رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی افغانستان که برای شرکت در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای و اجلاس اعضای سازمان بریکس به اوفای روسیه رفته بود با روسای جمهور کشورهای «ایران»، «تاجیکستان»، «بلاروس» و «قزاقستان» دیدار کرد.

به گزارش مشرق، «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی افغانستان با حضور در نشست سران کشورهای عضو سازمان بریکس که در شهر «اوفا»ی روسیه برگزار شد اعلام کرد: در حال حاضر فعالیت‌های گروه‌های تروریستی فراتر از مرزهای افغانستان، امنیت چین، روسیه و سایر کشورهای این منطقه را با تهدید مواجه ساخته است.

وی در این اجلاس که روسای جمهور روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی حضور داشتند گفت: افغانستان برای نابودی این تهدیدات، نیازمند همکاری و اقدامات مشترک کشورهای منطقه می‌باشد.

غنی افزود: برای بهبود و گسترش اوضاع امنیتی در افغانستان، کشورها باید در قبال این کشور به پروژه‌های عمرانی، همکاری‌های تجارتی و اقتصادی تمرکز بیشتری داشته باشند.

رئیس‌جمهور افغانستان تأکید کرد: افغانستان مرکز همکاری‌های منطقه‌ای خواهد بود، نه محلی برای رقابت و یا استفاده علیه کشورهای دیگر.

شایان ذکر است که سازمان بریکس از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده و این کشورها پنج اقتصاد نو ظهور جهان می‌باشند که رشد سریع و جمعیت تاثیرگذار بر امور منطقه‌ای و جهانی دارند.

کشورهای عضو سازمان بریکس 43 در صد جمعیت جهان و 30 در صد تولید ناخالص ملی جهان را دارا می‌باشند و این کشورها در پی اصلاح نظام مالی جهانی و تبدیل آن به یک سیستم کارا، مطمئن و با ثبات هستند.

 

منابع آبی و بندر چابهار محور گفت‌وگوهای روسای جمهور ایران و افغانستان

حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس‌جمهور اسلامی ایران و محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی افغانستان در حاشیه اجلاس سران عضو کشورهای عضو سازمان بریکس دیدار و در مورد گسترش همکاری‌های دوجانبه، راه‌حل‌های مبارزه با مشکلات ناشی از مواد مخدر، منابع آبی و راه‌های ترانزیتی منطقه‌ای از جمله بندر چابهار به بحث و تبادل نظر پرداختند.

روحانی در این دیدار گفت: سیاست حمایتی ایران از افغانستان تغییر نکرده و در آینده نیز تغییری نخواهد کرد.

وی افزود: ایران قصد دارد روابط تجاری با افغانستان را تقویت کند و در همین زمینه شرکت‌های داخلی آماده‌اند تا در بخش استخراج معادن در این کشور سرمایه‌گذاری کنند.

روحانی بازگشت مهاجرین افغانستانی مقیم در ایران را به کشورشان زمان‌گیر دانسته و بر حضور و اقامت مهاجرین در چارچوب قوانین تأکید کرد.

در ادامه این دیدار محمد اشرف‌غنی نیز اظهار داشت: پس از سفر به ایران، افغانستان شاهد پیشرفت‌هایی در مناسبات تهران - کابل بوده و انگیزه قوی برای تقویت روابط میان دو کشور وجود دارد.

وی گفت: شدت تهدیدات منطقه‌ای افزایش یافته و افغانستان با یک جنگ تمام عیار و تحمیل شده مواجه است، برهمین اساس از ایران می‌خواهیم تا از روند صلح حمایت کند زیرا دولت کابل می‌خواهد حلقه کشورهای حمایت کننده از صلح را گسترش دهد.

اشرف‌غنی در گفت‌وگو با روحانی از ایران خواست تا برای محو تهدیدات در مناطق مرزی دوکشور با افغانستان همکاری کند.

رئیس جمهور افغانستان از فراهم کردن زمینه تحصیل و کمک‌های ایران برای افغانستانی‌های مقیم در این کشور نیز سپاس گذاری کرد.

 

«امام علی رحمان»: افغانستان راه ارتباطی تاجیکستان به دریاست

محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان در دیداری با «امام علی رحمان» همتای تاجیک خود در حاشیه اجلاس سران اعضای سازمان بریکس در شهر اوفای روسیه در مورد گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه‌های مختلف به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

اشرف‌غنی در دیدار با رحمان گفت: کابل می‌خواهد مرز میان  افغانستان و تاجیکستان به نماد همکاری و دوستی تبدیل شود تا الگویی برای دیگر کشورها باشد.

وی افزود: حامیان پروژه برق «کاسا 1000» علاقمندی خود را برای تکمیل این پروژه ابراز کرده‌اند و هزینه مورد نیاز آن نیز تکمیل شده است و افغانستان نیز از هیچ تلاشی برای تکمیل این پروژه دریغ نخواهد کرد.

غنی ضمن اشاره به اینکه عملیات‌های نظامی پاکستان در مناطق قبایلی و شمالی این کشور باعث تحرک تروریست‌ها و جنگجویان خارجی برای یافتن پناهگاه در افغانستان شده گفت: برای تأمین امنیت مناطق ناامن در شمال افغانستان اقدامات جدی از سوی نیروهای نظامی و امنیتی افغان صورت گرفته و این کشور جنگ را با جنگ پاسخ می‌دهد.

در ادامه این دیدار امام علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز اذعان داشت: تاکنون هشتاد سند و تفاهمنامه همکاری میان افغانستان و تاجیکستان به امضا رسیده و ما می‌خواهیم همکاری‌های کابل - دوشنبه برای عملی شدن تعهدات دو طرف افزایش یابد.

وی تأکید کرد: افغانستان از لحاظ جغرافیایی برای تاجیکستان از اهمیت بخصوصی برخوردار می‌باشد، زیرا این کشور برای تاجکستان به عنوان راه ارتباطی به دریا است، از همین رو ثبات و امنیت این کشور برای دوشنبه مهم است.

رحمان متعهد شد تا کار اجرایی پروژه برق کاسا 1000 در زودترین زمان ممکن آغاز و طرح احداث خط آهن میان افغانستان، تاجکستان و ترکمنستان عملی شود.

 

رئیس‌جمهور بلاروس: افغانستان نقطه تقاطع کشورهای منطقه است

محمد اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان و «الکساندر لوکاشینکو» رئیس جمهور بیلاروس نیز در حاشیه اجلاس سران اعضای سازمان بریکس، دیدار و در مورد گسترش همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، تجارتی، سرمایه‌گذاری، فرهنگی و مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

غنی در این دیدار اظهار داشت: همکاری بیلاروس و سایر کشورهای منطقه و جهان در زمینه مبارزه علیه تروریسم با افغانستان مهم است و بر همین اساس خواستار حمایت‌های بیشر از افغانستان هستیم.

الکساندر لوکاشینکو  نیز ضمن ابراز خوشبینی در مورد روابط میان دو کشور تأکید کرد: افغانستان از اهمیت استراتژیک قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، زیرل نقطه تقاطع کشور‌های منطقه می‌باشد.

رئیس‌جمهور بلاروس اطمینان داد که کشورش برای کمک و همکاری با افغانستان در عرصه های مختلف آماده است.

 

اشرف‌غنی: فعالیت تروریست‌ها و جنگجویان خارجی در افغانستان راه حل سیاسی ندارد

در ادامه دیدارهای حاشیه‌ای رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی افغانستان در اجلاس سران کشورهای عضو سازمان بریکس در شهر اوفای روسیه، اشرف‌غنی  با «نور سلطان نظربایوف» رئیس جمهور قزاقستان دیدار کرد.

در این دیدار رئیس‌جمهور افغانستان ضمن قدردانی از دولت قزاقستان بخاطر آموزش کارمندان افغان و ایجاد ظرفیت برای تحصیل دانشجویان این کشور گفت: همکاری‌های مذکور در زمینه تحصیل و آموزش دانشجویان و کارمندان افغان می‌تواند برای نسل جدید و تأمین ثبات در افغانستان کمک خوبی باشد.

وی با اشاره به آغاز روند مذاکرات دولت کابل و طالبان در پاکستان اذعان داشت: مذاکرات با طالبان سه هدف تبدیل نشست به روند، ایجاد فهرست موضوعات دو طرف و بوجود آمدن فضای اعتماد را دنبال می‌کرد.

غنی تصریح کرد: فعالیت تروریست‌ها و جنگجویان خارجی در افغانستان راه حل سیاسی ندارد و برای مهار تهدیدات ناشی از آن، باید اجماع منطقه‌ای بوجود آید.

نور سلطان نظربایوف رئیس‌جمهور قزاقستان اطمینان داد تا همکاری‌های این کشور با افغانستان تداوم یابد و با اشرف‌غنی به توافق رسید تا با ایجاد کمیته‌ای مشترک ظرفیت‌های دو کشور را در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی و فرهنگی شناسایی کنند.

وی متعهد شد تا قزاقستان به آموزش کارمندان افغان و اعطای بورس‌های تحصیلی به دانشجویان افغانستان ادامه دهد و در بخش ساختمان سازی و راه‌سازی با این کشور همکاری نماید.

محمد اشرف‌غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در پایان دیدار با نور سلطان نظربایوف رئیس‌جمهور قزاقستان، مدال عالی دولتی «غازی امان الله خان» را به وی اعطا کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس