عزم وزارت ارتباطات برای حمایت از تولید کنندگان داخلی تجهیزات ICT با الزام اپراتورها به خرید نمونه‌های بومی جزم شد اما فقدان نقشه راه، مسیر حرکت را از هدفمندی خارج می‌کند.

 به گزارش مشرق، گفتمان اقتصاد مقاومتی در شرایطی فرصت بروز و ظهور می‌یابد که شاخص‌های متکی بر توان و قدرت داخلی آن جامه عمل پوشانده شود.

اگر پایه اقتصاد کشور را اقتصاد مقاومتی بدانیم، اساس اقتصاد مقاومتی را هم باید سوار بر تولید داخلی دانست یا به عبارتی اگر نیروی کارآمد و تعلیم دیده نداشته باشیم، چیزی به عنوان اقتصاد مقاومتی شکل نخواهد گرفت؛ قطعا در چنین شرایطی اهمیت و بها دادن به نیروی کار داخلی موجب ماهر شدن آن می‌شود.

قطعا هر کشوری نیروی ماهر خود را نادیده بگیرد و با دراز کردن دست نیاز به سوی دیگر کشورها، وابستگی‌اش را اعلام کند، پیشرفتی در پی نخواهد داشت و همواره باید تابع پیشرف کنندگان باشد و عنان اختیار به آنها بسپارد.

علاوه بر این گفتمان که از ابلاغیه‌ای بالادستی شکل گرفت باید گفت که دین اسلام نیز به اهمیت کارگران اشارات بسیاری دارد و به نوعی اهمیت تولید و خود اتکایی از منظر اقتصادی را یادآور می‌شود.

حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به شاخص‌های کلان اقتصاد مقاومتی، یکی از مهم‌ترین مقوله‌های تحقق این امر مهم به حساب می‌آید چرا که تمامی مسئولان کشور معتقدند فناوری اطلاعات پیشران توسعه و حرکت چرخ‌های اقتصادی در عصر انفجار اطلاعات است.

شرکت‌های تولید کننده محتوا، سخت‌افزار، اپراتورهای ارتباطی و تمامی بخش‌ها اعم از خصوصی و دولتی که در این حوزه کار می‌کنند، می‌توانند گامی مهم در جهت پیاده‌سازی شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و بارور شدن ساختار اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا بردارند.

در عصری که مهلک‌ترین ضربه به چارچوب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها توسط ابزارهای فناوری اطلاعات، جاسوسی و نفوذ در شبکه‌ها صورت می‌گیرد، باید بیش از پیش به نیروی مغزافزار و جوان مستعد داخلی اعتماد کرد.

وزارت ارتباطات در دولت یازدهم نیز تقریبا همین رویکرد را از بدو فعالیت‌هایش در دستور کار قرار داد هر چند که تا حال حاضر نقشه راهی برای حرکت به این سمت ارائه و تبیین نشده است.

علی‌رغم اینکه عزم حمایت از تولیدات و نیروی داخلی در بدنه این وزارتخانه دیده می‌شود اما نقشه راه، بیانگر موانع و چالش‌های پیش و روست و می‌تواند سر به زنگاه‌های اضطراری به کمک مسئولان بیاید.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بار دیگر اعلام کرد که در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی جلسه‌ای را با اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های PAP (توزیع‌کنندگان اینترنت) برگزار کردیم و از آنها خواستیم که تجهیزات و خواسته‌های مورد نیازشان که نمونه داخلی برای آن وجود دارد را از این طریق تأمین کنند.

وی عنوان کرد: با این الزام به سمت کاهش خریدات خارجی می‌رویم و در واقع گام عملی به سمت پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی بر می‌داریم.

شرکت مخابرات ایران به عنوان رکن اصلی ارتباطات ایران هم بارها عنوان کرد که به دلیل گستردگی فعالیت‌های این شرکت، تجهیزات گسترده‌ای در شبکه بکار می‌رود و به همین خاطر هرچند میزان تولیدات تجهیزات مخابراتی در کشور محدود است اما مخابرات حاضر است تولیدات داخلی را که از نظر کیفیت 10 تا 20 درصد پایین‌تر از کیفیت نمونه‌های خارجی تولید می‌شوند با قیمت 10 تا 20 درصد گرانتر از مشابه خارجی خریداری کند.

این کار به دلایلی از جمله راحتی خرید، پرداخت نکردن ارز و حمایت از تولید‌کنندگان انجام می‌شود اما با این حال باز هم گاهی تجهیزات مورد نیاز این شرکت نمونه ایرانی ندارد و اجبارا به سمت استفاده از نمونه‌های خارجی می‌رود.

مخابراتی‌ها می‌گویند در حال حاضر 95 درصد تجهیزات شبکه مخابرات در بخش پسیو (سخت‌افزار شبکه) توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین ‌می‌شود. همچنین در بخش اکتیو نیز مخابرات از کشورهای اروپایی و چینی تجهیزات لازم را خریداری می‌کند.

رمضانعلی سبحانی‌فر رئیس کمیته مخابرات مجلس در گفت‌وگویی که با تسنیم داشت، عنوان کرد: بخش اکتیو در شبکه‌های ارتباطی مهم‌تر از پسیو است و در حال حاضر بیشتر روزنه‌های امنیتی از نواقص بخش اکتیو حاصل می‌شود بنابراین اپراتورهای موبایل و مخابرات در این شبکه باید بومی گرایی کنند و به توان داخل اهمیت دهند.

وی اظهار کرد: وزارت ارتباطات برای استفاده از توان داخلی باید نقشه راه داشته باشد و ما هم این وزارتخانه را ملزم به داشتن این نقشه کرده‌ایم زیرا در گذشته امکان تولید فیبرنوری را داشته‌ایم اما اکنون با بی‌مهری‌هایی که نسبت به آن صورت گرفته، این بخش به حاشیه رفته است.

او افزود: امکان تولید آنتن‌های موبایل را نیز داشتیم اما اکنون تجهیزات مرتبط با این بخش وارد می‌شود؛ نخبگان و تکنسین‌های ما نیز دنبال کار می‌گردند.

رئیس کمیته مخابرات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت ارتباطات برای حرکت صحیح در جهت حمایت از تولیدات داخلی باید فهرستی از شرکت‌های توانمند و تولیدکننده تجهیزات حوزه ICT را تهیه کند و در اختیار اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی قرار دهد که براساس این فهرست، اپراتورها خریدهای خود را انجام دهند.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس