کد خبر 442541
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰

ژان کریستوف کوئه، مدیر شرکت پژو در بخش آفریقا و خاورمیانه گفته است که توافق جدید بین ایران و جامعه بین‌المللی به دست آمده در وین، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در بحث‌های جاری ما محسوب می‌شود

به گزارش «مشرق»، اولین شرکت غربی که بعد از اعلام توافق هسته ای برای بازگشت به بازار ایران اعلام آمادگی کرد، شرکت اتومبیل سازی فرانسوی پژو سیتروئن است. این شرکت روز سه شنبه اعلام کرد که در حال مذاکره برای تولید خودرو در ایران است.
 
ژان کریستوف کوئه(Jean Christophe Qué)، مدیر شرکت در بخش آفریقا و خاورمیانه گفته است که توافق جدید بین ایران و جامعه بین المللی به دست آمده در وین، پیشرفت قابل ملاحظه ای در بحث های جاری ما محسوب می شود.
 
کوئه گفت که پژو قصد دارد فن آوری و قطعات را به داخل ایران منتقل کند تا بتواند اتومبیل هایی براساس آخرین طراحی ها و موتورهای پژو تولید کند. این پروژه، یک جهش نسلی در تولید خودرو محسوب می شود.
 
شرکتهای خودروسازی بین المللی بویژه پژو و رنو از مدتها پیش در انتظار دستیابی به توافق هسته ای برای ورود به بازار ایران هستند. این دو شرکت در سال 2011 و پیش از اعلام تحریم های بین المللی بیش از یک میلیون و ششصد هزار خودرو در ایران تولید کردند. هم پژو و هم رنو تصمیم دارند که بار دیگر بعد از رفع تحریم ها سرمایه خود را به ایران منتقل کنند.
 
پژو در اوایل سال جاری اعلام کرده بود که در حال بحث بر سر طرح هایی برای یک شریک سرمایه گذار به منظور از سرگیری فعالیتهایش در ایران است. ایران دومین بازار بزرگ پژو بعد از فرانسه در جهان است و قبل از این که به دلیل فشارهای شرکت جنرال موتورز در سال 2012، مجبور به خروج از ایران شود، سالانه چهار هزار دستگاه خودرو در ایران می فروخت. در آن زمان جنرال موتورز هفت درصد سهام شرکت پژو را در اختیار داشت. اما در حال حاضر سهام خود را به شرکت پژو فروخته است.
 
پیش از خروج پژو از ایران، تولیدات این شرکت در مقایسه با ایران خودرو، در میان ایرانی ها از محبوبیت بیشتری برخوردار بود. ولی حتی بعد از این که پژو روابط رسمی خود با ایران را قطع کرد، آمارهای ثبت شده در صنعت اتومبیل سازی ایران حاکی از این است که ایران خودرو، همچنان بیش از 319 هزار خودرو با برند پژو مونتاژ می کند و این کار را با قطعات و بسته هایی که از واسطه ها دریافت می کند،‌انجام می دهد. با وجود حضور قوی پژو در ایران، این شرکت هیچ حق امتیازی برای فروش این خودرو توسط واسطه گران به ایران دریافت نمی کرد. دیگر رقیب پژو که به بازار ایران امید بسته است، شرکت رنو است که تا پیش از تحریمها در ایران فعال بود. در سال 2013، رنو 500 میلیون یورویی را که از فروش خودرو به ایران در سال های متمادی به دست آورده بود،در ایران باقی گذاشت، به دلیل اینکه محدودیتهای بانکی به وجود آمده در کشورهای غربی باعث شده بود که نتواند این پول را از ایران استرداد کند.
 
برخی منابع آگاه در ماه ژانویه به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند، مدیریت رنو برای این که بتواند این پول را بازگرداند، 45 درصد شرکت پارس خودرو را خرید. پارس خودرو که یک شرکت دولتی است، 85 درصد خودروهای سایپا را تولید می کند.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    اگر قرار ماشین بیاد چرا امریکای نیاد تا تنبیه شدن فرانسوی های بی معرفت را ببینیم تا خلف وعده نکنن
  • جواد ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    آشغال هاشون تو سرشون بخوره
  • تیمسار ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    پژو به ایران راه ندید برای کسانی که بازار ایران ترک کردن فرش قرمز نندازید ماشین های فرانسوی کیفیت به مراتب کمتری نسبت به خودرو های المانی دارن
  • پسر ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
    0 0
    باید با هیچ کدومش قرارداد نبندیم فرانسه کم به ایران خیانت نکرده تا ما باهشون قراراداد ببندیم و مشکا اقتصادی ونرو حل کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس