کد خبر 437424
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

طی حدود شش سال گذشته هیچ کلیدی به قفل بسته استانداری فارس نخورده است تا این استان رکوردار تغییر استانداران طی این مدت باشد.

به گزارش مشرق، حالِ استان فارس با مرکزیت شهر گل‌وبلبل خوب است اما هیچ‌کس در کشور این حرف را باور ندارد زیرا طی شش سال گذشته شش نفر به‌عنوان سرپرست و استاندار در فارس حضور داشتند که به‌نوبه خود رکوردی کم‌نظیر و یا شاید در جهان بی‌نظیر محسوب می شود که یک صندلی در طبقه ششم استانداری تا این حد لرزان باشد.

2011149207.jpg

پس از پایان فعالیت دولت نهم احمدزاده کرمانی به‌عنوان استاندار فارس معرفی شد که این انتخاب در نوع خود کم سابقه بود زیرا جوان‌ترین استاندار کشور به استانی وارد شد که از لحاظ جغرافیایی و جمعیتی در رتبه‌های نخست کشور قرار دارد.

عملکرد این استاندار جوان که تیمی جوان و بدون تجربه را با خود همراه کرده بود به گونه ای بود که پس از چند ماه فارس روی خوش به خود ندید و هرروز شاهد حضور گروه‌های مختلفی از مردم در مقابل استانداری فارس بودیم تا جاییکه در آخر قفلی بزرگ بر درب استانداری فارس زده شد.

14438_821.jpg

اما پس‌از اینکه احمدزاده کرمانی از فارس رفت، حسینی به‌عنوان سرپرست چهار روزه انتخاب شد که البته فرصتی برای دیدن کامل اتاق استاندار فارس نیز به دست نیاورد.

بعد از رفتن حسینی از ساختمان استانداری سجادی سرپرست بعدی استانداری فارس شد که طی چند ماه فعالیت خود تلاش بسیاری کرد تا خود را خارج از دایره دوستی با استاندار سابق و جریان انحرافی نشان دهد تا شاید بتواند تا پایان دولت دهم استاندار فارس باقی بماند که البته این امر محقق نشد تا وی نیز برکنار شود.

IMAGE634308721291503750.jpg

به رغم برکناری این استانداران تبعات ناشی از عملکرد آن‌ها همچنان باقی بود تاجاییکه پس از خروج این افراد از استان فارس شاهد بودیم که اکثر فرمانداری ها و بخشداری‌های فارس به دست سرپرست اداره می‌شد.

در این فضا بود که صادق عابدین باسابقه شهرداری منطقه تهران و حضور در مناطق آزاد به‌عنوان استاندار فارس معرفی شد که البته این انتخاب‌ با داستان‌ها و مشکلات مختلفی مواجه شد.

صادق عابدین با شعار صنعتی شدن و جذب سرمایه‌گذار وارد فارس شد و تا چندین ماه مشغول انتخاب فرماندار و بخشدار برای استان بود و سعی کرد از نگاه‌های مختلف سیاسی برای انتخاب افراد به منظور تصدی پست‌های درون استان استفاده کند.

صادق عابدین حدود دو سال استاندار فارس بود که طی این مدت آرامش در استان تا حدود زیادی حاکم شد اما از عملکردهای فوق‌العاده و یا انجام کارهای بزرگ خبری نبود هرچند که در این مدت نیز نتوانست خیلی از مدیرانی را که می‌خواست تغییر دهد.

Untitled-1.jpg

این روند ادامه داشت تا اینکه با تغییر دولت و آغاز به کار کابینه یازدهم بحث تغییر استانداری فارس نقل محافل شد تا آرامش موجود در استان فارس مجدد برهم بخورد.

در این دوره اصلاح‌طلبان و کسانیکه خود را نزدیک به دولت یازدهم احساس می‌کردند وارد میدان انتصاب استاندار جدید فارس شدند و هرجریان و فردی برای خود در این استان حقی قائل بود.

با این وضعیت فضای استان فارس بار دیگر سیاسی شد و هرروز اسامی جدیدی به‌عنوان استاندار مطرح می‌شد تا اینکه محمد احمدی که درگذشته سابقه معاونت سیاسی استانداری فارس را داشت به‌عنوان استاندار از جانب دولت معرفی شد.

اما با این انتخاب نیز فارس روی آرامش ندید زیرا تمامی افرادی که از گذشته در جریان فکری اصلاح‌طلب تعریف می شده و یا آنان که تنها دو روز در ستاد روحانی مشغول به کار بودند درخواست گرفتن پست‌های مدیریتی در استان را داشتند تا جاییکه طی چند ماه گذشته دعوای گرفتن پست در استان بالا گرفت.

آنان که خود را تأثیرگذار در انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهوری و احمدی به‌عنوان استاندار فارس می دانستند زمانی که پستی به آن‌ها نرسید منتقد وضعیت استان شده و شمشیر را از رو بستند تا جو استان فارس هیچ‌وقت آرام نباشد.

ahmadi.jpg

از طرفی دیگر طی حدود دو سال گذشته استان فارس هر از چند گاهی تیتر اول رسانه‌های کشور و جهان می‌شد که نمونه آن نیز برخورد با علی مطهری، مرعشی و.... بود که تمامی این موارد نشان از ضعف امنیتی در استان فارس داشت.

تغییرات اشتباه و احساسی برخی مدیران از جانب استاندار سابق فارس نیز در نوع خود برای برهم زدن آرامش استان کافی بود تا جاییکه در زمان سفر رئیس جمهور به استان دامنه اختلافات نمایان شد.

تشکیل گروه‌های مختلف در استانداری فارس که هرکس برای خود مدیریت می‌کرد و عدم هماهنگی مناسب در میان بخش‌ها باعث شد که شاهد استقبال اندک مردم از رئیس‌جمهور و سردادن شعار علیه استاندار باشیم.

اما داستان به همین جا ختم نشد بلکه گروه‌های مختلف حاضر در استانداری و حامی دولت تا جایی پیش رفتند که باعث استعفای احمدی شدند.

در این میان استعفای استاندار فارس نیز در نوع خود جالب بود به‌گونه‌ای که چند هفته پیش بحث استعفای استاندار و برکناری معاون سیاسی و امنیتی فارس مطرح شد که مشاور ارشد استاندار در نشست خبری هر دو مورد را تکذیب کرد تا امروز مشخص شود که در همان زمان استاندار استعفا داده و قصد برکناری معاون سیاسی و امنیتی خود را داشته است.

khalilrezaian.jpg

این در حالیست دو هفته پیش خبر برکناری معاون سیاسی و امنیتی فارس منتشر شد که البته هیچ‌کس این خبر را تأیید و تکذیب نکرد اما منابع آگاه خبر دادند که معاون منابع انسانی سرپرست معاونت سیاسی نیز شده است.

چند ساعت قبل از پخش شدن خبر استعفای استاندار خبرنگاران به جلسه تودیع و معارفه معاون سیاسی و امنیتی دعوت شدند که البته این جلسه هیچ‌گاه تشکیل نشد زیرا اعلام کردند معرفی شونده در استانداری حضور ندارد هرچند که خبرگزاری مهر بیش از یک هفته قبل خبر برکناری معاون سیاسی را منتشر کرده بود.

این در حالیست که پس از لغو شدن مراسم تودیع و معارفه، پایگاه خبری استانداری فارس خبر تودیع و معارفه معاون سیاسی را بر روی خروجی خود بارگذاری کرد در حالیکه در همین بحبوهه خبر استعفای استاندار فارس دهان به دهان می چرخید.

بازی موش و گربه در استانداری فارس همچنان ادامه داشت تا جاییکه هیچ‌کس خبر استعفای استاندار را تأیید نمی‌کرد و حتی زمانی که معاون عمرانی استاندار به عنوان سرپرست استانداری فارس منصوب شده بود خود خلیل رضائیان نیز این موضوع را تکذیب کرد.

بی سامانی در فارس در حالیست که امروز هم وضعیت با دو سال پیش استان تفاوت چندانی ندارد زیرا طی دو روز گذشته هر لحظه گروهی خود را به‌عنوان معرف استاندار جدید مطرح می‌کنند و استان فارس همچنان به‌مانند کشتی بحران‌زده می‌ماند که قفلی محکم بر درب اتاق کاپیتان زده‌شده که هیچ کلیدی آن را باز نمی‌کند.

استاندار با نگاه کاملاً سیاسی به فارس نیاید

اما نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه متأسفانه استان فارس طی چند سال گذشته زنگ آرامش را به خود ندیده است، گفت: جای تأسف است که فارس نمی‌تواند برای آینده خود برنامه‌ریزی درست داشته باشد.

جعفر قادری افزود: نگاه‌های کاملاً سیاسی و غیرتخصصی باعث شد امروز شاهد عقب‌ماندگی فارس در تمامی مباحث باشیم.

وی تصریح کرد: امروز استاندار فارس باید کسی باشد که بتواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند نه اینکه باز با نگاه سیاسی خود فضای ملتهب استان را بیش از گذشته با مشکل مواجه کند.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استانی که این‌گونه مشکلات را دارد نمی‌تواند پیشرفتی در کار خود را شاهد باشد، گفت: تا زمانی که همه به دنبال نگاه‌های سیاسی در استان باشند و یک فرد سیاسی نیز معرفی شود وضعیت استان تغییر نخواهد کرد.

قادری در خصوص بومی بودن استاندار آینده فارس نیز گفت: البته اگر استانداری بومی انتخاب شود که توانایی بالایی داشته باشد مناسب است اما اگر قرار باشد یک فرد بومی بدون داشتن توانایی مطرح شود به‌طور حتم غیربومی توانمند بهتر است.

وی تصریح کرد: نداشتن یک پرونده موفق کاری بسیار نامناسب است در استانی که این میزان پتانسیل و ظرفیت در آن وجود دارد.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی تأیید کرد: داشتن نگاه کاملاً سیاسی و سیاسی‌کاری باعث دور شدن مدیر از وظیفه اصلی خود می‌شود که این کار به‌نوبه خود مورد تأیید هیچ‌کس نیست.

اطرافیان استاندار نیز مهم هستند

اما نماینده دیگر شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: استاندار باید توانایی انتخاب افراد شایسته را داشته باشد نه اینکه تنها به دلایل نگاه سیاسی هماهنگ افراد را برای مشاور و معاون انتخاب کند.

حسین ذوالانوار افزود: به‌طور حتم استاندار به‌عنوان یک پست سیاسی شناخته می‌شود اما نباید اولویت یک استاندار سیاسی‌کاری باشد زیرا باید به مباحث عمرانی، فرهنگی و اجتماعی نیز توجه کند.

وی تصریح کرد: ما به دنبال ثبات مدیریتی هستیم اما باید استاندار نیز فعالیت قابل دفاع داشته باشد نه اینکه با انتخاب‌های اشتباه استان را به سمت نابودی ببرد.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مردم دیگر تحمل سیاسی‌کاری را ندارد و باید به دنبال رفع مشکلات آن‌ها بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس