به گزارش مشرق، پس از جلوگيري وزارت ارشاد از اكران فيلم سينمايي «خانهدختر»، در ارديبهشتماه سالجاري به دليل انجام برخي اصلاحات محتوايي و غيراخلاقي آن، ظاهراً بحث اكران آن در سكوت كامل خبري دوباره در حال پيگيري است.
در جريان برپايي سي و سومين دوره جشنواره فيلم فجر، اكران فيلم «خانه دختر» به دليل محتواي موهن و سؤالبرانگيزش كه نوعي پنجه كشيدن به صورت برخي ويژگيهاي اخلاقي، ديني و انساني است، با واكنش شديد رسانههاي ارزشي و سيل انتقادات صاحبنظران مواجه شد. موج شكل گرفته در مذمت «خانه دختر» تا اواسط ارديبهشتماه سالجاري كه بحث اكران عمومي آن همزمان با اكران آثار مناقشهانگيز ديگري مانند فيلم «قصهها» به كارگرداني رخشان بنياعتماد و فيلم «نهنگ عنبر» به كارگرداني و تهيهكنندگي سامان مقدم ادامه داشت كه نهايتاً فقط فيلم «قصهها» توانست روي پرده سينماها برود و دو فيلم مذكور به خاطر ايرادات محتواييشان اكران نشدند.
در جريان برپايي سي و سومين دوره جشنواره فيلم فجر، اكران فيلم «خانه دختر» به دليل محتواي موهن و سؤالبرانگيزش كه نوعي پنجه كشيدن به صورت برخي ويژگيهاي اخلاقي، ديني و انساني است، با واكنش شديد رسانههاي ارزشي و سيل انتقادات صاحبنظران مواجه شد. موج شكل گرفته در مذمت «خانه دختر» تا اواسط ارديبهشتماه سالجاري كه بحث اكران عمومي آن همزمان با اكران آثار مناقشهانگيز ديگري مانند فيلم «قصهها» به كارگرداني رخشان بنياعتماد و فيلم «نهنگ عنبر» به كارگرداني و تهيهكنندگي سامان مقدم ادامه داشت كه نهايتاً فقط فيلم «قصهها» توانست روي پرده سينماها برود و دو فيلم مذكور به خاطر ايرادات محتواييشان اكران نشدند.
فيلم «خانه دختر» به نويسندگي پرويز شهبازي و به كارگرداني شهرام شاهحسيني روايتگر سرنوشت دختري است كه در شب عروسياش به شكلي عجيب ميميرد! در واقع مادر، خاله و خواهر منصور، با بازيگري حامد بهداد يك روز قبل از برپايي مراسم عروسي به سراغ عروسشان با بازي رعنا آزاديور ميروند تا او را نزد يك پزشك جهت تأييد سلامت جنسي و اصطلاحاً دختر بودنش ببرند. عروس اين فيلم درست لحظهاي كه به مطب پزشك وارد ميشوند تازه از موضوع معاينهاش مطلع ميشود و به دلايلي كه مخاطب بعداً در فيلم ملاحظه ميكند، با حالتي پريشان و چهرهاي وحشتزده پا به فرار ميگذارد.
بدون اينكه مخاطب تصويري ببيند از زبان ديگر شخصيتهاي فيلم متوجه ميشود كه او خودكشي كرده و مرده است. در ادامه رفتارهاي پدر عروس با چيدمان ويژه سكانسها، ديالوگها و حتي رياكشنهاي فيزيكي مخاطب را به نتيجهاي وحشتناك و وقوع يك فاجعه دلالت ميكند؛ واقعيتي كه خبر از تجاوز يك پدر به دخترش ميدهد! در سوي ديگر، فيلم با فلشبكهاي متعدد بخشهايي از صحبتها و نوع رابطه حامد بهداد و رعنا آزاديور را روايت ميكند. حالا و بعد از گذشت چند ماه مجدداً زمزمههاي اكران فيلمي با اين مختصات كه با هيچ اصلاح و آب توبهاي پاك نميشود، قرار است اكران شود. در اوضاع و احوالي كه نسبت به برخي آثار سينمايي جو خاصي در جامعه شكل گرفته، اكران چنين اثري كه باعث جريحهدار شدن غرور و حيثيت جامعه ميشود، جاي تعجب و البته سؤال دارد!؟
منبع : روزنامه جوان