کد خبر 433131
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به تازگی قوانین مربوط به جنگ خود را بازنویسی کرده که براساس آن خبرنگاران طرف مقابل که در صحنه نبرد حضور دارند را بعنوان متخاصم و هدف مشروع عنوان و تعریف می شوند.

به گزارش مشرق، شبکه خبری روسی 'راشاتودی' روز چهارشنبه با انتشار این خبر نوشت، پنتاگون کتاب راهنمای 'قانون جنگ' را که در آن به جزییات و روش های مورد قبول کشتن دشمن می پردازد، منتشر کرد و در این کتاب راهنما آمده است که خبرنگاران نیز می توانند بعنوان ' ستیزه جو غیر مصون'، مورد هدف قرار گیرند.

بنابراین گزارش، این عبارت نامفهوم جایگزین ' سرباز غیرقانونی دشمن' که در زمان جرج بوش به کار می رفت، شده است.

'دستور العمل قانون جنگ وزارت دفاع' آمریکا مشتمل بر یکهزار و 176 صفحه است که در آن به موارد مختلف از جمله به جزییات کشتن دشمن می پردازد، بخش مجزایی را درمورد خبرنگاران اختصاص داده است که حتی از آنها بعنوان تروریست نیز نام می برد.

براساس گزارش راشاتودی در کتاب راهنمای پنتاگون آمده است: 'در مجموع، خبرنگاران افراد غیرنظامی محسوب می شوند، هرچند این خبرنگاران می توانند از اعضای نیروهای دشمن باشند، فردی که اجازه داده شده تا نیروی نظامی را همراهی کند، یا سیتزه جوی غیر مصون .

'کریس چمبرز' Chris Chambers استاد روزنامه نگاری دانشگاه 'جرج تاون' آمریکا درباره به کار بردن این عبارت جدید از سوی پنتاگون ابراز تعجب و بی اطلاعی کرد.

وی به راشاتودی گفت که در کنوانسیون ژنو، قوانین بین المللی و حتی درقوانین داخلی آمریکا نیز چنین امری درباره 'ستیزه جویان غیر مصون' وجود ندارد.

این استاد روزنامه نگاری دانشگاه جرج تاون این قانون را مجوزی دانست تا بوسیله آن خبرنگارانی که همسو با آنها نیستند را مورد حمله قرار داده و حتی به قتل برسانند.

بنابراین گزارش، پنتاگون در کتاب راهنمای خود دقیقا مشخص نکرد که تحت چه شرایطی یک خبرنگار می تواند اعلام کند که یک ستیزه جوی غیر مصون نیست.

پنتاگون درحالی دستور العمل جدید خود درارتباط با برخورد با خبرنگاران در صحنه جنگ را منتشر می کند که بنابر کنواسیون ژنو و پروتکل هشتم ژوئن 1977 درارتباط با 'حمایت از قربانیان درگیری های بین المللی نظامی' ، خواهان حمایت از خبرنگاران می شود.

بنابر این پروتکل، خبرنگارانی که در ماموریت های حرفه ای خطرناک در مناطق درگیری مسلحانه حضور دارند می بایست بعنوان یک غیر نظامی درنظرگرفته شوند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس