کد خبر 431936
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی تاثیر کوتاه مدت چندانی بر اقتصاد نخواهد گذاشت .

به گزارش مشرق، قاسم نیکجو فعال بازارسرمایه گفت: ایران در رنکینگ شاخص کسب و کار همیشه رتبه های آخر را تصاحب می کرد بنابراین اصلاح قوانین و مقررات زدایی از روند بروکراسی های طولانی برای ایجاد یک کسب و کار که در قالب یک لایحه به مجلس داده شده است می تواند در بلندمدت اثرات مفید و مثمر ثمری بر اقتصاد ایران داشته باشد.
 
وی در ادامه افزود: اقتصاد یک سیستم زنده و داینامیک است و تنها با یک سیاست نمی توان در همه متغیرهای مرتبط با هم، تغییر مطلوب ایجاد کرد.
 
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد از دو سال قبل اصلاح قوانین مربوط به محیط کسب و کار و بهبود مستمر آن را در دستور کار قرار داده بود اضافه کرد: اینکه فقط با اصلاح یکسری از قوانین بخواهیم اقتصاد را بدون در نظر گرفتن شرایطی که به آن وابسته است در مسیر پویا و تعادلی رشد و توسعه پایدار قراردهیم، درست نیست.
 
 به گفته این استاد دانشگاه عوامل موثر در رشد اقتصادی مستمر و پایدار، علاوه بر سیاست های پولی و مالی مناسب و به موقع دولت، از طریق فرهنگ سازی و تغییرات نهادی در اقتصاد و برنامه ریزی توسعه ای و بومی سازی اقتصاد کشور با اجرای سیاست الحاق ایران به چرخه تولید جهانی از طریق سازمانWTO  ممکن است.
 
وی با اشاره به صحبت های  رییس جمهور در کنفرانس خبری اخیر مبنی بر اینکه هیچ کشوری با یک اقتصاد بسته و جزیره ای پیشرفت نخواهد کرد افزود: بهبود فضای کسب و کار هم، بخشی از فرهنگ سازی و تغییرات نهادی است و این استراتژی ها  بعنوان رویکرد کلی تصمیم سازان اقتصادی برای بازسازی و توسعه کشور محسوب می شود.
 
به گفته این کارشناس بازار سرمایه تصویب لایحه رفع موانع تولید، از دیدگاه دولت در راستای استراتژی کلی توسعه کشور محسوب می شود و دارای اثرات مثبتی در بلند مدت است به شرط آنکه سایر سیاست هایی که به آن اشاره شد دنبال شود.
 
وی خاطر نشان کرد: لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی، تاثیر کوتاه مدت چندانی بر اقتصاد نخواهد گذاشت بنابراین با توجه به ماهیت کوتاه مدت نگر بازار سرمایه بعید است که اثرات مثبت آنی و لحظه ای بگذارد اما شکی در این نیست که اثرات بلند مدت مثبتی برای بازار سرمایه خواهد داشت.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس