کد خبر 437007
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹

دسترسی محدود بیماران به تخت‌های بیمارستانی و کاهش زمان بستری آنها، انتظار 4 نفره بیماران پشت نوبت هر تخت ICU، کمبود 105 هزار تخت و دولت که ۴۰ سال زمان لازم دارد تا کمبودها را رفع کند از مشکلاتی‌ست که با مسن‌شدن جامعه بغرنج‌تر می‌شود.

به گزارش مشرق، مسئله پیرشدن جامعه ایرانی و رفتن به سمت مسن شدن،به همراه افزایش بیماری‌ها موضوعی است که درحال حاضر در سیاستهای نظام سلامت مطرح شده،موضوعی که برای رفع آن،نیازمند برنامه‌ریزی و ایجاد زیرساختهای لازم در مراکز درمانی، تجهیزات پزشکی و دارویی است.

این درحالی است که بارها تأکید شده 91 بیمارستان 50 ساله، 74 بیمارستان 40 ساله، 112 بیمارستان 30 ساله، 114 بیمارستان 20 ساله و 84 بیمارستان 10 ساله در کشور وجود دارد.

عمر دستگاههای پزشکی از جمله دیالیز و تخت بیمارستانی دیگر جای خود دارد؛ چراکه در بیمارستان های دولتی و خصوصی 1.7 تخت به ازای هر یک هزار جمعیت کشور وجود دارد.

زمان بستری بیمار در بیمارستان‌ها کمتر از حد استاندارد

بطوری که محمد آقاجانی،معاون درمان وزیر بهداشت می گوید: ضریب اشغال تخت‌های ICU در بیمارستان‌های دولتی تهران حدود 100درصد است. این موضوع به این معنا‌ست که بسیاری از بیماران از تخت آی‌سی‌یو یا جا می‌مانند یا امکان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را پیدا نمی‌کنند. ‌

وی می افزاید: دسترسی محدود مردم به تخت‌های بیمارستانی باعث شده که زمان اقامت بیمار در بیمارستان‌های ما، کوتاه‌تر از استاندارد باشد. به‌عنوان مثال یک بیمار با نارسایی قلبی اگر قرار باشد 7 تا 10روز در بیمارستان بماند برخی مواقع وی را طی 2 تا 3روز مرخص می‌کنند.

آقاجانی ادامه می دهد: در حال حاضر 5700 تخت مراقبت ویژه ‌آی‌سی‌یو، در کشور داریم و نیازمند 5700تخت دیگر هستیم و این ضریب اشغال موجب شده تا بیمارستان‌ها در برخی از ساعات روز و در ایام خاص نتوانند بیماران را پذیرش کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد بیمارستان های ما برای پاسخ دهی مناسب، نیازمند احداث 60 هزار تخت جدید هستند چرا که از اصلی ترین دلایل نارضایتی بیماران همین موضوع است.

به 15 هزار تخت مراقبت ویژه در کشور نیاز داریم

علی امیرسوادکوهی،رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران نیز به فارس می‌گوید: هم اکنون 2750 تخت ICU فعال در کشور داریم. سال گذشته وزارت بهداشت 800 تخت را استانداردسازی کرد که حرکت مثبتی بود و  امسال نیز 2200 تخت جدید به ناوگان بخش مراقبت‌های ویژه اضافه خواهد شد.

وی ادامه می دهد: مناقصه های خرید این تختهای جدید در وزارت بهداشت در حال انجام است البته هزینه هر تخت ICU بسیار بالاست و رقمی حدود 600 میلیون تومان است.

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران می گوید: بنابراین پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد تختهای ICU کشور به 5 هزار تخت برسد اما همین تعداد هم کم است چون طبق قانون باید 10 درصد تخت‌های بیمارستانی به بخش‌های مراقبت‌های ویژه اختصاص داشته باشد.

سوادکوهی ادامه می دهد: بنابر این استاندارد به 15 هزار تخت مراقبت ویژه در کشور نیاز داریم بنابراین افزایش تعداد تختهای مراقبت ویژه کشور به 5 هزار تخت جدید مشکل کشور را کامل حل نمی‌کند و باز عقب هستیم.

انتظار 4 بیمار پشت نوبت هر تخت ICUدولتی

رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران می گوید: تعداد تخت‌های بخش دولتی کم است و پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت خدمات‌رسانی بیماران در این بخش‌ها سخت‌تر شده، مردم انتظار دارند بهترین خدمات را بگیرند با این وجود پشت درهای بیمارستان‌های دولتی می‌مانند چون تختی پیدا نمی‌شود و حتی 4 بیمار بالای یک تخت ICU در انتظار می‌مانند تا بیمار خود را منتقل کنند.

وی در مورد وضعیت تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) نیز می گوید: 250 تا 270 تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) وجود دارد که با توجه به شرایط پیش آمده قرار شده تعداد این تختها نیز دو برابر شده و به 500 تخت افزایش یابد اما این تعداد هم کم است.

کمبود 105 هزار تخت بیمارستانی در کشور

ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و درمان نیز به فارس گفته بود: 105 هزار تخت بیمارستانی در کشور کمبود داریم و 50 درصد از 135 هزار تخت بیمارستانی موجود در کشور فرسوده است.

وی ادامه می دهد: با توجه به نیاز کشور به تخت بیمارستانی لازم است امسال در کشور 39 هزار و 700 تخت بیمارستانی توسط بخش خصوصی ساخته شود.

این موضوع را هم نباید فراموش کرد که در کنار کمبود تخت،هم اکنون یک بیمار بستری در بخش CCU نیازمند 12 ساعت مراقبت، بیمار آی سی یو 18 ساعت، بیمار بستری در آی سی یو قلب 24 ساعت و بیمار پیوند کبد نیازمند 28 تا 30 ساعت مراقبت در مدت 24 ساعت است.

دولت 40سال برای جبران زمان می‌خواهد

از طرفی حسن هاشمی وزیر بهداشت راه حل این کمبود تخت را خرید از بخش خصوصی می داند چراکه معتقد است با روند فعلی که دولت به تدریج تخت های بیمارستانی را اضافه می کند، حداقل 40 سال طول می کشد تا این تخت ها اضافه شوند.

وی بارها گفته که بعید می داند دولت برای جایگزینی تخت های بیمارستانی با این اعتبارات بتواند بیش از دو هزار تخت ایجاد کند در حالی که ما بیش از 70 هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس