کد خبر 434576
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

روزنامه «حریت» ترکیه فاش کرد که دولت این کشور به بهانه مبارزه با افراطی ها به دنبال مداخله در سوریه است.

به گزارش مشرق، روزنامه حریت با اشاره به اینکه دولت آنکارا به بهانه مبارزه با افراطی ها به دنبال دخالت در سوریه است، نوشت که ژنرال «نجدت اوزیل» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه فرمان حکومتی در این باره را که توسط «احمد داود اوغلو» نخست وزیر این کشور به امضا رسیده بود، به تعویق انداخت و در این زمینه حقوق بین الملل و ابهام در واکنش های بشار اسد رئیس جمهور سوریه، روسیه، ایران و آمریکا را دلیل این امر برشمرد.

بر اساس این گزارش، 12 هزار سرباز ترکیه آماده مداخله در سوریه برای ایجاد منطقه امن است و این در حالی است که روزنامه حریت ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور نوشت که هرگز اجازه تاسیس یک دولت کُرد در شمال سوریه را نخواهند داد و کشورهای غربی را به استقرار آنچه تروریست های کُرد در مرز ترکیه خواند، متهم کرد.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران ترک هر گونه غافلگیری آنکارا از افزایش کُردها در مرز را بعید دانسته و اغلب آنها معتقدند که دولت ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه مقدمه چینی می کند و کُردها هدف نیستند بلکه تنها یک بهانه هستند.

از سوی دیگر این روزنامه از طرح های نظامی برای مداخله در سوریه پرده برداشت و به نقل از برخی منابع نظامی نوشت که در تاریخ 18 ماه جاری میلادی در یک نشستی که به بررسی تحولات شمال سوریه اختصاص داشت، بحث و جدل بین ژنرال «نجدت اوزال» رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و داود اوغلو رخ داد و اوزال با طرح ورود ارتش به منطقه جرابلس و مارع به منظور توقف گسترش قلمرو کُردها و بستن راه به روی هر گونه تلاش برای وصل کردن عفرین در غرب به بقیه مناطق مرزی از حسکه گرفته تا عین العرب، مخالفت کرد.

اوزال مداخله نظامی را اقدامی «حساب نشده» توصیف کرد که ترکیه را در باتلاق جنگ سوریه غرق خواهد کرد و این کشور به همین راحتی نمی تواند از این باتلاق رهایی یابد و ایران و روسیه هرگز دست بسته نخواهد ماند همچنانکه واشنگتن نیز از این اقدام خرسند نخواهد شد.

این طرح ها چیزی جز بخشی از رویکرد سابق ترکیه نیست که اردوغان برای ایجاد منطقه امن و حایل تلاش می کرد و علاوه بر آن از گروه های مسلح نیز حمایت بعمل می آورد . این رویکرد جدید ترکیه چند روز پس از شکست انتخاباتی حزب عدالت و توسعه اعلام می شود، شکستی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که اردوغان را به سمت یک ماجراجویی نظامی سوق خواهد داد اما تجربیات تاریخی می گوید که طرح هایی که در جلسات پشت پرده اتخاذ می شود یک چیز است و واقعیت میدانی نیز یک چیز دیگر.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد تبریز ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    این اردوغان هم ........
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    آنکارا چیز زیادی خورد با داعش.
  • ناشناس ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    گل گفتی ناشناس 14:01 این ژنتیک مغول درنهاداردوغان عوضی داره داره گندشوبارمیاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس