کد خبر 435721
تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی، دسترسی به تاسیسات نظامی ایران را مورد اصلی اختلاف در مذاکرات هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی توصیف کرد.

به گزارش مشرق، "آنتوان ماریوتی،" خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس 24 در گزارشی اعلام کرد: توانایی غنی‌سازی اورانیوم در ایران و تعداد سانتریفوژهای این کشور و آینده تاسیسات حساس مثل فردو و اراک از جمله مسائلی بودند که در لوزان سوییس مشکلاتی را ایجاده کرده بود.

به گفته "فیلیپ هاموند،" وزیر امور خارجه انگلیس درباره تفسیر مفاد بیانیه لوزان اختلاف نظر شدید وجود دارد اما "فدریکا موگرینی،" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که درباره همه مسائل مطرح شده در سوییس در دوم آوریل مذاکره نمی‌شود.

خبرنگار این شبکه افزود: دسترسی به تاسیسات نظامی ایران مهمترین محور مورد اختلاف در اتریش است و برای ایرانی‌ها این موضوع، «خط قرمز» است. آنها می‌گویند ما بر مراکز نظامی آمریکا و فرانسه نظارتی نداریم و شما نیز بر مراکز نظامی ما نظارتی نخواهید داشت. این مسئله‌ای مربوط به حاکمیت و امنیت ملی است. اما مشکل اینجاست که اخیرا درباره استفاده از مراکز نظامی ایران برای مخفی نگه‌داشتن فعالیت هسته‌ای تردیدهایی ایجاد شده است. 

اما گروه 1+5 دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این مراکز را برای بازرسی و نظارت خواستارند. از سوی دیگر برای شفاف‌سازی درباره گذشته و اینکه آیا ایران به دنبال دستیابی به بمب اتم بوده است یا نه مذاکره می‌شود. این به معنای تحقیق کردن در محل و بازجویی از دانشمندان هسته‌ای این کشور است. این مسئله نیز به طور رسمی خط قرمز ایران محسوب می‌شود. 

خبرنگار شبکه فرانس 24 گفت: یکی دیگر از موضوعات، لغو تحریم‌‎هاست. گروه 1+5 می‌گوید تحریم‌ها به تدریج و در صورت عمل کردن ایران به توافق برداشته می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس