگنده J-10 یک هواپیمای سطح متوسط می باشد که نسخه بروز رسانی شده هواپیمای از دور خارج شده کفیر که محصول مشترک اسرائیل و روسیه بود و امتیاز آن به چین واگذار شده هست. البته واقعا بعیده که چین 150 فروند از این هواپیما را به تحویل بدهد ولی شاید 2 یا 3اسکادران از این هواپیماها هم در افزایش هواپیماهای عملیاتی کشور موثر باشد ولی در کل این جنگنده در مقابل جنگنده های برتر آمریکایی و اروپایی مانند اف-18 اف-15 رافائل میراژ تورنادو و حتی اف-16 که مثلا بخاطر ظاهرش قیاس میشود (ولی از باطن و قدرت مانور سرعت و جنگ الکترونیک بسیار ضعیف تر است) قابل قیاس نیست... یک مطلب دیگه اینکه برخی دوستان اینجا نوشتن که صاعقه فلان بشود همانطور که در پاسخ یکی از دوستان نوشته این موضوع را بدانند که صاعقه همان اف-5 های خودمان است که ارتقا دینامیکی و اویونیکی پیدا کرده است و در واقع هواپیمایی به ناوگان هوایی کشور اضافه نمی شود و اینجا مطلب اضافه شدن یک دسته هواپیمای بروز شده به ناوگان هوایی کشور است. باتشکر
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    پاسخ به گمنام!!!! واقعا موندم بعضیا به چی فکر میکنن یه همچین نظراتی رو میدن!!! اولن که جنگنده های فرانسوی عالی هستن و الان رافائل بعد از اف22 و اف35 و پکفا50 چهارمین جنگنده برتر جهان هست (منبع پاتریک اویشن) دومن شما بدون که فرانسوی ها عمرن آنها یه چنین هواپیماهای نازی رو تحویل ما بدهند (میراژهای الان ما در زمان جنگ آمریکا به عراق بود که عراق بخاطر مسائل سیاسی موقتا تحویل ما داد و ما به آنها پس ندادیم). سومن شما بدونید که روسیه هیچ موقع در مسائل نظامی شریکی برای خودش نمیشناسه و بسیار محدود عمل میکنه. اگر به همین راحتی بود که کشورهای خیلی پولدارتر و با موقعیت سیاسی بالاتر تو صف هستن که بیان و در مورد این پروژه ها در روسیه سرمایه گذاری کنن و یه چیزی هم کاسب بشون. هنوز ضرر هند در مشارکت با روسها یه بحث خبری هست که گاها نقل میشه ازش. گمنام عزیز بدون که هیچ جنگنده ای بدون امتیاز ساخته نمیشود حتی همین اف35 و اف22 هم بخشی از آن تحت امتیاز بریتانیاست یا پکفا و سوخو 35 تحت امتیاز فرانسه و آلمان هست (امتیاز یعنی مشارکت علمی در ساخت). وقتی ما حتی یه دونه پراید رو داریم تحت امتیاز بسازیم مطمئن باش ساخت هواپیما بدون این مباحث امکان پذیر نیست...
  • عمواحمد ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    قابل توجه ناشناس محترم 17:10 متاسفانه این تجار پول پرست ایرانی هستند که به جای واردکردن اجناس با کیفیت چینی اقدام به واردکردن وفروش اقلام بی کیفیت تر چینی و با سودهای آنچنانی به داخل کشورمی کنند نه کشور چین
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    عزیزم صاعقه مثل f5 یه پرنده کوچیکه و اصلا برای مقابله با جنگنده های روز دنیا ساخته نشده!
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    آقای کوروش بزرگ! اولا که خود فرانسه هم داره میراژو کنار میذاره در خصوص رافال هم بگم که فرانسویها قطعات پژو رو به ما ندادن چطور حالا رافال میدن به ما؟ بعدشم اگه هواپیمای کشوری مثل روسیه رو بگیریم بعد از ایجاد مشکلات به علت تعدد تولید در کشورهای مختلف میتونیم از طریق بازار سیاه قطعه تهیه کنیم اما رافال فرانسوی چطور؟؟؟
  • msg313 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    قیمت ساب 80 تا 90 میلیون هست
  • اهوازی ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    مزخرف درسته و نه مضخرف.شما اول برو سواد خواندن و نوشتن پیدا کن و یاد بگیر درست حرف بزنی. میگ 31 یک هواپیمای شکاری رهگیر است و وجود آن برای کشور کاملا حیاتی است.میگ 35 نسخه بسیار پیشرفته تر میگ 29 و سپس 33 است که 33 تولید نشد.سوخو 37 بزای روسیه شاید تولید نشود اما ما میتوانیم بنا بر نیاز مشتری آن باشیم.تفاوت سوخو 30 با 35 یا 35 قیمت آن و نوع ماموریت آن استدرست است که چند منظوره هستند اما نباید برای ماموریت های مختلف از یک هواپیما استفاده نمود.همانطور که مثلا اف 5 ها و اف 4 ها نمونه های سی و دی و ئی و... دارند این هواپیماها قابلیت و قیمت مختلف دارد. درباره بالگرد کا 52 و میل 28 هم باید یادآور شوم که هم آمریکا و هم روسیه از چند نمونه بالگرد استفاده میکنند مانند کبری و آپاچی و .... روسیه هم از میل 35 و 28 و... کا 50 و 52 سود میبرند.به هرحال بدست آوردن موتورهای دو پروانه ای کا 52 تجربه ای گرانقیمت است و سرعت و قدرت و امکان نجات خلبان در کا 52 بیشتر است و نباید هر ماموریتی را با هر هواپیما یا بالگردی انجام داد زیرا همیشه امکان از دست رفتن هواگرد وجود دارد.مثلا در ماههای اول جنگ برخی از اف 4 ها بخاطر درگیری در جبهه و زدن تانکها از دست رفتند در حالیکه میش این کار را با اف 5 انجام داد خسارت کمتری متحمل شد.
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    گمنام حرف من رو تائید کردی! شما گفتین که جنگنده های فرانسوی مضخرف هستن و من تو توضیحم گفتم نه اینطوری نیست و هواپیماهای بسیار خوبی دارد. البته این حرف شما در مسئله تامین قطعات کاملا درسته ولی من منظورم اینه که اگر این هواپیماها را با تامین قطعات بفرض به ما بدهند میتواند نبرد هوایی پایاپایی را به هواپیماهای آمریکایی انجام دهد. ضمنا دوست عزیز میراژ تا اونجایی که من خبر دارم فرانسوی ها همچنان میراژ را بروز رسانی میکنند و خبری از کنار گذاشتن آنها نیست. راستی کامنت کوروش بزرگ برای یکی دیگه است. ناشناس 12:02
  • ناشناس ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    اون زمان کد خدا نمی گذاشت که اس 300 و هواپیما و... به ما بدهند حالا که دیگه مسائل با کد خدا در حال حل شدنه.
  • lwdf ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    جناب شما اهوازی یا آبادانی؟؟؟
  • احمد ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    ناشناس 1:24 درسته که پایه اولیه ساخت هواپیمای صاعقه اف 5پنجه اما این به آن معنی نست که ایران اف 5 های خودشو تبدیل به صاعقه کرده ، حتی در شکل ظاهری هم صاعقه در قسمت عقب یک بال بیشتر دارد ومقداری از اف 5 بزرگتره
  • احمد ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    جناب دارا با ساخت صاعقه تعدادی هواپیما به ناوگان هوایی ایران اضافه می شود چون درسته که صاعقه بر پایه اف 5 ساخته شد اما این به آن معنی نیست که ایران هواپیماهای اف 5 خودشو یک بال اضافه کرده و سیستم هاشو ارتقاء داده واسمشو گذاشته صاعقه
  • جناب خان ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    0 0
    جی 10 چنگدوو؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    مزه تو ریختی؟ آب قطعه . حالا برو
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    احمد آقا تمام تغییرات ایجاد شده در همان بدنه اف-5 ایجاد شده که جز تغییرات دینامیکی محسوب میگردد که در واقع توان دینامیکی هواپیمای اف-5 را ارتفا دهند و مسئله ساخت بدنه این هواپیما منتفی هست (این جنگنده ساخت شرکت نورثروپ آمریکاست مگه به همین راحتیه!) این رو دیگه همه میدونن! میتوانید موضوع را از همین فضای اینترنت که پروژه سیمرغ (دو کابینه شدن اف-5) را پیگیری کنید که اف-5 ها را از پایگاه تبریز و شیراز (زمانی که اف-5 آنجا بود در دهه 70) در طی چند مرحله ابتدا به آذرخش بعد به صاعقه اف-5 ها را ارتقا دادند و این هواپیماها مجددا به تبریز و بجای شیراز به تهران انتقال یافت.
  • دارا ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    با اینکه گفتم مطلع هستم ولی حتی اگر هم نباشین یافتن مطلب کار سختی نیست. یه مثال براتون میزنم مثلا شما خودروی تان را باصطلاح اسپرت میکنید ظاهر زیبایی و قدرت ماشین تان بیشتر میشود ولی تعداد ماشین تان افزایش پیدا نمیکند! تشکر از توجهتون ولی کاش در مورد بخشهای دیگه نوشته ام هم نظر میدادین.
  • شعبان ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
    0 0
    کلا چین چیزای خیلی پیشرفته به ایران فروخته تا حالا. مثلا نمونه های عالی اونا رو در صنعت خودرو و نفت و ... میبینیم. جنگنده پیشرفته هم میفروشه انشالله.
  • خوش خیال ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    بابا ول کنید این بحثارو.قول میدم تا 10 سال دیگه نه جنگنده ای بتونیم بخریم حتی از چین (مگه میدن ؟)و نه توانایی ساخت جنگنده متوسط داشته باشیم.37 سال گذشت نهایت 20 تا صاعقه سرهم کردیم (با قطعات اف4 و اف5 و کلی مشاوره از روسیه و چین و کره شمالی)
  • محمد ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    مشکل اینجاست که شماها ادعا میکنید که سردرمیارین وگرنه خود وزیره محترم دفاع در دولت قبل فرمودن که ما صاعقه هامون رو از روی پلتفرم اف5 ساختیم یعنی با مهندسی معکوس فرق داره صاعقه ما از اف 5 حدود35تا40درصد بزرگترشده یعنی تمام قطعات دوباره ساخته شدن حتی بدنه حتی موتور جنگنده که خیلیها ادعا میکنن ایران قادر به ساخت موتور جنگنده نیست ولی بدونین هر کشوری که بتونه موتورهای عظیم گازی رو بسازن ساخت موتور جنگنده بارش کاری نداره همانطور که ما دو سه نمونه موتور جنگنده با قدرتهای متفاوت ساختیم نمونه اش موتور هواپیمای بدون سرنشین کرار هست که 1000کیلومتر در ساعت سرعتشه شاید از نظر شما صاعقه همون اف5 باشه ولی خوده غربی ها و شرقی ها فهمیدن که ایران به ساخت جنگنده های پیشرفته دست پیدا کرده برای همین از ایران میترسن نه فقط بخاطر موشک الان دیگه ایران از جزء کشورهای پیشرفته در امر نظامی هست چه هوایی چه دریایی و چه زمینی و موشکی پس بدونید وقتی ما به ساخت نیروکاه های اب سنگین و نیروگاه گازی دست پیدا کردیم جنگنده که دیگه کاری نداره
  • احمد ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    0 0
    ناشناس 13:04 ایران اگه نمی تونست بدنه بسازه بدنه قاهرم نمی ساخت ، شما گفتی مگه به همین راحتیه یعنی چون برای خودت سخته برای همه توی ایران هم سخته ، این که همه می دونند هم از لطایف روزگاره فرمانده نیروی هوایی حرف امثال شما را تکذیب کرد چی میگی همه می دونند!!!
  • محمد مسلم ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    فقط جنگنده نسل5 مثال جی20جی31مخصوصاجی26ماکه هروز نمی توانیم هواپیمای از رده خارج بخریم ار سال 69 تا امروز چقدر سلاح خریدیم همان روز هم ببر بی دندان به ما دادن
  • داریوش ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    اگه بدنه صاعقه را بزرگتر کنند و بالهای اونا بالای موتور بگزارند بدنه نسل 4 میشه تو رادار ایران خیلی پیشرفت کرده، میتونه یه رادار ارایه فازی درست کنه دیگه احتیاجی به خرید نیست
  • مهدی ایران ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    0 0
    ایران بجای خرید باید از چین به دنبال شراکت در ساخت جنگنده های س50روسی باشد که بتواند به راحتی جنگنده پیشرفته تراحی و بسازد نه این که پولهایه خود را در چین حرام کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس