کد خبر 448560
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: نباید اینگونه القاء شود که حالا مذاکرات تمام شده و از فردا باید قیمت فلان کالا چنین شود و چنان شود ما هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم.

به گزارش مشرق، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به ارزیابی خود از توافق ایران و 1+5 در وین پرداخت و اظهار داشت: این توافق یکی از اتفاقات تاریخ سیاسی معاصر ایران است.

وی افزود: این توافق تا این اندازه حائز اهمیت است که ما می‌توانیم ایران معاصرمان را به دو دسته قبل از توافق و بعد از توافق تقسیم ‌کنیم و ابعاد آن فقط در حوزه سیاست خارجی محدود نمی‌شود و بر سایر حوزه‌های دیگر نیز اثرگذاری خواهد کرد.

به گفته عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی توافق هسته‌ای ایران با غرب شاید در 23 تیرماه 1394 به عنوان یک نماد در تاریخ همیشه باقی بماند اما برآیند این اتفاق از 24 خرداد 94 آغاز شد.

حق‌شناس ادامه داد: مسیر حرکتی که ما در هشت سال دولت نهم و دهم پیمودیم سبب انتخاب گزینه‌هایی شد که تقابل ما با نظام بین‌الملل را تشدید می‌کرد که ماحصل آن 6 قطعنامه بین‌المللی با اجماع جهانی بود اجماعی که در آن کشورهایی که ادعای دوستی با ما را داشتند مثل روسیه و چین در مقابل این قطعنامه‌ها نه تنها مخالفت نکرده‌اند بلکه ما انتظار سکوت داشتیم اما این کار را نیز نکردند و با دیگر کشورها همراه شدند.

وی تأکید کرد: نقطه عزیمت به سمت تعامل و گفت‌وگو با برخی کشورهای جهانی از پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 92 آغاز شد و ایشان کاملاً فضا را در سال 92 برای یک انتخابات مشارکت‌جویانه و مبتنی بر حقوق اساسی مردم محیا کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه حفظ اختلاف 350 هزار نفری سیاست‌گذاری مهمی بود که در سال 92 اتفاق افتاد، گفت: در شعارهای آقای روحانی و رقابت بین جلیلی و روحانی مشخص‌کننده این بود که مهمترین پرونده‌ای که دولت یازدهم باید در دستور کار خود قرار دهد، موضوع هسته ای است.

به اعتقاد حق‌شناس دولت یازدهم در مسئله مذاکرات سیاست برد-باخت را به سیاست برد-برد تغییر داد و اولین حرکت برای تحقق این خواسته انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه بود. یعنی نگاه امنیتی از پرونده زدوده شد.

وی تصریح کرد: آقای روحانی در چینش مذاکره‌کنندگان با هوشمندی تمام علی‌اکبر صالحی را که بالاترین مقام سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد بود را به عنوان مسئول فنی در پرونده هسته‌ای نگه می‌دارند تا به نظرات طیف مقابل نیز توجه شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهارنظر مقامات عالی‌رتبه نظام همچون رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ناطق نوری را نشان‌دهنده یکپارچگی نظام جمهوری اسلامی ایرانی در حل و فصل پرونده هسته‌ای دانست.

حق‌شناس با بیان اینکه توافق هسته‌ای ما را از دوگانه جنگ و صلح درآورد، گفت: ما اکنون به سمت صلح در حال قدم گذاشتن هستیم گرچه شاید تمام خواسته‌ها و انتظارات ما محقق نشد اما این را نیز باید توجه داشت که تمام خواسته‌های آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها روسی‌ها، چینی‌ها، آلمانی‌ها و انگلیسی‌ها محقق نشد.

وی ادامه داد: در یک مذاکره‌ای که استراتژی بر اساس برد-برد تعیین می‌شود باید همه افراد احساس برد کنند، گفت:‌ بزرگترین چالش ما بعد از این توافق انتظارات است و باید مدیریت انتظارات را کلید زد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: قطعاً‌ ما آثار توافق هسته‌ای را امروز و فردا نخواهیم دید. چرا که این پرونده حداقل باید طی دو ماه در مجلس رسیدگی شود.

حق‌شناس مواظبت از دستاوردهای توافق را مهمترین مرحله راه عنوان و اظهار کرد: نباید اینگونه القاء شود که حالا مذاکرات تمام شده و از فردا باید قیمت فلان کالا چنین شود و چنان شود ما هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم.

وی در پایان تأکید کرد: این موفقیت توافق هسته‌ای را نباید فقط پای دولت نوشت این موفقیت کلیت نظام است و ما نمی‌توانیم نقش مجلس، رؤسای قوای دیگر، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ناطق نوری در حمایت از این قضیه را نادیده بگیریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    چیزی که الان دستتون پر بود برا مذاکره چیزی بود که در دولت نهم و دهم به دست اومد نه در دولت هفتم و هشتم اواخر سال هشتم قول تعلیق کامل ده ساله داده بودند ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس