کد خبر 44921
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۳

وزراي بازرگاني و صنايع با استقبال از ادغام اين دو وزارتخانه تاکيد کردند: چنانچه اين ادغام با نگاه به بازار داخلي و بر مبناي توسعه صادرات غيرنفتي باشد، به بهره‌مندي مطلوب از ظرفيت‌هاي توليدي و صادراتي و رشد اقتصاد ملي کمک مي‌کند.

به گزارش مشرق، مهدي غضنفري وزير بازرگاني در گفت‌وگو با فارس به دفاع از ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع و معادن پرداخت و خود را از ايده‌پردازان اين طرح از سال 86 که معاون وزير بازرگاني بوده، معرفي و تاکيد کرد: اگر اين ادغام با محوريت صادرات غير نفتي انجام شود، اقدامي مفيد و اثرگذار است.

وي با ابراز خرسندي از تحقق اين ايده در جلسه اخير هيئت وزيران خاطر نشان کرد: ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع، حجم دولت را کوچک مي کند و هم اينکه با اين کار وزارتخانه اي چابک ايجاد مي شود.

وزير بازرگاني با تاکيد بر اينکه بسياري از کشوها داراي يک وزارتخانه براي مباحث مربوط به بازرگاني (تجارت) و صنعت هستند، اظهار داشت: درخصوص ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع، موضوع سنخيت مطرح نيست که برخي تصور مي کنند اين دو مجموعه قابل ادغام نيستند، بلکه بحث اين است که وزارتخانه‌ها بر اساس تقسيم کار وظيفه‌اي چيده شدند و در دنيا مرسوم است که وزارتخانه‌ها فرايندها و مجموع چند وظيفه را مديريت مي کنند.

غضنفري افزود: وزارتخانه جديد (حاصل ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع) مي تواند وزارتخانه اي باشد که کل فرايند توليد از کارخانه تا خانه يعني از زمان ايجاد کالا تا رسيدن آن به دست مشتري (مصرف‌کننده) را مديريت کند و با نظارت يک وزارتخانه بر کل اين فرايند، بهتر مي توان به امور توليد، صادرات و واردات پرداخت.

وي خاطر نشان کرد: امروز در دنيا وزارتخانه‌هايي که بر فرايندها مديريت مي کنند، بسيار موفق تر از وزارتخانه‌هايي هستند که بر وظايف نظارت مي کنند چرا که وظيفه بخشي از فرايند است.

وزير بازرگاني در پايان با رد شايعاتي که درباره وي از دولت پس از ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع در برخي سايت‌ها مطرح و حتي ادعا شده در اين خصوص با رئيس جمهور مذاکره شده و محمود احمدي نژاد هم اين مسأله را پذيرفته است، توصيه کرد که دنبال شايعات نباشد.

* محرابيان: ادغام وزارتخانه صنايع و بازرگاني موجب افزايش اشتغال و کيفيت کالا مي‌شود

وزير صنايع و معادن هم از ادغام وزارتخانه متبوعش با وزارت بازرگاني در صورتي که با نگاه به تنظيم بازار داخلي و تحقق بخشيدن تجارت باشد و بر مبناي آرمان توسعه صادرات غير نفتي صورت گيرد، استقبال کرد و متذکر شد: اگر نگاه ما در راستاي اقتصاد ملي و تنظيم‌کننده اقتصاد نيز يک دستگاه باشد، ادغام به رشد اقتصاد ملي کمک خواهد کرد.

علي اکبر محرابيان هم با تاکيد بر اينکه در بسياري از کشورها اين اتفاق افتاده و موجب تقويت توليد و کمک به ايجاد ارزش افزوده بيشتر شده است، افزود: تکميل ظرفيت‌هاي توليد، افزايش اشتغال و افزايش کيفيت کالاهاي وارداتي را به دنبال خواهد داشت اما بايد توجه شود هر کار درستي را اگر با روش‌هاي غلط انجام دهيم، تاثيرات معکوس خواهد داشت.

وي با اشاره به تشکيل کميته سه جانبه متشکل از نمايندگان وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني و معاونت توسعه منابع انساني رياست جمهوري براي تعيين شرح وظايف و ساختار وزارتخانه جديد، خاطر نشان کرد: با انجام اين ادغام، شرح وظايف جديدي براي وزارتخانه جديدالتاسيس که از ادغام دو وزارتخانه ايجاد شده، تعريف خواهد شد.

محرابيان متذکر شد: اصل ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني اقدام مناسبي است و بنده در طول چهار سال گذشته بارها با رئيس جمهوري مذاکره داشته ام و نظر خود را در اين خصوص اعلام کرده‌ و از آن حمايت کرده‌ام و معتقدم با اين ادغام، مي توانيم به نحو مطلوب از ظرفيت‌هاي توليدي و صادراتي خود استفاده کنيم.

وي در ادامه از مطالعه و بررسي شرايط ادغام تمام سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه اين دو وزارتخانه هم سخن گفت و متذکر شد: تصميم‌گيري‌ها در اين زمينه به گونه‌اي خواهد بود که منافع اقتصاد کشور به خصوص در حوزه توليد به طور کامل مورد توجه قرار گيرد.

وزير صنايع و معادن با بيان اينکه تاکنون سرمايه‌گذاري هاي مناسبي در حوزه توليد انجام شده و تقاضا براي سرمايه‌گذاري هاي جديد نيز وجود دارد، گفت: بايد در حوزه توليد، سرمايه‌گذاري هاي گسترده‌اي صورت بگيرد تا بتوانيم با ايجاد اشتغال و ارزش افزوده، اقتصاد خود را رشد دهيم.

محرابيان با اشاره به برنامه‌هاي خود براي ادغام وزارتخانه‌هاي صنايع و بازرگاني از چهار سال پيش به مهم‌ترين دليل ادغام دو وزارتخانه متولي صنعت و تجارت اشاره کرد و متذکر شد: چنانچه تجارت در خدمت توليد ملي باشد، بهره‌وري و اقتصاد ملي با ادغام وزارتخانه‌هاي بازرگاني و صنايع و معادن رشد تصاعدي خواهد داشت.

وي در پايان خاطر نشان کرد که در برنامه‌هاي طراحي شده براي اين ادغام، افزايش صادرات به عنوان يک پروژه راهبردي که موجب افزايش توليد و درآمد ملي مي‌ شود مورد توجه ويژه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس