همزمان با اوج‌گیری تحولات در حوزه دروزی‌نشین شامات، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی به نقل از منابع آگاه اسرائیلی، با بیان اینکه «سوریه، ظرف ساعات آینده، شاهد تحولاتی خطرناک خواهد بود»، نوشت: این موضوع، تل‌آویو را وادار می‌کند تا برای دخالت مستقیم در سوریه، تصمیمی فوری اتخاذ کند.

گروه بین‌الملل مشرق -  همزمان با اوج‌گیری تحولات در حوزه دروزی‌نشین شامات، روزنامه صهیونیستی هاآرتص دیروز، در گزارشی به نقل از منابع آگاه اسرائیلی، با بیان اینکه «سوریه، ظرف ساعات آینده، شاهد تحولاتی خطرناک خواهد بود»، نوشت: این موضوع، تل‌آویو را وادار می‌کند تا برای دخالت مستقیم در سوریه، تصمیمی فوری اتخاذ کند.

دستاویز تازه رژیم صهیونیستی برای مداخله نظامی در سوریه

نکته قابل توجه دلایل رسانه‌های اسرائیلی برای انتشار این خبر بود که بیانگر اهمیت دروزی‌ها برای رژیم صهیونیستی است. "مشرق" به خواست خدا، طی روزهای آینده گزارش‌هایی را درباره چگونگی روابط دروزی‌‌ها با رژیم اسرائیل منتشر خواهد کرد.

در این ارتباط «حمد عویدات»، خبرنگار اسرائیلی یادآور شد که تلاش‌هایی از سوی برخی گروه‌ها در حال انجام است تا زمینه حضور اسرائیل در منطقه جولان سوریه را فراهم کنند. عویدات همچنین به وجود تلاش‌هایی برای فروپاشی ارتش سوریه اشاره کرد، درحالی که ارتش سوریه توانست سیطره خود بر برخی نقاط راهبردی از جمله تلال الحمر و پل راهبردی البری در ریف قنیطره را حفظ کند و این نقاط، دقیقاً مناطقی هستند که گروه تروریستی تکفیری «جبهة النصرة لأهل الشام»، شاخه رسمی القاعده در سوریه تلاش بسیاری دارد، آنها را تصرف کند و از آنجا نفوذ خود به منطقه القلمون را توسعه دهد.

دستاویز تازه رژیم صهیونیستی برای مداخله نظامی در سوریه

این خبرنگار اسرائیلی گفت: نقشه‌ای برای بهره‌برداری از اقلیت‌ها وجود دارد که در آن «اسرائیل» حامی اقلیت‌ها جلوه داده می‌شود تا امکان هدف‌گیری و کشتن درروزی‌‌ها برایش فراهم شود.

از سوی دیگر، دروزیان ساکن بلندی‌های جولان اظهار داشته‌اند که نگران آینده همکیشان خود در سوریه هستند. گروهی از دروزیان جولان به نقاطی از سمت مزرهای سوریه با بلندی‌های اشغالی در نزدیکی روستای «مجدل‌شمس» به راه می‌افتند تا روند تحولات میدانی و درگیری‌های جاری در آن منطقه را دنبال کنند.

به این ترتیب شماری از شیوخ و شخصیت‌‌های دروزی در قله «تل» واقع در بلندی‌های جولان سوریه که در اشغال رژیم صهیونیستی است تجمع می‌کنند و با استفاده از دوربین شهرک «الحضر» را زیر نظر می‌گیرند، شهرکی که تروریست‌های تکفیری آنها را محاصره کرده و بیم جان‌شان می‌رود.


بهانه جدید رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه چیست؟

طی هفته گذشته درگیری‌های شدید در جبهه عملیاتی جنوب سوریه و مشخصا تپه‌هایی که روستای دروزی‌نشین "الحضر" را احاطه کرده، بین النصره و «داعش» در گرفت و هیچ یک از طرف‌های دیگر راه گریزی جز از محور جنوبی نداشتند که به اراضی اشغالی و سیم‌های خاردار منتهی می‌شد.

چندی پیش بود که جبهة النصرة دست کم ۲۰ کشاورز دروزی را در استان ادلب به قتل رساند و موجب نگرانی و بیم بسیاری از آنها شد. این دروزیان از این بیم دارند که به سرنوشت اقلیت عراقی ایزدی دچار شوند آن هم دقیقا در زمانی که برخی گروه‌های مسلح دروزی که عناصر تکفیری را هم در صفوف خود جای داده، اعلام کرد که در نبردهایش طرف نظام سوریه خواهد بود و از آن حمایت خواهد کرد.

اما جبهه عملیاتی جنوب، نظام سوریه را به بهره‌برداری از نگرانی‌ها و دغدغه‌های طایفه دروزی‌ها برای به دست آورده حمایت و پشتیبانی آنها متهم می‌کند.

در این ارتباط «عصام الریس»، سخنگوی ائتلاف گروه‌های تروریستی موسوم به «عملیات جنوب» تصریح کرد:‌ مواضعی که عناصر مسلح بر آنها سیطره یافتند، روز جمعه گذشته از داخل شهرک الحضر مورد حمله خمپاره‌ای قرار گرفتند.

بهانه جدید رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه چیست؟

طایفه دروزی‌ها، در سوریه و لبنان و سرزمین‌های اشغالی و اردن سکونت دارند و گروه‌های تروریستی و تکفیری القاعده و داعش را گروه‌های گمراه و مرتد می‌دانند.

طی بحران سوریه، اکثر طایفه دروزیان سوریه در کنار ارتش و نظام این کشور با گروه‌های مسلح تروریستی مبارزه کرده‌اند که این مبارزه پس از جنایات اخیر داعش در استان السویداء، شکل تازه‌ای به خود گرفته است.

دستاویز تازه رژیم صهیونیستی برای مداخله نظامی در سوریه
دروزیان حامی مقاومت که در مقابله با تکفیری‌ها به شهادت رسیدند


صدای انفجارها و تیراندازی‌هایی که هفته گذشته در نزدیکی شهرک الحضر به وقوع پیوست تا شهرک دروزی‌نشین مجدل‌شمس در بلندی‌های اشغالی جولان که در تصرف اسرائیل است و تنها چهار کیلومتر با الحضر فاصله دارد، به گوش می‌رسید.

تعدادی از ساکنان شهرک مجدل شمس دارای بستگان و نزدیکانی در شهرک الحضر هستند اما در شهرک مجدل‌شمس حدود ۱۰هزار نفر سکونت دارند و در دکان‌ها و مغازه‌ها و رستوران‌هایی که در خیابان‌های تنگ این شهرک پراکنده است، سخنی از شهرک الحضر به میان نمی‌آید.

در این بین اگرچه اهالی روستا به دو بخش هوادار نظام در سوریه و مخالف آن تقسیم می‌شوند، اما همگی برای همکیشان و برادران خود نگران هستند. اکثر این اختلافات به اختلاف بین سران این طایفه در لبنان بازمی‌گردد. مخالفان سوریه، پیروان "ولید جنبلاط" دبیرکل حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان هستند اما دروزیان حامی محور مقاومت، از "وئام وهاب" تبعیت می‌کنند.

بهانه جدید رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه چیست؟

دروزی‌های مجدل‌شمس می‌گویند که هم کیشان و برادران آنها در محاصره اند، خواب ندارند، سراسر وجودشان را وحشت فراگرفته و نمی دانند، غذای خود را چگونه تامین کنند.

آنها می افزایند: اگرچه جبهة النصرة به دروزی‌های الحضر امان‌نامه داده، اما آنها نمی‌توانند، النصرة را باور داشته باشند، به ویژه آنکه این گروه خود را برای نبرد آماده می‌کند.

رژیم صهیونیستی طی جنگ ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان سوریه را اشغال و سپس آن را به مابقی اراضی اشغالی‌اش ملحق کرد. تل‌آویو در این بین به دروزی‌های جولان که ۲۰ هزار نفر بودند، این امتیاز را داد که تابعیت اسرائیلی به دست آورند، اما اغلب آنها این امر را رد کردند.

برآورد میشود جمعیت دروزی‌های ساکن سرزمین های اشغالی به حدود ۱۱۰ هزار نفر بالغ شود و برخی از آنها به مناصب مهمی در عرصه‌های سیاسی و نظامی اسرائیل دست یافته‌اند. آنها پس از آنکه گروه‌های مسلح تکفیری مناطق همکیشان آنها را در استان سویداء اشغال کردند، خواستار آن شدند که برای دفاع از آنها وارد اراضی سوریه شوند.

بهانه جدید رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه چیست؟

«گادی ایزنکات»، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی سه‌شنبه گذشته مقابل کنست طی سخنانی به صورت غیر مستقیم تصریح کرد که تدارک لازم برای تعامل با هرگونه قضیه انسانی که پناهجویان سوری را در نزدیکی جولان دربرگیرد، صورت گرفته است.

در نزدیکی قله التل که به شهرک الحضر مشرف است، یکی از شیوخ دروزی گفت که هرگاه احساس نیاز کنیم و لازم باشد، سیم‌های خاردار را کنار زده و به کمک دروزی‌های سوریه خواهیم رفت.

اما نشریه «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت که دروزی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی از تل‌آویو خواسته‌اند، به کمک دروزی‌های سوریه بشتابند.

فایننشال‌تایمز نوشت: ‌دروزی‌های اسرائیل می‌توانند از ارتفاعات جولان، تحرکات جاری در شهرک سوری الحضر را که در محاصره گروه‌های تروریستی تکفیری قرار گرفته، مشاهده و رصد کنند و حتی صدای شلیک‌هایی را که اطراف این شهرک صورت می‌گیرد هم بشنوند.

این نشریه می‌افزاید که الحضر، آخرین شهرک دروزی‌نشین است که در طول خط آتش‌بس در بلندی‌های جولان سوریه قرار دارد و هفته گذشته به محاصره گروه تروریستی تکفیری جبهة النصرة درآمد.

فاینننشال‌تایمز ادامه می‌دهد: دروزی‌ها از زمان آغاز بحران سوریه از این بیم دارند که مبادا همانند مسیحیان و ایزدی‌ها به دست داعش و دیگر گروه‌های تکفیری اسیر شوند.

این نگرانی‌ها از دهم ژوئن هنگامی که جبهة النصرة اقدام به ذبح ۲۰ دروزی در شهرک قلب لوزه، در ریف ادلب کرد، به‌شدت افزایش یافته و موجب شده تا دروزی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز با آنها ابراز همدردی کنند و از تل‌آویو بخواهند برای کمک به آنها و نجات‌شان وارد عمل شود.

بهانه جدید رژیم صهیونیستی برای حمله به سوریه چیست؟

اما فایننشال تایمز بر این باور است، هر اقدامی که در این خصوص انجام دهد، این رژیم را در تنگنا و بحران قرار خواهد داد.

فاینانشال‌تایمز می‌نویسد: دخالت دروزی‌های الجلیل در اعتراض‌های این هفته، فشار بر کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را افزایش می‌دهد، چون دروزی‌های سرزمین‌های اشغالی برخلاف دروزی‌های جولان اشغالی در ارتش اسرائیل خدمت می‌کنند و از این حیث می‌توانند بر کابینه این رژیم در برخی قضایا اعمال فشار کنند.

کابینه رژیم صهیونیستی در واکنش اولیه به این درخواست‌ها و اعتراضات، اعلام کرده که تل‌آویو آماده پناه‌دادن به پناهجویان دروزی سوری در صورت به خطر افتادن زندگی آنهاست.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رحمن ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    تردید نکنید اسراییل منتظر چراغ سبز آمریکا نشسته است اما من گمان دارم اسراییل با حمله به خاک سوریه می خواهد امریکا را در مقابل کار انجام شده قرار دهد آنها می خواهند خاک بیشتری را تصرف کنند
  • حمید رضا رحیمی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    همه این ها بازی تا بتونه ورود اسراییل به سوریه را توجیه کنه و واکنش دیکر کشور ها در این مورد را بسنجند
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    با اين گزارشات
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مرگ بر اسرائیل و آل سعود
  • ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    همه حوادث و وقایع نشان میدهد که ان شاالله ظهور نزدیک است.
  • فهد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ظهور؟ آن چیزی که نزدیک است تنگ شدن عرصه بر ایران است
  • yaser ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ان مع العسر یسری
  • ناشناس ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خدا کنه امام زمان(عج) زودتر ظهور کنه والا....
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    مشرق جان من کمی گیج شدم
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    خود آمریکا نمی تونه غلطی بکنه چه برسه توله سگش
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱
    0 0
    ارتش سوریه که عرضه نداره از کشورش دفاع کنه شاید دشمن به دست دشمن از بین بره!
  • اصللاحات ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    برادر خوبم که خوشحالی از مذاکره برای تعطیلی اراک و نطنز خواهر عزیزی که می گی ظریف رو آزاد بذارید . ما دشمن ظریف و روحانی نیستیم . دلمون براشون می تپه . بخدا روزی بود نیروهای سوریه لبنان دست شون بود و اسرائیل بین بازوهاشون . اگر سلاح ات رو تحویل دادی ذلیل می شی ! اینا به عهد وفا نمی کنن آقامون مو سفید کرده توی سیاست می گه من به اینها خوشبین نیستم . برای اینه . دیدی برای بشار اسد جنگ مغلوبه شد ؟ بخدا منم به خون یه سری تشنه ام بعد از این همه وقت . ولی اختلافی هم هست حرف رهبر رو زمین نمونه . بعد پست ها از نالایق ها می گیریم وقت هست. تورو خدا درس بگیرید . اسرائیل تو مشت بشار بووووووووووووووووووووووووود
  • محمد ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    البته دروزی ها جمع الجمع هست . درستش " دروز " هست که جمع " درزی " به ضم دال هست
  • ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
    0 0
    به فهد دقیقا وبعداز تنگ شدن عرصه به ایران، انقلاب مهدوی از رکن یمانی کعبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس