کد خبر 44470
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۱

خطيب موقت نماز جمعه تهران گفت: ولايت مداري مقابل خودمداري، باندمداري و حزب مداري است، ولايت مداري اين است که نه از ولي جلو بيافتيم و نه عقب و عاقبت تندروي، کندروي است و عاقبت کندروي، تندروي است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرآنلاين،سومين شب مراسم عزاداري شهادت حضرت زهرا(س) در حسينيه امام خميني با حضور رهبرمعظم انقلاب برگزار شد و عزاداران فاطميه نماز مغرب و عشاء را به امامت آيت الله احمد جنتي اقامه کردند.

علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، آيت الله امامي کاشاني، آيت الله احمد جنتي، امير عطاء الله صالحي، سردار سرلشکر محمدعلي جعفري، حجت الاسلام مصطفي پور محمدي، عزت الله ضرغامي، حجت الاسلام حسن روحاني، پرويز داوودي، بختياري، دانشجو، حسيني، حاجي بابايي وزراي کابينه دولت، باقري لنکراني وزير سابق بهداشت، مظفر نماينده رييس جمهور در شوراي نظارت بر سازمان صدا و سيما و برخي از نمايندگان فعلي و سابق مجلس شوراي اسلامي از چهره هاي سياسي اين مراسم بودند.

جالب توجه اينکه فرزند کوچک رييس جمهور محمود احمدي نژاد در ميان عزاداران حسينيه امام خميني حضور داشت.

عزاداران فاطميه بعد از اقامه نماز و هنگام ورود مقام معظم رهبري با شعارهاي «حزب فقط حزب الله، سيد علي روح الله»، «مرگ بر ضد ولايت فقيه»، «ما اهل کوفه نيستيم علي تنها بماند» و ... به استقبال مقام معظم رهبري رفتند. شعارها تا حدي بود که باعث شد حجت الاسلام و المسلمين احمد خاتمي که براي ايراد سخنراني بالاي منبر رفته بود چند بار سخنان خود را نيمه تمام بگذارد. خاتمي خطاب به عزاداراني که شعار «مرگ بر ضد ولايت فقيه» سر مي دادند گفت: آفرين بر غيرت مداري و ولايت مداري تان.

سيد احمد خاتمي که سخنران جمعه شب مراسم عزاداري حضرت فاطمه(س) در حسينيه امام خميني بود با اشاره به اينکه اولين منبع استنباط و اجتهاد کتاب خدا است، دومين منبع سنت، سومين منبع استنباط اجماع و چهارمين آن عقل است با بيان اينکه «سنت سه بخش دارد» گفت: بخش اول گفتار و قول معصوم است. بخش دوم فعل معصوم است، يعني کاري که معصوم انجام مي دهد. بخش سوم اين است که کاري نزد معصوم انجام شود و امام معصوم آن را تاييد کند. بي ترديد رفتار حضرت صديقه (س) مي تواند به عنوان يک منبع براي استنباط احکام خدا مورد توجه قرار گيرد.

عضو هيات رييسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به حديث «انما فاطمه بضعه مني» گفت: نگاه به حضرت صديقه طاهره(س) نگاه به معصومي است که همانند ديگر معصومين گفتار و رفتارشان به عنوان يک حجت شرعي مطرح است. مي خواهم تنها بخشي از زندگي حضرت زهرا(س) را مطرح کنم و به تناسب مسايل روز و مبتلابه جامعه استنباط هايي که بيان مي شود را بيان کنم.

خاتمي با اشاره به اينکه در مدت 75 يا 95 روزه بعد از وفات پيامبر(ص) حضرت صديقه طاهره(س) شديدترين تحرکات سياسي را داشت، گفت: حضرت در خدبه فدکيه دقيق ترين تحليل از شرايط آن روز را بيان کرده است. خطبه فدکيه بسيار بلند است و نماد تحرک شديد سياسي حضرت زهرا(س) است.

وي با بيان اينکه از خطبه فدکيه حضرت زهرا(س) 10 نکته استفاده مي شود گفت: اولين نکته اين است که در مکتب حضرت صديقه طاهره(س) دين از سياست جدا نيست. اگر دين از سياست جدا بود اين همه تحرک شديد معنا نداشت. در منطق اميرالمومنين(ع)، حضرت زهرا(س) و قبل از آن ها در منطق پيامبر(ص) تز جدايي دين از سياست تز نادرستي است. امام خميني (ره) فرمود اگر کسي دين را از سياست جدا بداند حکومت پيامبر اکرم(ص) را تکذيب کرده است، حکومت اميرالمومنين(ع) را تکذيب کرده است.

امام جمعه موقت تهران با بيان اينکه «حکومت بالاترين منطق سياست است» گفت: جريان طاغوت چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب خط جدايي دين از سياست را دنبال کردند.

وي ادامه داد: دومين اصل که از سيره حضرت زهرا(س) استنباط مي شود آن است که حرکت حضرت يک محور داشت. حرکت فاطمي حرکت ولايت محور بود، حرکت فله اي نبود، بي حساب و کتاب نبود، حرکتي در چارچوب و ضابطه بود. ولايت مداري حضرت صديقه(س) در عمل بود. در روايت داريم که حضرت خدمت اميرالمومنين(ع) فرمود که چرا قيام نمي کني، چرا تلاش نمي کني تا آب از جوي رفته را به جوي باز گرداني. اين دغدغه فاطمه(س) است، استفسار از ولي است نه اعتراض. يکدفعه صداي اذان بلند شد؛ اشهد ان لا اله الله. اميرالمومنين فرمود فاطمه جان مي خواهي اين نغمه، صدا و آهنگ مقدس باقي بماند يا خير. حضرت زهرا(س) مي فرمايد تمام آرزو و دغدغه ام همين است. حضرت علي(ع) فرمود پس راه همين است که من مي گويم و الا دشمنان در پي آن هستند که اين صدا خاموش شود.

سيد احمد خاتمي خاطرنشان کرد: در روايت است که برخي از حضرت زهرا(س) درخواست ملاقات کردند که ايشان اجازه ندادند. آن ها حضرت علي(ع) را واسطه قرار دادند. حضرت علي(ع) از حضرت زهرا(س) درخواست کرد. حضرت فرمود خانه، خانه ي توست و من هم کنيز تو هستم.(الله اکبر) اين تفسير ولايت مداري است. ولايت مداري اين نيست که هر چه مي فهمم ولي عمل کند. ولايت مداري اين است که هر چه ولي عمل مي کند بگويم چشم.

خطيب موقت نماز جمعه تهران افزود: سروران من، ولايت مداري مقابل خودمداري، باندمداري و حزب مداري است. ولايت مداري اين است که نه از ولي جلو بيافتيم و نه عقب. عاقبت تندروي، کندروي است و عاقبت کندروي، تندروي است.

وي ادامه داد: استنباط سوم اين بخش از سيره فاطمي آن است که آدم بايستي مسير حق را پيدا کنند. تلاش کنند راه راست را پيدا کنند و وقتي پيدا کردند محکم بايستند. جو و موج عوضش نکند. وقتي فهميد راه راست راه علي(ع) است فاطمه(س) خودش را فداي علي(ع) مي کند. اگر فاطمه(س) آن روز مقاومت نمي کرد و جانش را فداي علي(ع) نمي کرد امروز اين خبرها نبود. امروز در سراسر ايران اسلامي عشق به ولايت موج مي زند که نشات گرفته از ولايت فاطمي و علوي است.معنايش اين است که دنيا بداند ولايتي که ما برگزيده ايم تنها سياسي نيست بلکه عشق گره خورده با دين است.

خاتمي تاکيد کرد: استنباط بعدي از سيره فاطمي خطاب به بانوان است. ورود به مسايل سياسي، علمي و پيشرفت هاي ارزشمند هرگز به معناي غفلت از ارزش والاي شوهرداري و خانه داري نيست.نبايد اين ارزش والا کمرنگ درنظر گرفته شود. ما هيچ گاه با کار همراه با ضوابط شرعي و عفاف بانوان مخالفت نکرديم ولي نبايد ارزش خانه داري و شوهرداري کمرنگ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس