کد خبر 439562
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

اپوزیسیون آلمان انتقاد شدیدی را به عدم اراده مرکل برای رسیدگی به مسئله جاسوسی‌های آمریکا وارد کرده و خواستار برگزاری نشست پارلمانی ویژه با حضور وزیر کشور و رئیس دفتر صدر اعظم آلمان برای توضیحات در این باره شدند.

به گزارش مشرق، روزنامه "زوددویچه سایتونگ" اعلام کرد: بعد از جدیدترین افشاگری های وب سایت "ویکی لیکس" درباره جاسوسی های آمریکا از مقامات آلمانی اپوزیسیون آلمان انتقاد شدیدی را به عدم اراده دولت آلمان برای شفاف سازی درباره این جاسوسی ها وارد کرده و خواستار برگزاری یک نشست ویژه در کمیسیون تحقیق پارلمانی آلمان درباره جاسوسی های آمریکا شدند.

البته اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان و حزب سوسیال دموکرات این درخواست اپوزیسیون را رد کردند.

جدیدترین اسناد فاش شده توسط ویکی لیکس حاکی است که برنامه جاسوسی و شنود آژانس امنیت ملی آمریکا، گسترده تر و طولانی تر از آن چیزی بوده که قبلا تصور می شده است. ویکی لیکس اعلام کرده است که آژانس امنیت ملی آمریکا به طور بلندمدت بیش از ۱۲۵ شماره تلفن مقام های ارشد آلمانی را شنود می کرده است.

فهرست مربوط به افرادی که هدف برنامه جاسوسی آمریکا قرار گرفته اند، نشان می دهد که غیر از کارکنان دفتر آنگلا مرکل صدر اعظم کنونی آلمان، کارکنان دفتر گرهارد شرودر صدر اعظم آلمان طی سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ و همچنین کارکنان دفتر هلموت کوهل صدر اعظم پیش از وی نیز هدف جاسوسی و شنود آمریکا قرار گرفته اند.

به گفته "مارتینا رنر" از اعضای بلند پایه حزب چپ آلمان در کمیسیون تحقیق پارلمانی، چپ های آلمان حالا می خواهند یک نشست ویژه کمیسیون تحقیق پارلمانی آلمان درباره این مسئله را تشکیل دهند و بر اساس اعلان آن ها باید وزیر کشور آلمان و رئیس دفتر صدر اعظم در این کمیسیون حضور یابند و توضیح دهند که حالا دولت آلمان می خواهد چه اقداماتی را در پیش گیرد تا به جاسوسی ها بین دوستان خاتمه دهد.

حزب سبز آلمان نیز از این درخواست چپ های آلمان حمایت کرده است. "کونستانتین فون نوتز"، از اعضای بلند پایه این حزب در کمیسیون تحقیق پارلمانی درباره جاسوسی ها در گفتگو با زوددویچه اظهار داشته است که نباید این طور باشد که در تعطیلات تابستانی حدود هشت هفته هیچ اتفاقی در این راستا نیافتد.

وی تصریح کرد ما انتظار داریم که در یک نشست ویژه کمیسیون تحقیق پارلمانی گزارشی از طرف وزارت کشور و دفتر صدر اعظم آلمان ارائه شود و در این باره توضیح داده شود که آیا جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا همچنان ادامه دارد و ارزیابی ها در این باره چگونه است.

"فون نوتز"، افشاگری های اخیر ویکی لیکس را برای دفتر صدر اعظم آلمان و شخص مرکل بسیار شرم آور توصیف کرده و افزود: از زمان افشاگری های ادوارد اسنودن در تابستان سال ۲۰۱۳ صدر اعظم آلمان می توانست در این باره شفاف سازی کند اما به جای آن سعی شده است که این جریانات سر پوش گذاشته شده و به سادگی برای حل آن دست روی دست گذاشته شود. امروز چنین رویکردی به سختی از ما انتقام می گیرد.

البته اپوزیسیون آلمان هیچ گونه حمایتی برای درخواست خود از طرف احزاب دولت ائتلافی آلمان دریافت نکردند.

"نینا وارکن" از اعضای بلند پایه اتحادیه احزاب متحد مسیحی آلمان برگزاری چنین نشست ویژه ای را ضروری ندانست.

"کریستین فلیسک" از حزب سوسیال دموکرات نیز برگزاری چنین نشستی را نامفهوم ارزیابی کرد. البته وی خواستار اقدامات بیشترصدر اعظم آلمان در رسیدگی به این مسئله شد.

اخیرا دولت آلمان یک فرد معتمد را معرفی کرده تا به لیست اهداف جاسوسی آمریکا در اروپا دسترسی پیدا کرده و در این باره تحقیقات لازم را انجام داده و نتیجه را به پارلمان آلمان ارائه دهد.

این تصمیم دولت آلمان بعد از افشاگری ها درباره همکاری های اطلاعاتی آلمان-آمریکا برای جاسوسی از اروپاییان گرفته شد که البته با مخالفت اپوزیسیون آلمان مواجه شده است.

اپوزیسیون آلمان چنین پیشنهادی را رد کرده و اعلام کرده اند که اگر دولت لیست اهداف جاسوسی آمریکا از اروپا را مستقیما در اختیار پارلمان قرار ندهد این مسئله را به دادگاه فدرال قانون اساسی آلمان کشانده و شکایت می کنند.

"مارتینا رنر" در این باره می گوید اینکه لیست اهداف جاسوسی آمریکا از اروپا منتشر نشده است بخصوص نشانگر یک مسئله است که دولت آلمان ظاهرا از نظارت پارلمانی آلمان از طریق کمیسیون تحقیق پارلمانی درباره جاسوسی ها بیشتر از جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا می ترسد.

"فون نوتز" نیز تاکید کرد که نمایندگان احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات باید این سوال را از خود بپرسند که تا کی می خواهند در این بازی دولت شرکت کنند و شاهد محرومیت پارلمان از حقوق خود باشند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس