سیاست‌های ترکیه در قبال بحران سوریه، دامن خود این کشور را هم گرفت. ناآرامی در ترکیه، نتیجه حمایت آنکارا از تروریست‌هایی است که مردم را در کشور همسایه‌اش قربانی می‌کنند. اندیشکده "بروکینگز" طی مطلبی با عنوان "جنگ داخلی سوریه به ترکیه می‌آید" نوشت: داعش سرانجام به ترکیه حمله کرده است.

گروه بین‌الملل مشرق- درگیری‌های ادامه‌دار در ترکیه و به خصوص حمله‌ای که چند هفته پیش در شهر سوروچ به یک مرکز تجمع جوانان شد، نشان می‌دهد سیاست‌های غیرمسئولانه ترکیه در قبال بحران تکفیری‌ها در سوریه، بالاخره دامن خود این کشور را هم گرفته است. برخی کارشناسان معتقدند ناآرامی در ترکیه، نتیجه غفلت و حتی حمایت آنکارا از تروریست‌هایی است که مردم بی‌گناه را در کشور همسایه‌اش قربانی می‌کنند.

اندیشکده "بروکینگز" آمریکا طی مطلبی با عنوان "جنگ داخلی سوریه به ترکیه می‌آید" در همین خصوص توضیح می‌دهد:
به نظر می رسد که داعش بالأخره به ترکیه حمله کرده است. احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، داعش را مسئول بمب گذاری انتحاری می داند که اخیراً در میان جمعیت زیادی از جوانان در شهر "سوروچ" در مرز سوریه صورت گرفت. این جوانان در مرکز فرهنگی گرد هم آمده بودند تا پروژه کمک رسانی و بازسازی را در کوبانی سوریه، درست آن سوی مرز، آغاز کنند.


جنگ داخلی سوریه دامن گیر ترکیه می شود
جنگ داخلی سوریه به ترکیه می‌آید

تعداد کشته شدگان این حادثه دست‌کم 30 نفر بود و تعداد زیادی هم زخمی شدند. داوود اوغلو ضمن محکوم کردن حمله، وعده داد که عاملان را پیدا خواهد کرد. کوبانی سال گذشته هم شاهد مبارزات شدیدی بود و کردها در نهایت توانستند محاصره چندین ماهه داعش را که شهر را به خرابه ای تبدیل کرده بود، دفع کنند.

حمله به سوروچ در زمانی رخ داد که داعش در مبارزه با کردها متحمل شکست شده بود. در ماه ژوئن، کردها همراه با متحدان عربی سوری‌شان مبارزان داعش را از تل ابیض واقع در شرق کوبانی بیرون راندند. از آن زمان، دولت ترکیه شروع به هماهنگ سازی عملیات هایش با نیروهای ائتلاف غربی علیه داعش کرده است. ترکیه به آمریکا اجازه داد تا هواپیماهای بدون سرنشین خود را خارج از پایگاه نظامی ناتو در "اینجرلیک" واقع در نزدیکی مرز سوریه به پرواز درآورد. همچنین ترکیه سلول های گروه های داعش را در ترکیه سرکوب و وب سایت های وابسته به داعش را مسدود کرد. این اقدامات آنکارا باعث شد داعش تهدید به پاسخ و مقابله به مثل را به خاطر "سرکوب مسلمانان" در ترکیه تشدید کند.

افزایش ناامنی

حدود یک ماه پیش، من [کمال کریشجی] و "الیزابت فریس" همکارم در بروکینگز، در نزدیکی منطقه درگیری حضور داشتیم. در آن زمان، از نظم و ثبات نسبی در سوروچ، در مقایسه با سکوت وهم‌آور و تخریب مطلق کوبانی در آن سوی مرز تعجب کردیم.

درحالیکه عمده تمرکزمان بر وضعیت دو میلیون پناهنده سوری بود که اکنون در ترکیه حضور دارند، به بررسی عملیات های برون مرزی کمک رسانی به مناطق تحت کنترل مخالفان داخلی سوریه هم پرداختیم. دریافتیم که از آخرین زمان بازدیدمان، به خاطر افزایش حضور داعش در سوریه، ارسال کمک های برون مرزی بسیار سخت تر و خطرناک تر شده است.

هم مقامات دولتی و هم فعالان و صاحب‌نظران ابراز نگرانی می‌کردند که ورود تعداد زیادی پناهنده از سوریه به ترکیه، این کشور را نسبت به نفوذ داعش آسیب پذیر می سازد. آنها همچنین متذکر شدند که "این وضعیت از آن‌جایی رو به وخامت رفت که (طبق ادعاها) ترکیه برای مدتی طولانی، افزایش فعالیت های داعش در سرتاسر مرز را نادیده گرفت." حتی ادعاهای وحشتناک‌تری هم وجود دارند مبنی بر اینکه ترکیه در واقع در انجام آن فعالیت ها به داعش کمک می کرده است.

جنگ داخلی سوریه دامن گیر ترکیه می شود
اردوغان از یک سو به آوارگان سوری اجازه ورود به ترکیه را نمی‌دهد
و از سوی دیگر، کشورش را به گذرگاه تروریست‌ها تبدیل کرده است

شک و تردیدها در سیاست‌گذاری و دولت

حمله به شهر سوروچ درست در زمانی صورت گرفته که تلاش هایی برای تشکیل یک دولت ائتلافی در ترکیه در پی انتخابات ژوئن انجام می‌شود. لازم به ذکر است این انتخابات به حزب حاکم عدالت و توسعه ضربه وارد کرده است. بسیاری از تحلیلگران تاکید دارند که نتیجه ضعیف این حزب در انتخابات، حداقل تا حدودی به دلیل نارضایتی عمومی از سیاست خارجی ترکیه در خصوص سوریه و خاورمیانه بوده است. برخی مفسران خواستار "بازسازی" سیاست خارجه ترکیه و همکاری نزدیک تر با ائتلاف علیه داعش هستند.

از قضا، حمله به سوروچ زمانی رخ داده که نشانه های اولیه از این فرایند "بازسازی"، اگرچه به کندی اما مطمئناً در حال بروز هستند. بدون شک، این حمله بر تلاش های صورت گرفته در جهت تشکیل ائتلاف تاثیر خواهد گذاشت. باید منتظر ماند و دید آیا این حمله به روند تشکیل دولت ائتلافی سرعت می بخشد یا ترکیه را وارد ورطه بی ثباتی بیشتر و انتخابات زودهنگام می کند.

قطعا تشکیل سریع دولت ائتلافی به ترکیه کمک می کند با چالش های رو به رشد بحران پناهندگان سوریه، تهدیدها برای امنیت ملی ترکیه و آثار آنها بر اقتصاد به شدت شکننده ترکیه مقابله کند. از سوی دیگر، ورود ترکیه به ورطه بی ثباتی و انتخابات زودهنگام به احتمال زیاد، ترکیه را هم وارد باتلاق سوریه می کند بخصوص اگر دولت اردوغان تهدید های اخیرش مبنی بر مداخله نظامی در سوریه را عملی کند.

باید امیدوار باشیم این حمله شنیع به شهر سوروچ، فرصتی فراهم کند تا عقل و منطق و احتیاط در ترکیه حکم‌فرما شود. دولت به منظور رهایی از هرج و مرج در منطقه و دستیابی به نظم می تواند از اقدامات اخیر برای همکاری با ائتلاف ضدداعش استفاده کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    3 0
    داعش هیچ موقع به ترکیه حمله نمیکنه .ان حمله ای هم که در سوروچ شد . کردها را هدف قرار داد . داعش اگر میخواست به ترکیه حمله بکنه باید به انتالیا یا استانبول حمله میکرد.
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    انشالله که منینطور میشود و ما ناببودی حامیان کسانی که زن و بچه مردم را میبرند را خواهیم دید.
  • جواد ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    ترک ها گمان کردند که با تکیه بر امریکا و تروریسم میتوانند محور مقاومت را در هم شکسته و امبراطوری کذایی خود را بنا کنند. غافل از این که امریکا از تروریستها برای تجزیه ترکیه هم استفاده خواهد کرد. به قول کسینجر " دشمنان امریکا از امریکا میترسند " اما دوستان امریکا باید بیشتر بترسند!
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    بر اردوغان تکفیری و اربابش نتانیاهو لعنت
  • کیا ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    همه اینها زمینه تجزیه ترکیه را فراهم خواهد کرد و خواب اردوغان تعبیر نخواهد شد؟
  • ژاپنی مشرف شده به تشیع ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    لعنت خدا بر اردوغان که جنایت ناکازاکی و هیروشیمای شیطان بزرگ را در ژاپن مادر مرده امروز در سوریه عینا به منصه ظهور رسانده
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    شما لکنت زبان دارید؟
  • مجید ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    درود بر مسولین جمهوری اسلامی که کیلومترها دور تر از مرز های جمهوری اسلامی دشمنان را سرگرم کردند
  • سوسان ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    تورکیه از اول قصدش حذف سیاسی کوردها بود اول بهشون میگه شما خوبید وبجنگید بعد با هواپیما میزنه منفجرشون میکنه این سیاست از زمان عثمانی علیه کوردها اجرا میشه کوردها فقط بازیچه اند در زمان شاه طهماسب تمام اونهائی که در زنگیلان یخ زدند کوردها وعربهای سنی بودند تورکها از اولش قصد حمله نداشتند در زمان قاجاریه عثمانی کوردها رو مسلح میکرد میفرستاد در گیرمانشاه و سائین قالا کشته بشند با دعوای شیعه سنی اونها رو مشغول کرد این هم یک بازی از بازیچه های تورک و کورد است
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    مرگ بر منافق . گیرمانشاه کدام استانه.؟
  • علی ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    ترکها نه ترکیه
  • ناشناس ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    مشرق جان رویا پردازی میکنی یا خبر رسانی در ضمن کل دنیا پ ک ک را گروه تروریستی میدانه به جز مشرق نیوز
  • قریشی ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    اقلیت کردهای ترکیه خود یکی ار عوامل ناامنی ترکیه و کشورهای همسایه بوده اند.
  • قریشی ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    ترکیه نه ترکها
  • قریشی ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    خدانکند . چون در این حالت خواب صهیونیستها که با تحریک اقلیت اکرادترکیه همیشه در پی تجزیه کشورهای منطقه بوده اند تعبییر می شود.
  • قریشی ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    ولی خداییش تا الان خوب دمار از بقول شما کووووردهای شورشی و جدایی طلب در آورده! در واقع بعضی از کردهای فریب خورده و بازیچه اسرائیل هستند که در کشورهای منطقه دنبال شورش و ناامنی هستند. ضمنا تورک نه ترک، کورد نه کرد! مرگ بر هر شورشی جدایی طلب و درود بر ایران آباد و انقلاب اسلامی
  • علي ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    بدون شك كشتار بيش از سي جوان دختر و پسر كرد و ترك در شهر مرزي سوروچ صرفا توسط داعشيهاي صهيونيست صورت نپذيرفت. اين كشتار با هماهنگي وزارت اطلاعات تركيه و بهره گيري از وجود كثيف يك انتهاري داعشي انجام شد. تركيه كه با خريت و حماقت يك رهبر ابله بنام اردوغان انچنان در بإتلاق خود ساخته در حال فرو رفتن است كه از هر وسيله اي براي نجات موقت خود استفاده خواهد نمود. تءوري مبارزه دولت تركيه با داعش يك فرضيه مردود و بدور از واقعيت ميباشد. دولت تركيه پس از واقعه سوروچ حملات پي در پي هوايي را در ظاهر بنام مبارزه با داعش أمادر واقع روي مواضع كردهاي شهر كو باني در سوريه و شمال عراق اغاز نموده است. اما اردوغان و اربابانش ميدانند كه بزودي انروز فرا خواهد رسيد كه حتي حاميان حزب عدالت تركيه لعن و نفرين خود را حواله اردوغان اسلام نماي ضد اسلام خواهند نمود. از دست اوردهاي اين شخص پليدي كه خودش را از اصحاب پيامبر اسلام ميداند همين را بس كه در قصر ٦٥٩ اتاقه خود كه قريب يك ميليارد دلار هزينه كرده شب سر مرگش را بر زمين ميگذارد. بزودي تركهاي خواب الود تركيه بيدار خواهند شد ، اما تركيه اين سال و ماهها روي اسايش و يكپارچگي را نخواهد ديد. در انتها فقط كافيست كه مزدوران داعشي تركيه عملياتي شبيه شهر توريستي سوس تونس را به اجرا بگذارند تا ببر كاغذي درامد كلان توريستي تركيه نابود گردد. قريب الوقوع اين حادثه انجام خواهد پذيرفت
  • محمود ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    با سلام در برنامه جدیداسراییل وآمریکا ترکیه،سوریه،عراق ویا هر کشور اسلامی با هر نوع حکومتی تفاوتی ندارند هدف ایجاد نامنی وکشتار مسلمانان و ویران کردن کشورهابدست خودشان است .اگر با دقت نگاه کنیم اکنون برای آنها اسد،سیسی،اردوغان،ملک سلمان و......هیچ تفاوتی ندارندولی متاسفانه مسلمانان هستند که در خوابند.
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    شکی نیست که صهیونیست ها ، کشور پهناور و قوی خصوصا اسلامی نمی خواهند ، خود ترکیه ، عربستان و .... هم در فهرست به آشوب کشیده شدن و چند تکه شدن هستند منتهی در حال حاضر در الویت نخست نیستند . از دو حالت خارج نیست و یا ترکیبی از این ها 1 - خود اردوغان و سیاست مداران و ... صهیون نفوذی هستند و شناسنامه عوض شده 2 - توهم عثمانی شدن آنقدر مغز ترکیه ای جماعت را درگیر کرده که مثل خری که دنبال هویج قلاب شده مقابل خود جلو می رود و هیچ وقت نمی رسد رفتار می کنند !!!! چیزی که واضحه کسی که باد بکاره طوفان درو می کنه .
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    زمینه برای دخالت مستقیم ترکیه در خاک سوریه فراهم میشه
  • محمد از کرمانشاه ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    چی چی مانشاه؟؟؟؟؟؟؟؟ در ضمن کورد نه کرد. تورک نه ترک. اگرم منظورت کرمانشاه هست نه تازی نه یونانی های متوهم تغییر نژاد داده پاشون اینجا نرسیده. از طرفیم بازیجه اون کسیه که دین و دنیاشو کردن جمهوری خود خوانده آران.
  • ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    یک حمله نمایشی به داعش صورت گرفت و بعد کردا رو زدن همه اینا حاکی از تلاش خردوغان برای کاهش آرا کرده ها در انتخابات زود هنگم است داعش همیشه مسولیت عملیاتاشو به عهده می گیره در حالی که تو سوروچ اینطوری نشدمثل سناریوی 11 سپتامبر ساختگی بود جالبه که بعضی رسانه هاشون اداعا می کنن که ایران پشت داعشه بعضیی ها هم می گن پ ک ک رو هم ایران هدایت می کنه
  • اهوازی ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    امیدوارم که کردهای ترکیه و عراق و سوریه از این حوادث عبرت بگیرند و به سمت ایران بیایند.
  • ناشناس ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ظهور صدام جدید در قتل عام کردهابسیار نامبارک ونامیمون است.جنایتی شبیه حلبچه در انتظار کردهای مظلوم است لعنت بر اردوغان احتمال استفاده از بمب شیمیایی توسط اردوغان بسیار بالاست شورای امنیت باید محکوم کند
  • علیرضا ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    داعش هیچ موقع به ترکیه حمله نمیکنه چون بخواد حمله کنه انگار قبره خودش را کنده چون شهرهای وابسته به داعش نزدیک به کشور ترکیه هست و اگر داعش حمله ای کنه ترکیه توان بمباران کردن این شهر هارو داره واین حملاتی که ترکیه انجام میده که به ادعای خودشون حمله به داعش هست دروغه اینها گروهای مخالف داعش رو هدف قرار دادند
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    خدا رحم کند
  • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    به امید روزی که ترکیه مثل سوریه بشه
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ببین برادر یا خواهد عزیز: کردها در جنگ با داعش موفق بودند ولی امریکا (به دلایل مختلف از جمله تضعیف جبهه مقاومت، فروش سلاح، تلافی کشته شدن سربازهایش در جنگ عراق، اجرای طرح لانه زنیور، اجرای طرح خاورمیانه بزرگ، قانع کردن سران منطقه به لزوم برپایی پایگاه های نظامی امریکا به خرج خود کشوهای منطقه و ...) نمی خواهد این جنگ با پیروزی یک طرف به پایان برسد. پس ترکیه را که (به دلایل مختلف از جمله نژادپرستی، جلب رضایت ملی گراهای ترکیه به تشکیل دلت ائتلافی، جان در یک قالب بودن با داعش، متوهم بودن سران حاکم آن در تشکیل امپراتوری عثمانی و ...) دشمن کردها و دوست داعش (و البته بر خلاف ادعاهایش یک نوکر تمام عیار ندانسته برای اسرائیل) است را جلو می اندازد تا کردها را مهار کند و مجددا با برقراری توازن قوا جنگ برای سالهای سال ادامه یابد. همین و و السلام!
  • کاکرو یوگا ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    هزار بار بدتر
  • ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    "اندیشکده" بروکلین اگر دوایی دارد بهتر است به سر کچل خود بمالد. هر فردی با بیش از دو سلول مغزی می داند که حمله اخیر به ترکیه یک حمله با نقشه قبلی بوده است - مانند یازدهم سپتامبر - تا اردوغان هم به کردها حمله کند و هم با کمک اوباما منطقه منع پرواز درست کنند و تروریست های خود را در آنجا مستقر و برای سرنگونی اسد نقشه بچینند. اردوغان شیاد است که با اعمال تروریستی قصد دارد در منطقه اعمال نفوذ بیشتری داشته باشد. البته همچنان نوکر آمریکا و اسراییل باقی خواهد ماند.
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    به نظرم این گروهک داعش آدم کش باید به ترکیه همین کارها رابکنند مردان ترک را گرفته وسرشان را قطع کنند و....ونشان دهند تا درسی شود برای آقای اردوغان
  • جلال ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    عجب خواب خيالي !
  • فراز ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مرجع چرا نظرمو چاپ نميکنى:دوستان .حضور هرگونه تروريست در ترکيه يا ايران خواسته اسراييله در ضمن ما فعلن الان بايد به کشور خودمون اول بچسبيم که تفرقه نندازيم بعد کمک به برادارن کورد يا تورک بيرون مملکت
  • 456 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    مردم ترکیه اغلب در این زمینه بی گناه هستند و آرزوی نابودی آنها از همان جنس رفتار اردوغان است. من امیدوارم خدا ذلت اردوغان و سایر همراهان خائن به مسلمانها را فراهم کند و طعم جنایت هایشان را در دنیا و آخرت بهشان بچشاند.
  • ناشناس ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    خدا کنه داعش گردن اردوغان رو بزنه . به نظرم اردوغان از داعشیها تروریست تره . فعلا که چاقو داره دسته خودشم میبره .
  • ناشناس ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    نه که مردم بدبخت سوریه گناهکار بودن ؟! همین ترکیه به داعش پرو بال داد فکر کردی عین خیالشونه که مردم سوریه بیگناهن ؟ پس ما هم ککمون نمیگزه که ترکیه بیگناهن !
  • قریشی ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    سایانورا... این ادبیات غلیظ فارسی از یک ژاپنی بعیده! اصطلاحات "عیناً"، " منصه ظهور"... مطمئنی ژاپنی هستی؟!
  • قریشی ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    جدای از تقصیرات ترکیه در جریان داعش ، بخاطر امنیت کشورهای منطقه کردهای شورشی ترکیه باید تا سرحد انفال مجدد سرکوب شوند. والسلام
  • قریشی ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    من خودم بعنوان یک ایرانـــــی کردزبان" پ ک ک " و تمام گروهکهای معاند نظام رو تروریست میدونم. زنده باد سپاه پاسداران غیور
  • قریشی ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    اولا کوبانی نه، عین العرب...ثانیا اگر اقلیت کردهای عراق با آغوش باز از نیروهای امریکایی استقبال نمی کردند الان چوبش رو توی عراق و ترکیه نمی خوردند.
  • قریشی ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    ما ایرانی های کردزبان هرچی بدبختی داریم از تحریکات شورشی های کرد ترکیه و عراق داریم. وجدانا سمت ما نیایند خودشون کما فی السابق در آغوش دایه مهربانشان یعنی امریکا و اسرائیل بمانند ما را به خیرشان امیدی نیست.
  • شاهو ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
    0 0
    قضیه انفال کجاش نامبارکه؟! شورشی بودند چوب نابخردی خودشون رو خوردن.شما یکی از بچه هات سرکشی کنه جفتک بندازه بگه من نصف خونه رو پارتیشن میکشم مال خودمه دمش رو قیچی نمی کنی؟!!!
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    اردوغان بزرگترین حامی داعش جنایتکار است. بیچاره مردم ترکیه که باید برای هزینه های این جنگ ها بیشتر کار کنن!!!! بخصوص زنان ترکیه که برای تامین هزینه این جنگها مجبور میشن برن اروپا تا پول در بیارن!!!!!! خارجی ها رو تشویق کنن به مراکز فساد ترکیه بیان و پول خرج کنن تا خرج جنگ های اردوغان و داعش بشه
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    قریشی, اهل کجای کردستانی بگو لطفا.
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
    0 0
    قریشی تو چه جور کردی هستی دروغگو که میگی عین العرب ... مرد باش و از نام کرد سواستفاده نکن دروغگو ... هیچ کردی حتی کردهای داعشی این حرفهای ضدکردو نمی زنند.
  • قریشی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    به کوری چشم همه دشمنان نظام، اهل کردستانی هستم که تا روز قیامت جزء لاینفک ایران عزیز است
  • قریشی ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    جهت اطلاع عده ای از کرد بودن بنده (البته قبل از کرد بودن به ایرانی بودن خودم می بالم): مه رگ و نه بوونی بو که سیکی که دژایه تی له گه ل نیزامی جومهوری ئیسلامی ده کات . بژی ئیرانی سه ربه رز
  • هلاله ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    من با نظر شاهو بسیار بسیار موافقم، انفال نتیجه سرکشی عده ای از اقلیت اکراد عراق بود که تاوانش رو دادند.
  • شیلان ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    انفال یک نوع فیلترینگ بود که عده ای جدایی طلب رو غربال کرد
  • سجاد ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 0
    خدایی تو متن به این کوچیکی این همه غلط املایی شاهکاری هست برای خودش متنتو لا اقل یه بار میخوندی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس