حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را با محوریت بازنگری در قوانین جزایی، کاهش محکومیت‌های حبس، بهبود وضع زندان‌ها، تضمین حقوق مالکیت و توسعه ثبت رسمی اسناد و املاک ابلاغ کردند.

 به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب عصر روز سه‌شنبه ۹ تیرماه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را به رئیس قوه مجریه ابلاغ کردند و به بهانه این موضوع در این متن سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را با سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه که مورخ دیماه یک هزار و سیصد و هشتاد و هفت ابلاغ شد در حوزه حقوقی قضایی مقایسه می‌شود.

در سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده‌ آنان، اصلاح نظام قضایی، اصلاح قوانین و مقررات و بهبود فضای کسب و کار با تامین زیرساخت‌های حقوقی و صیانت از حقوق اساسی ملت و تقویت و تعامل موثر دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی مطرح شده است.

این در حالیست که در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه بازنگری در قوانین جزایی برای کاهش مجازات‌های حبس و متناسب‌سازی مجازات‌ها با جرائم، بهبود وضع زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، حمایت قضائی مؤثر در تضمین حقوق مالکیت و استحکام قراردادها و توسعه‌ی ثبت رسمی اسناد و املاک و مالکیت‌های معنوی مطرح شده است.

سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه در حوزه حقوقی قضایی به قرار زیر است:

12ـ تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و در صحنه‌های اجتماعی و استیفای حقوق شرعی و قانونی بانوان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان.

14ـ اصلاح نظام اداری و قضایی در جهت: افزایش تحرک و کارآیی، بهبود خدمت رسانی به مردم، تأمین کرامت و معیشت کارکنان، به کارگیری مدیران و قضات لایق و امین و تأمین شغلی آنان، حذف یا ادغام مدیریتهای موازی، تأکید بر تمرکز زدایی در حوزه‌های اداری و اجرایی، پیشگیری از فساد اداری و مبارزه با آن و تنظیم قوانین مورد نیاز.

16ـ تقویت و کارآمد کردن نظام بازرسی و نظارت، اصلاح قوانین و مقررات در جهت رفع تداخل میان وظایف نهادهای نظارتی و بازرسی.

21ـ تحقق رشد مستمر و پرشتاب اقتصادی به میزان حداقل 8% نرخ رشد سالیانه تولید ناخالص داخلی ‌با:
1ـ 21ـ توسعه سرمایه گذاری از طریق کاهش شکاف پس انداز - سرمایه گذاری با حفظ نسبت پس‌انداز به تولید ناخالص داخلی حداقل در سطح 40 درصد و جذب منابع و سرمایه‌های خارجی.
2ـ 21ـ ارتقاء سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی به یک سوم در پایان برنامه.
3ـ 21ـ بهبود فضای کسب و کار کشور با تأکید بر ثبات محیط اقتصاد کلان، فراهم آوردن زیرساخت‌های ارتباطی، اطلاعاتی، حقوقی، علمی و فناوری مورد نیاز، کاهش خطرپذیریهای کلان اقتصادی، ارائه مستمر آمار و اطلاعات به صورت شفاف و منظم به جامعه.

38ـ حمایت از آزادیهای مشروع و صیانت از حقوق اساسی ملت.

44ـ تحکیم و ارتقاء امنیت پایدار، فراگیر و تضمین کننده اهداف و منافع ملی با تأکید بر:
1ـ 44ـ تقویت نقش مردم و اطلاعات مردمی در پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی.
2ـ 44ـ تقویت و تعامل مؤثر دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و قضایی و هماهنگی بین آنها برای تأمین اشراف اطلاعاتی و مقابله با هر نوع اخلال در امنیت عمومی، اقتصادی و اجتماعی و مقابله با تهدیدهای نرم.

در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه فصلی به امور حقوقی و قضایی اختصاص داده شده است که موارد مربوط به آن در شمول سیاست‌های شماره 64 تا 67 قرار گرفته به قرار زیر است:

64- بازنگری در قوانین جزایی به‌منظور کاستن از محکومیت به حبس و تبدیل آن به مجازات‌های دیگر و متناسب‌سازی مجازات‌ها با جرائم.
65- بهبود بخشیدن به وضعیت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها.
66- حمایت قضائی مؤثر در تضمین حقوق مالکیت و استحکام قراردادها به‌منظور توسعه‌ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی.
67- توسعه ثبت رسمی اسناد و املاک و مالکیت‌های معنوی و ثبت رسمی مالکیت‌های دولت و مردم بر املاک و اراضی کشور در نظام کاداستر و گسترش فناوری‌های نوین در ارائه خدمات ثبتی.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    0 0
    آقای روحانی شما از کجا میدانید که اکثریت ملت با پذیرش این به اصطلاح صلح موافقت! جنابعالی چرا فکر میکنید هنوز اکثریت با نظر شما موافق هستند! ضمنا شما از کجا متوجه شدید که تمام آنهایی که به جنابعالی رای دادند با این صلح کذایی موافقند! در آخر اینکه جنابعالی چقدر مطمین هستید که هنوز 51 درصد رای دهنده ها با شما هستند!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس