کد خبر 438295
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

يک مقام ارشد دولت و مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا به پرسش هاي خبرنگاران درباره برنامه هسته اي ايران پاسخ دادند آنها گفتند، اگر توافقي صورت گيرد متن اصلي و ضمائم آن به صورت علني منتشر خواهد شد.

به گزارش مشرق، متن مصاحبه مقام وزارت خارجه آمريکا و دولت اين کشور که در سايت وزارت خارجه آمريکا منتشر شده است به شرح ذيل است:
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: وزير امور خارجه امروز گفته که افراد سخت در حال کار هستند و ما سخت در حال کار هستيم. ما در اين روند واقعا وارد مرحله کار سخت شديم. بيشتر وزرا  اين شهر را ترک کرده اند و گروه کارشناسي سخت در حال کار بر روي بسياري از جزييات است که شامل کارشناسان هسته اي در بخش هسته اي و کارشناسان تحريم ها در بخش تحريم ها است.من مي توانم به شما بگويم يکي از  اين تيم ها با همتايان ايراني خود فکر مي کنم شب گذشته به مدت شش ساعت يک دور را به پايان برد.
 
 
خبرنگاري پرسيد: کدام تيم بود هسته اي يا تحريم ها؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: تيم تحريم ها بود.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا نيز گفت: تيم تحريم ها بود.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا اضافه کرد: افراد واقعا حس فوريت را احساس مي کنند و هميشه با نزديک شدن به مهلت چنين بوده است.
 
 
خبرنگار(با خنده) پرسيد: کدام ضرب الاجل؟ آيا اين ضرب الاجل ماه مارس است؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: پنج به علاوه يک از طريق روساي سياسي که مسلما در اين شهر هستند، همچنان هماهنگ است و حقيقت اين است که هلگا (اشميت) و استفان ، روساي هيئت در حال ملحق شدن به نشست مربوطه هستند. وزرا به صورت منظم در حال گرفتن گزارش از تيم ها در تمام روز و راهنمايي آنها و بررسي آن بين خود در صورت لزوم هستند.همانطور که وزير امور خارجه (آمريکا) گفته است وي امروز دو گفتگو با ظريف وزير امور خارجه ايران داشت. يک گفتگو به صورت اتفاقي بود وآنها يکديگر را کنار کشيدند و چند دقيقه اي گفتگو کردند و گفتگوي ديگر در نشستي  بود که پايان امروز فکر کنم شش يا شش و نيم بعد از ظهر اتفاق افتاد.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: ما انتظار داريم ديگر وزراي پنج به علاوه يک در اواخر هفته احتمالا يکشنبه به اين شهر بازگردند اگرچه که شما بايد از هيئت هاي مختلف درباره وزرا و طرح هاي آنها بپرسيد و همانطور که همه شما مي دانيد ما واقعا در پايان بازي قرار داريم. ما واقعا پيشرفت داشتيم و ترديدي درباره آن نيست. من فکر مي کنم ايراني ها نيز اين را گفته اند و فکر مي کنم تقريبا هر وزيري که براي بررسي روند آمده است همين را گفته است. وزير امور خارجه (آمريکا) نيز اين را گفته است اما همچنين روشن است که هنوز مسائل مهمي هستند که حل نشده است به همين جهت افراد سخت در حال تلاش هستند.در نهايت اين که بايد تصميمات سياسي مهمي گرفته شود که فقط مي تواند در سطح وزرا  و  فقط با هماهنگي با پايتخت ها گرفته شود. تمام تلاش اکنون اين است هر چه بيشتر موضوعات حل و فصل شوند تا نيازي به مطرح کردن آن با وزرا نباشد و سپس مسائل ديگر براي تصميم گيري وزرا در زمان مناسب مطرح گردند. رويکرد ما در اين زمينه تغيير نکرده است. اگر مسائل مطابق با لوزان پيش رود و ما به کلام آخر خود برسيم که هم شما نسبتا با اين نکته آشنا هستيد، سپس مي توانيم به يک توافق برسيم.اگر انتخاب هاي درستي صورت نگيرد و يک توافق خوب در دسترس نباشد، ما توافق نخواهيم داشت و درآن موقع ترجيح مي دهيم در صورتي که لازم باشد از گفتگوها کنار رويم.
 
 
وي اضافه کرد:درباره مسائل ديگري که امروز اتفاق افتاد شما آگاه هستيد. وزير امور خارجه آمريکا صبح امروز با آمانو مدير کل آژانس ديدار داشت. آژانس بين المللي انرژي هسته اي درباره سفر وي (آمانو) به ايران بيانيه اي صادر کرده است.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت: آنها صبح امروز نشست محرمانه براي گفتگو  درباره اين سفرش(آمانو) داشتند.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت:نکته ديگري که مي خواهم بگويم اين است که دکتر صالحي و مونيز سراسر روز نشست مستمر داشتند.
 
 
خبرنگار پرسيد: آيا آنها اکنون در حال برگزاري نشست سوم خود هستند؟
 
 
وي گفت:بله.در حال برگزاري نشست سوم هستند و من فکر مي کنم مجموعا حداقل شش ساعت نشست داشتند.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت:آنها علاوه بر کارشناسان در سراسر روز در بخش هسته اي با يکديگر نشست داشتند.
 
 
خبرنگاري پرسيد: منظور شما دقيقا از اين که مي گوييد بخش هسته اي، چيست؟
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت: مسئله اين است که نشست دکتر مونيز درباره تحريم ها نيست بلکه درباره مسائل مربوط به هسته اي است. نشست کارشناسان احتمالا فردا ادامه خواهد يافت.
 
 
خبرنگار پرسيد: پس شما مي گوييد که همه توجهات وزير امور خارجه و وزراي سياسي به موضوع تحريم ها است و بر سر موضوع هسته اي نيست؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:خير!من چنين چيزي نگفتم.
 
 
خبرنگار گفت: من فکر مي کنم همه ساعت ها نشست آنها در اين زمينه بود.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت: فقط در شب گذشته چنين بود.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: من فکر نمي کنم ضرورتا چنين باشد. مسائل بسيار سخت هسته اي نيز وجود دارند.
 
 
خبرنگار پرسيد آيا تا جايي که من از حرف هاي همکاران ايراني فهميدم زمان تخفيف تحريم ها فوري نيست بلکه آنها مي خواهند همزمان گام هايي برداشته شود و بر روي آن بسيار تمرکز دارند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: بله. من فکر مي کنم ايراني ها به صورت علني اين حقيقت را بيان کردند تا جايي که امکان دارد خواهان شفافيت بيشتر دربراه نحوه اجراي اين روند هستند و به همين جهت بيشتر نشست ها درباره تحريم ها متمرکز بر يافتن راهي براي شفاف سازي نحوه پيشبرد روند در صورت رسيدن به توافق است.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا نيز گفت: بايد بگويم ما نيز بايد شفافيت بيشتر را درباره موضوع هسته اي داشته باشيم و اين نمونه اي  از کار سختي است که افراد در حال انجام دادن آن هستند.
 
 
خبرنگاري با اشاره به سفر آمانو پرسيد: آيا ما مي توانيم نوعي گشايش درباره مسئله ابعاد نظامي احتمالي داشته باشيم؟  
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:اين نشست محرمانه بود و من نمي خواهم اطلاعات فراتر از آنچه که آژانس بين المللي  انرژي هسته اي گفته است، ارائه دهم. من فکر مي کنم براساس آنچه که شنيديم اين گام خوبي بود اما هنوز کارهايي بايد انجام شود تا به جايي که درباره ابعاد نظامي احتمالي لازم است، برسيم و من فکر نمي کنم اين براي هيچ کسي تعجب برانگيز باشد.
 
 
خبرنگاري پرسيد: آيا موضع آمريکا اين است  آمريکايي ها نيز در بين بازرساني که به ايران مي روند براي کمک به راستي آزمايي باشند؟ زيرا ايران در گذشته با بازرسان غربي مخالفت کرده است.؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:اين بخشي از مسائلي است که با توجه به حساسيت اين موضوع نمي خواهم جزييات گفتگو درباره ابعاد نظامي احتمالي را بيان کنم.
 
 
 خبرنگار پرسيد:‌آيا آمريکا موضعي در اين زمينه دارد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:موضع آمريکا در اين زمينه علني نيست.من نمي خواهم درباره گفتگو درباره ناظران آمريکايي صحبتي کنم.
 
 
خبرنگاري پرسيد: ايراني ها مي گويند اگر توافق صورت گيرد صد درصد علني خواهد شد. شما در گذشته گفته ايد که برخي از آن ممکن است محرمانه باقي بماند.به چه صورت خواهد بود؟
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت:من فکر مي کنم از يک مقام ديگر ارشد دولت آمريکا قبل از اين که ما اينجا بيايم اين سوال پرسيده شد و اين مقام ارشد دولت گفت که متن اصلي و ضمايم به صورت علني اعلام خواهد شد و هنوز واقعا زود است که بگوييم چيزهاي ديگري اعلام خواهد شد يا خير؟ من شما را به اظهارات مقامات ارشد در روز پنجشنبه ارجاع مي دهم و اين چيزي است که اين مقام ارشد دولت گفت.
 
 
خبرنگاري پرسيد: آيا آنها در حال حاضر توافق را اعلام خواهند کرد يا يک هفته بعد يا پس از بررسي کنگره اعلام خواهند کرد؟ منظورم اين است که آيا گزاره برگ منتشر خواهد شد يا اين که دقيقا توافق منتشر خواهد شد؟
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت: آنطور که اين مقام ارشد دولت در روز پنجشنبه گفت ،متن اصلي و ضمائم منتشر خواهد شد.
 
 
خبرنگار پرسيد: شما نمي دانيد چه زماني منتشر خواهد شد؟
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت:من نمي خواهم در اين زمينه با حدس و گمان بگويم.
 
 
خبرنگار پرسيد: پس يک گزاره برگ وجود خواهد داشت؟اين مسئله ديگري است که ايراني ها گفته اند.؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:ما در حال حاضر همه تصميمات درباره همه موضوعات (بيانيه لوزان )را نگرفته ايم. تمرکز ما در حال حاضر بر روي اين مشکل اوليه است.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:من فکر مي کنم پاسخ صادقانه اين است که همه اين موضوعات هنوز حل نشده است.
 
 
خبرنگار پرسيد چرا شما درباره توافق لوزان حرف مي زنيد اگر اين يک توافق انجام شده است؟
 
 
وي پاسخ داد:اگر به حرف هاي اول من گوش داده باشيد من گفتم که  اين مشکل نخست است که ما بسيار مايليم آن را بر روي ميز داشته باشيم.
 
 
خبرنگاري پرسيد: ظريف وزير امور خارجه ايران در تصوير ويديويي چهار دقيقه اي در يوتيوب گفته است دولت فعلي آمريکا تصميم به حضور در ميز مذاکره گرفت، زيرا درک کرد که بيشتر تحريم هاي ناعادلانه و بي رويه اقتصادي عليه کشور من به هيچ يک از اهداف خود نرسيد.آيا شما نيز اين تحريم ها را ناعادلانه و بي رويه خطاب مي کنيد؟ چرا آمريکا به دنبال مذاکره بر روي ميز است؟  
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: خير چنين نبود.يکي از اهداف بيان شده تحريم ها اين بود روند مذاکرات را که اکنون در آن بسر مي بريم، فراهم کند و ما اکنون بسيار به بازي پاياني نزديک شديم. در پاسخ به سوال شما بايد بگويم تحريم ها در رساندن ما به جايي که اکنون هستيم، نقش حياتي داشته است.
 
 
خبرنگار پرسيد: پرسش ديگر من درباره ادعاهاي اشخاص محترم علمي يا افراد بي طرف مانند ديويد آلبرايت درباره نقض طرح اقدام مشترک  از طرف ايران در خصوص ميزان ذخاير اورانيوم غناي کم و تبديل آن است. واکنش دولت نسبت به اين ادعاها چيست؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: درباره ذخاير بايد بگويم که ما در اين زمينه صحبت کرديم.دو خواسته بود که ايران بايد از آن تبعيت مي کرد. يکي رساندن مجموع ذخاير به زير هفت هزار و ششصد و پنجاه کيلو بود که آژانس بين المللي انرژي هسته اي به وضوح اعلام کرد که ايران اين کار را انجام داد و ديگري تبديل ذخاير باقيمانده به شکل اکسيد بود که ايران اين کار را نيز انجام داد.بنابراين موضع ما اين است که آنها کاملا به خواسته ها عمل کردند.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت:اين حرف ها براي اين گفته مي شود که اين مقادير همچنان در کارخانه اي است که تبديل شده است و هنوز روند نهايي نشده است، زيرا هنوز انتقال داده نشده است اما زماني که به اين کارخانه تزريق شود به شکل اکسيد در خواهد آمد اما نوعي از اکسيد که که خواسته را برآورده سازد. بنابراين هر چه که به کارخانه تزريق مي شود براساس مقررات طرح اقدام مشترک به اکسيد تبديل شده است.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت:طرح اقدام مشترک درباره نوع اکسيد صحبت کرده است.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: نسبتا روشن است و اگر شما بخواهيد مي توانيم متن را به شما نشان دهيم.
 
 
خبرنگاري  پرسيد: شکل هاي شيميايي اين اکسيد چه چيزهايي هستند و آيا فلولين در بين آنها است؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:من جواب را نمي دانم .بهتر است پاسخ را به شما واگذار کنم .
 
 
خبرنگاري پرسيد: علتي که ظريف چنين تصوير ويديويي منتشر کرد چه بود؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:من اين تصوير ويديويي را نديده ام. من متن را خواندم و فکر مي کنم  پرسش هاي مستقيم درباره اهداف از انتشار چنين اقدام هاي ايراني ها  منتشر مي شود.من فکر مي کنم نقش ما اين است که اين مسئله را براي شما تفسير کنيم اما آن را خواندم.
 
 
خبرنگاري پرسيد: آيا با اين اعتقاد موافق هستيد که آنها در مذاکرات در تلاش هستند ايران را با الزامات نظامي و اقتصادي  تسليم کنند؟  
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:خير.من فکر مي کنم کاري که مذاکرات در حال انجام دادن است اين است که به توافقي رسيم که به صورت جامع نشان دهد برنامه هسته اي ايران صلح آميز است و اين هدف اوليه ما است و من ويژگي هاي ديگر را به ظريف وزير امور خارجه واگذار مي کنم.
 
 
خبرنگاري پرسيد: آيا شما از نقش ايران در مبارزه با  افراطي گري خشن با توجه به اين که کشور حامي تروريسم است،استقبال مي کنيد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت:گفتگوها درباره موضوع هسته اي است.ما مسائل مختلفي با ايران داريم که به شيوه هاي مختلف از جمله با حمايت از شرکا و متحدان ما در منطقه که ايران را دشمن مي دانند،پاسخ مي دهيم اما تمرکز ما در اين گفتگوها و مذاکرات فقط يک مشکل و آن هم تهديد برنامه هسته اي ايران است. درباره مسئله داعش نيز بايد بگويم که درست است داعش دشمن قسم خورده ايران است. درست است که داعش مطمئنا دشمن آمريکا است اما اين به معناي همکاري کردن ما در اين زمينه نيست. مسئله فقط درباره برنامه هسته اي ايران است.
 
 
مقام ارشد وزارت خارجه آمريکا گفت:تمرکز ما به صورت کامل بر روي داخل اتاق مذاکرات است و اين واقعا يک حقيقت است. درباره ترکيب هيئت مذاکره کنندگان ايراني بايد بگويم که اين هيئت  به صورت دوره اي در اين گفتگوها تکامل يافت.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا درباره حضور تيم رئيس جمهور ايران گفت: نهاونديان در اينجا است و وي قرار است بازگردد.
 
 
وي افزود:من وي را نديده ام.من فکر نمي کنم هيچ يک از افراد در هئيت ما او را ديده باشند.من گزارشهايي را شنيده ام که وي در اينجا است.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: آقاي نهاونديان رئيس امور کارکنان رياست جمهوري در اينجا  و در حال گفتگو با هيئت امور تحريم هاي ما است. مقام وزارت خارجه آمريکا در ادامه گفتگو با پايگاه اينترنتي اين  وزارت خانه گفت،‌ قرار نيست شاهد مراسم امضا يا چيزي شبيه آن باشيد. احتمالا چيزي شبيه پايان مذاکرات طرح مشترک اقدام يا لوزان باشيم.
 
 
در ادمه اين مصاحبه خبرنگاري پرسيد آيا توافقي براي ندادن نطق تلويزيوني يا چيزي شبيه آن وجود دارد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: نه به اين شکل نيست.
 
 
خبرنگار پرسيد: خب موضوع اين است که گفته مي شود تفاهمي براي ارائه نکردن اظهارات علني در تلويزيون وجود ندارد؟  
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: اظهارات زيادي از سوي افرادي متفاوتي مطرح مي شود. از ديدگاه وزير امور خارجه که در ميان خودشان نيز اين موضوع را به بحث گذاشته اند، تا حدود زيادي مذاکره کردن به صورت علني نمي تواند مفيد باشد و ما تلاش کرده ايم به اين مساله مقيد باشيم. با اين حال، هيچ توافقي درباره اينکه کسي نتواند چنين کاري نکند، وجود ندارد. ما به تيم هاي آنان و آنها به تيم ما چنين دستوري نداده اند.  
 
 
خبرنگار پرسيد: خب مي توانيد بگوييد که تماس با ليندزي گراهام چه زماني صورت گرفت؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: چند روز پيش بود. زمان دقيقش را خواهم گفت.
 
 
خبرنگار پرسيد: چه کسي با چه کسي تماس گرفت؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: وزير امور خارجه، انتظار اين است که در زماني که در اينجا حضور دارد، با نمايندگان بيشتري تماس بگيرد.  
 
 
خبرنگار گفت: آيا با کورکر نيز تماس گرفت؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: نه؛  
 
 
وي ادامه داد: از زماني که در اينجا بود، تماس نداشت.
 
 
وي افزود: منظور اين است که وي به صورت مداوم با سناتور کورکر در تماس است ولي اين هفته که در اينجا حضور دارد، تماس نداشت. با اين حال پيش از خروج از وين با وي نيز تماس مي گيرد.  
 
 
خبرنگار ديگري پرسيد: شما مي گوييد که هنوز موضوعي حل و فصل نشده، درست است؟ ابعاد احتمالي نظامي حل نشده است، موضوع دسترسي ها هنوز حل نشده است؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: خوب، گفتن اينکه هنوز موضوعي حل و فصل نشده است، زياده روي است. چيزي که من گفتم اگر که با توجه به موضوع «تا بر سر همه چيز توافق نشود، توافقي به دست نيامده است» باشد، همين است و از اين رو، تا زماني که متن نهايي تهيه نشود، همه چيز به جاي خود باقيست. با اين حال، برخي از مسائل هستند که در طول اين هفته، حل و فصل شدند.
 
 
خبرنگار پرسيد: مي توانيد بگوييد چه مسائلي حل و فصل شدند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: نه
 
 
خبرنگار سئوال کرد: و در خصوص تحريم ها، به نظر مي رسد که ايران در تلاش براي افزايش روند برداشته شدن تحريم هاست. مي توان اينگونه برداشت کرد که آيا مي توانند از اختيارات رياست جمهوري چيزي به دست آورند؟ از دستورات ويژه رياست جمهوري تا حساب هاي اماني، آيا در همين حال که ما صحبت مي کنيم، همه بسته اجرايي مي شود؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا در جواب گفت: بله، منظور اينکه موضع ما اين است که ايران مي بايست گام هايي را پيش از دريافت هرگونه اقدام در برداشته شدن تحريم ها، تسريع کند.
 
 
خبرنگار پرسيد: چگونه مي توانند تسريع کنند؟ موضوع تسريع از ديدگاه آنان به چه معناست؟
 
 
مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا پاسخ داد: اينکه گام هايشان را سريعتر بردارند.
 
 
خبرنگار پرسيد: يعني اينکه اين کارها را سريعتر انجام بدهند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: اين يکي از راه هاست.
 
 
خبرنگار پرسيد: و اين کار قطعا نمي تواند انجام گيرد، زيرا اين فرايند نمي تواند پيش از تصميم کنگره شروع شود؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: نه؛ منظور اينکه گام هايي را که ايران مي بايست بردارد، دور از انتظار است که پيش از بازبيني کنگره صورت بگيرد.
 
 
 خبرنگار پرسيذ: با اين حال، قطعنامه شوراي امنيت مي تواند صورت گيرد.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا: بله مي تواند
 
 
خبرنگار پرسيد: پيش از بازبيني کنگره؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: ممکن است پيش از آن صورت گيرد.
 
 
خبرنگار پريسد: سوالي هم درباره تحقيق و توسعه داشتم. در لوزان، صحبت از پانزده سال و مدت زمان طولاني محدوديت براي اين مساله نبود. صحبت هايي در اين خصوص هست، رهبر معظم ايران محدوديت هايي در اين خصوص گذاشته است و گفته است چنين چيزي را قبول نمي کند. وي دوره ده تا دوازه سال را طولاني مي داند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: بايد بار ديگر (بيانيه) لوزان را بخوانيد. در آنجا هيچ صحبتي درباره پانزده سال نشده است.  
 
 
خبرنگار پرسيد: آيا آنها محدوديتي بلند مدت در خصوص تحقيق و توسعه را قبول کرده اند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: اين موضوع را بارها گفته ام و ديگر نمي خواهم وارد اين موضوع شوم، مواضعي که در حال حاضر در اتاق مذاکرات بحث مي شود. بار ديگر موضوع لوزان را بررسي مي کنيم، گفته ايم که ما مي خواهيم بر اساس آن پيش برويم. به نظر من ايرانيان و دست کم برخي از آنها گفته اند که براساس (بيانيه) لوزان عمل مي کنند. از اين رو، هر چه اين صحبت ها به (بيانيه ) لوزان نزديک تر باشد، شانس رسيدن به توافق بيشتر خواهد بود، توافقي که مي توانيم با اطمينان و افتخار از آن دفاع کنيم.
 
 
خبرنگار پرسيد: شما درباره اين مسائل در سازمان ملل اطمينان داريد، اينکه در سي روز اول براساس قانون کورکر، مجاز باشد؟  
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت : من گفتم اين احتمال وجود دارد.
 
 
خبرنگار گفت: به گمان من بندي در اين قانون است که مي تواند هر گونه راي آمريکا در قعطنامه سازمان ملل برگردانده شود؟
 
 
مقام دولت آمريکا گفت: اگر چنين چيزي نيز باشد، من نديده ام.
 
 
خبرنگار پرسيد: شما دو بار فرمولهاي متفاوتي ديديد، اينکه هر چه به (بيانيه) لوزان نزديک تر باشيم، شانس رسيدن به توافق بيشتر است. به نظر من، اين حرف به اين معني است که شما به صورت کامل به (بيانيه) لوزان پاي بند نخواهيد بود. آيا اين درست است؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: خيلي خوب شد که اين سوال را کرديد؛ چيزي که منظور سخن بود اين است که لوزان يک چارچوب است، برخي پارامتر ها يا هر چيزي که شما توصيف کنيد. تفاوت بين آن و توافق اين است که اين پارامترها به صورت کلي، مفاهيمي هستند که رويشان توافق کرده ايم. براي حرکت از اين نقطه به توافقي که قابل اجرا باشد، مثل اين مي ماند که شما روي عنوان و اسم دو بار کليک کنيد و بعد اطلاعاتي را که نياز داريد، براي توضيح نحوه عملکردش بالا بيايد، مثالش در زندگي واقعي همينطور است.  
 
 
وي ادامه داد: در فرايند بالا آمدن اين اطلاعات، مسائل زيادي هستند که مي بايست حل و فصل شوند و از نظر فني، با (بيانيه) لوزان همخواني دارد ولي ممکن است از برخي جهات بسته به طرفي که پشت ميز گفتگوها نشسته است، برداشت هاي گوناگون شود. از اين روست که هر چند (بيانيه) لوزان بيش از آنچه بسياري انتظار داشتند به جزئيات نيز پرداخته است، اسنادي که براي اين فرايند ايجاد شدند، بيش از آنچه که پارامترهاي لوزان بيان داشته بودند، وارد جزئيات مي شود.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا افزود: موضع ما همانطور که گفته شد، براساس (بيانيه) لوزان خواهد بود. ايرانيان نيز گفته اند که به اين بيانيه پاي بند هستند. با اين حال چيزي که بايد بگويم اين است که با وجود پاي بندي به (بيانيه) لوزان، هنوز مي بايست بندها و نحوه عملکرد آن و نيز معني و مفهوم واژه هاي به کار رفته در آن نيز توصيف شود.
 
 
مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا ادامه داد: منظور تغيير در موضع نبود و در خصوص تحقيق و توسعه نيز در اين بيانيه آمده است ايران توان غني سازي داخلي و تحقيق و توسعه را به منظور اطمينان از افزايش مدت زمان فرار هسته اي به دست کم يک سال، تا ده سال محدود مي کند. فراتر از آن، اين کشور در غني سازي بلند مدت و غني سازي، طرح تحقيق و توسعه به اين بيانيه که با پنج بعلاوه يک به اشتراک گذاشته شده است، پاي بند خواهد بود. البته اشاره اي به سال نشده است.  
 
 
خبرنگاري ديگر پرسيد: در همين خصوص، آيا موضوع جديدي مطرح شده است؟ شما درباره چارچوب لوزان صحبت مي کنيد. آيا موضوعي جديد از سوي هر يک از طرفين از زمان نشست لوزان مطرح شده است؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: قصد ندارم آنچه را که در ميز گفتگوها مطرح مي شود، بيان کنم ولي موضع ما تا حدود زيادي براساس آن چيزي است که در (بيانيه) لوزان طرح شده است و همه موضوعات را براساس آن دنبال مي کنيم.
 
 
خبرنگار گفت: اين حس در ميان ايرانيان يا حداقل افرادي که من با آنها صحبت کرده ام وجود دارد که آنان با هر آنچه که در لوزان طرح شده است، موافقت کرده اند. مي توانيد توضيح بدهيد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: اگر منظور اين باشد که (بيانيه) لوزان جامع است و هر آنچه را که بايست در توافق نهايي بايد باشد، پوشش مي دهد بايد گفت پاسخ منفي است و فکر مي کنم ما در آن زمان نيز به روشني اين موضوع را گفتيم. ما اين را در لوزان نيز گفتيم.
 
 
خبرنگار پرسيد: با اين حال موضوعات عمده مطرح شده اند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: زماني که (بيانيه) لوزان منتشر شد، اعلام کرديم که هنوز چيزهايي هستند که ما بر سر آنان با ايراني ها اختلاف داريم و بايد در اين دوره تمديد، به اين مسائل رسيدگي شود و اکنون نيز در اين خصوص بسيار نزديک شده ايم. از اين رو، باور داريم که در خصوص لوزان، کاملا روشن عمل کرده ايم.
 
 
خبرنگار ديگري پرسيد: بدون ورود به جزئيات مذاکرات، مي توانيم کمي بيشتر درباره ديدارهايي که ساعت به ساعت جريان دارند، توضيح بدهيد و بگوييد که چه موضوعاتي به صورت خاص دشوار هستند  هر چند که بسياري از مسائل حل و فصل شده اند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ گفت: بايد گفت ما در برخي از موارد، مواضع خود را نزديک کرده ايم و تا جايي که مي دانيم، تا جايي که ميسر است، در سطح وزرا بايد با آن برخورد شود. در واقع، صدها تصميم کوچک هستند که در جريان مذاکرات بايست گرفته شوند و توافق صورت گيرد. بخش عمده اي از اين مسائل را مي توان با کمک کارشناسان بررسي کرد. برخي نيز روشن است که بررسي آن به دست کارشناسان نيست. با اين حال، برخي از اين مسائل به وزرا مربوط مي شود و در زماني که باقي مانده است، به اين مسائل نيز رسيدگي مي شود و براي همين نيز کارشناسان همه تلاش خود را مي کنند تا جايي که ميسر است، اين مسائل طرح شوند. با اين حال، قطعا همه آنها به اين شکل نيستند و براي همين، اوضاع به کندي پيش مي رود و تصميم هاي بزرگ سياسي نياز هستند.  
 
 
خبرنگار گفت: با اين حال، مشخص است که وزرا آن را امضا کرده اند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: بله. بايد گفت اين خطر نيز هست که اگر به توافق نهايي دست نيابيم، در واقع هيچ توافقي به دست نيامده است. به اين شکل نيست که وقتي توافق نهايي به دست نيامد، به مسائل که توافق شده است، خود را پاي بند بدانيم.  
 
 
خبرنگار پرسيد: و برخي از پيشرفت ها همين هفته به دست آمد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: بله. قطعا همين طور بود.
 
 
خبرنگاري ديگر پرسيد: ساز و کار رسيدن به توافق نهايي چيست؟ طرفين با همديگر دست مي دهند؟ قرار نيست امضايي صورت بگيرد؟ توافق نهايي در اتاق به چه شکل خواهد بود؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: سوال خوبي بود، من خود نيز مايل هستم اگر شانس اين را داشتم، ببينم به چه شکل خواهد بود. قرار نيست شاهد مراسم امضا يا چيزي شبيه آن باشيد. احتمالا چيزي شبيه پايان مذاکرات طرح مشترک اقدام يا لوزان باشيم.
 
 
مقام ارشد وزارت امور خارجه نيز گفت: من هم واقعا اطلاع ندارم.  
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا ادامه داد: مثل اين مي ماند که پاييز نيامده، جوجه هاي خود را بخواهيم بشماريم و تا اين اندازه، وارد جزئيات شويم.  
 
 
خبرنگار پرسيد: درباره زمان بندي مسائل، هفتم (ژوئيه) ظاهرا مهلت دوم است، ولي براي  رساندن توافق به کنگره، دوره اي هست که مي بايست کارها انجام شوند. مي خواهيد آن را به صورت پي دي اف ايميل کنيد؟ يا ويدوئي اين کار را بکنيد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: غير از مهلتي که کنگره براي نهم تعيين کرده است، ما زماني را براي تکميل اين فرايند و انجام ديگر کارهايي که مي بايست انجام شوند، تعيين نکرده ايم. با اين حال، مسائل ديگري نيز هستند که در کنار مهلت تعيين شده کنگره مانند برخي گزارش ها و کارهاي ديگر در نظر گرفته شوند و ما اين مساله را در نظر داريم که در آستانه توافق هستيم و اجازه نمي دهيم ملزوماتي ديگر مانند اين مسائل، مشکلي ايجاد کنند. ما به خوبي به آنچه که انجام مي دهيم، آگاهيم.  
 
 
خبرنگاري ديگر پرسيد: هر چند مي دانم به نظر کوچک مي آيد ولي آيا شما مي بايست نسخه چاپي آنچه را که توافق کرده ايد، به کنگره تحويل بدهيد؟ يا اينکه مي تواند نسخه الکترونيک نيز باشد. منظور اينکه سندي که به کنگره تحويل داده مي شود چه خواهد بود؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا در پاسخ گفت: من واقعا نمي دانم که نسخه چاپي قرار است تحويل داده شود يا نسخه الکترونيکي؛ ولي در هر صورت مشخص خوهد شد.  
 
 
خبرنگار پرسيد: علت نيز اين است که چيزي امضا نخواهد شد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: امضا شده نخواهد بود. البته امکان دارد براي افرادي نيز ايميل کنيم و آنان مي توانند از آن پرينت بگيرند.  
 
 
خبرنگار ديگري پرسيد: اگر به توافق نرسيد، آيا مي توان گفت بار ديگر مهلت هفتم ژوئيه از دست مي رود؟ دسترسي به جايي خواهد بود؟ زيرا از زمان صحبت ظريف، ما از ايرانيان صحبت هاي زيادي درباره دسترسي شنيده ايم. يا در خصوص دسترسي، به همديگر نزديک شده ايم؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: اينکه آيا مي توان گفت از مهلت هفتم ژوئيه نيز عبور مي کنيم، بايد بگويم البته؛ خوب بايد ببينيم چه مي شود. البته ما مي خواهيم تا جايي که ممکن است، زود تر کار را تمام کنيم و چند علت نيز داريم ولي هر چه طولاني تر باشد، هر چه به مهلت نزديک تر مي شويم، حس فوريت بيشتر مي شود و تا جايي که مي توانيم، همه تلاش خود را مي کنيم تا کارها را هر چه سريعتر به انجام برسانيم. با اين حال سوال شما را متوجه نشدم.
 
 
خبرنگار گفت: ما صحبت هاي زيادي از مقامات ارشد ايراني شنيده ايم آنها گفته اند که مي بايست محدوديت هايي نيز باشد. آيا در خصوص دسترسي ها، به توافق نزديک شده ايم؟ آيا ايرانيان از زمان بازگشت ظريف، حرکتي داشته اند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: آنچه که در خصوص دسترسي ها در (بيانيه) لوزان آمده است، موضع ماست. نيز شرايط مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي، خوب ما اين را گامي مثبت مي دانيم و اين بخشي مهم از موضوع دسترسي است و قطعا به آژانس مرتبط است. همچنين ما و آژانس کاملا روشن گفته ايم که هنوز به توافق نرسيده ايم و کارهايي هستند که مي بايست صورت گيرد تا در جايي که مي بايست، باشيم.
 
 
خبرنگاري پرسيد: آيا دولت، دوره بازنگري شصت روزه را مشکل ساز تر از دوره بازبيني سي روزه مي داند؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا پاسخ داد: ترجيح ما اين است که پيش از نهم ژوئيه، به توافق برسيم
 
 
خبرنگار گفت: وندي شرمن، معاون وقت وزير امور خارجه در جلسه خود در کنگره در آستانه شروع مذاکرات، علني گفته بود که فريبکاري در دي ان اي ايرانيان است؛ آيا بعد از بيست ماه مذاکره، همچنان موضع دولت همين است؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: شما يک هفته و چند روز پيش همين سوال را از يکي از مقامات بلند پايه دولت کرديد و پاسخ مشخصي نگرفتيد، از اين رو، من نيز چيز بيشتري ندارم که بگويم.  
 
 
خبرنگار گفت: سوال در هر مورد، به شکلي متفاوت مطرح شده است و چيزي براي مشخص کردن در خصوص اين وضعيت وجود ندارد؟
 
 
مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا گفت: موضوع مشخص کردن مطرح نيست. من نميخواهم به اين موضوع پرداخته شود مگر اينکه شما بخواهيد به آن رسيدگي کنيد. موضوع شناسايي مطرح نيست و از اين رو، سوال بايد بار ديگر مطرح شود.  
 
 
خبرنگاري ديگر پرسيد: شما گفتيد که تا جايي که امکان دارد، موضوعات به وزرا ارجاع نمي شود تا کار سريعتر پيش برود. آيا موضوعاتي هستند که مجبور باشيد در حال حاضر آن را به پايتخت ها ارجاع بدهيد؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: من نگفتم که موضوعي کنار گذاشته شده است، منظور من اين است که اين موضوعات را مي توان با گفتگويي فعال دنبال کرد ولي بايد گفت موضوع اين نيست که يا حل مي شود يا نمي شود. مواضع مي تواند نزديک تر و نزديک تر شود و در جايي، مي بينيد که نمي توان بيش از آن پيش رفت و براي همين، موضوع را به سطوح بالاتر ارجاع مي دهيد تا تصميم گيري شود. از اين رو منظور اين نيست که موضوعي را کنار بگذاريم تا فقط وزرا به آن رسيدگي کنند.
 
 
وي ادامه داد: همچنين، ارجاع مسائل به پايتخت ها نيز بخشي عادي از اين فرايند است. مي توان تصور کرد که وقتي متني مطرح است، بسياري از پايتخت هاي کشورها مي خواهند آن را پيش از نهايي شدن، باز بيني کنند و در مورد مذاکرات ما نيز تفاوتي در مساله نيست. وکلاي ما نيز در اين روند حضور دارند.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا اضافه کرد: من به روشني گفته ام که ما پيشرفت هايي داشتيم، برخي موضوعات حل و فصل شده اند و برخي هنوز نشده اند. ولي اگر از نتيجه سوال کنيد، بايد بگويم ممکن است به توافق برسيم و ممکن است نرسيم. هر دو گزينه در حال حاضر همچنان به صورت جدي مطرح هستند.
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا درباره سرنوشت UF6 گفت: اين مواد به UO2F2 تبديل مي شوند که شکلي از اکسيد است. سپس اين UO2F2 ها به NH4 تبديل مي شوند. ADU به UO2 تبديل مي شود که اکسيد اورانيوم است و نقطه خروجي EUPP است. وقتي به اين شکل باشد، تبديل EUPP به UF6 دشوارتر خواهد بود.  
 
 
وي تصريح کرد: ايران همچنان به تعهدات خود پايبند است.
 
 
خبرنگاري ديگر پرسيد: در طرح کنگره آمده است که مي بايست متن کامل توافقنامه و ضميمه هاي آن در کنار ارزيابي وزير امور خارجه تا پنج روز بعد از به دست آمدن توافق مي بايست در اختيار کنگره قرار گيرد ولي در عين حال گفته شده است که تحويل توافق مي بايست تا دهم ژوئيه باشد. اگر دهم ژوئيه توافق به دست آيد چگونه خواهد بود؟
 
 
مقام ارشد دولت آمريکا گفت: بر اساس قرائت من از اين طرح، همه کارهايي که مي بايست انجام گيرد، تا دهم باشد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس