کد خبر 445891
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷

گاهي نياز داريد خودتان را به ديگران ثابت کنيد و مهم تر اين که خيلي وقت ها لازم است خودتان را به خودتان ثابت کنيد. در مقابل بحران ها کنار نکشيد.

 به گزارش مشرق، ولي اله نعمتي، کارشناس ارشد روان شناسي- تحقير کردن در لغت به معناي خوار کردن ديگران و در علم روان شناسي به ايجاد احساس پشيماني و حماقت در ديگران با صدمه زدن به احترام و موقعيت آن ها به خصوص موقعيت اجتماعي شان گفته مي شود. تحقير، عملي است که احساس خرد کننده آن ساعت ها يا حتي سال ها زندگي يک فرد را تحت تاثير قرار مي دهد. در ادامه اين مطلب، نکاتي درباره شخصيت افرادي که تحقير مي کنند و راهکارهايي براي واکنش مناسب به سخنان تحقير آميز ديگران ارائه مي شود.

افراد توهين کننده را درک کنيد!

دانستن دلايلي که مطرح شد به شما کمک مي کند راحت تر در کنار افراد توهين کننده به شخصيت تان به زندگي عادي خود ادامه دهيد و حرف هايشان را نشنيده بگيريد. همچنين اگر بپذيريد که مشکل از طرف آن هاست نه شما، مي توانيد منطقي تر با اين مسئله برخورد کنيد و از حرف ها و کنايه هاي آن ها، آزرده خاطر نشويد. با اين حال شايد فردي که داراي چنين خصوصياتي است يکي از نزديکان شما باشد و برايتان سخت باشد که بخواهيد از نظر عاطفي خودتان را از او جدا کنيد. هيچ نيازي به اين کار نيست، فقط سعي کنيد در بحث هايي که او راه مي اندازد، شرکت نکنيد و خودتان را کنار بکشيد. قصد او اين است که کاري کند تا شما احساس بدي نسبت به خودتان پيدا کنيد. اين وظيفه شماست که به او اجازه انجام چنين کاري را ندهيد.

توهين را با توهين جواب ندهيد

زماني که فردي به شما توهين مي کند، در پاسخ به او، جواب هاي بي شماري به ذهن شما خطور مي کند. اگر چنين کاري را انجام دهيد، در واقع خودتان را با آن فرد هم شان ساخته ايد و اين دقيقاً همان چيزي است که افراد توهين کننده انتظارش را مي کشند. آن ها مي خواهند شما را عصباني کنند تا برخورد شديدي از خود نشان دهيد، آن ها مي خواهند شما احساس بدي نسبت به خودتان پيدا کنيد و قصدشان تنها آزار دادن و آسيب رساندن به شماست. شما با جواب دادن به آن ها در حقيقت وارد بازي ساختگي شان مي شويد و در نهايت خودتان را آزار داده ايد.

وقتي تحقيرمان مي کنند، بايد چه کار کنيم؟

در روابط انساني هميشه به دلايل مختلف مانند ناآگاهي، استرس، مشکلات اقتصادي و اختلالات اعصاب و روان اين ظن و گمان وجود دارد که رفتاري با ديگران داشته باشيم يا رفتاري با ما شود که زمينه ناراحتي فراهم آيد. «تحقير کردن» يکي از اين رفتارهاست که مي تواند فرد تحقير شده را در موضع ضعف و ناراحتي قرار دهد؛ موضعي که به هر حال اگر نمي توانيم از آن پيشگيري کنيم، مي توانيم با راهکارهايي از آسيب هايش جلوگيري کنيم.

به گزارش مهر، دکتر «بلا ديپالو» پژوهشگر اجتماعي، نويسنده، سخنران و مشاور، مقاله اي با عنوان «وقتي تحقير شديم، چه کار کنيم؟» دارد. او خيلي جالب بحث خود را از اين جا شروع مي کند که: «من خيلي تعجب مي کنم اگر فردي را ببينم که ادعا کند در زندگي اش هيچ وقت تحقير نشده، چون همه ما به نوعي اين حس را تجربه کرده ايم، اما نکته مهم اين است که بدانيم بعد از آن چه مي توانيم بکنيم. قبول دارم که حس تحقير شدن بسيار دردناک است؛ گاهي آنقدر دردناک که کنار آمدن با آن غيرممکن به نظر مي رسد اما نکته هايي وجود دارد که در اين شرايط مي توانند به ما کمک کنند.»

انعطاف پذير باشيد

در زندگي براي اين که بتوانيد به خودتان کمک کنيد و از مشکلات بگذريد، بايد انعطاف داشته باشيد. بد نيست بدانيد آدم هاي موفق هميشه افراد زيرک و باهوشي نبوده اند، بلکه افرادي بوده اند که انعطاف داشته اند. آن ها توانسته اند با شرايط مختلف خود را وفق بدهند. اگر نتوانيد خودتان را با افراد و موقعيت هاي اطراف تا حدي که لازم است وفق بدهيد، نمي توانيد حرکت کنيد؛ بنابراين با اولين تحقير، خودتان را نبازيد و دست از تلاش براي موفقيت برنداريد.

خودتان را ثابت کنيد

گاهي نياز داريد خودتان را به ديگران ثابت کنيد و مهم تر اين که خيلي وقت ها لازم است خودتان را به خودتان ثابت کنيد. در مقابل بحران ها کنار نکشيد.

اجازه ندهيد بحران ها شما را در خود حل کنند. بعضي وقت ها اين خود ما هستيم که توانايي هايمان را دست کم مي گيريم نه ديگران و در واقع از درون تحقير مي شويم نه از بيرون!

از چالش، فرصت بسازيد

هر بحراني مي تواند موقعيتي باشد براي پيش رفتن براي پريدن و پيشرفت. براي آينده برنامه بريزيد و فکري جدي براي حل مشکلات تان بکنيد.

همچنين شايد بعضي رفتارهاي تان باعث شود تا ديگران تحقيرتان کنند بنابراين شخصيت تان را بررسي کنيد و عواملي را که باعث تحقيرتان مي شود از رفتارهايتان حذف کنيد.

سکوت نکنيد

در بعضي موارد هم براي اين که حس تحقير بيشتر از آن چه هست نشود، نبايد سکوت کنيد! درست خوانديد، سکوت نمي تواند راه حل مشکلات شما باشد. اگر غيرمنصفانه مورد تحقير قرار گرفتيد، اعتراض کنيد. اگر در محل کار تحقير مي شويد، به رئيس بخش تان يا فردي که سمت بالاتري از آن فرد دارد، بگوييد.

اگر در مراجعه به اداره يا سازماني تحقير شديد، از راه قانوني شکايت کنيد. هميشه راه هايي براي اعتراض وجود دارد.

اين کار مي تواند درون ناآرام شما و حس بدتان را تا حد بسيار زيادي کاهش دهد. از طرفي باعث مي شود اين رفتار با ديگران هم تکرار نشود.

با شخصيت توهين کننده ها بيشتر آشنا شويد

توجه داشته باشيد که يک انسان کامروا، موفق و با اعتماد به نفس، هيچ نيازي به تحقير ديگران ندارد. شايد اين افراد از ديگران انتقادهاي سازنده اي کنند اما هيچ گاه آن ها را تحقير نمي کنند. برخي افراد به طور کلي نظر منفي نسبت به ديگران دارند و ديگران را مدام تحقير مي کنند که دلايل آن به شرح زير است:

*به دليل کمبودهايي که احساس مي کنند دوست دارند خودشان را قدرتمند تر از ديگران جلوه بدهند تا به اين طريق بر تزلزل شخصيتي خود غلبه کنند.

*قبلا فردي آن ها را آزرده ساخته است و چون توانايي مقابله با آن را نداشتند، با تحقير ديگران سعي مي کنند از موقعيت فعلي خود دفاع کند.

*افرادي که ديگران را تحقير مي کنند با اين کار فقط ناراحتي، نرسيدن به موفقيت و بي هدفي خود را در زندگي به نمايش مي گذارند.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 36
  • غیر قابل انتشار: 2
  • فریبا ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    121 7
    سلام خیلی مشکل است با افرادی که ادم ها راتحقیر میکنند کنار امد بخصوص کسانی که درکنار ما زندگی میکنند و جز ء خانواده ما هستند. وما از لحاظ عاطفی نیازمندشون هستیم
  • محمد ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
    26 6
    ممنون از سایت خوبتون
  • یوسف ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
    6 0
    مطلبتون عالی بود کسانی که دیگران رو تحقیر و مسخره میکنن خدا لعنتشان کنه
    • ممد IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      1 0
      دقیقا توهین هم مثل دروغ است ولی دروغ کلید همهی بدی ها و دروغ درب همه ی بدی هاست
  • علیرضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
    3 1
    ممنون از مطالب عالی تون
    • امیر عباس PK ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      خیلی عالی بود من ازش یک درسهای خوبی میگیرم شاید بتوانم کسی که من را تحقیر میکند جواب شان را بدهم
    • امیر عباس PK ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      1 0
      خیلی عالی بود من ازش یک درسهای خوبی میگیرم شاید بتوانم کسی که من را تحقیر میکند جواب شان را بدهم
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    1 0
    بسیار فوق العاده بود با خوندنش فهمیدم و آروم شدم
  • ناشناس IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    1 0
    من خیلی مهربونم و بعضی از دوستانم منو تحقیر می کنند. نمی توانم جواب بدم. همیشه سکوت می کنم. بعضی غریبه ها هم اذیتم کرده اند. چکار کنم؟
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      2 0
      دوست عزیز دنیا همینه فقط تو باید کمی بی رحم باشی تا جایی که مصلحت هست حتی بعضی وقت ها هم باید با ادمای خوب دور و برت هم بی رحم باشی
  • ناشناس IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    3 0
    مشرق همیشه بوده و هست آدم های کثیفی که منو بی جهت تحقیر می کنند. منم توی دلم نفرینشون می کنم. یک بار پرواز داشتم. مردی با من حرف می زد. من خیلی آرام حرف می زدم. زن بدجنسی گفت: تو مثل قوچانی ها حرف می زنی. من هیچی نگفتم. حالا شاید تصادفی کامنت منو بخواند. ان خانم کثیف و بی شرف بود و چرا به قوچانی ها توهین کرد؟ حالا از راه دور می گویم: تو خانم یه نکبتی و ازت متنفرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس