کد خبر 432024
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

آمریکا مدعی است که علاقه ای به بازگرداندن آرایش نظامی ناتو به دوره جنگ سرد ندارد با این حال برای مقابله با تنش های احتمالی با روسیه خواهان افزایش قوای نظامی در اروپای شرقی است.

به گزارش مشرق به نقل از واشنگتن پست، «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا در آستانه سفر به اروپا مدعی شد که ایالات متحده آمریکا و کشورهای عضو ناتو توان نظامی خود را برای مواجهه با شرایط احتمالی تقویت می کنند که در آن اختلاف با روسیه تشدید شود.

در واقع، الحاق منطقه خودمختار «کریمه» به خاک روسیه و آشفتگی اوضاع اوکراین از یک سال گذشته به این سو بهانه ای به دست آمریکا و ناتو داده است تا حضور خود را در اروپای شرقی افزایش دهند.

کارتر در ادامه سخنان خود با اشاره به زمینه های همکاری دیپلماتیک با مسکو در مواردی مثل مذاکرات هسته ای ایران، اظهار امیدواری کرد که رفتار روسیه در قبال تحولات اروپای شرقی نیز تغییر کند.

با این حال، وی تاکید کرد که تقویت ناتو تنها به منظور مقابله با طولانی شدن شرایط کشمکش با روسیه انجام می گیرد.

 البته ادعا می شود که کارتر فاصله گرفتن نیروهای ناتو از راهکارهای نظامی دوره جنگ سرد را خواستار شده و اصولا سفر یک هفته ای وی به اروپا همزمان با ادامه رزمایش گسترده ناتو در این منطقه با همین هدف انجام می گیرد.

وی در این باره گفت: راهکار جدید برای پاسخگویی به شرایط امنیتی حاکم بر اروپای امروز طراحی شده که البته این شامل شرایطی که روسیه مسبب آنها بوده است نیز می شود. این وضعیت شبیه آنچه که در روزگار قدیم وجود داشت نیست. ما به ناتویی نیاز داریم که پویاتر و چالاک تر باشد.

سخنان کارتر در حالی ایراد شد که آمریکا خواهان استقرار تسلیحات سنگین نظیر خودروهای زرهی در مرزهای اروپای شرقی و همچنین اعزام بیش از ۵ هزار نیروی نظامی به لهستان است.

کارتر که قرار است این هفته شاهد به رخ کشیدن دور جدیدی از توانمندی های ناتو باشد مدعی شد که این نیروها بخشی از یک رویکرد قوی و متوازن برای آمادگی در برابر چالش های جدید از جمله تهدیدات تروریستی شمال آفریقا و جنگ های هیبریدی (ترکیبی) هستند که مشابه آن سال گذشته در منطقه کریمه دیده شد.  

کارتر تاکید کرد که جنگ های ترکیبی یکی از ابعاد آمادگی ناتو در کشورهایی است که در مجاورت روسیه قرار دارند.

در حال حاضر، ۶۵ هزار نیروی آمریکایی در خاک اروپا مستقر هستند که به مراتب کمتر از ۴۰۰ هزار نیرویی است که این کشور در طول جنگ سرد در این منطقه داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس