کد خبر 435006
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

ماموریت شرکت اسپیس‌ایکس برای تجهیز دوباره ایستگاه فضایی بین‌المللی شکست خورد.

به گزارش مشرق، فضاپیمای CRS-7 (دراگون) متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس دیروز (یکشنبه)، مدت کوتاهی پس از اوج‌گیری از سکوی پرتاب منفجر شد.

فضاپیمای باری بدون سرنشین دراگون بر فراز موشک فالکون 9 و از مجموعه پرتاب 40 واقع در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا اوج گرفت، اما تقریبا دو دقیقه و 18 ثانیه پس از پرتاب، فالکون دچار نقص فنی شد و بر فراز اقیانوس اطلس منفجر شد.

گفته می‌شود شرایط آب‌وهوایی این اوج‌گیری مطلوب بوده، اما مشخص نیست علت اصلی این سانحه چه بوده است.

الون ماسک، مالک شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس اعلام کرد، دورسنجی، فشار بیش از حد در مخزن اکسیژن مرحله فوقانی موشک را نشان داده، اما مشخص نیست این موضوع با انفجار مرتبط است یا خیر.

فضاپیمای باری بدون سرنشین اسپیس‌ایکس حامل 1814 کیلوگرم تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود که مواد لازم برای انجام آزمایشات علمی متعدد و همچنین ماژول‌های مبدل جهت الحاق نسل بعدی فضاپیما با ایستگاه را با خود حمل می‌کرد.

ناکامی اسپیس‌ایکس در رسیدن به ایستگاه فضایی نگران‌کننده است، زیرا این سومین ماموریت بازتجهیز آزمایشگاه مداری است که در کمتر از یک سال گذشته با شکست مواجه شده است. پیش‌تر ناکامی در پرتاب موشک آنتارس و همچنین پروگرس 59 روسیه به ایستگاه فضایی نیز رخ داده بود و انتظار می‌رفت ماموریت فضاپیمای باری دراگون این شکست‌های فضایی را جبران کند.

انفجار این فضاپیما بار دیگر آینده ایستگاه را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. ماموریت بازتجهیز بعدی ایستگاه فضایی برای سوم جولای (12 تیر) و توسط سامانه پروگرس 60P متعلق به روسیه برنامه‌ریزی شده که قرار است از بایکونور قزاقستان به فضا اوج گیرد.

موشک آنتارس حامل کپسول باری سیگنوس نیز بامداد روز هفتم آبان 1393 از پایگاه فضایی والوپس واقع در ویرجینیا به فضا پرتاب شد، اما تنها 10 ثانیه پس از پرتاب منفجر شد و محموله 200 میلیون دلاری آن در آتش سوخت.

فضاپیمای سیگنوس که بر روی این موشک به سمت ایستگاه در حرکت بود، در سومین مأموریت رسمی انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی (Orb-3) قرار بود حدود 2270 کیلوگرم بار شامل آب و غذا، آزمایشات علمی، وسایل موردنیاز فضانوردان و نمونه اولیه ماهواره Redmoond را به فضا منتقل کند.

هزینه پرتاب ناکام موشک آنتارس که بخشی از قرارداد 1.9 میلیارد دلاری ناسا با شرکت خصوصی اوربیتال‌ ساینس برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) بود، بالغ بر دو میلیون دلار اعلام شد.

بر اساس نتایج تیم بازرسی، انفجار موشک آنتارس احتمالا ناشی از وجود نوعی شیء پسماند در مخزن سوخت بوده که پس از ورود به موتور اصلی بالابرنده، موجب انفجار موشک شد.

کپسول باری پروگرس 59 روسیه نیز که حامل اکسیژن، آب، ابزار یدکی، تجهیزات و سخت‌افزارهای علمی-آزمایشگاهی برای سکنه ایستگاه فضایی بود، روز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت ساعت 7:09 به وقت گرینویچ (11:39 به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و مدت کوتاهی پس از آن دچار نقص فنی شد.

فضاپیمای باری بدون‌سرنشین روسیه، پس از ناکامی در رسیدن به ایستگاه بین‌المللی فضایی، در جو زمین و بر فراز مرکز اقیانوس آرام منهدم شد. نابودی پروگرس به معنای نابودی 2722 کیلوگرم غذا، سوخت و اقلام دیگر بود.

این در حالی بود که نقص فنی در موتور پرواز پروگرس در سال 2011 نیز منجر به قطع تماس کامل و نرسیدن آن به مدار شده بود. مدت زمان کوتاهی پس از پرتاب، این موشک در صحرای سیبری سقوط کرد و نماد یکی از بزرگ‌ترین ناکامی‌های روسیه در عرصه فضا شد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    امریکا از این بابت محتاج کمک روسیه هست که فعلا از ان محروم هستش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس