کد خبر 434471
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۲

براساس جدیدترین آمارها، حقوق هر ساعت کار یک فرد شاغل در بازار کار در سال‌جاری در ایران ۳۷۱۱ تومان معادل ۱.۱۲ دلار، استرالیا ۳۱۴۸۲ تومان، فرانسه ۲۷۱۹۲ تومان و آمریکا ۲۰۶۵۸ تومان است.

 به گزارش مشرق، بررسی جدیدترین آمارهای ارائه شده از حداقل دستمزد ساعتی در کشورهای مختلف جهان نشان می دهد مشمولان قانون کار در ایران که اصطلاحا کارگر نامیده می شوند، یکی از کمترین میزان دریافتی ها را در بین کشورها دارند تا جایی که اختلاف دریافتی عادی (بدون اضافه کار و سایر مزایا) ساعتی یک کارگر ایرانی نسبت به یک نیروی کار استرالیایی در روز ۸.۴ برابر اختلاف دارد. به عبارتی، یک نیروی کار در استرالیا نسبت به نیروی کاری در ایران، ۸.۴ برابر دریافتی دارد.

براساس قانون کار ایران، هر کارگر و مشمول قانون کار در ماه باید حدودا ۱۹۲ ساعت کارکرد داشته باشد که این میزان با فرض ۴ هفته کاری بدون تعطیلی های رسمی است. براساس حداقل دستمزد ۷۱۲۴۲۵ تومانی مصوب شورای عالی کار در سال جاری، هر کارگر ایرانی برای هر ساعت کار تنها حدود ۳۷۱۱ تومان معادل ۱.۱۲ دلار به نرخ روز بازار آزاد (۳۳۰۰ تومان)، دریافت می کند.

دستمزد در ایران؛ ساعتی ۱.۱۲ دلار

مسائل مربوط به پایین بودن میزان حقوق و دستمزد کارگران ایرانی در سال‌های اخیر یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در زندگی خانوارهای کارگری کشور بوده به نحوی که این مسئله به عنوان یکی از اختلافات دائمی نمایندگان کارگران و کارفرمایان مطرح است و هیچگاه مباحث پیرامون آن کهنه نمی‌شود.

هرچند متوسط دریافتی کارگران در سال جاری تا یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است ولی نمایندگان کارگری می گویند تا ۳۰ درصد کل مشمولان قانون کار کشور در شرایط فعلی تنها حداقل دستمزد ۷۱۲ هزارتومانی را دریافت می‌کنند و این مسئله باعث بروز مسائل شدید معیشتی و کسری دائمی در زندگی آنها شده است.

با این وجود، میزان دریافتی و دستمزد نیروی کار در بسیاری دیگر از کشورها نسبت به ایران از شرایط بهتری برخوردار است و دولت‌ها در طول سنوات مختلف نتوانسته‌اند اقدام موثری به منظور جبران کسری معیشتی اقشار کارگری انجام دهند به نحوی که فاصله بین درامد و هزینه کارگران در طول دهه های اخیر همچنان وجود داشته است.

۶ میلیون تومان؛ حداقل حقوق ماهیانه در برخی کشورها

هم اکنون برخی کشورهای واقع در اروپا دستمزدهای مناسبی به نیروی کار خود پرداخت می‌کنند که البته این مقایسه نسبت به دریافتی نیروی کار شاغل در بازار کار ایران، بر مبنای ریال صورت گرفته است. با این وجود، یک نیروی کار استرالیایی در حال حاضر ساعتی ۹.۵۴ دلار حقوق و دستمزد دریافت می کند که با دلار ۳۳۰۰ تومانی بازار آزاد ایران، ۳۱۴۸۲ تومان خواهد شد.

اگر فرض کنیم در استرالیا نیروی کار ماهیانه ۱۹۲ ساعت کارکرد داشته باشد، میزان دریافتی یک کارگر استرالیایی در ماه بدون اضافه کاری و سایر مزایای احتمالی شغلی، ۶ میلیون و ۴۴ هزارتومان می شود در حالی که یک کارگر ایرانی در سال جاری به ازای هر ساعت کار بر مبنای حداقل مزد ۷۱۲ هزارتومانی و ۱۹۲ ساعت کار در ماه، ۳۷۱۰.۵ تومان دریافتی خواهد داشت که ماهیانه همان ۷۱۲ هزار و ۴۲۵ تومان می شود.

همچنین یک نیروی کار شاغل در کشور فرانسه برای هر ساعت کار، مبلغ ۲۷۱۹۲ تومان دریافت می کند که ماهیانه با فرض ۱۹۲ ساعت کارکرد و بدون اضافات دیگر، رقم ۵ میلیون و ۲۲۰ هزارتومان می شود. این رقم در مورد یک نیروی کار آلمانی ساعتی ۲۳۷۲۷ تومان و ماهیانه ۴ میلیون و ۵۵۵ هزارتومان است.

جدول دستمزد ساعتی در ۲۷ کشور جهان
(گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه)
(به دلار و مقایسه آن با ریال دریافتی در ایران)
مقایسه‌ دستمزد شاغلان ۲۷کشور+ جدول
هرچند ممکن است هزینه زندگی در کشورهایی که دستمزد ساعتی آنها به ریال ایران محاسبه و مقایسه شده، متفاوت باشد و به همان نسبت نیز نیروی کار آن کشورها مجبور باشد برای تامین معیشت خود هزینه کند اما کارشناسان معتقدند در حال حاضر فشار معیشتی بالایی بر زندگی کارگران ایرانی سایه افکنده و باعث شده تا آنها به صورت مستمر درگیر تلاش برای تنظیم هزینه های ماهیانه و درآمدهای خود باشند.

طی سال های اخیر و به ویژه پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها؛ هزینه های زندگی به شدت افزایش یافته و این مسئله باعث فشار مضاعف به اقشار ضعیف جامعه شده؛ از سویی میزان رشد دستمزدها در چند سال گذشته نیز به هیچ عنوان متناسب با افزایش مخارج نبوده و این مسئله باعث چالش جدی در زندگی خانوارهای کارگری کشور شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    بایدبه نحوه کار کارگران وهزینه زندگی دراین کشورهاهم اشاره میکردیدبااطلاعاتی که شنیده میشودکارگران خارجی مثل تراکتورکارمیکنندوهزینه زندگی درکشورهای مذکورچندین برابرایران است.
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    خدایا شکرت~
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    چه عجب یکی پیدا شد حرف حق بزنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • حسن ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    با سلام ..باید گفت که همینجوری است که چه قشرکارگر وچه قشرکارمند رغبتی برای انجام درست کار ندارند ویکی از راههای فساد بر همین اساس شکل می گیرد
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    همه دولت های ما موقع کم آوردن بودجه ارزش پول رو کاهش میدن و دلار رو گرانتر میفروشن تا کسری بودجه رو جبران کنن و ارزش کاهش پول یعنی فقیرتر شدن خودبخود مردم و قشر کارگر. به قول مهندس غرضی دولت ها از جیب مردم خرج میکنن. عامل دیگه اقتصاد بد ما سودهای بالای بانکی است که باعث میشه عملا هیچ وقت تورم از سود بانکی پایینتر نیاد و تولید هم رشد نکنه . سود بانکی در کشورهایی که اقتصاد قوی دارن زیر 5 درصده و کشورهایی که دچار بحران اقتصادی شدن سود بانکی رو بین 0 تا 2 درصد نگه داشتن تا اقتصادشون رشد کنه ولی سود بانکی ما ... متاسفانه هیچ دولتی هم تا حالا نتونسته با بانکا مقابله کنه.
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺷﮑﺮ ﺍﯾن ﭼﯿﺰﺍ ﺭﺍ ﻣﯿﺪﻭﻧﯿﺪ
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    کسی هست که به داد کارگر برسد؟
  • yaser ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    حیف که استرالیا دیپورت میکنه وگرنه میرفتم پناهندگی
  • سینا ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    بنظر من نکته خوبی حقوق کارگرا زیاد شه ولی قوانین کمونیستی علیه کارفرماها هم برداشته شه... مثلا این که اخراج کارگر خیلی سخته موجب میشه خیلی از کارگرای سالم هم بفکر کم کاری بیفتن... راهکارش هم برای جلوگیری از تضییع حق کارگر اینه که بعد از اخراج تا مدت مشخصی که کار پیدا کنه دولت پول بده به کارگرها مثل فرانسه...وگرنه با این قوانین هیچ کس نمیاد در صنعت سرمایه گذاری کنه..اگه سرمایه دارو بورژا ندونیم!!!
  • کاپیتان ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    آمار رو از کجا دراوردی؟ اصلاح کن حد اقل دستمزد تو آلمان 9 دلار در ساعت آمریکا 7 دلار استرالیا 11 دلار
  • نسیم ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    ایران کمترین میزان دستمزد رو میده چرا؟نمیدونم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!لابد قیمت اجناس درایران پایینه!!مگه میشه؟مگه داریم؟!!!
  • ماهواره ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    جالب اینجاست بعضی از کارگرها توی ایران ساعتی هزار تومان هم بهره کاری ندارند ولی توی کشورهای دیگه جوری کار میکنند که خود صاحب کار میگه بسه بابا برید استراحت تانمردید
  • شاخص فلاکت ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    دستمزد یونانی ها با این ورشکستگی اقتصادیشون 4 برابر ماست.آخه این چه اقتصاد درب وداغونیه
  • فرشاد ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    این گونه آمار دادن کاراشتباهی است باید دید در ی کشور برا نمونه ی کارگر در برابر چند درصد از مزد خالصش چه دریافت میکند(مزد بعد از پرداخت مالیات ) برا نمونه آلمان که یکی از ارزنترین کشورهای اروپاست را نگاه میکنیم یک یورو امروز3700 ی کیلو نان خیلی، خیلی کارگری 1.29€ به تومان 4773 سینه مرغ بدون استخوان کیلویی € 6 به تومان 22200. برنج باسماتی طلایی کیلویی € 1.99 به تومان 7363 مسکن: سوئیت ماهیانه میانگین تومان 1500000 بین متر 50تا30 بقیه اش را خودتان برید نگاه کنید تازه میانگین مالیات هم 30 درصد است،که سفت وسخت بایستی پرداخت کنی http://www.discounter-preisvergleich.de/Weizenmischbrot-LIDL-11940.html http://www.discounter-preisvergleich.de/Haehnchenbrustfilet-LIDL-12255.html http://www.discounter-preisvergleich.de/Basmati-Reis-LIDL-9919.html
  • مجید ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    سلام.متاسفانه اکثر نظرات احساسی و بدور از منطق است.اگه کشورهای پیشرفته به بهره وری بالای کار رسیده اند باید دید دلایلش چی بوده و چرا این مهم در کشور ما اتفاق نیفتاده.آیا قانون کاری که به کارفرمایان اجازه ی تمدید قرارداد یک ماهه را میده کمونیستیه؟اصلا شما تمام نیروها را اخراج کن ببین بهره وری بالا میره یا اینکه نیروهایی جدیدی که وارد میکنی بعد از یه مدت به همون بلا رفتار میشن؟هرچند که بهره وری تو بخش کارگری و خصوصی بسیار بالاتر از بخش دولتیه.آمارش موجوده و میتونید ببینید.ایجاد عدالت اجتماعی و رفاه و همزمان آموزش و مدیریت صحیح منابع انسانی کل جامعه راهکار درسته.تا زمانی که جلو این فسادها گرفته نشه و کارگر هشتش گرو نهشه نمیتوان به بهرهوری بالای نیروی کار امیدوار بود.وجود آقازاده ها در راس بنگاه های تولیدی و اقتصادی و عدم شایسته سالاری هم یکی از دلایل پایین بودن بهره وریه.بعد در مورد این که فرموده بودن :کارگر خارجی مثل تراکتور کار میکنن طوری که کارفرما میگه دیگه بسه،پس چرا اونجا این همه از دوربینهای نظارتی استفاده میشه؟
  • ایمان ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    هرکس کار خودش را درست کند کار کشور درست خواهد شد
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    سلام شما کشورهای اروپایی را لیست کرده ای لطفا لیست کشور های همسایه یا هم طراز ایران را بگذارید
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    فقط کشورای صنعتی یا نفت خیز دست مزد بالایی می دهند ایران صنعتی نیست نفتش رو هم که شما فلج کردید الان ما با افغانستان تقریبا در یک سطحیم
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    بعدش قیمت انرژی و آب و برق با سطح اروپا میسنجند و میگن ارزونه گرون کنیم بنزین هم که میگن باید فوب خلیج فارس باشه بعدش حقوق میگن باید سطحش بومی باشه!
  • saeed ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    یعنی هزینه ی زندگی از ایران هم بالاتره با این تورم روز افزون
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    به نظر من کسانی هم که حقوقشون پایینه بشتر تمایل دارن به جای افزایش حقوق عدالت در پرداخت بین دستگاههای مختلف برقرار بشه
  • mohsen ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    انشا الله خدا بهت یک فرزند کارگر با توان تراکتو عطا فرمایید
  • رضا ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    0 0
    جدول شما اشتباه است. حداقل حقوق کارگر در آمریکا 9.5 دلار هست
  • 0 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    درامد در ايران به ريال هست هزينه ها به دلار و يا تومان هست
  • م ق ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    0 0
    ماهواره جون شما هم وقتي ساعتي 3000تومان بگيري حاظر نميشي حتي از خوابت بزني چه برسه به كار كردن...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس