
طبق مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات که به شرکت مخابرات ايران نيز ابلاغ شده است مشترکان بايد بابت اتصال به اينترنت براي هر دقيقه 36 ريال از طريق قبوض تلفن ثابت خود به شرکت مخابرات بپردازند که طبق توافق صورت گرفته و با وجودي که ارائه اين خدمات از طريق IN توسط شرکتهاي اينترنتي انجام مي شود از اين مبلغ سهم شرکتهاي عرضه کننده اينترنت ?? ريال و سهم شرکت مخابرات ايران ?? ريال خواهد بود.
تاکنون حدود 9 سرويس از طريق شبکه IN به مشترکان مخابرات ارائه شده است که از جمله آن مي توان به سرويس مکالمه اعتباري، مکالمه رايگان، شبکه خصوصي مجازي، شماره اختصاصي، شماره فراگير، مشاوره تلفني، نظرسنجي تلفني و انتقال شماره اشاره کرد. اينترنت هوشمند نيز يکي از کاربردهاي خدمات مشاوره تلفني است و تمام خدماتي که شرکتها از طريق شبکه هوشمند به کاربران ارائه ميکنند با استفاده از اين سرويس انجام پذير است.
گفته مي شود هم اکنون بيشترين متقاضي شبکه IN مربوط به سرويس اينترنت هوشمند است و مابقي سرويس ها متقاضيان کمتري دارند.
پيش از اين نيز شرکت ارتباطات زيرساخت شبکه سراسري IN را راه اندازي کرد تا ارائه سرويس هاي مختلف IN در 30 استان و 1015 شهر کشور از طريق شرکت هاي مخابرات استاني با هماهنگي زيرساخت انجام شود و صورتحسابگيري اين خدمات به صورت متمرکز در شبکه زيرساخت محاسبه شود که اين طرح به علت راه اندازي شبکه جديد NGN فعلا اجرايي نشده است.
کارشناسان معتقدند که راهاندازي شبکه IN با خدمات ارزش افزودهاي که در اختيار مشترکان قرار ميدهد از ابعاد مختلف ميتواند براي مخابرات، مردم و همچنين سازمانها و نهادهاي فعال درعرصههاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي تحولي چشمگير و اساسي محسوب شود.
مزاياي خاص IN براي کاربران
کاربرد هر يک از اين خدمات مزاياي خاصي را براي مشترکان دارد براي مثال خدمات ارزش افزوده شامل مکالمات انبوه، شماره اختصاصي و شماره فراگير به گونهاي طراحي شدهاند که کاربران را از شمارهگيري مجدد براي تماس با مخاطب مورد نظر بي نياز ميکند و با همان يک بار شمارهگيري امکان تماس را با مخاطب فراهم ميکند که اين موضوع علاوه بر افزايش ضريب موفقيت مکالمات که يکي از شاخصهاي پيشرفت و کارايي در مخابرات محسوب ميشود، نياز به سرمايهگذاري مضاعف، براي توسعه ظرفيت ارتباطات را نيز کاهش ميدهد.
ازسوي ديگر خدماتي از قبيل مکالمه رايگان، اينترنت هوشمند، نظرسنجي، شبکه خصوصي مجازي و مشاوره تلفني به فعالان عرصههاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي کشور اين فرصت را خواهد داد تا ضمن شناسايي و جذب مشتريان مورد نظر امکان معرفي و ارائه خدمات و محصولات خود را در سراسر کشور به دست آورند.
با اين حال پيش بيني مي شود بازنگري در تعرفه اينترنت هوشمند و کاهش قيمت آن باعث افزايش ميزان تقاضا از سوي مصرف کنندگان اين شبکه شود و کارشناسان معتقدند سازمان تنظيم مقررات بايد به ديگر سرويس هاي اين شبکه از حيث کاربرد توجه کند و تعرفه آنها را نيز مورد بازنگري قرار دهد.