به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از فارس، آيتالله محمدتقي مصباح يزدي صبح امروز در همايش تجليل از مربيان و اساتيد حوزه آموزش سپاه پاسداران که به مناسبت 12 ارديبهشت سالروز شهادت شهيد مطهري در محل نمايندگي ولي فقيه در سپاه برگزار شد، با اشاره به ماهيت برخي واژهها و اصطلاحات در ادبيات پيش و پس از انقلاب گفت: براي مثال ما در پيش از انقلاب با دو واژه عرصه سياسي و عرصه ديني مواجه بوديم که همين کلمات به نوعي القا کننده دين از سياست بود و براي مثال در جامعه اگر يک روحاني را سياسي ميدانستند، اين يک ضد ارزش محسوب ميشد.
آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: اما به برکت امام و تربيت شدگان مکتب او مانند شهيد مطهري اين ادبيات بعد از انقلاب تغيير کرد و امروز ديگر آن فرمايش مرحوم مدرس که فرمود سياست ما عين ديانت ماست، کمابيش در جامعه پذيرفته شده است.
وي ادامه داد: يکي ديگر از اين واژهها که در ادبيات ما رايج است، کلمه اصولگرا است که يک مفهوم ديني و يا سياسي دارد و ما شاهد بوديم اين اواخر حتي برخي به همين واژه اصولگرايي هم حمله کردند و به آن انتقاد داشتند و اين يعني اصولگرايي يک شعار سياسي است چرا که خاصيت شعارها و ادبيات سياست تحول و تغيير است. اما ما در مفهوم ديني اين موارد را نداريم.
آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: وقتي دين و سياست ما يکي شد، گاهي شعارهاي ديني و سياسي نيز با هم قاطي شده و مشکلزا ميشوند و برخي فکر ميکنند همانطور که ميشود شعارهاي سياسي را تغيير داد و يا به آن انتقاد کرد، پس اين امر در خصوص شعارهاي ديني هم قابل تأمين خواهد بود.
اين استاد برجسته حوزه افزود: از ابتداي تشکيل حکومت اسلامي در ايران واژه ولايت فقيه به عنوان يک مهر و آرم اين حکومت شناخته شد اما بايد ببينيم که آيا ولايت فقيه هم مانند ديگر شعار احزاب و گروهها يک شعار سياسي است يا يک مفهوم ديني احيا شده.
وي خاطرنشان کرد: ولايت فقيه در اصل دين ما بود و يک شعار سياسي نيست و مفهومي است که معارف ديني ما آنرا پروراندهاند و از آنجا که نظام ما يک نظام ديني است بنابراين مفهوم ولايت فقيه را محترم ميشمارند اما متاسفانه بسياري از اشخاص با ولايت فقيه مانند يک شعار سياسي معامله ميکنند که گويي توسط مردم خواسته شده و در قانون آمده و ميتوان آن را عوض کرد.
اين استاد برجسته حوزه افزود: در ولايت فقيه يک مفهوم ديني است و مثلا با يک شعار سياسي مثل مرگ بر آمريکا تفاوت دارد و اعتبار آن نيز به پذيرفتن مردم نيست بلکه اعتباري است که دين آنرا ايجاب ميکند که در اين جا منظور مذهب تشيع است.
آيتالله مصباح يزدي با تاکيد بر اينکه اطاعت و تبعيت محض بايد از خداوند متعال باشد، گفت اما خداوند ما را به تبعيت از برخي افراد ديگر مانند پدر و مادر و يا پيامبر امر کرده که البته اينها در عرض خدا قرار نميگيرند بلکه اين اطاعتها در طول اطاعت خداوند است و اطاعت از آنها از آن جهت واجب است که خدا ما را به آن امر کرده است.
وي با بيان اينکه بعد از پيامبر و ائمه طاهرين اطاعت از ولي فقيه واجب ميشود، گفت: اين اطاعت از ولي فقيه نيز در طول اطاعت از امام و پيغمبري است که از خدا اطاعت ميکنند.
اين استاد حوزه با بيان اينکه منبع اعتبار حکم،قانون و تشريع فقط خداوند متعال است، گفت: اطاعت از ولي فقيه نيز به خاطر حکم خداست نه اينکه مردم آن را خواسته باشند که احيانا در زماني بخواهند آن را عوض کنند.
آيتالله مصباح يزدي افزود: اين اطاعت از ولي فقيه تنها به دوران غيبت محدود نميشود چراکه اصل ولايت فقيه مربوط به زمان امام صادق است که ايشان فرمودند اگر ما به شما دسترسي نداشته باشيم چه بکنيم که امام فرمود از ولي فقيه اطاعت کنيد.
وي ادامه داد: اين به آن معناست که حتي در زمان امام معصوم نيز اگر مردم به واسطه مکاني که در آن حضور دارند به امام دسترسي ندارند بايد از فقيه عادل که حکم او حکم امام است، تبعيت کنند و اين ربطي به مسائل سياسي ندارد که مثلا با راي مردم اين امر صورت بگيرد و يا در قانون اساسي بيايد. مگر اطاعت از خدا بايد در قانون اساسي باشد؟
اين استاد حوزه با تاکيد بر اينکه اگر خداي ناکرده روزي ولايت فقيه از قانون حذف شد، باز هم اعتبار خود را از دست نخواهد داد، يادآوري کرد: متاسفانه در دوران گذشته و رياست جمهوريهاي سابق برخي گفتند که ما چون ولايت فقيه در قانون اساسي است، آن را قبول داريم و اين يعني اينکه ما ناچاريم ولي فقيه را قبول داشته باشيم. و متاسفانه برخي مسئولين درجه يک کشور در گذشته اين حرفها را ميزدند.
آيتالله مصباح يزدي تصريح کرد: البته امروز هم خيليها در دلشان همين است هر چند ميگويند ما ولايت فقيه را قبول داريم اما ته موضوع را که نگاه ميکنيم ميبينيم چيز ديگري است.
وي ادامه داد: آن ولايت فقيه که ما ميگوييم، اعتبار قانون اساسي از آن است، همانطور که حضرت امام فرمودند؛ رئيس جمهور منتخب مردم اگر از طرف ولي فقيه منسوب نشود طاغوت بوده واطاعت از او حرام است.
اين استاد حوزه به ذکر يک مثال پرداخت و گفت: مثلا مردم يک محلي قرارداد ميکنند و يک نفر را برميگزينند تا مثلا رئيس آن جمع باشد که البته اين عيبي هم ندارد اما اين مسئله وجود شرعي ندارد در حکومت اسلامي نيز بايد بدانيم که اعتبار حکومت اسلامي با بقيه حکومتها متفاوت است و اينجا بود که امام فرمود حکم دولت اسلامي و اطاعت از آن شرعا واجب است و منظور امام اين نبود که اين وجود و شرعي بودن به خاطر راي مردم باشد. بلکه مشروعيت آن به واسطه انتسابش از طرف ولي فقيهي است که خود او منسوب امام زمان است.
آيتالله مصباح يزدي با بيان اينکه در کشور ما اطاعت از حکم حکومتي و مقررات مجلس شوراي اسلامي مثل واجبات شرعي واجب است، افزود: اگر اين فرهنگ ترويج شد بسياري از اقدامات نيروي انتظامي و يا دادگاهها خود به خود حل ميشود اما متاسفانه ما هنوز به اين عينيت نرسيدهايم که قوانين حکومت اسلامي را واجب بدانيم.
وي با بيان اينکه شعار ولايت فقيه يک شعار ديني است نه يک شعار سياسي، ولايت فقيه را عمود خيمه انقلاب دانست وافزود: اين انقلاب براي اطاعت از خدا و احياي ارزشهاي ديني و احکام خدا برپا شد البته نه اينکه همه کساني که در اين انقلاب نقش داشتند، اين طور باشد. اما در همه دنيا سبقه انقلاب ما را اسلامي ميدانند.
اين استاد حوزه با بيان اينکه اسلاميت اين انقلاب در بعد قانونگذاري با شوراي نگهبان و در بعد اجرايي با ولي فقيه تعيين ميشود، افزود: اگر اينها را يک شعار سياسي تلقي کنيم، در حقيقت آن را ضعيف کردهايم و زمينهاي فراهم ميشود که کم کم کساني تصور کنند که در ايران دو رقيب وجود دارد يکي ولي فقيه و يکي فرد ديگري.
آيتالله مصباح يزدي با تاکيد بر اينکه ما بايد اين فرهنگ را که ولايت فقيه يک شعار ديني است نه سياسي، در جامعه ترويج کنيم، گفت: ما در گذشته يکي از اقمار دست چندم و نوکر آمريکا در منطقه بوديم اما اين استقلال امروز مديون انقلاب اسلامي است و در وصيتنامه شهدا هم به غير از اهميت اسلام و انقلاب چيز ديگري نميبينيم.
وي با بيان اينکه روح انقلاب به اسلام و قوام اجراييش به ولايت فقيه است، گفت: بنابر اين هر قدم براي تقويت ولايت فقيه برداشته شود، يا براي پايبندي مردم به ارزشها تلاش شود اين انقلاب را شکوفاتر کرده و بزرگترين خدمت به انقلاب خواهد بود و بزرگترين خيانت نيز عمل کردن در عکس اين مسير است.
اين استاد حوزه با بيان اينکه بايد امروز بر اساس همين محک خدمت و خيانت را بشناسيم، گفت: خيانت يعني تغيير در برخي اصول. مثلا اينکه به جاي اسلام ايران را مطرح کنيم. اينها مسائل ريشهاي است و مطرح کردن اين مسائل جريان انقلاب را تضعيف ميکند؛ آنهم زماني که کشورهاي منطقه به بيداري اسلامي رسيده و ميخواهند از انقلاب ما الگوگيري کنند و حالا ما بياييم بگوييم انقلاب ما يک انقلاب ايراني بود.
آيتالله مصباح يزدي با تاکيد بر اينکه گوينده اين حرف با هر نيت و از هر کجا الهام گرفته باشد، خيانت کرده و ما بايد خدمت وخيانت را از هم تشخيص دهيم و اينها ربطي به نيت افراد ندارد و بدانيد هر سخني اگر در جهت تضعيف ارزشها باشد، خيانت است.
وي همچنين مطرح کردن مفاهيمي که برخاسته از اسلام نيست و يا احيانا مخالف اسلام هم باشد، را با هر نيتي از سوي گوينده آن خيانت دانست و گفت: اگر امروز شهيد مطهري زنده بود بزرگترين هم و غمش مبارزه با اين سهلانگاريها و تساهل و تسامحها در رفتارها و شعارها بود.
اين استاد برجسته حوزه همچينن با اشاره به ويژگيهاي برجسته شهيد مطهري گفت: کسي که بيشترين سهم را براي تقويت باورها و ارزشهاي جامعه ايفا کرد، همين علامه شهيد مرتضي مطهري بود، افزود: امروز هم با گذشت بيش از 30 سال از شهادت ايشان هنوز ما به نص کتابهاي او احتياج مبرم داريم.
در پايان اين مراسم حجتالاسلام و المسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه با اهداي لوح از مقام علمي و فقهي آيتالله مصباح يزدي تقدير به عمل آورد.