کد خبر 443412
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

در حالی که نرخ عوارض و خدمات فرودگاهی در بلیت هواپیما از 5 هزار تومان به 7 هزار تومان در پروازهای داخلی و از 25 هزار تومان به 35 هزار تومان در پروازهای خارجی افزایش یافت، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی می‌گوید که این عوارض هزینه بالاسری برای ایرلاین دارد و به جیب شرکت هواپیمایی نمی‌رود.

به گزارش مشرق، مقصود اسعدی سامانی، درباره افزایش نرخ عوارض فرودگاهی سهم مسافر در بلیت بیان کرد: تا پیش از این در قبال‌ هر بلیت هواپیما، ‌مبلغ 5 هزار تومان هم بابت خدمات و عوارض فرودگاهی دریافت می‌‌شد که به شرکت فرودگاه‌های کشور پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: این رقم روی بلیت هواپیما، از سوی مسافر به شرکت هواپیمایی پرداخت می‌شود و ایرلاین، رقم مذکور را به شرکت‌ فرودگاه‌های کشور می‌پردازد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: ظاهراً این افزایش اخیر در مصوبه هیئت وزیران هم مبنی بر افزایش رقم عوارض فرودگاهی از مبلغ 50 هزار ریال به مبلغ 70 هزار ریال در پروازهای داخلی و از مبلغ 250 هزار ریال به مبلغ 350 هزار ریال در پروازهای خارجی است.

اسعدی سامانی تأیید کرد:‌ این ارقام به جیب شرکت‌های هواپیمایی نمی‌رود و درواقع به درآمد شرکت فرودگاهی کشور افزوده می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: ما موافق دریافت چنین عوارض‌ و افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستیم؛ ‌بابت هر بلیت، ارقامی تحت عنوان عوارض فرودگاهی و عوارض 5 درصدی شهرداری دریافت و به شرکت فرودگاه‌های کشور و شهرداری، پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: پیشنهاد داده‌ایم این ارقام عوارض حذف و تجمیع شود، زیرا دریافت این ارقام برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه دارد و متأسفانه در قانون هم هیچ‌گونه پیش‌بینی برای جبران هزینه‌های دریافتی این عوارض‌ها برای ایرلاین‌ها انجام نشده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه این ارقام عوارضی درواقع هزینه‌های بالاسری برای شرکت‌ هواپیمایی ایجاب می‌کند، گفت: پیشنهاد می‌کنیم که این عوارض‌ها حذف و یا تجمیع شود و در قالب رقمی مشخص وصول شده و به خزانه واریز شود و پس از آن دولت خود این درآمد را بین شهرداری و شرکت فرودگاه‌های کشور تقسیم کند.

وی افزود: این عوارض 5 درصدی که روی هر بلیت بابت پرداخت به شهرداری وصول می‌شود،‌ هزینه مازادی است که ایرلاین‌ها خدماتی را به شهرداری ارائه می‌دهند بدون آنکه درصدی از درآمد‌های واردشده به آنها پرداخت شود؛ البته مصوبه اولیه موضوع مربوط به شورای انقلاب بود‌ که در آن مطرح شد‌ 10 درصد رقم وصولی عوارض شهرداری روی هر بلیت حتماً به شرکت هواپیمایی بابت وصول این مبلغ پرداخت شود اما پس از آن، این مصوبه حذف شد و در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند از این رقم دریافت کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: ایرلاین‌ها در این‌باره توسط دولت‌ مکلف شده‌اند تا این ارقام از محل فروش‌ بلیت اخذ شود و این مورد برای شرکت‌های هواپیمایی هزینه دارد، ضمن آنکه چون برخی از بلیت‌ها استرداد می‌شود این مورد مشکلاتی را برای شرکت‌ها و آژانس‌ها ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ‌هزینه عوارض شهرداری در شهرهای مختلف متفاوت است در حالی که باید عدد ثابتی باشد، البته معتقد هستیم شهرداری‌ها سرویس‌ خاصی به فرودگاه‌‌ها، مسافران و شرکت‌های هواپیمایی نمی‌دهند.

اسعدی سامانی اظهار داشت: به تازگی درخواست داده‌ایم این نرخ‌ها و عوارض تجمیع شده و عدد ثابتی شود، این مورد کمک می‌کند تا شرکت‌ها در بخش سرویس‌دهی موفق‌تر باشند.

بر اساس قانون اصلاح ماده 87 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت که در سال 91 به دولت ابلاغ شده، به شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور اجازه داده می شود مبلغ 50 هزار ریال به قیمت بلیت هر مسافر در هر پرواز داخلی و مبلغ 250 هزار ریال به قیمت بلیت هر مسافر که با هواپیما عازم خارج از کشور است بیافزاید و از طریق درج در بلیت یا قرارداد حسب مورد دریافت کند.

طبق بخش دیگری از این قانون، به دولت اجازه داده می شود از ابتداء فروردین ماه سال 1392 به بعد، هرساله نرخهای موضوع این ماده را بر مبنا پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیأت وزیران تعدیل کند

بر این اساس، طبق مصوبه هیئت وزیران که در جلسه 14 تیرماه کابینه و بنا به پیشنهاد شماره 02/100/47844 مورخ 10 آذرماه سال 93 وزارت راه و شهرسازی مورد تایید قرار گرفته است، مبالغ دریافتی از مسافران پروازهای داخلی و خارجی موضوع ماده فوق، به ترتیب از مبلغ 50 هزار ریال به مبلغ 70 هزار ریال و از مبلغ 250 هزار ریال به مبلغ 350 هزار ریال از زمان لازم الاجرا شدن این تصویب نامه تغییر می‌یابد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    مثلا خیر سرشون این فرودگاه ها، چه خدماتی میدن که پول بیشتری هم میگیرن؟
  • آشنا ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    دمتون گرم
  • ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    والا بلیطای پرواز برای یک پرواز با قیمت متفاوت ارائه می شود خدمات هواپیما ها تغییر نکرده بدتر هم شده در یک سال مداوم ما در حال تغییر بلیطها هستیم حالا خدماتی ارائه می دهید چیست آیا آنها نباید تغییر کند.
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    بابا هيچي اندازه يه توافق خوب ارزش نداره. أينا مهم نيست
  • علی ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    بلیط هواپیما گران بشه. ارزان بشه. ما که نمی تونیم سواربشیم .اما ارزو داریم یه بار هم که شده سوار بشیم ببینیم چطوریه. به شتر گفتن مادرت دختر اورده گفت: فرقی به حالم نمی کنه پسر بیاره یا دختر . حالا قضیه منه. من خودم انقد دل خون
  • ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
    0 0
    شما مسئولین محترم مشغول افزایش قیمت باشین! ملالی نیست.
  • عرفان ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 0
    هیچ ربطی به توافق و تحریم نداره!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس