منابع صهیونیستی معتقدند که احتمالا ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به توافق دست یافته‌اند و طولانی شدن روند گفتگوها می‌تواند ترفندی از سوی اوباما تلقی شود.

به گزارش مشرق به نقل از یدیعوت آحارونوت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته به وزرا و مقامات مربوطه دستور داد که از اظهار نظر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران اجتناب کنند. یکی از دلایل این سکوت نیز شاید این بود که نتانیاهو نمی‌خواست دیگران درباره نحوه آمادگی‌اش برای دوران پس از توافق هسته‌ای خبردار شوند. وی همانند دوره انتخابات در پشت پرده فعالیتهای خود را انجام می‌دهد. مقامات دفتر نتانیاهو معتقدند که وی حتی با وجود امضاء توافق هسته‌ای میان ایران و غرب قادر به راضی کردن کنگره برای مخالفت با آن است.

با توجه به اینکه مذاکرات از روز جمعه فراتر رفته و کنگره برای بررسی این توافق به جای یک ماه دو ماه زمان در اختیار دارد، مسلما مخالفان این توافق زمان بیشتری برای ایراد گرفتن و کارشکنی در آن در اختیار دارند. با اینحال صهیونیست‌ها معتقدند که صحبت اوباما درباره شانس کمتر از 50 درصد برای دسترسی به توافق یک جنگ روانی برای تحت فشار قرار دادن ایران بود.

اسرائیلی‌ها معتقدند مسلما اگر تیم‌های مذاکره کننده به برهه حساسی برسند، اوباما اوباما امضاء توافق را به تاخیر انداخته و اینگونه وانمود خواهد کرد که بحرانی در مذاکرات ایجاد شده و آمریکا در برابر آن مقاومت خواهد نمود. به اعتقاد صهیونیست‌ها این ترفند به تعویق انداختن مذاکرات تنها حربه‌ای برای جلب اعتماد ان دسته از دموکراتها در کنگره خواهد بود که در جهت مخالفت با این توافق به جمهوریخواهان خواهند پیوست.

از سوی دیگر اوباما اعلام کرده که پس از امضاء توافق هسته‌ای قصد دیدار با نتانیاهو را دارد. این دیدار برای ماه جولای برنامه ریزی شده است. سفر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز یک ماه پس از دیدار نتانیاهو و اوباما انجام خواهد شد. اوباما با برنامه‌ریزی این دو دیدار به دنبال اثبات این مسئله است که امنیت رژیم صهیونیستی برای واشنگتن از اهمیت زیادی برخوردار است و آمریکا در این مسیر به تل‌آویو کمک خواهد کرد. البته نتانیاهو نیز تنها به درخواستهای خود توجه دارد که در قالب یک بسته به آمریکا ارائه خواهد داد و از دولت این کشور خواهد خواست تا در برابر این توافق از لحاظ نظامی برتری نسبی این رژیم در برابر اعراب منطقه را حفظ کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس