در ماه‌های ابتدایی دولت، فردی از نزدیکان یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس، با وجود فقدان هرگونه سابقه در حوزه صنعت نفت و گاز، به مدیرعاملی این شرکت پولساز منصوب شد که تاثیر منفی خود را بر بازدهی این شرکت به جای گذاشته است.

اتلاف گسترده بیت‌المال در یک شرکت نفتی وابسته به شستا/ حیف و میل بیت المال در یکی از شرکت های شستاگروه اقتصادی مشرق- شركت نفتی "پ" زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

بیش از نیمی از سهام این شرکت (51.2 درصد) در اختیار شستا است و 44.4 درصد سهام نیز در اختیار دیگر نهاد دولتی صندوق بازنشستگی کشوری و 4.4 درصد سهام نیز در اختیار سهامداران خُرد است و این شرکت دارای کارخانه‌هایی در شهرهای اراک، تبریز و ... است.

این شرکت به واسطه سطح بالای تولید و فروش، از شرکت‌های با سوددهی بسیار بالا در مجموعه شستا محسوب می‌شود و به همین دلیل در تمام دولت‌ها مورد توجه بوده است!

در همین راستا در ماه‌های ابتدایی دولت، فردی از نزدیکان یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس، با وجود فقدان هرگونه سابقه در حوزه صنعت نفت و گاز، به مدیرعاملی این شرکت پولساز منصوب شد.

انتصاب این فرد آغاز خُلف وعده علی ربیعی وزیر کار دولت درباره پرهیز از انتصابات سیاسی در شرکت‌های اقتصادی تامین اجتماعی بود که اعتراض نمایندگان مجلس را به دنبال داشت تا این که در جریان بررسی سوال از ربیعی، مجلس اعتراض خود از انتصابات سیاسی در شستا را با رای منفی اعلام کرد.

یکی از نمایندگان در جریان این سوال خطاب به ربیعی گفت: ایشان چه تخصصی داشتند؟ ارتباط این فرد با بستگان شما چیست؟ برای اینکه رزومه این مدیر جوان نفتی را پر کنند وی را 18 روز به سمت معاونت شستا منصوب کردند.

به نظر می‌رسد پیش‌بینی نمایندگان درباره تخلفات گسترده در شرکت‌های وابسته به تامین اجتماعی، در حال وقوع است و شرکت نفت "پ" می‌تواند مصداق آن پیش‌بینی باشد.

در حالی که پس از تذکرات و پیگیری‌های نمایندگان مجلس، در دی‌ماه سال گذشته در نهایت آن جوان بی‌تجربه از مدیرعامل شرکت کنار گذاشته شد و شرکت تاکنون بدون مدیرعامل مانده، اما اثرات مدیریت یک سال و چندماهه فرد مذکور به تدریج در حال نمایان شدن است.

اتلاف گسترده بیت‌المال در یک شرکت نفتی وابسته به شستا/ حیف و میل بیت المال در یکی از شرکت های شستابر اساس گزارش هیئت مدیره این شرکت به مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام برای عملکرد سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1393 هم‌اینک این شرکت با ده‌ها مورد دعوی مالی و حقوقی دست به گریبان است که ارزش آنها صدها میلیارد ریال برآورد شده است و در بروز اکثر آنها سوءمدیریت محرز است.

به عنوان نمونه مطابق یکی از این پرونده‌ها حدود 300 میلیارد ریال به شرکت زیان وارد شده که پرونده آن در مجتمع قضایی شهید صدر تهران در حال رسیدگی است.

در پرونده دیگری که در همین مجمتع در حال رسیدگی است، شرکت بابت اخذ ضمانت‌های ناکافی به هنگام فروش محصول به یک خریدار خاص، حدودا 250 میلیارد ریال ضرر کرده و اینک به دنبال احیای پول خویش است.

همچنین موارد دیگر 8 ، 10 ، 30 ، 45 ، 170 میلیارد ریالی نیز در جریان است که آنها نیز بابت فروش نسیه به برخی خریداران خاص یا عدم دریافت ضمانت‌نامه یا سایر اختلافات حقوقی بوده است.

یکی دیگر از موارد اتهامی شرکت ، تغییر کاربری غیرقانونی اراضی جنب پالایشگاه این شرکت در حومه ..... است که حدود 20 میلیارد ریال بار مالی آن برآورد شده است.

در پرونده‌های مربوط به این شرکت موارد عجیب دیگری نیز مربوط به تخلفات در داخل شرکت به چشم می‌خورد؛ مثلا دریافت رشوه توسط برخی مدیران یا دستکاری مسئول حقوق و دستمزد شرکت در ارقام حقوق کارکنان و طی چند ماه متوالی و به جیب زدن حدود 12 میلیارد ریال.

هرچند تمامی این تخلفات مربوط به دوره مدیریت اخیر نبوده، اما برخی از آنها به همین مدیریت دو ساله گذشته ارتباط داشته است.

سوءمدیریت شرکت در سال‌های 1392 و 1393 در کاهش تولیدات آن نسبت به سال‌های قبل نیز مشخص است:

اتلاف گسترده بیت‌المال در یک شرکت نفتی وابسته به شستا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حنیف ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    تقصیر احمدی نژاده!
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    مشرق جرئت داری اسمشو منتشر کن... چه طور رسانه های اصلاح طلب اسم هر کسی رو که می خوان منتشر می کنن؟؟!!!!
  • محمد ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    امكانش هست كه كلا وزارت رفاه و سازمان تامين اجتماعي و شستا از كار اقتصادي بيان بيرون؟ بريد ببينيد كه در شركت "ن"، زيرمجموعه همين آقايان چه خبر است! .................
  • حسن ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    بیشترشرکتهای شستا همین جوری اداره میشند واین مساله درهمه دولتها متاسفانه هست وجز زیان به بیت المال چیزی ندارد دردولت قبل ذوستان ورفقای ......... مدیر وهیات مدیره بودند والان هم که ..........مسئولان هم یا بیخبرند ویا خودرا به بیخبری میزنند
  • تخریبچی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    ........................ اونجاها که رییس بالاسرشونه اوضاع بی ریخته ، حالا فکر کن جایی رییسم نداشته باشه.... تازشم مگه ما تو شرکتها و ارگانها و باقی نهاد و سازمانهامون سود و راندمان کاری هم داریم!؟ من اینو فهمیدم...........................
  • محسن ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    اینم از همون آمارهای سر کاری دولت پاکانه دیگه نه؟
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    تعداد نظرات منتشر شده ده برابر منتشر نشده هاست!!...........
  • ناشناس ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    فقط اعدام یا ابد با اعمال شاقه و در عین حال قوانین نظارتی همه باید ازدم بازنگری شوند. مشکل از قوانین نظارتی و معلوم نبودن شرح وظایف ارگانهای متعدد نظارتی و همچنین بازدارنده نبودن مجازاتهاست و تمام اینها هم وظیفه نمایندگان مجلس است.
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    تا کی باید از این اخبار بشنویم؟ اگر با این افراد و هم کسانیکه به انها مسئولیت می دهند و تمام افراد دخیل برخورد شود خیلی کمتر میشود!
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    کاهش در آمد این شرکت تابع وضعیت کلی اقتصاد در نسبت سال 91 به 92 است. ثانیا از 92 به 93 رشد کمی داشته است.
  • تخریبچی ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    0 0
    ...
  • رضا ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    0 0
    تیتر خبر و متن اغوا گرایانه و در تضاد با حقوق صاحبان سهام است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس