ايران اسلامي امروز با دقت مطالبات خود را در توافق هسته اي دنبال خواهد كرد و اگر در اجرا طراف مقابل «دبه» كند، به سرعت به نقطه صفر، آن هم به صورتي كه در مخيله دشمن نگنجد باز مي گردد.

جهان چه تصويري از ايران پس از مذاكرات هسته اي دارد؟به گزارش مشرق، محمد کاظم انبارلویی در یادداشتی به تحلیل تصویری که جهان از ایران پس از مذاکرات هسته ای خواهد داشت پرداخت و نوشت: مذاكرات هسته اي كشور را در يك دور ماراتن ديپلماتيك وارد كرد كه بيش از 10 سال به طول انجاميد. آمريكايي ها در اين مدت سركار بودند چون به دنبال چيزي بودند كه تحصيل حاصل بود. ايران نمي خواست بمب بسازد به همين دليل مذاكرات را در قالبهاي خاص مذاكراتي مشروع مي دانست و اگر مي خواستيم بمب بسازيم وجه عقلايي براي مذاكرات نداشتيم كما اينكه كره شمالي خيلي زودتر عطاي مذاكرات را به لقاي آن بخشيد و بمب خود را آزمايش كرد و اكنون منافع آمريكا در شرق آسيا زير چك هسته اي كره شمالي است و واشنگتن گريزي هم از آن ندارد. به اعتراف صريح جان كري ايران توانايي ساخت 12 بمب اتمي را داشت، اما نساخت.

مذاكرات هسته اي يك نبرد تمام عيار ديپلماتيك بود و لازم بود ايران اسلامي در  اين عرصه اقتدار خود را به دشمن و جهانيان نشان دهد. 10 سال مقاومت ملت و استواري در مواضع به دشمن نشان داد كه ملت ايران در اين عرصه هم همانند هماوردي در جنگ نرم و جنگ سخت پيروز است و اين پيروزي در سايه وحدت ملي و تمركز روي منافع و مصالح ملي بهدست آمده است.

10 سال همه قدرتهاي جهاني به رهبري آمريكا تجميع شدند تا يك حرف را به كرسي بنشانند و آن ممنوعيت فعاليت هسته اي ايران بود و در اين راه ستم هاي زيادي به ملت كردند و تحريم هاي ظالمانه اي وضع كردند اما پس از 10 سال از موضع «ممنوعيت» به موضع «محدوديت» عقب نشيني كردند. اين عقبنشيني مشروعيت قطعنامه ظالمانه شوراي امنيت را از بين برد و خود بهخود آن قطعنامهها ملغي اثر است اما آنها با پررويي و بي حيايي آمدند در قطعنامه 2213 به قول خودشان آبروداري كردند، البته آنها رجزهايي كردند و مي دانستند جمهوري اسلامي ايران زير بار اين رجزخواني نمي رود و رسما وزارت خارجه ما با اعلام حق تحقط در اين باره آن را «ورق پاره» خواند.

دستاوردهاي مذاكرات طي 10 سال گذشته به ويژه در 2 سال اخير كه تيمي مجرب، متعهد و شجاع پاي كار بودند، قابل انكار نيست بالاخره دشمن مجبور شد بپذيرد راه تحريمها مسدود است، اجماع جهاني درباره آن دروغ است و نمي تواند پايدار بماند.

ايراني ها بيش از 10 بار بنا به نقل قول آقاي عراقچي مذاكرات را ترك كردند و به آنها تفهيم كردند كه اگر دنبال تسليم ايران هستيد آن را بايد در خواب ببينيد؛ اعتراف پنجشنبه شب جان كري مبني بر اينكه تسليم شدن ايران خيالي بيش نيست شنيدني است.

امروز ملت يك صدا در برابر دشمنان ايستاده است و سرانجام با پايان نسبي گفتگوهاي هسته اي نفسي تازه خواهيم كرد و با قدرت بيشتر در داخل مسير درست اقتدار ملي را در برابر دشمنان اسلام مديريت خواهيم كرد. ايران اسلامي امروز پرقدرتتر از هميشه درمنطقه ظاهر خواهد شد و از متحدين خود درعراق، سوريه، يمن، لبنان و هر جاي ديگر حمايت خواهد كرد.
ايران اسلامي امروز با دقت مطالبات خود را در توافق هسته اي دنبال خواهد كرد و اگر در اجرا طراف مقابل «دبه» كند، به سرعت به نقطه صفر، آن هم به صورتي كه در مخيله دشمن نگنجد باز مي گردد.

امروز ايران اسلامي در نقطه تلاقي آرمانخواهي و واقعگرايي ايستاده است و ميداند چه ميكند. نه با ذوقزدگي از كيد و فريب دشمن غافل ميشود و نه با افسردگي به آنچه در توافقات نرسيده دلسرد ميشود. اراده پولاديني وجود دارد كه از اين پيچ حساس و خطرناك عبور كنيم. بايد جمع بندي گفتگوهاي هستهاي و به سرانجام رسيدن آن را به يك سكو براي پرش به سوي پيشرفت در داخل و گسترش عمق استراتژي نفوذ ايران در منطقه و جهان تبديل كنيم.

پروژه نرمش قهرمانانه هنوز پايان نيافته است. فصل چيدن ميوه هاي اين نهال فرا رسيده است. دنيا و به ويژه دوستداران انقلاب اسلامي در جهان بايد بدانند، ايران پس از مذاكرات هسته اي مقتدرتر از گذشته آرمانها واهداف انقلاب و امام و نظام خود را پيگيري و از آنها عميقا حمايت مي كند. شرط ورود به چنين عرصهاي ونمايش قدرت جمهوري اسلامي به جهانيان پس از جمع بندي مذاكرات موكول به رعايت موارد زير است:

1- اتحاد وهمبستگي ملت حفظ شود و از هرگونه بهره برداري جناحي از «داده ها» و يا «ستانده ها» پرهيز شود. هرگونه «دودستگي» و«دوبيني» در اين مورد نوعي تخريب اميد ونشاط ملي است.
2- جمع بندي مذاكرات و نوع توافقات نشان ميدهد عليرغم محدوديت هاي پذيرفته شده ايران اسلامي به عنوان يك قدرت هسته اي باقي ماند. بايد اقتدار هسته اي خود را با حمايت بيدريغ از دانشمندان حفظ كنيم.
3- خشم مقدس خود را عليه آمريكا ومتحدين جهاني و در يك كلمه استكبار و استبداد جهاني حفظ كنيم و بدانيم آنها را از در نبرد ديپلماتيك بيرون كرديم. آنها از در فتنه و نبرد نرم وارد خواهند شد. آنها در همين جمع بندي مذاكرات اميدهاي خود را از اثرگذاري در مناسبات داخلي ايران قطع نكردند. سِرّ محدوديت هاي 8 سال و 10 سال و چند سال در جمعبندي مذاكرات اين است كه آنها اميد دارند ظرف اين مدت اتفاقاتي در ايران بيفتد كه ورق را به نفع غرب برگرداند. اين جمله صريح مقام معظم رهبري و مقامات مسئول در ديپلماسي خارجي كشور كه «موضع ايران عليه آمريكا تغيير نمي كند»، يا خطاب به دانشجويان ميفرمايند: «مبارزه با آمريكا تعطيلي ندارد، آماده باشيد» در پاسخ به اين خوش خيالي هاي دشمن است.
4- كوچك نمايي دستاوردهاي مذاكرات و بزرگ نمايي آن هر دو غلط است. ما بايد يك تصوير واقعي داشته باشيم.
جمع بندي منصفانه نشان مي دهد سرانجام رسيدن مذاكرات نه يك فتح الفتوح است و نه نوشيدن جام زهر. البته بايد انصاف داشت كه دستاوردهاي خوبي هم داشته ايم. همه آنچه به دست آمده است فعلا كلماتي روي كاغذ است تا رسيدن به مرحله اجرا حداقل 4 تا 6 ماه طول مي كشد. در اين مدت و حتي در زمان اجرا امكان هرگونه بدعهدي ونقض پيمان وجود دارد. كما اينكه طي 60 سال گذشته براي ملت اثبات شده كه به هيچ رو غرب به ويژه آمريكا قابل اعتماد نيستند.
5- ترديد نبايد داشت كه بازنده گفتگوها صهيونيست ها هستند. آنها خواب هايي مي ديدند كه تعبيرنشده است. امروز رژيم صهيونيستي منزوي ترين در منطقه و جهان است و فقط مي تواند جيغ بكشد.
اگر درست عمل كنيم بهزودي رژيم صهيونيستي ضربه اي مهلكتر از جنگ 33 روزه و 22 روزه و 50 روزه را دريافت خواهد كرد.
6- اعلام جمع بندي مذاكرات وحتي قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل مبني بر لغو تحريمهاي ظالمانه هيچ شوكي به اقتصاد ايران وارد نكرد. در حوزه «ارز»، «بورس»، «مسكن» و «طلا» هيچ اتفاقي نيفتاد. اين نشان ميدهد واقعا مسئله تحريمها و رفع تحريمها ارتباط وثيقي بامشكلات اقتصادي ما ندارد.
دولت وملت براي برون رفت از مشكلات اقتصادي ناگزير از اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي است، اگر حتي يك روز تاخير يا تعلل در اجراي اين سياستها داشته باشيم خسارت بار است.
7- ادب وانصاف حكم مي كند از زحمات تيم مذاكره كننده هسته اي به عنوان سربازان خط مقدم اين نبرد ديپلماتيك تشكر و تقدير شود. آنها 2 سال مذاكره نفسگير با گرگترين قدرتهاي جهان داشتند و تا آنجا كه توانستند ازمنافع ومصالح و خطوط قرمز رهبري و ملت دفاع كردند. آنها نشان دادند در اين هماوردي ديپلماتيك چيزي از دشمن كم ندارند. شهامت توام با ادب ديپلماتيك آنها قابل ستايش است. از حلم و صبوري آنها در اين مدت كه مجبور بودند با خونخوارترين دشمنان ايران چهره به چهره بنشينند و ازمنافع ملي دفاع كنند بايد تشكر و قدرشناسي كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس