روزنامه تلگراف انگلیس روز جمعه در گزارشی با اشاره به اشتیاق زیاد شرکت های بزرگ فرانسوی و آلمانی برای ورود به بازار ایران، نوشت: انگلیس در معرض خطر از دست دادن این مسابقه در مقابل رقبای اروپایی اش، حتی قبل از شروع آن است.

به گزارش مشرق، در این گزارش به قلم 'اندرو کروچلو' امده است: شرکت های انگلیسی در حال حاضر نیز در پشت سر رقبای فرانسوی و آلمانی شان برای ورود به ایران، همزمان با حرکت مسحورکننده و روبه جلو دولت های اروپایی در تهران، قرار دارند.

دیلی تلگراف نوشت: رقبای تجاری بزرگ انگلیس در اروپا، زمان کمی را برای پیش افتادن در این مسابقه که برای به دست آوردن فرصت های کسب وکار در ایران به ارزش میلیاردها پوند خواهد بود، تلف کرده اند.

این روزنامه با اشاره به توافق تاریخی میان ایران و اعضای گروه پنج به علاوه یک شامل انگلیس، آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان در وین، افزود: بلافاصله بعدازاین توافق، رقبای ما در پاریس یک حمله مسحورکننده برای تضمین معاملاتشان شروع کرده اند.

دیلی تلگراف اضافه کرد: درحالی که مقامات انگلیسی به دلیل درگیری با مسایل مربوط به پناه جویان در بندر کاله فرسوده شده اند، همتایان فرانسوی آنها در حال ملاقات با تصمیم گیرندگان اصلی در تهران هستند.

این روزنامه نوشت: 'لوران فابیوس ' وزیر خارجه فرانسه این هفته در جریان دیدارش از تهران از حسن روحانی رییس جمهوری ایران دعوت کرد که در زمستان از پاریس دیدن کند. وی به میهمان هایی که در سفارت فرانسه در تهران گردهم آمده بودند، گفت: 'ما دو کشور بزرگ و مستقل هستیم.'

دیلی تلگراف افزود: به رغم اینکه 'ویلیام هیگ'( وزیر خارجه پیشین انگلیس) یک سال پیش قول داده بود که سفارت این کشور در تهران بازگشایی خواهد شد، اما همچنان درب این سفارت بسته باقی مانده است.

این روزنامه افزود: وزیر خارجه فرانسه گفته است: 'با توجه به توافق جدید صورت گرفته و لغو تحریم ها، فرانسه قصد دارد، در صورت تمایل تهران، حضور بیشتری در حوزه های مختلف ( اقتصادی ) این کشور داشته باشد.'

دیلی تلگراف اضافه کرد: شرکت های فرانسوی امیدوار هستند که بتوانند در شروع کار، قراردادهای پرسودی را با طرف های ایرانی به امضا برسانند.

این روزنامه افزود: متعاقب سفر فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز قرار است در ماه سپتامبر آینده یک هیئت مهم تجاری پاریس به تهران برود.

دیلی تلگراف نوشت: شرکت های فرانسوی همانند توتال، پژو و رنو و نیز کارفور که پیشتر نیز حضور قوی در ایران داشته اند، امیدوارند که دوباره موقعیت سابق خود را به دست آورند.

این روزنامه افزود: به رغم اینکه دولت فرانسه توانسته است نظر ایران را جلب کند، صادرکنندگان فرانسوی لزوماً به سادگی نخواهند توانست جای پای محکمی را در جمهوری اسلامی ایران به دست آورند. مدیر اجرایی پژو قبلا به این نکته اشاره کرده است که نخست باید احساسات ضد فرانسوی در ایران برطرف شود. اما حداقل دولت فرانسه قدم های نخست را برداشته و گفت وگوها را آغاز کرده است.

دیلی تلگراف نوشت: اما در حال حاضر فرانسه تنها کشوری نیست که در حال برگشت به ایران از مسیر جاده قدیم ابریشم هست.

این روزنامه افزود: شرکت های آلمانی و تجار این کشور نیز برای بازسازی پل های ارتباطی با شرکای بالقوه شان در ایران هیچ وقتی را تلف نکرده اند.

این روزنامه نوشت: یک هیئت بزرگ تجاری آلمان متشکل از حدود 100 شرکت حتی قبل از توافق وین از تهران دیدار داشتند. 'زیگمار گابریل' وزیر اقتصاد آلمان نیز قرار است در روز یکشنبه راهی تهران شود و برلین امیدوار است که راه برای صادرکنندگان بزرگ این کشور همانند فولکس واگن، دایملر، زیمنس و 'بی ام دبلیو' که پیش از این علاقه خود را ابراز داشته اند، به ایران باز شود.

دیلی تلگراف افزود: دویچه بانک گفته است که اگر سطح تجارت این کشور با دولت ایران به قبل از تحریم ها بازگردد، موتور اقتصاد اروپا (آلمان) می تواند 4.5 میلیارد یورو(3.1 میلیارد پوند) درآمد اضافی کسب کند.

این روزنامه اضافه کرد: در مقایسه (با فرانسه و آلمان)، دولت انگلیس ظاهرا همچنان در حال نادیده گرفتن پیامدهای تجاری توافق تاریخی هسته ای که در ماه گذشته میلادی در وین صورت گرفت و می تواند منجر به لغو تحریم های ایران در ازای محدود شدن برنامه های هسته ایش شود، است.

دیلی تلگراف نوشت: اگرچه دولت انگلیس بی میل از هر اقدامی قبل از اعلام نتایج بررسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد پایبندی ایران به توافق وین است، اما شرکت های انگلیسی این گونه نیستند. این شرکت ها به ویژه شرکت های فعال در بخش های نفت و گاز حرکت هایی را شروع کرده اند. شرکت نفتی 'رویال داچ شل' قبلا مذاکراتی را با طرف های ایرانی داشته است و 'باب دادلی' مدیر اجرایی شرکت نفتی 'بی پی' نیز هفته گذشته در مورد اهمیت ایران سخن گفت.

این روزنامه افزود: اما تضمینی وجود ندارد که این دو غول نفتی انگلیس که دارای تاریخی طولانی از فعالیت در ایران هستند، بتوانند در جریان این رقابت، به آخرین نفت و گاز ارزان قیمت باقی مانده جهان دسترسی یابند.

دیلی تلگراف نوشت: به هرحال، شرکت توتال رقیب فرانسوی آنها ممکن است قبلاً پیروزی در این رقابت را از آن خود کرده باشد . اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به دنبال دیدار هفته گذشته اش با وزیر خارجه فرانسه می تواند نشانه ای از تقویت موقعیت 'پاتریک پویان' مدیر غول نفتی توتال فرانسه باشد. زنگنه گفت: فصل جدیدی از همکاری با شرکت فرانسوی توتال در زمینهٔ توسعه میدان های نفتی ایران آغاز خواهد شد.'

این روزنامه افزود: بیژن زنگنه اضافه کرد، 'توتال بیش از 20 سال در توسعه پروژه های نفتی ایران حضورداشته است و با توجه به ابراز تمایل فرانسوی ها قرار است باب جدیدی برای توسعه فعالیت این شرکت در توسعه میدان های نفتی گشوده شود'.

دیلی تلگراف اضافه کرد: به هرحال ، صاحبان کسب وکار انگلیسی هیچ گونه کمک دیپلماتیکی برای بازتاسیس موقعیت آنان تا زمانی که دولت انگلیس کاملا اطمینان به دست آورد که ایران به نقطه ای بی بازگشت در برنامه هسته ای اش رسیده است، دریافت نخواهند کرد.

این روزنامه نوشت: وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای گفته است: 'اگر ایران به تعهداتش تحت توافق جامع هسته ای پایبند باشد، تحریم های آن برداشته خواهد شد و پس از آن دولت انگلیس به صاحبان کسب وکار برای به دست آوردن امتیازات ناشی از فرصت های ایجادشده کمک خواهد کرد. تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامات ایران در خصوص برنامه هسته ای اش را تایید کند، تحریم های این کشور همچنان باقی خواهند ماند و ما همچنان بر اجرای آنها تأکید خواهیم داشت.'

دیلی تلگراف اضافه کرد: در همین حال حساسیت هایی در مورد انگلیس با توجه به روابط نزدیکش با متحدان آن در حوزه خلیج فارس و نیز عربستان سعودی وجود دارد. هرگونه اشتیاق بیش ازحد این کشور برای تجارت با ایران می تواند نتیجه معکوس به بار آورد که بسته شدن درهای بازارهای ثابت آن در امارات و عربستان سعودی به روی انگلیس ازآن جمله است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حقگو ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
    0 0
    کسانی که دروغ می گویند و دروغ های خود را باور می کنند از احمق ترین افراد جهان هستند. انگلیسی ها دروغ بزرگی ساختند که ایران در حال ساخت بمب اتمی است و حالا که دروغ خود را باور کرده اند وباید منافع خود را فدای حماقت خود بکنند انگلیس محور شرارت است در گذشته لورنس عربستان ، مستر همفرها و دیگر جاسوسهای انگلیسی در منطقه تخم جدایی ها را می کاشتند امروز چه کسانی به انسانیت خیانت می کنند؟ هر بیگناهی که با تفکر وهابیت در منطقه یا جهان کشته می شود عذابی بر عذاب جاسوسان انگلیسی اضافه می کند هزاران هزار بار لعنت خداوند بر کسانی که موجب شکل گیری طالبان ، داعش ، وهابیت ، بهاییت و...شده اند تا منافع غرب را تامین کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس