با توجه به اقدام اخیر دولت مبنی بر حذف سهمیه بندی پیشنهاد می شود حداقل به منظور اصلاح روند موجود، سقفی برای سهمیه بنزین هر خودرو بر مبنای مصرف اکثر خودروها مشخص شود، به همه خودروها کارت سوخت تعلق گیرد و قیمت بنزین جایگاه داران به نحوی افزایش یابد که سوخت گیری بدون کارت سوخت صرفه اقتصادی نداشته باشد.

حذف تدریجی کارت سوخت یک عقب‌گرد بزرگ در حوزه شفافیت اطلاعات است
گروه اقتصادی مشرق- بسیج دانشجویی دانشکده فنی تهران در نامه‌ای به معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، درباره تک نرخی شدن بنزین و خطر حذف کارت سوخت پیشنهاداتی ارائه کردند. مشروح این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

 با سلام و احترام؛


در پی تک نرخی شدن بنزین در روزهای اخیر، بسیج دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه تهران بر خود لازم می داند نکاتی را پیرامون این موضوع مطرح کند.

اما قبل از این بررسی شایسته است که از اقدام وزارت نفت در اصلاح تعرفه های گاز خانگی، که در نامه قبلی این مجموعه به آن اشاره شده بود، قدردانی کنیم.

زیرا آن وزارتخانه به جای افزایش رقم یکسان به هر پله تعرفه گاز خانگی – یعنی تشویق پرمصرف ها – درصد یکسانی به تمامی آنها اضافه کرد و اقدام سال گذشته خود را اصلاح نمود.

در عین حال این امکان فراهم بود تا با افزایش درصد بیشتر به پله های بالای تعرفه (ایجاد نظام قیمت گذاری IBT) یارانه مصرف بی رویه گاز در بخش خانگی حذف گردد.

در حال حاضر همچنان پله آخر تعرفه گاز، یارانه ای محسوب می شود و تا دستیابی به قیمت های موثر و جلوگیری از مصرف بی رویه فاصله زیادی وجود دارد.

 اما اکنون پیرامون تک نرخی شدن بنزین نکاتی در ادامه بیان می شود:

 1-آسیب شناسی تک نرخی شدن بنزین

اگر چه با تک نرخی شدن بنزین، امکان سوء استفاده از سهمیه بنزین و عرضه خارج از شبکه آن در کشور از بین رفت، اما این اقدام پیامدهایی را نیز به دنبال دارد که در ادامه به آنها اشاره می شود:

 1-1- حذف تدریجی کارت هوشمند سوخت و عقب گرد در شفافیت اطلاعات

سامانه کارت سوخت یکی از زیر ساخت های مهم شفافیت اطلاعات در کشور است که با تلاش متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و صرف هزینه های زیاد ایجاد شده است. ایجاد این سامانه در کشور باعث شد تا تهدید کشورهای غربی در زمینه تحریم بنزین بی اثر شود.

به علاوه استفاده از این سامانه در شرایط کنونی، می تواند نقش مهمی در عرضه پایدار سوخت داشته باشد. با تک نرخی شدن بنزین و تداوم شرایط کنونی، این تهدید وجود دارد که سامانه کارت سوخت به تدریج حذف شود؛ زیرا در این حالت می توان بدون کارت سوخت با استفاده از کارت جایگاه دار با همان قیمت 1000 تومان سوخت گیری انجام داد.

در شرایطی که کشور به ضرورت شفافیت اطلاعات بیش از پیش واقف شده و در جهت آن گام های موثری برداشته است، اقداماتی از این دست که منجر به حذف یک سامانه اطلاعاتی ارزشمند می شود، یک عقب گرد در حوزه شفافیت اطلاعات برای کشور به شمار می رود.

 1-2-بی عدالتی در حق کم مصرف ها

 با وجود افزایش قیمت در سال های اخیر باز هم دولت مجبور به پرداخت یارانه برای بنزین است. در نتیجه مصرف بیشتر به معنای دریافت یارانه بیشتر است و این نوعی بی عدالتی محسوب می شود. در راستای هدفمندی سعی بر آن بود که با سهمیه بندی تا حدی این بی عدالتی رفع شود.

متاسفانه طی افزایش قیمت بنزین در سال های 93 و 94، قیمت بنزین سهمیه ای (مصارف پایین) 150 درصد و قیمت بنزین آزاد (مصارف بالا) 43 درصد افزایش یافت به نحوی که تفاوت قیمت سوخت برای گروه های کم مصرف و پرمصرف از میان برداشته شد که در مجموع این اقدامات منجر به افزایش بی عدالتی در استفاده از یارانه می شود.

 1-3-پیش بینی رشد بیش از پیش مصرف بنزین در کشور

 آمارها نشان می دهد که اگر سهمیه بندی صورت نمی گرفت مصرف بنزین کشور به بیش از 120 میلیون لیتر روزانه افزایش می یافت و کشور با مشکلات عدیده ای در تامین بنزین مواجه می شد. انتظار می رود با حذف سهمیه بندی، مصرف بنزین رشد چشم گیری داشته باشد.

یکی از مهمترین عوامل این رشد حذف اثر روانی سهمیه بندی است که باعث می شد مصرف کنندگان ملزم به رعایت محدوده مصرف خود باشند.

بر اساس محاسبات صورت گرفته با ادامه روند موجود و با فرض قیمت 2000 تومان به عنوان قیمت واقعی بنزین – شامل قیمت فوب خلیج فارس به همراه هزینه حمل و نقل و توزیع – افزایش مصرف بنزین کشور در سال جاری تا 80 میلیون لیتر در روز دور از انتظار نیست که این امر افزایش یارانه پرداختی دولت به بنزین را به میزان 3650 میلیارد تومان در سال به دنبال دارد.

 سوال اینجاست که آیا تصمیم گیران این هزینه را نیز در محاسبات خود در نظر گرفته اند؟

 1-4-افزایش قاچاق سوخت


استفاده از کارت سوخت به دلیل ایجاد شفافیت اطلاعات و محدود کردن میزان سوخت گیری، نقش به سزایی در کاهش میزان قاچاق سوخت داشته است و با توجه به تصمیم اخیر و با تداوم روند موجود، انتظار می رود قاچاق بنزین دوباره شدت گیرد.

2-پیشنهادهایی برای اصلاح روند فعلی

 2-1-ضرورت رفع معایب سامانه کارت سوخت

 در حالی که استدلال هایی مبنی بر بروز مشکلات و ایجاد فساد در کشور به واسطه سهمیه ای بودن بنزین مطرح می شود که دستاوردهای سامانه کارت سوخت بسیار بیشتر از برخی مشکلات پیش آمده است.

البته به شرط وجود اراده لازم، توانمندی موجود کشور در حوزه فناوری اطلاعات قادر به رفع نقاط ضعف این سامانه است. علاوه بر این امکان توسعه این سامانه و فعال سازی ظرفیت های بالقوه دیگر آن نظیر فراگیرسازی «سامانه پرداخت الکترونیک بهای سوخت» نیز وجود دارد. اما با اقدام اخیر به جای اصلاح و توسعه سامانه کارت سوخت، عملا این سامانه حذف شد و دستاوردهای آن به تدریج از بین می رود.

 2-2-پیشنهادهایی برای اصلاح روند قیمت گذاری سوخت

 با توجه به موارد فوق پیشنهاد اصلی این مجموعه برای اصلاح قیمت حامل های انرژی، ثابت ماندن قیمت بنزین سهمیه ای و صرفا افزایش قیمت بنزین آزاد در کنار اصلاح سامانه کارت سوخت است تا ضمن کنترل مصرف و حرکت به سمت عدالت و شفافیت، کسری بودجه دولت نیز جبران شود.

اما با توجه به اقدام اخیر پیشنهاد می شود حداقل به منظور اصلاح روند موجود، سقفی برای سهمیه بنزین هر خودرو بر مبنای مصرف اکثر خودروها مشخص شود، به همه خودروها کارت سوخت تعلق گیرد و قیمت بنزین جایگاه داران به نحوی افزایش یابد که سوخت گیری بدون کارت سوخت صرفه اقتصادی نداشته باشد.

رونوشت: جناب آقاي مهندس زنگنه وزیر محترم نفت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بیدار ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    یکی به من بگه تو کجایه دنیا سر پیشرفتاشون عقبگرد می کنند؟ چرا هر چیز خوبی که تو این مملکت دوام نداره؟ چرا اینقدر سیاسی کاری می کنند؟
  • حسين ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    از اين كارت استفاده هاي متنوعي مي توان نمود. علاوه بر كنترل ميزان مصرف و پشتيباني خودكار از جايگاهها,حجم ترافيك در پيش براي مسيرهاي مختلف در ايام سفرهاي نوروزي و تابستاني نيز قابل پيش بيني است تا پليس بهتر در كنترل ترافيك ارائه خدمت نمايد.
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    بابا چقدر اعتماد بنفس دارید شما!!
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    حذف طرف شبنم به جای اصلاح آن، حذف طرح ایران کد به جای اصلاح آن و حالا هم حذف کارت سوخت !!! هر چه می خواهم خوش بین باشم، نمی شود
  • پسر ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    کلا هر طرح تو ایران چند سال میمونه بعد حذفش میکنن این وسط فقط پول مفت از مردم میگیرن،آخه مردم حقوقشون با حقوق اروپایی ها یکی و قیمت بنزین هم باید حتما جهانی باشه ما از جهان چی کم داریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • یه نفر ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    در همین راستا ما برای گازوییل هم همین مشکل رو با کامیون های ترانزیت ترکیه داریم ، اگر همه خودروها و کامیونها سوخت آزاد و یارانه ای خودشون رو با قیمت مصوب و توسط کارت سوخت دریافت کنند ، اونوقت قیمت سوخت گازوییل بدون کارت قیمتی آزاد باشه مثلا 1500 تومان در نتیجه قاچاق سوخت از جایگاه کمتر می شه و مشکل با کامیونداران ترک هم حل میشه چون اونها کارت سوخت ندارن و قیمت بین المللی سوختگیری می کنند و داخلی ها هم با دو نرخ 300 تومان و 600 تومان گازوییل می زنند و مشکلی پیش نمیادو دیگه اینکه شرط اجرای این طرح اینه که همه خودروها کارت سوخت رو داشته باشن
  • ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    قسمت عمده ای از چاق سوخت که از سرچشمه اش توسط دانه درشتها صورت می گرفت و با برقراری سیستم کارت توزیع سوخت قطع شده بود حالا دو باره از سر گرفته می شود. که خسارت عمده ای به بیت المال است و سود بی حساب برای قاچاقچیان ذی نفوذ در شبکه توزیع. حال دولت محترم منافع حذف کارت سوخت را برایمان توضیح بفرمایند.
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    با عرض احترام، شفافیت اطلاعات مساله ای است که به ضرورت افشای اطلاعات دولتی برای مردم می پردازد. در حالی که کارت سوخت باعث افشای اطلاعات مردم برای دولت خواهد شد. صرفنظر از مثبت بودن کارت سوخت و اطلاعات مدیریتی حاصل از آن، موضوع هیچ ربطی به «شفافیت اطلاعات» ندارد و...
  • قادر ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    من خودم یک شهروند هستم که 2 بار کارت سوختم را در جایگاهها جا گذاشته ام . واز کارت های سوخت جایگاه ها خیلی استفاده نمی کنم . ودر واقع مدیریت میزان سوخت و یا جابجایی خودروام را در ماه از میزان مصرف کارت سوختم متوجه می شوم . و به نظرم کار خوبی است این بهره برداری از سوخت به وسیله کارت . اما به نظر می رسد چون دولت قبل این کار خوب را انجام داده است . قرار است جمع شود . یادم می آید مجلس برای استفاده از کلاه ایمنی ، و جابجایی ساعت در 6 ماهه اول و دوم ورود کرد . به نظر بد نیست این قانون در مجلس تصویب شود که بهره برداری از سوخت با کارت باشد.
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    این چه تدبیری است؟ هر چند سرمایه داران و سود جویان در بی نظمی و نبود کنترل قانونی میتوانند به سودهای کلان دست یابند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس