رهبر معظم انقلاب اسلامی عمل صالح را بهترین ذخیره دوران مسئولیت هر فرد برشمردند و افزودند: مردم در «قضاوتهایِ با فکر و تأمل و جمع بندی شده»، اشتباه نمی کنند بنابراین از اینگونه قضاوتهایِ مردم می توان فهمید که کدام مسئول صالح است و کدام نه.

به گزارش مشرق، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز در دیدار رمضانی رئیس جمهور و هیأت وزیران با شرح و تبیین فرازهایی از فرمان راهگشای امیرمؤمنان به مالک اشتر، تأکید کردند: پشتوانه روحی، معنوی و فکری، عامل اصلی حل همه مشکلات است و تأمل و تدبر در نهج البلاغه مولای متقیان، چنین پشتوانه ای را فراهم می سازد.

رهبر معظم انقلاب با اشاره به سخنان رئیس جمهور در ابتدای این دیدار درباره نتایج مذاکرات هسته ای، از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه تیم هسته ای قدردانی و تشکر کردند.

ایشان سپس با اشاره به ویژگی های شخصیتی جایگاه خاص مالک اشتر نزد امیرمؤمنان افزودند: حضرت علی بن ابیطالب (ع)، فرمان خود را خطاب به چنین شخصیتی صادر فرمودند که این نکته جای تأمل دارد.

رهبر انقلاب در بیان وظایف مسئولان در فرمان امیرمؤمنان به مالک اشتر، افزودند: «گرفتن مالیات و حقوقی که مردم نسبت به دولت دارند»، دفاع از مردم و سرزمینشان، سوق دادن جامعه به صلاح و رستگاری و آبادانی و سازندگی کشور، 4 مأموریت اصلی است که مولای متقیان در نامه به مالک، بر دوش حاکمان می گذارند.

حضرت آیت الله خامنه ای، «توصیه حاکمان اسلامی به تقوای الهی در هر شرایط و موقعیت»، «جدیت کامل در انجام دادن فرائض و سنن و مستحبات»، «نصرت پروردگار در قلب و در زبان و در عمل»، «و مهار کردن نفس در مقابل همه شهوات» را از فرامین مهمی برشمردند که مولای متقیان در زمینه خودسازی به مالک اشتر نگاشته اند.

قضاوت منصفانه درباره مسئولان قبلی از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب با استناد به فرازهایی از فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر مورد تأکید قرار دادند.

ایشان عمل صالح را بهترین ذخیره دوران مسئولیت هر فرد برشمردند و افزودند: مردم در «قضاوتهایِ با فکر و تأمل و جمع بندی شده»، اشتباه نمی کنند بنابراین از اینگونه قضاوتهایِ مردم می توان فهمید که کدام مسئول صالح است و کدام نه.

«مراقبت حریصانه و بخیلانه از نفس برای جلوگیری از انحراف و ضایع شدن آن»، و «ترجیح دادن تکلیف الهی به هر چیز دیگر»، دو توصیه دیگری بود که رهبر انقلاب هنگام بازخوانی فرمان حکومتی امیرمؤمنان، بیان کردند و افزودند: امام راحل عظیم الشأن، مظهر عمل به این توصیه های الهی بود.
حضرت آیت الله خامنه ای، «دوست داشتن مردم از صمیم قلب» و «محبت و مدارا با آنان» را از دیگر فرامین آن امام همام به مالک خواندند و افزودند: به دستور امیرمؤمنان، باید از لغزشها و خطاهای مردم گذشت کرد البته به جز مواردی که حدود الهی زیر پا گذاشته می شود و یا پای محاربه با اسلام و حکومت اسلامی در میان است.

ایشان در پایان فرمان حضرت علی بن ابیطالب (ع) به مالک را از ذخائر فوق العاده فرهنگی خواندند و با قدرشناسی از زحمات اعضای دولت، برای آنان آرزوی توفیق کردند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور با اشاره به نتایج مذاکرات هسته ای، از رهبر معظم انقلاب اسلامی به علت حمایتها و هدایتهای ایشان نسبت به دولت و تیم مذاکرات هسته ای تشکر و ابراز امیدواری کرد این مسأله زمینه ساز پایان فشارها و رفع اتهامات ناروای دشمنان علیه جمهوری اسلامی باشد و حرکتی جدید در مسیر پیشرفت کشور را بوجود بیاورد.

رئیس جمهور در ادامه گزارشی از اقدامات دولت بیان کرد.

آقای روحانی با اشاره به دستاوردها و همچنین مشکلات دولت در دو سال اخیر، روابط نزدیک با همسایگان و اهتمام به تداوم مذاکرات هسته ای را از جمله اقدامات دولت در حوزه سیاست خارجی برشمرد و افزود: در شزایطی که منطقه درگیر آشوب و تروریسم است، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای منطقه که دچار معضل تروریسم هستند حمایت کرده و این راه را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور در عرصه اقتصادی، عبور از رکود، تبدیل رشد منفی اقتصادی به رشد مثبت، کنترل تورم، کاهش واردات گندم و افزایش صادرات غیر نفتی را از دستاوردهای دولت دانست و خاطرنشان کرد: برای عبور از مشکلات در مسئله  اشتغال و رشد اقتصادی نیاز به سرمایه و تکنولوژی داریم.

آقای روحانی بدهی سنگین به بانک مرکزی و شرکت های خصوصی، مشکلات ناشی از یارانه نقدی، بیکاری، بهره وری پایین، فعالیت موسسات اعتباری غیر مجاز، معوقات بانکی، کمبود آب و کاهش منابع زیرزمینی، خشکسالی، مسائل زیست محیطی و کاهش قیمت نفت را از جمله مشکلات پیش روی دولت بیان کرد.

رییس جمهور با تاکید بر بکارگیری همه توان دولت برای رفع مشکلات مردم و کشور گفت: برای حل مشکلات نیازمند همکاری قوای سه گانه هستیم تا گامهای باقی مانده را با شتاب بیشتری طی کنیم.
منبع: دفتر مقام معظم رهبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    آقا هم تشکر کرد بعضیا که منفعتشون به خطر افتاد دهن رو لطفا ببندند
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    آقای ما آقای همه آقایان هستند. به سلامتی و عزتشون صلوات
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    حضرت آقا همیشه قدردان زحمات مسئولین در همه زمینه ها بوده و هست . جوجه را آخر پاییز میشمارن
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عمل فرجهم
  • ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    همیشه دوستت داریم خامنه ای عزیز. اما این دولت هنوز توافقی نشده و هیچی معلوم نیست الکی داره جو میده..... خدا به خیر کنه
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    تو دهنتو ببند ایشون خیلی مختصر فقط از زحمات تشکر کردن چطور یه تیم ورزشی پیروز میشه مخصوصا جلو امریکا اقا بلافاصله بلافاصله تبریک میگن ولی الان در مورد توافق سکوت کردن هر وقت ایشون مثل همیشه اول به مردم تبریک گفتن بیا ببینم چی میگی وگرنه ساکت.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    عدم موضع گیری عجولانه فقط تشکر از زحمات همون چیزی که انتظار داشتم یکم یادبگیریم از آقا
  • رولی ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    شما چه جوری ادعامیکنید پیرو ولایت هستید؟؟؟؟نکنه شمابیشترمیفهمید؟؟؟؟هیچ وقت ازاقا جلونزنید پس ساکت
  • محمد ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
    0 0
    تبریک در حد یک جمله خیلی معنادار است. در این جلسه بیشتر از حضرت علی و مالک اشتر گفته شد. به نظرم موضع رهبری منطقی است و به دور از عجله است و تحت تاثیر جو نیست.
  • نرگس ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    الله اکبر ما تسلیم ولایت فقیهمون هستیم و تابع امر او اگر تشکر کردن سکوت ماهم فقط فعلا تشکر سکوت میکنیم کسی که پیرو رهبرش باید صبور باشه یاحق این ولایت سپرده به دست امام زمان پس توکل اول به خدا بعد به امام زمان بعد به ولی فقیه
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حالا که توافق نه در ایران نه در دیگر کشورها هنوز راه قانونی خود را طی نکرده لذا رهبری از محتوای توافق سخن نگفته و تنها به تشکر و قدردانی از زحمات و مجاهدت های صادقانه و مجدانه تیم ایرانی اکتفا کرده اند... از تفسیر کلام رهبری هم باید گذشت چون هریک از گروه های سیاسی برداشت خود را دارند کما فی السابق...
  • مهماندار هواپیما ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    بااینکه مخالف رفتار سیاسی اقای روحانی هستم امیدوارم در کارهای که برای سر بلندی ایران انجام مید هند مو فق باشند
  • روح الله ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    امان از مردم الکی خوشحال
  • ناشناس ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    کلمه به کلمه بیاناتش دنیای حرفه!خداکنه بفهمیم! خدا سایه اش را بر سرما نگه داره انشاالله
  • ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حرف زدن و نقد کردن تو مملکت ما آزاده رهبری با نقد مخالف نیستن و هیچ وقت نگفتن ما حرف نزنیم مشرق این مثبت منفیا رو درس کنه دیگه اعصاب نذاشتی برامون
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سلام و صلوات خدا بر رهبر عالی ایران امام خامنه ای
  • vahid ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ما هم مطیع رهبریم و از دیپلماتها متشکریم و یعید میدونم اسرائیل و آل سعود اجازه اجرای توافق رو به آمریکاییها بدن!
  • ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ب نظرم من قضاوت زوده، نباید ذوق زده شده. باید صبر کرد دید ببینیم محتوا چیه و اصلا عمل میشه بهش یا ن.
  • علی س ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    آقا فرمودن هیچ وقت منتظر من نباشید و به وظیفه روشنگریتون عمل کنید چون من مانند پدر باید حمایت کنم از دولت ها شما اگر مشکل میبینید بیان کنید
  • ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اولا اقا هنوز فقط تشکر کرده و نظرشو درباره توافق نگفته. ثانیا منفعت طلبان رو با دغدغه مندان جدا بدونید خواهشا ثالثا این ادبیات خوب نیست آخرا: (در پاسخ به نا شناسی که جواب داده): آقا اگه بیاد توافق رو به ملت تبریک بگه یه معمول و معقول نیست! حتی اگه توافق خوب باشه اگه بیاد و تبریک بگه نشون میده که ملت ایران محتاج به مذاکرات بودن.... اینکار چون خطای استراتژیکی هست و سخنان قبلی ایشون رو تحت شعاع قرار میده و تضاد پیش میاد به نظرم نمیگن.... البته بنده در حدی نیستم که بخوام نظر قطعی بدم و صرفا نظر شخصی خودمو بیان کردم.
  • ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    افرین ناشناس ناشناس پاسخ دهنده
  • ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    خب من هم تشکر میکنم بالاخره زحمت کشیدند
  • ایرانی ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ناشناس -23/17 چقدربی انصافی !چقدرمغرض ومنفی هستید...وای برشماها ....
  • محمد ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    برای رهبری گرانقدر آرزوی سلامتی و طول عمر دارم. ما هم از دولت قدر دانی وسپاس گزاری می کنیم اما به نظرم در این بیانات مواردی گوش زد شد که از انقادات دولت به دور نبود مانند نقدی بر این اساس که دوات مردان بسیاری مشکلات را نشات گرفته از دولت گذشته می دانند یا شاید تاکید مستدل بر وظیفه سوق دادن جامعه به سوی رستگاری خط نفی "مردم را نمی شود به زور به بهشت برد" یاشد... به هر حال امیدوارم خداوند همه پرچمداران این نظام مقدس را یاری کند
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    از بیچارگی به چه روزی افتادید!! جمله ای در تایید توافق دیدی؟
  • ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    قضاوت منصفانه درباره مسئولان قبل باید آویزه گوش دولت باشد! کلا دولتیها باید یک دوره تفسیر نهج البلاغه برای خود ترتیب دهند!
  • نسل سومي ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ناشناس محترم !وقتي رهبر معظم با اشاره به فراز هايي از عهدنامه مالك مسئولان را به اخلاق مداري در حكومت دعوت مي كنند و مي فرمايند: " مردم در «قضاوتهایِ با فکر و تأمل و جمع بندی شده»، اشتباه نمی کنند بنابراین از اینگونه قضاوتهایِ مردم می توان فهمید که کدام مسئول صالح است و کدام نه." ناظر به سخنان روحاني در ابتداي جلسه و در دوسال گذشته اعضاي دولت در به تقصير انداختن تمام مشكلات بر دوش دولت قبل است . به طور مثال تعبير وجود موسسات پولي غير مجاز كه عذري بدتر از گناه است چرا كه بانك مركزي به راحتي مي تواند با موسسات و بانكهاي مجازي كه خدمات شبكه بانكي مثل شتاب و شاپرك و ... را به اين موسسات غير مجاز مي دهند را مسدود و عملا رگ حياتي انها را قطع كند.
  • آقای م ر ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    این خط--------------- این نشون************ آمریکا به وعدش عمل نمیکنه؛ شک نکنید
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    برادر گفتند : از زحمات این تیم تشکر می کنم نگفتند که محتوای مذاکرات رو تایید یا رد می کنم .
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    آقا فدات
  • مهدی 90085 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    حضرت آقا تبریک نگفتند فقط تشکر
  • یا حق ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    باید منصفانه قضاوت کرد. تشکر حضرت آقا روحی فداه نشانی از موفقیت بزرگ! و پیروزی هسته ای! و از این جور چیزها داشت؟! آقا فقط و فقط از زحمات تشکر کردند. آیا اشاره ای هم به نتایج حاصل از "جمع بندی مذاکرات" داشتند؟! یا آقا بی خبر بودند (احتمالی که یک در صد هم درست نیست) یا ناراضی از نتایج بوده و آن را پیروزی و موفقیت مهمی ندانستند. احتمال دیگری وجود ندارد. مگر آنکه این هوشمندی را ناشی از این بدانیم که حضرت آقا ذوق زدگی و شتابزدگی را آدرس غلط دادن به دشمنان دانسته و ترجیح دادند تا زمان بگذره و همین نتایج بدست آمده به تصویب نهایی رسیده و به سند قطعی تبدیل بشه .....
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    ما فعلا ساکت هستیم و مثل رهبری از زحمات تشکر می کنیم. اقا اصلا به توافق و اصلا نسبت به امریکا چیزی نگفتن . اون کسی که بالا قله هست بیشتر به همه چی احاطه داره .
  • مصطفی ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    آقا تشکر کردن تا اگر فردا روزی اجرای تعهدات از سوی طرفین به مشکلی برخورد بهانه ای دست حضرات نباشه بگن مخالفت آقا باعث شکست ما در مذاکرات بود و همه تقصیرهارو گردن ایشون بندازن .همونطور که دیروز عراقچی اون عکسو تو اینستاش گذاشت و خط فکری خودشو لو داد . اگر نبود حمایتها و هدایتهای حضرت آقا این مذاکرات معلوم نبود چه سرانجامی داشت .
  • ناشناس ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    هر کسی از ظن خود شد یار من حضرت آقا منظورشو خوب و دقیق فرمودند و به اظهار نظر امثال تو نیازی نیست . و ایشان هم ترسی از امثال تو ندارن که دو پهلو حرف بزنند . پس هیسسسسسسس
  • ناشناس ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    اگر هم جوری که تو میخاستی می فرمودند باز امثال تو که مشخصه از کجا میسوزید یک بهانه دیگه میوردین و سخنان ایشان رو جوری که خودتون دوست دارین تفسیر می کردین . شما به بهانه های بنی اسرایلی عادت دارین و فکر می کنید هر جور شما فکر میکنید درسته و مردم هم باید همون جور که شما فکر میکنند فکر کنند .
  • علی ظرافت جو ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    0 0
    چهار مأموریت اصلی حاکمان رهبر انقلاب در بیان وظایف مسئولان در فرمان امیرمؤمنان به مالک اشتر، افزودند: «گرفتن مالیات و حقوقی که مردم نسبت به دولت دارند»، «دفاع از مردم و سرزمینشان»، «سوق دادن جامعه به صلاح و رستگاری» و «آبادانی و سازندگی کشور»، 4 مأموریت اصلی است که مولای متقیان در نامه به مالک، بر دوش حاکمان می گذارند. اختلاف بنیادی و ریشه ای وظایف دولت از منظر حضرت علی علیه اسلام و وظایف دولت در نظامهای حکومتی حاکم بر جهان منشاء اصلی فقر و فساد مزمن در جوامع بشری است: حضرت علي عليه السلام در فرماني به مالك ابن حارث نخعي(8)، زماني كه ايشان را به عنوان ولي فقيه كشور مصر منصوب مي نمايند، امر مي فرمايند كه: 1- خراج آنجا را گرد آورد 2- با دشمن آن بجنگد 3- به اصلاح حال مردم بپردازد 4- شهر هاي آنجا را آباد سازد نظريه آدام اسميت : آدام اسميت كه به پدر اقتصاد در جهان معروف است(15)، در كتاب ثروت ملل، كه از آثار جاويدان علم اقتصاد سياسي تلقي شده(16)، در نقش دولت مي نويسد(4( حاكم سه وظيفه را بايد انجام دهد، سه وظيفه اي كه براستي بسيار مهم و در عين حال بسادگي براي عامه قابل درك اند : اول ؛ وظيفه حفظ و حراست اجتماع از قهر و حمله اجتماعات ديگر كه فقط بوسيله نيروي نظامي ممكن مي شود. دوم ؛ حمايت از هر عضو اجتماع در برابر ظلم و زورگوئي هرعضو ديگر آن. يا وظيفه اجراي دقيق عدالت. سوم ؛ و آخرين وظيــفه دولت بر پا داشتن و نگاهداري آن نهادهاي اجتماعي و خدمات عمومي كه اگر چه ممكن است در نهايت به سود اجتماع باشند، سود ناشــي از آن هرگز هزينه(سرمايه گذاري خصـوصي) آن را جبران نخواهد كرد. و بنابراين نمي توان توقع داشت كه يك فرد و يا تعداد كمي از افراد در ايجاد وحفظ آن بكوشند. نظريه ميلتون فريدمن: سردمداران اقتصادي معاصر بسختي پايبند و مروج سياست اقتصادي آدام اسميت هستند. ميلتون فريدمن؛ "رهبر و سخن گوي مكتب جديد، نماينده و رهبر مكتب اقتصاد شيكاگو، برنده جايزه نوبل در اقتصاد به سال1976 (17) ". مي نويسد : " آيا چه نقشي بايد به دولت محول گردد؟ مشكل است بتوان به اين سوال جوابي بهتر از آن داد كه آدام اسميت داده است"(5) بطوريكه مي بينيم اگر وظايف سه گانه اي را كه آدام اسميت تعيين كرده است، بترتيب سايه اي و تصويري ناقص از وظايف دوم، سوم، و چهارم تعيين شده در عهدنامه مالك اشتر بدانيم و بحث در موارد اختلاف كمي و كيفي آنها را به جاي ديگر موكول نمائيم، بي شك حذف اولين وظيفه دولت توسط آدام اسميت كه در عهدنامه مالك اشتر بدان تصريح شده، نشانگر حذف سهم مردم از مواهب طبيعي مي باشد. (1) که موجب اختلاف طبقاتی فاحش بین مردم و فقر و فساد در جوامع بشری شده است. • پی نویس های متن وظایف دولت : (1) اقتصاد ما يا بررسيهائي در باره مكتب اقتصادي اسلام، تأليف شهيد آيت الله سيدمحمّد باقر صدر ، انتشارات اسلامي "وابسته بجامعه مدرسين حوزه علميه قم " - جلد دوم ، نظريه توزيع قبل از توليد ، احكام ، صفحات 62-63 (4) آدام اسميت و ثروت ملل، نوشته محمّد علي كاتوزيان، انتشارات شركت سهامي كتابهاي جيبي، چاپ اول1358 - فصل هفتم ، در نقش دولت ، صفحات 184- 185 (5) آزادي انتخاب، ميلتون و رز فريدمن، ترجمه حسين حكيم زاده جهرمي، انتشارات نشر پارسي، چاپ اول1367 - قدرت بازار ، نقش دولت ، صفحه 26 (8) نهج البلاغه ، بقلم فيض الاسلام - نامه 53 ، صفحات 992-991 (15) سير انديشه هاي اقتصادي، دكتر باقر قديري اصلي، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم ، صفحه 53 (16) آدام اسميت و ثروت ملل ، پيشگفتار ، صفحه 9 (17) آزادي انتخاب - مقدمه مترجم ، صفحه 5

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس