عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مواظب باشید دانش‌آموزان به کپی کردن عادت نکنند، گفت: باید روی مقالات، داستان‌‌ها، رمان و شعرا کار کنید تا دانش‌آموز احساس کند درس را برای مدرک نمی‌خواند بلکه برای عالم شدن می‌خواند.

به گزارش مشرق، هفتمین نشست بزم اندیشه با عنوان نگرشی بر سیره اخلاقی و تربیتی رسول اکرم (ص) در زمینه کتب درسی، امروز با حضور آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی اظهار داشت:‌ کیفیت‌ها، کارآفرین است و کیفیت‌ها با عشق، محصول را به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد:‌ پیامبر (ص) با عشق، کار و مدیریت می‌کرد؛ مواظب باشید عشق، روح کارتان است، شهدای هسته‌ای را که ترور کردند این‌ها عاشق بودند،

آیت‌الله حائری شیرازی یادآور شد: شما در کتاب درسی باید فصلی داشته باشید که وقتی دانش‌آموز درسی را یاد گرفت اگر کاری نیز داشت، زمین بگذارد و آن درس را یاد گیرد و  با عشق به درس بیاید نه از ترس حضور و غیاب باشد و باید طوری باشد که اگر حضور و غیاب را برداشتید، حضور بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد:‌به مجرد اینکه به دانش‌آموز گفتید باید به مدرسه بیایید جسمش می‌آید اما روحش نمی‌آید؛ غرب، انسان را محصول شرایطش می‌داند و شرایط، انسان را می‌سازد و این دید غرب است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خدا وقتی می‌خواهد مومن نمونه را انتخاب کند زن فرعون را مطرح می‌کند چون همه شرایط برای کافر شدن آن بسیج شد اما آنچه ایمان آورده است عشق خود اوست یعنی زن فرعون مومن جغرافیایی نیست.

آیت‌الله حائری شیرازی گفت‌:‌ هر چه شما مدیریت خارجی را وارد کنید مدیریت داخل را تعطیل می‌کنید؛ باید سال‌های اول ظرفیت‌سازی کنید و به تدریج وقتی دیدید کسانی منظم هستند آنها را از حضور غیاب حذف کنید.

وی با اشاره به محتوای کتاب‌های درسی افزود: شما باید روی مقالات، داستان‌ها، رمان‌ها و شعرها کار کنید تا محتوای آن این باشد که انسان، خود را اداره کند و از مولفان و شعرا، شکل داستان‌ها را بخواهید تا وقتی فرد خواند احساس عار کند تا دیگران او را اداره کنند و او احساس کند درس را برای مدرک نمی‌خواند بلکه درس را برای عالم شدن می‌خواند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: آنچه شما از غرب گرفتید برای نقد خوب است اما برای تأسیس خوب نیست؛ انسان با آنچه که غرب به او انسان می‌گوید، قابل مقایسه نیست و شما با انسان‌شناسی غرب، به جایی نمی‌رسید.

آیت‌الله حائری شیرازی ادامه داد: علوم تجربی وابسته به انسان‌شناسی نیست اما مواظب باشید دانش‌آموزان به کپی کردن عادت نکنند و سعی کنید سوال بدهید و جواب بگیرید و در علوم تجربی به اساتید بگویید سوال‌کننده باشند نه یاد دهنده و علم را از شاگرد استخراج کنید و شاگرد را به صورت چاهی بدانید که باید از آن آب بکشید.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی 8 سال دفاع مقدس را در چهره امام حسین (ع) عمل کرد، خاطر نشان کرد:‌ مردم در 8 سال دفاع مقدس نمره صبر گرفتند و شما باید به مولفان بگویید چه چیزی می‌خواهید تا آنها خلق کنند و چه مطالبی صبر و بصیرت را بالا می‌برد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس