کد خبر 444368
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲

در ساختار تشکیلاتی داعش، غالباً مناصب و جایگاههای مهم، در سیطره عراقی هاست. پس از آن، عربهای منطقه ای به ویژه عربهای کشورهای حاشیه خلیج فارس از جایگاه بالایی برخوردارند.

به گزارش مشرق، در ساختار تشکیلاتی داعش، غالباً مناصب و جایگاههای مهم، در سیطره عراقی هاست. پس از آن، عربهای منطقه ای به ویژه عربهای کشورهای حاشیه خلیج فارس از جایگاه بالایی برخوردارند. تبعه های دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی نیز در مرتبه بعدی قرار دارند؛ مثلاً در برخی شاخه های مرتبط با بخش بیت المال، اعضای اروپایی داعش صاحب منصب بوده و بسیار فعال هستند. این مسأله به دلیل آن است که تبعه های اروپایی، پتانسیل زیادی برای جذب اموال برای داعش دارند. اما آیا فلسطینی ها نیز در ساختار تشکیلاتی داعش از مناصب و جایگاههای بالایی برخورداند؟

از آنجایی که فلسطین یکی از منابع رشد و تکثیر سلفی گری در بین کشورهای منطقه بوده و هست، لذا تعداد افراد سلفی فلسطینی قابل توجه می باشند. در این راستا، منطقه نوار غزه مورد توجه بیشتری است. تعداد افراد و گروههای سلفی فعال در منطقه نوار غزه و مؤسسات وابسته به آنها، طی سالهای گذشته اگر افزایش نداشته، با کاهش هم روبرو نبوده است. اما سلفی گری در غزه، پس از ظهور و بروز داعش در منطقه غرب آسیا، رنگ و شکل جدیدی به خود گرفت. برخی از سلفی های غزه، طی سالهای گذشته برای پیوستن به داعش، به سوریه و عراق رفته اند. برخی اخبار و اطلاعات حکایت از آن دارد که حدود ١٠٠ جوان فلسطینی اهل نوار غزه، در حال حاضر در صفوف داعش علیه دولت عراق و سوریه می جنگند. حتی برخی از جوانان اهل غزه نیز، در صفوف داعش در سوریه کشته شده اند مانند ودیع وشح (٢١ ساله از جبالیا در شمال نوار غزه)، وسام العطل (٣٧ ساله)، ناهض لید، سائد السندی و سعد شعلان. این مسأله تا جایی پیش رفته است، که اخیراً گروهی سلفی موسوم به «گروهان شیخ عمر حدید» در نوار غزه با داعش بیعت و رسماً موجودیت خود را اعلام کرد.

علاوه بر تمامی مسائل مذکور، برخی سلفی های غزه، به مناصب و جایگاههای بالایی در ساختار تشکیلاتی داعش رسیده اند که شواهد آن نیز آشکار شده است. اخیراً فیلمی از سوی داعش در فضای مجازی منتشر شد که در آن فیلم، تعدادی از اعضای داعش، حماس را تهدید کرده و به این جنبش فلسطینی وعده می دهند که به زودی بر غزه مسلط خواهند شد. فردی که در این فیلم حماس را خطاب قرار می دهد، «أبوعائشة الغزاوی» است. نام اصلی وی، «عیس اللقطة» (٢٣ ساله) است که از اعضای سابق گردانهای قسام شاخه نظامی جنبش حماس می باشد. طبق آخرین اطلاعات، وی ساکن محله شیخ رضوان در شهر غزه بوده و به دلیل اختلافات مالی با حماس، از گردانهای قسام جدا شده است. اللقطة حدود یک سال و نیم پیش نوار غزه را ترک کرد و به سوریه رفت و به داعش پیوست و منقول است که در حال حاضر مسئول یکی از بخش های اصلی ولایت حلب در خلافت دولت اسلامی عراق و شام است.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی الوقت، فلسطینی ها در داعش، فقط به عنوان یک عضو ساده فعالیت نمی کنند بلکه (علاوه بر عیسی اللقطة) برخی از آنها دارای مناصب بالاتری نیز هستند. «أبومنصور الغزاوی» فردی فلسطینی و اهل نوار غزه است که ریاست ولایت حلب را بر عهده دارد. به عبار ت دیگر، أبومنصور الغزاوی والی حلب است. علاوه بر این، فرد دیگری به نام «أبوخباب الغزاوی» نیز ریاست بخش امنیتی ولایت حلب را بر عهده دارد. دو فرد مذکور، اعضای سابق گروه سلفی «جند أنصار الله» بودند که در سال ٢٠٠٩ در رفح در جنوب نوار غزه اعلام امارت اسلامی کرد. حماس این گروه سلفی را در مسجد ابن تیمیه محاصره کرد و در نهایت عبداللطیف موسی ملقب به «أبوالنور المقدسی» رهبر این گروه را به هلاکت رساند. در این درگیری، حدود ٦٠ تن از افراد این گروه سلفی از دست حماس گریختند و در اواخر سال ٢٠١٣ به سوریه رفتند. همین امر باعث شد تا در تاریخ ١٨ آوریل ٢٠١٤، گروهانی موسوم به گروهان «أبوالنور المقدسی» در ساختار نظامی داعش در خاک سوریه که متشکل از فلسطینیان بود، تأسیس شود. این گروهان رفته رفته به یک گردان تبدیل شد. نام این گردان، برگرفته از نام «عبداللطیف موسی (أبوالنور المقدسی)» رهبر گروه «جند أنصارالله» است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    اینها اگر عرضه داشتند با اسرائیل می جنگیدند
  • علی اکبر ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    0 0
    شیر خام خورده های وطن فروش ! خائنین به اصطلاح روشن فکر ایران ! می بینین که عربستان چه طور کشورها و گروه های اسلامی رو بر علیه همدیگه بسیج میکنه تا همدیگر رو قتل عام کنن و اسرائیل هم نفس راحتی بکشه ؟ حالا برید از آیت الله جنتی عزیز و مخلص امام و انقلاب انتقاد کنین که چرا عربستان رو به باد انتقاد گرفته ! مرده شور خودتون و تریپ اصلاح طلبی تون رو ببرن .
  • یاحسین ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    چراایرانی که خودش این همه ادم فقیرومحتاج دارد به غزه ای کمک میکند که دشمن ایران وشیعه هستند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس