سخنگوی کمپین مردمی حمایت از زندانیان ایرانی در خارج از کشور معتقد است که گروه های مردمی باید در کنار مقامات رسمی کشور پیگیر آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور باشند و درصورتی که کاستی وجود دارد خود پیش قدم شوند.

گروه بین‌الملل مشرق- هر کشوری در دنیا قانون خود را دارد و برخی از کشورها از برخی قوانین کشورهای قدرتمندتر تبعیت می‌کنند. با این حال، قوانینی هم وجود دارد که کشورها با توجه به عضویت در مجامع بین‌المللی، باید آن‌ها را اجرا کنند. بخشی از این قوانین مربوط می‌شود به دستگیری، محاکمه و زندانی کردن اتباع کشورهای دیگر.

با توجه به جریان‌سازی‌های صورت گرفته توسط رسانه های غربی در خصوص شرایط زندان های ایران، شاید عجیب باشد که هیچ‌کس شرایط هم‌وطنان ما در زندان های خارج از کشور را بررسی نمی‌کند. از شرایط زندان های ترکمنستان گرفته که تعداد زیادی از اتباع ایرانی به دلیل عدم بهداشت در آن‌جا فوت کرده‌اند، تا زندان های بدون استاندارد مالزی و آمریکا و...

مردم کم‌کاری مسؤولین را جبران کنند/ سازمان‌های حقوق بشری حتی جواب ما را نمی‌دهند/لازم باشد می‌دانیم چگونه صدای خود را به گوش مردم آمریکا برسانیم
مادران سه جاسوس آمریکایی با پوشیدن چادر تلاش کردند
تا مقامات کشورمان را برای آزادی اتباع آمریکایی تحت فشار قرار دهند

زهرا توحیدیان سخنگوی "کمپین حمایت از زندانیان ایرانی در خارج از کشور" که خود از خبرنگاران حوزه بین‌الملل هم هست، در گفت و گو با خبرنگار مشرق در این خصوص می‌گوید: "با توجه به این‌که قرار است حکم جیسون رضائیان (که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده) به زودی اعلام شود و مقامات رسمی دولت آمریکا از اوباما تا جان کری و... از هر تریبونی برای حمایت از یک جاسوس استفاده کرده‌اند، دولتمردان، نمایندگان مجلس و مقامات قوه قضایه کشورمان باید از جریان رسانه ای ایجاد شده توسط رسانه های غربی استفاده کنند و شرایط زندانیان ایرانی در زندان های آمریکا را به مقامات کاخ سفید یادآور شوند."

توحیدیان در ادامه با اشاره به نقش گروه های مردمی می گوید: "البته پیگیری این مساله نباید تنها به مقامات رسمی کشور محدود شود، بلکه گروه های مردمی همانطور که در پیروزی انقلاب، نقش اصلی را داشتند، امروز هم می توانند در مسائل بین المللی حضور پیدا کنند و ابتکار عمل را بدست گیرند. این موضوع اتفاقاً زمانی می تواند بیشتر تعیین کننده باشد که ما شاهد کم‌کاری مقامات رسمی هستیم. سازمان‌ها، کمیته ها و بودجه هایی برای صیانت از حقوق شهروندان ایرانی در خارج از کشور تخصیص داده می‌شود، ولی دریغ از یک اقدام موثر."

توحیدیان با ابراز نگرانی از ادامه شرایط اتباع ایرانی در زندان های آمریکا می گوید: "نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و شاهد وضعیت زندانیان ایرانی در زندان های خارج از کشور و به طور خاص، آمریکا باشیم. این موضوع را از طریق رسانه ها و مجاری قانونی داخلی پیگیری می کنیم و در کنار این تلاش ها اگر لازم باشد می دانیم چگونه صدای خود را به گوش مقامات آمریکا برسانیم."

توحیدیان با اشاره به پرونده "هومن هوشیار" که سالهاست در زندان های آمریکا در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد، میگوید: نمونه های بسیار زیادی از بی عدالتی و تبعیض در باره احاکم صادره توسط دادگاه های آمریکا در مورد اتباع ایرانی وجود دارد که همون هوشیار دانشجوی ایرانی که برای تحصیل به آمریکا سفر کرده و تا به امروز 24 سال است به اتهام واهی در زندان به سفر میبرد یک از بیش از موارد متعددی است که می بایست به صورت جدی پیگیری شود.

وی در ادامه می گوید: برخی از افراد مانند آقای کاکاوند به ادعا های صورت گرفته درباره دور زدن تحریم ها، میلیون ها تومان هزینه گرفتن وکیل و دفاع از خود می کنند و سرانجام تبرئه می شوند و مشخص میشود که بیگناه بوده اند و برخی دیگر مانند هومن هوشیار تمام عمر و جوانی خود را باید در زندان در شرایط وحشتناک سپری کنند در صورتی که اگر همین امروز دادگاهی منصف برگزار شود به او نیز به راحتی تبرئه می شود.

سخنگوی کمپین زندانیان ایرانی در خارج از کشور می گوید: تا کنون اقداماتی برای کمک به وی انجام شده است و نامه‌ای به انگلیسی خطاب به مرکز حقوق بشر ارسال شده است. نوشتم که این دادگاه، واقعی نبوده و شما باید برای این مسئله فکری کنید. جواب دادند شما این نامه را برای ما به فرانسوی بنویسید. ولی جای تعجب است که یک سیستم عریض و طویل چرا می‌خواهند که این نامه را به زبان فرانسوی بنویسم. حتی خانواده هوشیار به اوباما ریاست‌جمهوری نامه ای را ارسال کرده و نوشته است که هومن در چنین وضعیتی قرار گرفته است، اگر امکانش را دارید، شما از نفوذ خود استفاده بکنید و به ما کمک کنید. هیچ کدام از این تلاش ها متاسفانه منجر به نتیجه نشده است.

توحیدیان در آخر می گوید: در زمانی که مقامات و رسانه های غربی همه در راستای فشار بر افکار عمومی بسیج می شوند تا جاسوس خود را به هر ترفندی که شده از ایران آزاد کنند - جاسوسی که دیگر یک مهره سوخته محسوب می شود و آزادی او تنها می تواند دلگرمی برای مامورانی باشد که در آینده قرار است به ایران اعزام شوند - ما نیز باید همه توان خود را به کار ببریم تا حداقل یادمان نرود که هم وطنان ما در زندان های آمریکا شرایط سختی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    دولت قبل چرا هیچ کاری نکرد؟؟ چرا اون موقع مشرق گزارش کار نکردید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس