کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تمام دغدغه آمریکا عدم امتیازدهی به ایران است، گفت: دبه درآوردن آمریکا در مذاکرات برای گرفتن حداکثر امتیاز از ایران در عین لغو نکردن تحریم‌ها است.

به گزارش مشرق، فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به تاکتیک آمریکا در مذاکرات برای گرفتن حداکثر امتیاز از ایران گفت: در مذاکرات بین‌المللی روش‌ها و تاکتیک‌های مذاکراتی متعددی وجود دارد که یکی از آنان سیاست فرار رو به جلو است که آمریکا در مذاکرات اخیر آن را دنبال می‌کند.

وی افزود: این سیاست بدین گونه است که اگر آمریکا احساس کند طرف مقابل به این توافق نیاز دارد و با سیاست فرار رو به جلو دچار اضطراب می‌شود، در مذاکرات به مرگ می‌گیرد که طرف مقابل به تب راضی شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه 2 طرف مذاکرات هسته‌ای علاقمند به رسیدن به توافق هستند، گفت: این وضعیت احتمال رسیدن به توافق را بالا می‌برد و 2 طرف تلاش می‌کنند تا راهی برای رسیدن به توافق پیدا کنند.

ایزدی تصریح کرد: در آمریکا کسی مخالف مذاکره با ایران نیست، بلکه دغدغه شان این است که نکند در این مذاکرات امتیازی به ایران داده شود. نگران منافعی هستند که ممکن است به ایران برسد.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: سیات جدیدی که آمریکا از روز سه‌شنبه گرفت در همین راستا بود که از آن به عنوان دبه آمریکایی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه 2 اصل «محدودیت برنامه هسته‌ای ایران» و «لغو تحریم‌ها» در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد، گفت: این محدودیت‌سازی برنامه هسته‌ای ایران بدین خاطر است که طرف مقابل مطمئن شود برنامه هسته‌ای ما صلح آمیز است که البته در این مسیر امتیازات بسیاری از ایران گرفته است.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: حال در قبال این امتیازاتی که ایران می‌دهد، تحریم‌ها باید لغو شوند اما طرف آمریکایی نمی‌خواهد این کار را انجام دهد به همین خاطر است که در مذاکرات دبه در می‌آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکا از این مذاکرات بدنبال همان هدفی است که در مذاکرات اسلو بدان رسید. در آن مذاکرات قرار شد طرف فلسطینی، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و انتفاضه را ادامه ندهد در مقابل زمین بگیرد. مذاکره کنندگان فلسطینی تعهدات خود را انجام دادند اما آمریکا به تعهدش که دادن زمین به فلسطینیان بود، عمل نکرد.

ایزدی در پایان با بیان اینکه آمریکا همانطور که با فلسطینیان رفتار کرد می‌خواهد با ایران رفتار کند، گفت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان همانطور که تا امروز سعی کرده است خطوط قرمز را حفظ کند، از خط قرمز لغو تحریم‌ها نیز عدول نکند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس