باید این سوال را از نویسندگان برنامه ششم پرسید که مگر قبل از اعمال تحریم‌ها با افزایش خام‌فروشی، اقتصاد کشور چه جایگاهی داشت که آنها اکنون به دنبال آن هستند؟

به گزارش مشرق، عزت اله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از اظهار نظر اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص افزایش صادرات نفت خام تا پایان برنامه ششم توسعه اظهار کرد: اتکا به نفت باید در پایان برنامه سوم و چهار به صفر می رسید و این به معنای آن نیست که ما نفت را صادر نکنیم بلکه اتکا به نفت را در بودجه کم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بودجه ما یک بودجه نفتی است و هرگاه در کشور به مشکل خورده و با مشکل کسری بودجه مواجه می شویم حرف از افزایش صادرات نفت می زنیم که این درست نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: رهبر  انقلاب معتقدند که همین فرآوریهایی که با نفت در آنسوی مرزها انجام می شود باید ما در داخل با آن انجام دهیم ولی متاسفانه در این دو سال در این بخش سرمایه گذاری نشده و اتفاقی در این بخش نیفتاد، اگر وقتی در این بخشها کار می کردیم امروز نیاز به خام فروشی در کشور کم می شد.

یوسفیان ملا با بیان این مطلب که " باید طی یک برنامه 5 ساله سالانه 20 درصد اتکا به نفت را کاهش دهیم " به نسیم گفت: این که یک مسئول دولتی مانند آقای نوبخت ادعا کند که صادرات نفت را در پایان برنامه دو برابر می کنیم حرف درستی نیست و برخلاف اصول ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم است.

وی تصریح کرد: برنامه ششم وقتی به مجلس بیاید راهکار جلوگیری از خام فروشی در آن لحاظ خواهد شد چه در لایحه دولت بیاید و چه در لایحه دولت نیاید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تدوین کنندگان برنامه ششم می خواهند صادرات نفت را به همان دو میلیون بشکه قبل از تحریمها بازگردانند حالا باید این سوال را از آنها پرسید، مگر قبل از اعمال تحریمها با افزایش خام فروشی اقتصاد کشور چه جایگاهی داشت که آنها اکنون به دنبال آن هستند.

یوسفیان ملا به اظهارات سخنگوی دولت در خصوص عدم تحقق رشد 8 درصدی اقتصادی با منابع آزاد شده گفت: رشد اقتصادی 8 درصد هیچ ارتباطی با منابع آزاد شده خارجی ندارد و ما انقدر امکانات در کشور داریم که روی آنها سرمایه گذاری نکردیم زیرا در حال حاضر خاک کشور ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس فروخته می شود و در بخش معادن ما کلکسیون منابع هستیم، بنابراین خیلی چیزها در کشور داریم که قابل صادرات هست ولی کاری در این بخشها نکردیم.

وی افزود: اگر در این بخشها سرمایه گذاری می کردیم نیازی نیود برای گرفتن پولهای بلوکه شده چانه زنی کنیم، زیرا اقتصاد مقاومتی اینجاست که بگویند نمی گذاریم نفت بفروشید ما استقبال کنیم و وقتی بگویند فلان ماده اولیه را به شما نمی دهیم ما بگوییم خودمان می توانیم تولید کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این مطلب که " اقتصاد مقاومتی یعنی این که قدرت چانه زنی را بالا ببریم " خاطرنشان کرد: دولت باید از عافیت طلبی در به دست آوردن درآمد دست بردارد، زیرا مجلس روی جلوگیری از خام فروشی و اتکا به درآمدهای داخلی در مجلس  خواهد ایستاد.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس