تولید بنزین در سال جاری نسبت به سال گذشته نزدیک به 13 درصد کاهش یافته و از سوی دیگر، در خردادماه واردات بنزین به کشور رکورد زده است.

رکورد 25 ساله واردات بنزین در حال شکسته شدن استگروه اقتصادی مشرق- بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، تولید بنزین در داخل کشور در دو ماه ابتدایی امسال به 62.1 میلیون لیتر در روز رسید که 12.8 درصد نسبت به سال گذشته، کاهش نشان می‌دهد. در 2 ماه نخست سال گذشته به طور میانگین تولید بنزین کشور 71.2 میلیون لیتر در روز بود.

علاوه بر بنزین، تولید سایر فرآورده‌های نفتی به جز نفت سفید در سال جاری کاهش یافته است به طوری که در 2 ماه اول امسال، تولید گاز مایع حدود 3 درصد، گازوئیل یک درصد و نفت‌کوره 6 درصد کاهش یافته است.

کاهش تولید بنزین در داخل کشور در حالی است که روند افزایشی مصرف آن همچنان ادامه دارد و تا قبل از حذف سهمیه‌بندی از 5 خرداد، میانگین مصرف روزانه بنزین کشور نسبت به سال گذشته 2 درصد رشد نشان می‌داد و پس از حذف سهمیه‌بندی، این رقم بیشتر هم شده است.

میانگین مصرف بنزین در 63 روز نخست امسال و قبل از حذف سهمیه‌بندی بنزین 71.3 میلیون لیتر در روز بود.

هم‌زمانی رشد مصرف و کاهش تولید بنزین سبب افزایش واردات بنزین به کشور در سال جاری شده است. به طوری که بر اساس آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش، در روزهای نخست خردادماه و قبل از حذف سهمیه‌بندی، واردات بنزین به رکورد روزانه 40 میلیون لیتر افزایش یافته است.

رکورد 25 ساله واردات بنزین در حال شکسته شدن است

با توجه به افزایش مصرف بنزین پس از حذف سهمیه‌بندی در 5 خرداد و ادامه روند نزولی تولید، انتظار می‌رود رشد حجم واردات بنزین به کشور همچنان ادامه داشته باشد.

در صورت تداوم واردات روزانه 40 میلیون لیتری بنزین در خردادماه، بدون تردید رکورد چند دهه‌ای واردات بنزین به کشورمان شکسته خواهد شد. پیش از این رکورد واردات بنزین به کشور به سال 1385 برمی‌گشت که میانگین روزانه واردات بنزین به 27.5 میلیون لیتر رسیده بود.

افزایش واردات بنزین نتیجه سیاست‌های وزارت نفت دولت در کنار گذاشتن طرح‌های مهمی همچون بنزین پتروشیمی و حذف سهمیه‌بندی بنزین است که سبب شده فواید اقدامات اثربخش سال‌های گذشته در حرکت کشور به سمت خودکفایی بنزین کاملا دود شود.

لازم به ذکر است در سال 93 با میانگین واردات 4.6 میلیون لیتر بنزین در روز مجموعا یک میلیارد دلار صرف واردات بنزین شد و اگر روند فعلی واردات بنزین به کشور ادامه پیدا کند، تا پایان سال میلیاردها دلار باید صرف واردات بنزین شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    آقا نمودارو ببین چشم بندیم نیست تو دوره احمدی نژاد نزولی بوده..........................
  • ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    از شاهکارهای وزیر نفت اقای زنگنه هستش که دستمون باید به خارجیها دراز کنیم
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    سردادن شعار اقتصاد مقاومتي ولي در عمل وابستگي بيشتر . امارها به خوبي تناقض در گفتار ها ورفتار ها را نشان مي دهند .اميد.وارم به جاي پاسخگويي در امارها تشكيك ايجاد نكنيم.!!!
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    برگ زرینی در کارنامه دولت تــــــــــــــــــــــــــــــــــــدبیر
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
    0 0
    چی بگم والا.وقتی یه عده به حرف این اقایون گوش میدن و میرن رای میدن که تازه شاید بتونه تحریم هارا لغو کنه که مطمئن باشین لغو نمیشن اونوقت ما چی بگیم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس