روزنامه‌ها، امروز را به روایت فوتبالی رییس‌جمهور از فرجام برجام اختصاص دادند.به نظر می‌رسد روزنامه‌های اصلاحات در حال آماده‌سازی شرایط برای آغاز مجدد هجمه بر منتقدان توافق وین هستند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*****

روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز پنج‌شنبه را به روایت فوتبالی رییس‌جمهور از فرجام برجام اختصاص دادند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد روزنامه‌های اصلاحات در حال آماده‌سازی شرایط برای آغاز مجدد هجمه بر منتقدان توافق وین هستند در همین راستا یکی از مشاوران حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی اظهار داشت «مخالفان بی‌منطق دائم در حال نق زدن هستند»

روزنامه مردم‌ سالاری

ارگان رسمی حزب مردم‌ سالاری پنج‌شنبه را با تیترهای «موگرینی و وزرای خارجه فرانسه و ایتالیا به تهران می‌آیند» و «مذاکره‌کنندگان در برابر قدرت‌ها ایستادند و موفق شدند» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· مخالفان بی‌منطق دائم در حال نق زدن هستند

گروه سیاسی روزنامه مردم سالاری در گفت و گوی با حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار به وضعیت اصلاحات، انتخابات مجلس، خانه احزاب و اقتصاد ایران پرداخته است.

حسین کمالی در پاسخ به این سؤال که چرا عده‌ای در هر حالتی با دولت سر جنگ و مخالفت دارند؛ اظهار داشت: «دولت بایدسعی کند تا بهانه را از افراط‌گرایان بگیرد. تا نتوانند به تخریب روی بیاورند. البته برخی از گروه‌ها هم هستند که بقا و بزرگ‌شدن‌شان را در تخریب و کوچک کردن دیگران جستجو می‌کنند و هیچ وقت در چارچوب هم‌افزایی فعالیت نمی‌کنند. این‌که یک گروه شناسنامه‌دار با برنامه دولت را نقد مشفقانه کند در واقع کمک به دولت است. اما مخالفان بی‌منطق دائم در حال نق زدن هستند. هیچ دلیلی هم برای مخالفتشان ندارند. آن‌ها فقط دولت را تخریب می‌کنند. این نوع تفکر که ریشه‌در عقلانیت ندارد برای مقابله با آن باید کار فرهنگی انجام داد. صداوسیمای ما که باید کار فرهنگی انجام دهد متأسفانه فعالیت نمی‌کند و انگار قرار است این کارها ادامه پیدا کند.»

در ادامه مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون وضعیت حاکم بر جریان اصلاحات برای مجلس دهم اظهار داشت: «در انتخابات سال 92 میزان آرا و میزان تفاوت رأیی که باعث برگزیدن رئیس‌جمهور فعلی شد آنقدر زیاد نیست که بخواهیم تأثیر بخش‌های مختلف را نادیده بگیریم. این‌که بگویم تنها یک مجموعه مؤثر بوده و دیگر مجموعه‌ها تأثیر نداشته‌اند درست نیست. همه عوامل دست به دست هم دادند تا یک دولتی بر سر کار بیاید. این ناشی از یک همگرایی عاقلانه بود. در انتخابات آینده هم باید همین اتفاق بیفتد.

همه اصلاح‌طلبان باید روی موضوعات مختلف به گفت‌وگو بنشینند و به یک نتیجه مشخصی برسند و آن را در یک چارچوب واحد جلو ببرند. این کار مطلوبی است. من شخصاً فکر می‌کنم این وحدت باید برای اصولگرایان نیز اتفاق بیفتد. ما نباید از تفرقه بین اصولگرایان خوشحال شویم. آن‌ها هم باید یک برنامه مشخص ارائه دهند تا همه زوایای کار جامعه در آن دیده شود و مردم به آن برنامه‌ها رأی دهند. دیگر زمانی است که جامعه ما عاقلانه رفتار کند، در زمان انتخابات می‌بایست برنامه محور باشد و مردم به جای توجه به شکل و قیافه افراد به برنامه‌های آنان را بررسی کرده و بسنجند. آن وقت است که جامعه‌ای خواهیم داشت که مردمش در جهت دستیابی به زندگی بهتر حرکت می‌کنند.»

روزنامه ابتکار

روزنامه ابتکار پنج‌شنبه را به تیترهای «جاروجنجال علیه حیا و اخلاق» و «3-2 بردیم!» اختصاص داد.

· روایت فوتبالی از مذاکرات هسته‌ای

3-2 ما بردیم! روایت فرجام برجام به زبان فوتبالی از سوی رییس‌جمهور است. حجت‌الاسلام روحانی معتقد است که «تحریم‌های» ظالمانه لغو شده است.

حجت‌الاسلام روحانی این‌گونه به روایت فرجام برجام می‌پردازد: «مردم ایران بزرگی و عظمت اتفاق رخ داده را می‌داند و این پیروزی ملی متعلق به همه مردم است. باید در چنین جایی که مساله‌ای مربوط به منافع ملی است، منافع جناحی و گروهی را کنار بگذاریم و از موفقیت به دست آمده حمایت کنیم. روحانی با بیان اینکه هم نقد منصفانه و هم بیان نقاط مثبت امری حائز اهمیت است، گفت: ما در میدانی حضور داشتیم که یک طرف ایران و یک طرف دیپلمات‌های شش قدرت جهانی حضور داشتند. در این رقابت داور هم هم‌فکر و هم‌سوی با تیم رقیب بود و اگر می‌خواست سوت بزند به نفع آن‌ها اقدام می‌کرد. در چنین مسابقه‌ای، تیم ایران پیروز شد. رئیس‌جمهوری افزود: حتی در یک مسابقه و بازی فوتبال وقتی می‌گوییم برنده یا موفق شدیم، معنایش این است که سه گل زده و دو گل خورده‌ایم، حالا عده‌ای بگویند که می‌شد از فلان فرصت هم استفاده کرد و گل‌های بیشتری زد. باید دید که در مقابل چه تیمی بازی کرده‌ایم و الا اگر در کنار گود نشسته و تماشاچی باشیم، می‌توانیم درخواست‌های بیشتری هم مطرح کنیم.»

روزنامه اعتماد

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «دفاع از سلامت ملی کابینه» و «روایت فوتبالی از برد هسته‌ای» اختصاص داده است.

· ائتلاف هسته‌ای فراکسیون حامی لاریجانی با اصلاح‌طلبان

رقابت برای چینش اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام در بهارستان آغاز شده است. تلاش برای ارائه لیست مشترک کماکان ناموفق بوده است. زمزمه‌های در صحن علنی مجلس مبنی بر ائتلاف هسته‌ای میان اعضای فراکسیون رهروان ولایت و اصلاح‌طلبان برای کسب اکثریت کرسی‌های کمیسیون ویژه برجام شنیده می‌شود.

گروه سیاسی روزنامه اعتماد از افق موفقیت رهروانی‌ها در ترکیب کمیسیون ویژه خبر می‌دهد و در تحلیل فضای بهارستان نوشت: «مجلس احتمالاً تا یک هفته دیگر انتخابات کمیسیون ویژه را برگزار خواهد کرد. با این انتخابات باز هم بحث داغ لیست‌های فراکسیونی در راهروهای بهارستان آغاز شده است. ۲۴ ساعت بعد از رأی آوردن پیشنهاد تشکیل این کمیسیون ویژه، کاظم جلالی و غلامعلی حدادعادل، روسای دو فراکسیون اصلی مجلس نخستین جلسه مشترک خود را تشکیل دادند. جلسه‌ای که خبرگزاری مهر درباره آن نوشت: «گفته می‌شود دو فراکسیون مجلس قصد دارند فهرست واحدی را به صحن علنی جهت رأی‌گیری برای عضویت در کمیسیون ویژه معرفی کنند.» قصدی که البته چندان در فراکسیون رهروان که مجموعه اکثریت مجلس محسوب می‌شود به چشم نمی‌آید. دیروز بهروز نعمتی از اعضای شورای مرکزی این فراکسیون، بعد از جلسه حدادعادل و جلالی به «اعتماد» گفت: «جلسه مشترک روسای دو فراکسیون بدون نتیجه خاصی به پایان رسیده است و هنوز اختلاف‌نظرهایی بر سر ترکیب لیست پیشنهادی نامزدهای ورود به کمیسیون ویژه بررسی برجام بین دو فراکسیون وجود دارد.» پیش از این آخرین تلاش دو فراکسیون برای یک همکاری تشکیلاتی در بهارستان به شکست منجر شده بود.

انتخابات هیات‌رییسه سال آخر مجلس در حالی برگزار شد که یک هفته گفت‌وگو و رایزنی میان دو مجموعه تشکیلاتی مجلس نه تنها نتوانست منجر به ارائه لیستی مشترک شود، بلکه به درگیری لفظی نیروهای متنفذ دو فراکسیون هم کشیده شد که درگیری کاظم جلالی و علیرضا زاکانی اوج آن بود. در انتخابات هیات‌رییسه تنها کرسی‌های ریاست و نایب رییس اول بدون رقابت رسمی دو فراکسیون به لاریجانی و ابوترابی‌فرد رسید. آن هم البته در شرایطی بود که فراکسیون اقلیت دریافت هیچ امکانی برای فائق آمدن بر این دو چهره در رقابت انتخابات مجلس ندارد و بنابراین تنها برای همین دو جایگاه پرچم سفید خود را در برابر فراکسیون اکثریت بالا برد. حالا هم هر چند تلاش‌های اولیه برای ارائه لیست انتخاباتی کمیسیون ویژه بررسی برجام با رایزنی‌ها و جلسات دو رییس فراکسیون کلید خورده اما اصلاً بعید نیست حاصل این نشست و برخاست‌ها تنها تکرار آن چیزی باشد که در اوایل خردادماه برای انتخابات هیات‌رییسه مجلس رخ داد. حداقل سخنان بهروز نعمتی به عنوان یکی از اعضای هیات‌رییسه فراکسیون رهروان حکایت از آن دارد که این مجموعه راه خود را از همین الان مشخص کرده است، راهی که چیزی جدا از ائتلاف با فراکسیون اصولگرایان و طیف منتقد مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.

او به «اعتماد» می‌گوید: «ما تلاش خواهیم کرد که در قدم اول با اجماع در داخل فراکسیون و در قدم بعد با هماهنگ شدن و اتحاد با طیف اصلاح‌طلبان مجلس به لیستی واحد برای انتخابات کمیسیون ویژه بررسی برجام برسیم.» این به‌طور مشخص نتیجه تجربه طیف اکثریت از انتخابات هیات‌رییسه مجلس است. تجربه‌ای که رایزنی‌ها با غلامعلی حدادعادل را در سطح یک تعارف سیاسی تنزل می‌دهد تا بعداً بهانه‌ای در میان نباشد که مجموعه اکثریت قدمی برای «ائتلاف» بر نداشت.»

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «اینک گشایش سیاسی» و «منتقدان توافق در جنگ با عراق هم شتاب کردند» اختصاص داد.

· اصلاح‌طلبان مقصر شکست اصولگرایان میانه هستند

گروه سیاسی روزنامه شرق در گفت و گوی با امیر محبیان به بررسی چگونگی اوج گیری احمدی نژاد در فضای سیاسی کشور پرداخته است؛ وی در پاسخ به این سؤال که چه شد که اصولگرایانی که سال ۷۶ می‌خواستند راه هاشمی را ادامه بدهند و ناطق هم به آن اذعان داشت و حتی مؤتلفه و افراد شاخص آن شعارشان این بود که راه ناطق ادامه راه هاشمی است در سال ۸۴ پشت هاشمی نیامدند؛ اظهار داشت «بحث‌ها دارد باهم قاطی می‌شود. چون در جریان هستم، این را می‌گویم آن زمان اصولگرایان دغدغه این را داشتند که در جامعه این ذهنیت وجود دارد که اصولگرایان آدم‌های خوبی هستند ولی مدیران خوبی نیستند، مثلاً کرباسچی مدیر خیلی قوی‌ای در ذهن جامعه جا افتاده است. پس ما باید یک ذهنیتی ایجاد می‌کردیم که می‌شود هم اصولگرای خوبی بود و هم مدیر خوبی. نماد آن هم همان جایی بود که قبلاً کرباسچی بود. اما اصولگرایان او را در حد ریاست‌جمهوری ندیده بودند. به‌دلیل اینکه عملیات اجرائی انتخابات شورای شهر در دست احمدی‌نژاد بود و من هم در جریانش بودم، می‌دانم که خیلی هم خدایی خوب کار کرد. احمدی‌نژاد کاندیدای ما برای یک شهردار خوب بود. احمدی‌نژاد اتفاقاً در آن فرایند شورای هماهنگی کاندیدای نهایی جریان اصولگرا نبود برای همین وقتی رئیس‌جمهور شد گفت من که کاندیدای شما نبودم و درست است که من از مسیر شما آمدم ولی شما می‌خواستید مرا اوت کنید ولی مردم من را انتخاب کردند»

امیر محبیان پیرامون چرایی نزول جناح راست سنتی در اردوگاه اصولگرایان اظهار داشت «یک مسئله‌ای در فلسفه رفتارشناسی جامعه سیاسی ما وجود دارد که جریانات موجود مثل اصولگرایان و اصلاح‌طلبان رفتارهایشان تا حدودی متناظر با همدیگر است. مقصر اینکه بخشی از جریان میانه‌رو اصولگرا تضعیف شد، جریان اصلاح‌طلب است. به‌دلیل اینکه زمان انتخابات سال ۷۶ وقتی می‌خواستند رقیب خود را یعنی ناطق را بزنند، براساس تئوری دیو و دلبر کنتراستی ایجاد کردند و یک نقاب زشت و تندرو و مرتجع را به صورت اصولگرایان چسباندند.»

روزنامه آرمان‌ امروز

روزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «تحلیلی فوتبالی روحانی از توافق» و «جزئیات طرح 100 انفجار تروریستی در کشور» اختصاص داد.

· تغییرات ناگهانی در استانداری‌ها

کلید تغییرات در وزارت کشور با سرعت ادامه دارد؛ روزنامه‌های اصلاح‌طلب عامل اصلی آن را «عدم همسوی» فرمانداران و استانداران با رویکرد دولت یازدهم بیان می‌کنند.

گروه سیاسی این روزنامه نوشت «آرمان روز گذشته خبردار شد که تغییر استانداران پایان نیافته است و تا چند روز دیگر دو استاندار دیگر باید با کرسی خود خداحافظی کنند. فرصت اصلاح استانداران به پایان رسیده است و اکنون وزارت کشور باید دو گزینه دیگر را به عنوان استاندار به ساختمان ریاست استانداری بفرست. تغییرات وزارت کشور در این برهه سندی محکم برای اراده راسخ در برگزاری انتخاباتی باشکوه و پرشور در آ سفندماه سال جاری است. اکنون که کام ملت به سبب موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شیرین است وزارتخانه‌ها هم تلاش دارند با اقدامات خود این شادی را دو چندان کنند که وزارت کشور در این راستا انتصاب استانداران همسو با برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای برگزاری انتخابات اسفندماه را در دستور کار دارد. به نظر می‌رسد اگر تغییرات در ماه‌های قبل انجام نشده بود به دلیل درگیر بودن مسئولان در پرونده هسته‌ای و مشغول بودن اذهان عمومی به سرانجام این پرونده 12 ساله بوده است. همچنین مشخص نیست آیا با تغییر دو استاندار دیگر پرونده همسویی استانداران با دولت بسته می‌شود یا وزیر کشور بر تغییرات بیشتر تاکید دارد.»

روزنامه ایران

روزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «فصل نشاط اقتصادی فرا رسیده است» و «منافع ملی را قربانی منافع سیاسی نکنید» اختصاص داد.

· تکذیب خبر بازداشت مشایی

«بازداشت» کلید واژه محتمل برای بیان وضعیت یاران احمدی‌نژاد است؛ این‌بار خبر از بازداشت «مراد» حلقه یاران نقل شد. روزنامه ایران در ستون «دیگه چه خبر؟» نوشت «یک منبع نزدیک به رئیس جمهوری سابق در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، خبر بازداشت رحیم مشایی، مشاور عالی احمدی نژاد در دولت نهم را تکذیب کرد.

برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مدعی شده بودند رحیم مشایی در اولین ساعات روز یکشنبه بی‌سر و صدا وارد دادگاه انقلاب شعبه چهارراه قصر شده و بلافاصله به دستور رئیس دادگاه، بازداشت شده است. این رسانه‌ها گزارش داده بودند رحیم مشایی برای پاسخگویی به یک پرونده جدید اختلاس که ظاهراً مرتبط با بازجویی‌های حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد است به دادگاه فراخوانده شده بود و معلوم نیست که وی پس از بازجویی به خانه‌اش بازگشته یا با قرار بازداشت به زندان منتقل شده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    کرباسچی مدیر خیلی قوی‌؟!!!!!!!!!!! بلا به دور معنی مدیریت را هم فهمیدیم!!!! واقعا رو که نیست.....
  • ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    " ائتلاف هسته‌ای فراکسیون حامی لاریجانی با اصلاح‌طلبان" تاریخ در برابر ما چه قضاوت خواهد کرد. آیا خواهد گفت عده ای در برهه حساس به خاطر منافع سیاسی چشم بر منافع ملی بستند و توافقنامه ای پر از ابهام را بدون اصلاح تایید کردند !؟؟
  • درجستجوی حقیقت ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    البته در بازبینی و حرکت آهسته فوتبالی ایران و ۵+۱که در اصل ۵+۲ در مقابل ملت ایران بود معلوم شد ۱۰ گل خوردیم و ما یک بار به تیر دروازه زدیم ونتیجه را ده بر هیچ باختیم.
  • ناشناس ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    0 0
    دکتر احمدی نژاد دلاور رو دوست داریم و هزار بار دیگه بهش رای میدهیم .
  • User ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    مملکت که ارث پدر نیست! خب چه اشکالی داره ؟؟؟
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    مشرق جان معیارتان برای انتشار چیه؟ بر نخوردن به افسادیون؟
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    0 0
    چرا پرونده به این مهمی رو سیاسی می کنید؟ یعنی واقعا خیلی سخته که یه ایمیل شکل بگیره که بصورت کارشناسی بررسی کنند؟ یکی حقوق بین الملل بدونه، یکی فیزیک، یکی اقتصاد، یکی زبان، یکی سیاست خارجه، یکی امنیت ملی و ... . البته شاید هم این حیله اصلاح طلبا است که به جامعه القا کنند که مجلس اصول گرایی با همه چیز سیاسی رفتار می کنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس