مقر فرماندهی جنگ علیه یمن در عربستان سعودی نیست بلکه در "سومالی‌لند" است؛ کشوری به رسمیت شناخته‌نشده که در آن سوی باب‌المندب قرار دارد و سربازان اسرائیلی از آنجا با بمب‌افکن‌های سعودی، یمن را بمباران می‌کنند.

گروه بین‌الملل مشرق- مقامات سابق اسرائیلی و عربستان سعودی روز پنج‌شنبه 14 خرداد فاش کردند که نمایندگان دو طرف دیدارهای محرمانه ای برای بحث درباره "دشمن مشترک خود ایران" داشته‌اند. "انوار ماجد اشکی" یک ژنرال بازنشسته سعودی که زمانی مشاور شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق سعودی در آمریکا بود و "دور گولد" سفیر سابق اسرائیل در سازمان ملل این مطلب را فاش کردند.

اسرائیل و ایران دو پایه نظم نوین آمریکا در خاورمیانه هستند
"تیری میسان" نویسنده و تحلیلگر فرانسوی مسائل بین‌الملل

خبرنگار بین‌الملل مشرق در همین خصوص با "تیری میسان" کارشناس فرانسوی مسائل بین‌الملل گفتگو کرده است. متن مصاحبه مشرق با این کارشناس فرانسوی در ادامه از نظرتان می گذرد.

سؤال:: مقامات سعودی اخیراً دیدارهای محرمانه‌ای با سران رژیم صهیونیستی داشته‌اند. درباره این مذاکرات بیش‌تر توضیح بدهید. مذاکرات میان دو کشوری که با هم روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، از کجا شروع شده و نتیجه‌شان چه بوده است؟

این مذاکرات مخفیانه عمدتاً در هند و ایتالیا رخ داده‌اند. دو کشور اکنون رابطه دیپلماتیک رسمی ندارند، اما هر لحظه که اسرائیل برنامه مذاکرات به اصطلاح صلح فلسطین را بپذیرد، عربستان روابط دیپلماتیک هم با تل‌آویو برقرار خواهد کرد. اکنون هم اسرائیل عملاً عضوی از شورای همکاری خلیج است. دو سال پیش، "شیمون پرز" رئیس وقت اسرائیل به نشست این شورا دعوت شد و با ویدیو کنفرانس از قدس مقابل شورایی از سران کشورهای عربی سخنرانی کرد.

اسرائیل همچنین فرمانده به اصلاح "نیروی مشترک عرب" در یمن است. مقر فرماندهی جنگ علیه یمن در عربستان سعودی نیست، بلکه در "سومالی لند" است؛ کشوری به رسمیت شناخته نشده در آن سوی تنگه باب‌المندب قرار دارد. سربازان اسرائیلی هستند که با بمب‌افکن‌های سعودی، یمن را بمباران می‌کنند. بنابراین دو طرف روابط عملی دارند، اگرچه این روابط علنی و رسمی نیستند.

اسرائیل و عربستان سعودی پیرامون چند هدف با یک‌دیگر به توافق رسیده‌اند: اهداف سیاسی شامل تغییر نظام سیاسی در ایران بدون جنگ، دموکرتیک‌سازی کشورهای خلیج، و ایجاد کردستانی مستقل به شکلی که ایران و ترکیه تضعیف شوند. اهداف اقتصادی این توافق شامل بهره‌برداری از مناطق نفت‌خیز در ربع الخالی و سازماندهی یک فدراسیون میان عربستان سعودی، یمن، و حتی عمان و امارات متحده عربی، بهره‌برداری از مناطق نفت‌خیز اوگادن در اتیوپی، تأمین امنیت بندر عدن در یمن، و ایجاد پل ارتباطی بین جیبوتی و یمن.

سؤال:: آیا این اتفاق، چیز جدیدی است و آیا ربطی به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا دارد؟

قطعاً این مذاکرات میان عربستان سعودی و اسرائیل در واکنش به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا برگزار شده است. احتمالاً در هفته‌های آتی، ترکیه هم با ایران وارد مذاکره خواهد شد. عربستان و اسرائیل ترکیه را از بازی خود اخراج خواهند کرد و تنها راه جلوی پای ترکیه، پناه آوردن به حمایت ایران است. این مسئله هم برای ایران و هم برای ترکیه اهمیت خاصی دارد، چون عربستان و اسرائیل پروژه‌های کردی در سر می‌پرورانند که با منافع ترکیه و ایران در تضاد است.

اسرائیل و ایران دو پایه نظم نوین آمریکا در خاورمیانه هستند
دیدار حسن روحانی و رجب طیب اردوغان در تهران

عربستان و اسرائیل قصد دارند یک کشور کُرد با سرزمین‌های عراقی بسازند. این کار را با بخشی از سوریه نمی‌کنند، چون می‌دانند کردها اصالتاً ترکیه‌ای هستند. می‌خواهند این کشور را بسازند تا عراق، ترکیه و ایران را تضعیف کنند. عقیده آن‌ها این است که اسد مدت‌هاست در سوریه کارش تمام شده است، بنابراین تنها کشورهای بزرگ در خاورمیانه ایران و ترکیه هستند. می‌خواهند با تضعیف این کشورها منافع خود را تأمین کنند. عربستان و اسرائیل مسلماً با توافق هسته‌ای میان ایران و آمریکا مخالف هستند و این سیاست جدیدشان هم ارتباطی به واشنگتن ندارد.

سؤال:: یکی از شاهزادگان سعودی اخیراً به روسیه رفت و با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور هم دیدار داشت. هدف از این سفر چه بود و آیا باعث می‌شود پوتین رویکرد خود را در قابل ایران و سوریه تغییر دهد؟

سعودی‌ها می‌دانند که اگر ایران و آمریکا به توافق برسند، میان ایران و روسیه مشکلاتی به وجود خواهد آمد. عربستان که تا کنون مخالف شوروی سابق و روسیه کنونی بوده، اکنون فکر می‌کنند می‌تواند روابط بهتری با روسیه برقرار کنند. عربستان 16 مرکز اتمی از روسیه خریداری کرده و چند فناوری روسی را نیز در زمینه نفت سفارش داده است. اما باید صبر کنیم و ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود.

سؤال:: آیا آمریکایی‌ها واکنشی به این دیدار نشان خواهند داد؟

پذیرش این شرایط مسلماً برای آمریکا سخت است، اما به هر حال آن‌ها به دنبال پیاده کردن نظم نوین در منطقه با کمک ایران هستند و باید برخی تحولات و پیامدهای این کار را از جانب عربستان تحمل کنند. اسرائیل علیه آمریکا کاری نمی‌کند، اما عربستان دارد بازی خودش را آغاز می‌کند که ممکن است برای آمریکا هزینه داشته باشد. آمریکا طی ده سال آینده، نیروهایش را از خلیج خارج می‌کند و نظم نوینی را بر اساس دو پایه در منطقه برقرار خواهد کرد: پایه اول اسرائیل است و پایه دوم ایران؛ مانند زمان شاه که ایران، پلیس این بخش از دنیا بود.

سؤال:: برخی تحلیلگران معتقدند دلیل مذاکرات آمریکا با ایران این است که در ایران بعضی سیاستمداران از اصول انقلابی فاصله گرفته‌اند. آمریکا هم‌اکنون تلاش می‌کند در انتخابات مجلس از آن‌ها حمایت کند. آیا آمریکایی‌ها هنوز هم به دنبال تغییر حکومت در ایران هستند یا راه دیگری برای رسیدن به اهدافشان پیدا کرده‌اند؟

برخی گروه ها در ایران در حال حاضر به آمریکایی‌ها بسیار بسیار نزدیک شده اند و با سیاست های انقلابی ایران فاصله زیادی گرفته اند. این گروه ها سیاست‌هایشان در جهت همکاری با امپریالیسم و نه مبارزه با آن است. شاید برای خیلی‌ها پذیرفتن این مسئله سخت باشد. برخی سال گذشته اقدام به مذاکره با مقامات اتریشی کردند که طی آن گفتند اروپا می‌تواند گاز خود را از ایران تأمین کند تا دیگر وابستگی به گاز روسیه نداشته باشد. این اقدامات می‌تواند تأثیر زیادی بر تغییر در روابط کشورهای زیادی به یک‌دیگر داشته باشد. باید مراقب افرادی که می خواهند برای نزدیکی با آمریکا منافع ایران را به خطر می اندازند، بود.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    خیلی چرت بود. متاسفم
  • محسن ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    بوی جدایی میاد جدایی سعودی از یانکی خخخخخخخخ
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    من هنوز به ترکیه امید دارم که از این راهی که داره میره برگرده هنوز دیر نشده
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    مرگ بر اسرائیل
  • مدیر ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    "خلبانان اسرائیلی با بمب‌افکن‌های سعودی، یمن را بمباران می‌کنند" گفتیم این سعودی ها از این عرضه ها ندارن
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    موافقم عربستان هم داره مهره سوخته میشه آخرای کارشه
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    چی برگرده؟! حمایت از داعش به کنارف کم مونده خودش رسما وارد جنگ سوریه بشه
  • ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    این اطلاعات رو از کجا میارن اینا؟
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    لعنت بر تیری میسان کثیف دروغگو..... ایران و آمریکا پیوند میخورند؟؟؟؟... آخه بی انصاف یک چیزی بگو بگنجه
  • تری نیسان ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    اینجاش خوب بو.د::: برخی گروه ها در ایران در حال حاضر به آمریکایی‌ها بسیار بسیار نزدیک شده اند و با سیاست های انقلابی ایران فاصله زیادی گرفته اند. این گروه ها سیاست‌هایشان در جهت همکاری با امپریالیسم و نه مبارزه با آن است
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    پشت پرده امریکا پیش بینی درستی کرده که آینده منطقه در هر شرایطی متعلق به ایرانه.... علاوه بر آن اونها میدونن که پتانسیل مادی و انسانی ایران با اختلافی فاحش به نسبت عربستان و حتی ترکیه قرار داره.... اونها سابقه ایران و در عدم تجاوز به کشور ثالثی و میبینن و نتیجه ی درستی گرفتن برای همکاری با ایران ... عربستان هم به خوبی میدونه که آغاز این همکاری یعنی پایان صد در صدی خودش.. و با فکری اشتباه بجای قرار دادن خودش در مسیر ای توافق وکمک بیشتر به خودش و منافعش احمقانه بدنبال یارکشی در منطقه میگردد
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    هیچ کدوم از پیش بینی ها تحقق نخواهد یافت. اتفاقا برعکس دو طیف از انقلابیون و کسانی که در مورد آمریکا رفتار انقلابی ندارند (به گفته این تحلیلگر)، با هم به مشکل برخواهند خورد.
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    مزخرف
  • مجتبی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    این آقای کارشناس از شرایط منطقه هیچی (مطلقاً هیچی!) نمی فهمه.کسی که تو مصاحبه ش میگه " کردها اصالتاً ترکیه‌ای هستند." (دو خط پاین تر از عکس اردوغان و روحانی) هیچی از منطقه خاورمیانه نمی دونه. شما هم به جای تحلیلهای بندتنبانی امثال این کارشناس نماها با آدمهای معتبر مصاحبه کنید
  • خلیج همیشه فارس ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    "کشورهای خلیج" پاراگراف دوم رنگ آبی سریعا اصلاح کنید خلیج همیشه فارس
  • خلیج همیشه فارس ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    "کشورهای خلیج" پاراگراف دوم رنگ آبی سریعا اصلاح کنید خلیج همیشه فارس
  • رابين هود ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    نمي شه تحليل واقع بينانه اي به بعضي از تحليل هاي اقاي "تیری میسان" داشت ايشان داراي نگاه نافذي هستند كه در مورد حادثه 11 سپتامبر قابل دفاع بود در مورد تحليل هاي شان در مورد يمن و بقيه تحليل هاي شان در مورد وضعيت خاورميانه كاملا درست به نظر مي رسه اما اينكه امريكا براي رسيدن به نظم نوين جهاني داره با ايران همكاري مي كنه و ايران را به عنوان ژاندارم منطقه پذيرفته اين يه كم باور پذير نيست
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    این همه حاجی پدافند میسازه ایا کارایی نداره که تا بمب افکن را بشه زد؟؟
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    من که آمریکایی ها رو به روسا ترجیح میدم چون اونا با اینکه مستکبرن مث روسا و فرانسه منافق نیستن و رو راست ترن ولی خداییش با اسراییل به هیچ وجه نمیتونم کنار بیام. اگه آمریکا با ایران ببنده و بگه گور بابای اسراییل از اونورم استکبارو جنگ افروزیو کنار بذاره هم خودش هم ایران هم دنیا گلستان میشه...
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    (اسرائیل و عربستان سعودی پیرامون چند هدف با یک‌دیگر به توافق رسیده‌اند: اهداف سیاسی شامل تغییر نظام سیاسی در ایران بدون جنگ، دموکرتیک‌سازی کشورهای خلیج، و ایجاد کردستانی مستقل به شکلی که ایران و ترکیه تضعیف شوند.)با این جمله موافقم.
  • خلیج فارس ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    ....آمریکا طی ده سال آینده، نیروهایش را از خلیج خارج می‌کند و نظم نوینی را بر اساس دو پایه در منطقه برقرار خواهد کرد... خاک بر سرت مشرق تو هم که میگی خلیج همیشه خودمون خودمون رو میزنیم خلیج فارسسسس بنویس خلیج فارسسسسسس فهمیدی؟
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    من منافع ايران رو به روسيه و چين و آمريكا و اروپا ترجيح مي دم. آمريكا عمرا دست از موجوديت اسراييل برداره .من موندم چقدر بعضي ها ساده لوح هستن .
  • ابوالفضل ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
    0 0
    اسراییل و سعودیها هر دو یک موجودیت دارند و از نظر ماهیتی کاملا بر هم منطبقند این دو برادران دوقلویی هستند که هر روز بیشتر به هم نزدیک میشوند
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    باید مراقب افرادی که می خواهند برای نزدیکی با آمریکا منافع ایران را به خطر می اندازند، بود.این کجاش چرت بود
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    منم همینو میخواستم بگم از جواب سوال اخر لذت بردم
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    آمریکا کلا با عربها خوب نبوده نه تنها آمریکا که کشورخای اروپایی هم دل خوشی از عربها نداره! اعراب نه از نظر نظامی میتونن تکیه گاه خوبی برای امریکا باشند ونه از نظر سیاسی ! این رابطه حسنه که فعلا بینشون برقراره به خاطر پشت کردن ایران به امریکاست ! آیا این عجیب نیست که خلبان اسرائیلی با هواپیمای سعودی مردم مظلوم یمن رو بمباران میکنه ؟ عربستان که خلبان زیاد داره اما عربهای شکم پرور از حمله به کشوری که موشکهای ضد هایی هم نداره میترسن ! اون یک موری که اعلام شد خلبان سعودی بعد از دیدن عکس بچهای کشته شده یمنی خود کشی کرده هم معلوم نیست صحت داشته باشه ! اگر چنین بود یکی از پایگاههای سعودی رو بمباران میکرد ! وباز بر فرض صجت از موارد بسیار نادر محسوب میشه ! وامریکا اینو خوب میدونه !
  • ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    این بابا باشه خیلی منافق و روسی تشریف داره !! چون بدجوری بوی روسی به مشام میرسه !! آخه اگه ایران بتونه هر چه زودتر گازش رو به اروپا برسونه میدونید چه شاهکاری کرده و دیگه امنیتش برای خیلیها مهم خواهد بود و دیگه یانکی ها نمیتونند رو کمک اروپایی ها برای تحریم ایران به آسانی حساب کنند و دراین میان بازنده کی ؟ کشور همیشه دشمن روسیه !و نباید از این کارشناس ! پرسید کجای اینکار منافع ایران رو به خطر میندازه ؟!!!
  • سینا ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    این آقای میسان گرایشای روسی داره زورش گرفته از توافق ..نخیر ما به آمریکا نزدیک نشدیم بلکه داریم قدرت خودمونو تو منطقه بیشتر میکنیم با پیش بردن منطق و جلوگیری از درگیری بیشتر با آمریکا وقتی در حال مبارزه با داعشیم
  • ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    امید ما به رهبر عزیز و مردم شهیدپرور هست
  • نادر ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    اقا ترميسان چقدر ساده فكر مي كند كه امريكا عربستان پول دار را كه هم نفت ارزان انرا ميبرد وهم به بهانه ترس از ايران به انها سلاح مي فروشدودوبله سوبله سود ميكند ول مي كند وبا ايراني كه نزديك به سي سال است دشمن است وهيچ گونه منافهي براي ان ندارد رابطه برقرار مي كند وهمچنين اسرائيلي كه در تمام امريكا نفوذ دارد وهر رئيس جمهور امريكا اول بايد اسرائيل رابه رسميت بشناسد وبعد انتخاب شود اسرائيل را رها مي كند وباايران رابطه برقرار ميكند براي چه سود ومنفعتي
  • مونیکا ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۵
    0 0
    چرا چرت و پرت میگن کردها اصالتاً ترکیه‌ای هستند. کردها اصلاتا ایرانی و آریایی تبار هستند هم کردهای عراق و هم سوریه و هم ترکیه . به تاریخ نگاه کنید همهی اینها ماد بوده اند بر اثر جنگ ها از ما جدا شده اند مخصوصا زمان صفویه و قاجار
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
    0 0
    اقای میسان ما بر اساس منافع ملیمون عمل میکنیم و به کسی ارتباطی نداره که بخوایم گاز اروپا رو تامین کنیم. اصلا انگار هیچ اطلاعاتی در مورد ایرلن نداری که میگی امریکا میخواد ایران رو پلیس منطقه قرار بده مثل زمان شاه! امریکا کل فکر و ذکرش محدود کردن ایرانه. واقعا تحلیلدهای آبکی ای بود سومالی لند. خلبانان اسراییلی لابد فرمانده سعودی هم هلاک شد به خاطر اصابت موشک اسکاد به سومالی لند بود که مرکز کنترل جنگه نه ریاض.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس