کد خبر 432446
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵

محققان و متخصصان دارویی کشور موفق به تولید داروی استراتژیک فاکتور ۷ شدند و این دارو را از انحصار کشور دانمارک بیرون آوردند تا این محصول در حال دریافت مجوز برای صادرات به اتحادیه اروپا باشد.

 به گزارش مشرق، آریوسون، فاکتور 7 انعقادی فعال شده نوترکیب است و یک ماکرو مولکول پروتئینی (گلیکوپروتئینی) است که با تکنولوژی DNA نوترکیب و با استفاده از سلول های کلیه نوزاد همستر (BHK) تولید می‌شود و از نظر ساختار مولکولی و فعالیت بیولوژیکی کاملا مشابه فاکتور 7 انعقادی فعال استخراج شده از پلاسمای انسانی است.

مدیر پروژه تولید فاکتور 7 گفت: این دارو برای بیماران مبتلا به هموفیلی اکتسابی، بیماران دچار کمبود مادرزادی فاکتور 7، بیماران مبتلا به ترمبوآستنی گلانزمن و به صورت آف لیبل برای بیمارانی که دچار خونریزی های حاد ناشی از تروما شده‌اند کاربرد دارد.

دکتر فریدون مهبودی با اشاره به اینکه ایران توانست با تولید این دارو، انحصار را از دست کشور دانمارک بیرون بیاورد افزود: داروی فاکتور 7 تولید داخل آماده صادرات به کشورهای ترکیه و روسیه است و استانداردها و مجوزهای لازم در این زمینه را نیز دریافت کرده‌ایم و در حال دریافت مجوز برای صادرات به اتحادیه اروپا هستیم.

وی گفت: محصول ایرانی فاکتور 7 به قیمت980 هزار تومان به سازمان غذا و دارو می‌فروشیم و این سازمان به صورت رایگان آن را در اختیار بیماران نیازمند قرار می‌دهد، البته عرضه این دارو محدود است.

داروی فاکتور 7 پس از سال‌ها تلاش و با حمایت‌های معاونت علمی تولید شده است و در حال حاضر بیماران نیازمند می‌توانند به صورت رایگان این دارو را تهیه کنند.


منبع:روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    .... تا این محصول در حال دریافت (مجوز).... خاك بر سرتون كنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس